AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #1 Skrevet 7. september 2023 Jeg kontaktet helsestasjonen i dag for å få satt opp time til jordmor. Er allerede litt seint ute med det i utgangspunktet så jeg forventet litt ventetid. Fikk til svar at de hadde inntaksstopp hos jordmor på ubestemt tid. På spørsmål om når jeg kunne forvente å kunne få time, svare de at de ikke viste når inntaksstoppen ble opphevet men sikkert ikke før i desember! Da ville jeg jo vært over halvveis før jeg MULIGENS ville fått første time! De sa de kunne sette meg på venteliste, men at den var lang den også grunnet inntakkstoppen. Jeg har 2 helsestasjoner innen 15 min radius. Den ene har ikke jordmortjenesten lengre og er kun fra etter fødsel og oppover, den andre tilhører annen bydel og tar ikke imot fra andre bydeler selv om de har kapasitet. Den jeg da hører til som har jordmortjenesten er 45 min kjøring unna og tar da ikke imot nye, og har ikke gjort det siden Juni sa hun! Dette er helt sykt syns jeg! For min del er det helt ok at jeg tar oppfølging hos min egen fastlege, men det faktum at den ene helsestasjonen som skal dekke 2 bydeler ikke tar imot noen nye og ikke har gjort det siden Juni.. Det er jo ikke rart fastlegene er stappfulle når gravide blir nødt til å benytte seg av lege til svangerskapskontroller og oppta timer fra andre som er syke. Å ha inntaksstopp fra Juni og til langt utpå vinteren virker for meg helt utrolig! Jeg bor i by og selv her utgjør nå sentraliseringen av tjenester et dårligere tilbud... Er det slik flere steder? Anonymkode: 07e60...536 4 10
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #2 Skrevet 7. september 2023 Dessverre ser man det oftere og oftere, i by og land. Kommunen klarer ikke opprettholde tilbudet gravide og fødende har krav på. Syntes du skal legge inn det du ser her på bunadgerilliaen sin fb side, da får du belyst og får svar på det du lurer på da det er en del av det de jobber for å belyse/bedre. Anonymkode: 56fee...b38 3 1 7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #3 Skrevet 7. september 2023 Er dette Drammen? Jeg fikk nettopp tildelt time, timen er når jeg er 25 uker på vei 🙃 Anonymkode: 51631...4e9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #4 Skrevet 7. september 2023 Sykt at det er slik! Hvor er dette? Er selv gravid, men veldig tidlig, så har ikke tenkt på å kontakte jordmor enda. Anonymkode: 6bfa2...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #5 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg kontaktet helsestasjonen i dag for å få satt opp time til jordmor. Er allerede litt seint ute med det i utgangspunktet så jeg forventet litt ventetid. Fikk til svar at de hadde inntaksstopp hos jordmor på ubestemt tid. På spørsmål om når jeg kunne forvente å kunne få time, svare de at de ikke viste når inntaksstoppen ble opphevet men sikkert ikke før i desember! Da ville jeg jo vært over halvveis før jeg MULIGENS ville fått første time! De sa de kunne sette meg på venteliste, men at den var lang den også grunnet inntakkstoppen. Jeg har 2 helsestasjoner innen 15 min radius. Den ene har ikke jordmortjenesten lengre og er kun fra etter fødsel og oppover, den andre tilhører annen bydel og tar ikke imot fra andre bydeler selv om de har kapasitet. Den jeg da hører til som har jordmortjenesten er 45 min kjøring unna og tar da ikke imot nye, og har ikke gjort det siden Juni sa hun! Dette er helt sykt syns jeg! For min del er det helt ok at jeg tar oppfølging hos min egen fastlege, men det faktum at den ene helsestasjonen som skal dekke 2 bydeler ikke tar imot noen nye og ikke har gjort det siden Juni.. Det er jo ikke rart fastlegene er stappfulle når gravide blir nødt til å benytte seg av lege til svangerskapskontroller og oppta timer fra andre som er syke. Å ha inntaksstopp fra Juni og til langt utpå vinteren virker for meg helt utrolig! Jeg bor i by og selv her utgjør nå sentraliseringen av tjenester et dårligere tilbud... Er det slik flere steder? Anonymkode: 07e60...536 Det er jo ikke så veldig mye man skal kontrollere før man er over halvveis uansett. Man klarer seg vel fint med blodprøver og 2*ul før man begynner å gå til jordmor. Det er utrolig mye unødvendig pjatt på ordinære kontroller. Hvor ofte fanger de opp noe liksom? Anonymkode: 80d3f...c35 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #6 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er dette Drammen? Jeg fikk nettopp tildelt time, timen er når jeg er 25 uker på vei 🙃 Anonymkode: 51631...4e9 Helt sykt! Dette er i Bergen AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sykt at det er slik! Hvor er dette? Er selv gravid, men veldig tidlig, så har ikke tenkt på å kontakte jordmor enda. Anonymkode: 6bfa2...7c1 Dette er i Bergen. Det er ulike kapasitet fra bydel til bydel, men med sammenslåing av helsestasjoner og overgang til familiehus hvor alle slike tjenester skal være samlet har de nå fjernet jordmortjenesten fra flere av helsestasjonene slik at det blir mer trygg på de som gjenstår og det er opp til hver enkelt helsestasjon om de ønsker å ta imot gravide fra andre bydeler. Anonymkode: 07e60...536
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #7 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er jo ikke så veldig mye man skal kontrollere før man er over halvveis uansett. Man klarer seg vel fint med blodprøver og 2*ul før man begynner å gå til jordmor. Det er utrolig mye unødvendig pjatt på ordinære kontroller. Hvor ofte fanger de opp noe liksom? Anonymkode: 80d3f...c35 Handler ikke om å fange opp noe, men om oppfølging man har rett på - som blir svakere pga sammenslåinger både i by og bygd. De roper og varsler om legekrise, mange står uten fastlege og når man da heller ikke får time til jordmor så svekker det den oppfølgingen man har rett på og som enkelte er avhengig av. Er kapasiteten så liten så må de slutte å be gravide ta kontakt så raskt som mulig og endre anbefalingen om første kontroll mellom uke 6 og 11. De som f.eks står uten fastlege og ikke får time hos jordmor får da heller ikke henvisning til den nye tidlige UL - for den skal sendes av fastlege eller jordmor. Anonymkode: 07e60...536 7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #8 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er jo ikke så veldig mye man skal kontrollere før man er over halvveis uansett. Man klarer seg vel fint med blodprøver og 2*ul før man begynner å gå til jordmor. Det er utrolig mye unødvendig pjatt på ordinære kontroller. Hvor ofte fanger de opp noe liksom? Anonymkode: 80d3f...c35 Det kan være viktige ting. For eksempel psykisk helse, voldelig forhold, etc. Noen gravide blir jo også i veldig dårlig form tidlig og trenger oppfølging av den grunn. Anonymkode: deb8a...09c 7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #9 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan være viktige ting. For eksempel psykisk helse, voldelig forhold, etc. Noen gravide blir jo også i veldig dårlig form tidlig og trenger oppfølging av den grunn. Anonymkode: deb8a...09c Eller koniske sykdommer som diabetes, spiseforstyrrelser, traumer fra tidligere svangerskap mm.. Sentraliseringen i seg selv- uavhengig om det er bygd eller by har gått for langt. Hjelper ikke å be folk få flere barn når oppfølgingen i svangerskap, fødetilbud, oppfølging etter svangerskap svekkes gang på gang. Anonymkode: 07e60...536 9 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #10 Skrevet 7. september 2023 Jeg synes jordmortilbudet er en viktig del av det å forberede og føle seg klar til fødsel og tiden etter. Ble møtt på en helt annen måte der enn hos fastlegen som kun ville ta nødvendige mål/prøver, og så ha meg ut døren. Anonymkode: 6bfa2...7c1 5 1
Petra200 Skrevet 7. september 2023 #11 Skrevet 7. september 2023 Jeg har også fått første time i uke 24 ...
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #12 Skrevet 7. september 2023 Dette er av design. Staten vil helst at folk går over til dyre private klinikker. Anonymkode: 3ab01...88b 2 1
Tipaa Skrevet 7. september 2023 #13 Skrevet 7. september 2023 En fastlegetime er 10-15 min Max, hos jordmor er det ca 1 time. Kan jo ikke sammenlignes! blir så lei av at kvinnehelse skal bli nedprioritert. Som den fødeuka i Tromsø i sommer, helt horribelt å lese om! Ene gutten døde jo også.. 11
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #14 Skrevet 7. september 2023 Har nettopp hatt min første time hos jordmor, er i uke 35. Har ikke hatt behov tidligere. Har tatt blodprøver og vært på ul Anonymkode: 81b84...663
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #15 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er av design. Staten vil helst at folk går over til dyre private klinikker. Anonymkode: 3ab01...88b Ja... De dytter alt gradvis over i privat sektor.. Selv helsestasjonstilbudet og jordmor som er kommunale tjenester i utgangspunktet og skal være gratis. Og da kan man igjen tenke på dem som ikke har råd og mulighet til private helsetjenester. Og for dem som nå tenker å kommentere at da bør man ikke få barn - så kan de tie.. Det er stor prisforskjell selv for de mest stabil økonomi på det å benytte seg av offentlige tilbud og privat. Privat jordmor koster mellom 500 og 900 kroner for første time, deretter har de ulike andre kontrollene ulik pris etter det.. Anonymkode: 07e60...536
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #16 Skrevet 7. september 2023 Tipaa skrev (5 minutter siden): En fastlegetime er 10-15 min Max, hos jordmor er det ca 1 time. Kan jo ikke sammenlignes! blir så lei av at kvinnehelse skal bli nedprioritert. Som den fødeuka i Tromsø i sommer, helt horribelt å lese om! Ene gutten døde jo også.. Ja er en skummel utvikling uten tvil.. Anonymkode: 07e60...536 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #17 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har nettopp hatt min første time hos jordmor, er i uke 35. Har ikke hatt behov tidligere. Har tatt blodprøver og vært på ul Anonymkode: 81b84...663 Nei du har ikke hatt behov. Men en gravid dame med f.eks diabetes som ikke har fastlege da mange mangler det vil ha behov før uke 35. En med større risiko for svangerskapsforgiftning uten fastlege vil ha behov før det.. Helt ok at noen ikke trenger, men det betyr ikke at det er rett at tilbudet skal svekkes slik at de som trenger det ikke får det. Alle er ikke like heldig og priviligert med å ha et ukomplisert svangerskap Anonymkode: 07e60...536 11 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #18 Skrevet 7. september 2023 Så rart! Jeg hadde første time uke 9 her i Oslo. Og neste i uke 15. Anonymkode: 2448c...bdb
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #19 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei du har ikke hatt behov. Men en gravid dame med f.eks diabetes som ikke har fastlege da mange mangler det vil ha behov før uke 35. En med større risiko for svangerskapsforgiftning uten fastlege vil ha behov før det.. Helt ok at noen ikke trenger, men det betyr ikke at det er rett at tilbudet skal svekkes slik at de som trenger det ikke får det. Alle er ikke like heldig og priviligert med å ha et ukomplisert svangerskap Anonymkode: 07e60...536 Første kontroll i uke 12 er hos fastlege. da tar en blodprøver og lager til helsekort. Så er det TUL og OUL og SÅ er der normalt sett jordmor. Anonymkode: a511e...fd5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #20 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Første kontroll i uke 12 er hos fastlege. da tar en blodprøver og lager til helsekort. Så er det TUL og OUL og SÅ er der normalt sett jordmor. Anonymkode: a511e...fd5 Etter gammelt av hadde man første kontroll hos jordmor eller lege ved uke 12. Valgte man time hos jordmor måtte man innom legekontor for å ta blodprøver, men man måtte ikke se lege. Men nå skal man ha første kontroll mellom uke 6 og 11 for å blande annet kunne få henvisning til tidlig UL mellom uke 11 og 13. Nye retningslinjer og anbefalinger siden 2018. Etter loven skal det være valgfritt for den gravide om de vil ha oppfølging av lege eller jordmor eller begge deler. Veldig mange leger velger å anbefale oppfølging av jordmor pga kunnskap og grunnet kapasitet hos lege da det ikke er ønskelig at svangerskapskontroller skal oppta timer hos lege fra dem som er syke og trenger annen medisinsk oppfølging. Men det hjelper lite da når man har inntaksstopp hos jordmødre eller ikke får tilbud om time før langt over halvveis. Anonymkode: 07e60...536
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå