Gå til innhold

Stress, langvarig utmatta.. Helsjekk, lege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Les Pulskuren av Torkel Færø og kjøp deg en Garmin klokke. Mange gode råd for å stresse mindre, få bedre søvn osv i boken. 

Anonymkode: cb6be...3ec

Kjøpte nylig garmin vivosmart 4. Mest for å slippe å ha mobilen på meg for å telle skritt. Men også for å følge litt med på søvn, puls osv. Har brukt den i noen dager. De første dagene sto det 5 i body battery, senere har jeg ikke sett særlig på det. Tenkte den ikke funka siden den ikke gikk opp, men så gikk den opp litt. Ser nå at den var 36 på det meste første dag jeg brukte klokka, men ned til 5 senere. På det aller meste har den vært opp i 60. I går var den 15 på det høyeste, 5 i dag.

Har ikke hørt bare positivt om pulskuren, men skal ta en titt på boka. Fort gjort for noen å bli stressa når man ser på klokka at det har vært så som så med søvn f.eks, og man stresser for å sove bedre neste natt. Men for meg er klokka først og fremst skritteller, påminner om å ta pause og drikke vann.

I Grosny skrev (1 time siden):

Ta en ny tur til legen. 

Skal dit i neste uke🤞🏻

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det andre ting utenfor hjemmet (barn) som tar energien din?

Anonymkode: aaac3...6f1

Jeg utredes for adhd nå. Da barnet mitt fikk den og en annen diagnose, og vi hørte det var arvelig gikk det opp noen lys.

Har brukt mye energi på å motstå impulser. Og å holde igjen på ulike måter, f.eks. å ikke fullføre setningen til noen som prater tregt, å ikke prate for mye om meg selv, ikke vise sinne. Brukt energi på å prøve å henge med i samtaler, spesielt med flere folk. Får ikke til å stenge ut lyder. Har masse alarmer, post it-lapper, diverse lister for å huske ting. Har vært nøye med å betale regninger så fort de dukker opp.

Så det kan nok ha mye med saken å gjøre. Jeg har kjent lenge at det er vanskeligere å la være å buse ut med ting. Det ble helt umulig å følge med på regninger, plutselig gikk noe til inkasso. Så nå er det meste på autogiro.

Er visst typisk at adhsymptomer øker veldig når man blir mamma.

Ellers er det ikke noe jeg føler ribber meg for energi nå. Det er mer sånn at det er tomt, og jeg mangler ting som gir påfyll.

Jeg hadde noen tøffe perioder noen år før jeg ble mamma. Mamma døde av kreft, veldig kort sykeleie. Et år senere døde min eneste bror i bilulykke. Kanskje ikke nok tid til å ta det innover seg og bearbeide ordentlig. Men gikk til psykolog og føler jeg kom meg greit gjennom det. Men det kan kanskje henge i? En slags ekstra sårbarhet? Tok tid å komme seg. Men stresset og utmattelsen er mye verre nå.

Anonymkode: 7e7bf...37a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kjøpte nylig garmin vivosmart 4. Mest for å slippe å ha mobilen på meg for å telle skritt. Men også for å følge litt med på søvn, puls osv. Har brukt den i noen dager. De første dagene sto det 5 i body battery, senere har jeg ikke sett særlig på det. Tenkte den ikke funka siden den ikke gikk opp, men så gikk den opp litt. Ser nå at den var 36 på det meste første dag jeg brukte klokka, men ned til 5 senere. På det aller meste har den vært opp i 60. I går var den 15 på det høyeste, 5 i dag.

Har ikke hørt bare positivt om pulskuren, men skal ta en titt på boka. Fort gjort for noen å bli stressa når man ser på klokka at det har vært så som så med søvn f.eks, og man stresser for å sove bedre neste natt. Men for meg er klokka først og fremst skritteller, påminner om å ta pause og drikke vann.

Skal dit i neste uke🤞🏻

Jeg utredes for adhd nå. Da barnet mitt fikk den og en annen diagnose, og vi hørte det var arvelig gikk det opp noen lys.

Har brukt mye energi på å motstå impulser. Og å holde igjen på ulike måter, f.eks. å ikke fullføre setningen til noen som prater tregt, å ikke prate for mye om meg selv, ikke vise sinne. Brukt energi på å prøve å henge med i samtaler, spesielt med flere folk. Får ikke til å stenge ut lyder. Har masse alarmer, post it-lapper, diverse lister for å huske ting. Har vært nøye med å betale regninger så fort de dukker opp.

Så det kan nok ha mye med saken å gjøre. Jeg har kjent lenge at det er vanskeligere å la være å buse ut med ting. Det ble helt umulig å følge med på regninger, plutselig gikk noe til inkasso. Så nå er det meste på autogiro.

Ellers er det ikke noe jeg føler ribber meg for energi nå. Det er mer sånn at det er tomt, og jeg mangler ting som gir påfyll.

Jeg hadde noen tøffe perioder noen år før jeg ble mamma. Mamma døde av kreft, veldig kort sykeleie. Et år senere døde min eneste bror i bilulykke. Kanskje ikke nok tid til å ta det innover seg og bearbeide ordentlig. Men gikk til psykolog og føler jeg kom meg greit gjennom det. Men det kan kanskje henge i? En slags ekstra sårbarhet? Tok tid å komme seg. Men stresset og utmattelsen er mye verre nå.

Det tar ca 14 dager for klokka og bli kjent med deg. Du trenger ikke sjekke hele tiden, men du ser jo hvilke aktiviteter, mat osv som gir høyt stress. 
Du må jo gjøre endringer for at det skal bli endringer. 

Anonymkode: cb6be...3ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilepulsen min er normalt ca 70. Det var den på siste måling (før dagens) for 1,5 mnd siden, selv om stress, hjertebank og høyere puls også da var litt tilstede. Så ille som 120 i puls har jeg bare hatt de siste dagene.

Blodtrykket har pleid å være normalt, når keg en sjelden gang har fått det målt. I øvre sjikte de siste mnd.

Får du lavere hvilepuls av antihistaminer? Det kan tyde på betennelse i kroppen. 

Anonymkode: b908d...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Aha, dette er viktig informasjon. Har flere venner med ADHD, flere fikk ikke diagnosen før i godt voksen alder. Stresset var langt utenpå dem selv. Ble mye bedre etter diagnose ble satt og de fikk medisiner og hjelp til organisering osv. ADHD og utbrenthet er ikke uvanlig. 

Veldig leit å høre om mamma´n og broren din ❤️ Ja, sånt kan også henge i, helt klart. Dette er jo vesentlig traume. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Får du lavere hvilepuls av antihistaminer? Det kan tyde på betennelse i kroppen. 

Anonymkode: b908d...66d

Hæ? Tar ikke antihistaminer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Aha, dette er viktig informasjon. Har flere venner med ADHD, flere fikk ikke diagnosen før i godt voksen alder. Stresset var langt utenpå dem selv. Ble mye bedre etter diagnose ble satt og de fikk medisiner og hjelp til organisering osv. ADHD og utbrenthet er ikke uvanlig. 

Veldig leit å høre om mamma´n og broren din ❤️ Ja, sånt kan også henge i, helt klart. Dette er jo vesentlig traume. 

Glemte å skrive det med mulig adhd, det er jo ganske relevant ja🤪

Det er endel som påpeker at jeg ser så avslappa ut, selv når man virkelig burde bli stressa på jobb f.eks. Mens det koker innvendig og jeg tror litt av grunnen til at man ikke ser stresset hos meg er at jeg er så sliten og "treg".

Men i det siste tror jeg det har vistes mer. Både irritasjon, stress, sinne, slitenhet, uoppmerksomet og manglende smil.

Men samtidig som jeg føler meg halvdød, så er jeg jo vant til å stresse meg opp for å få til å yte og holde ting gående. Så jeg ser mer våken ut enn jeg er.

Takk!❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er ikke legen din som har mange års utdannelse best kvalifisiert til å vite hva h*n skal sjekke? Åpenbart alt av blodprøver for å sjekke vitaminer og mineraler, stoffskifte, organer, blodsukker, osv. Ubalanser her alene kan føre til mye stress i kroppen. Hvis alt er ok fysisk per prøver og stresset er relatert til deg, lær deg å meditere og ha fokus på pust og ro flere ganger daglig. I begynnelsen i korte økter, for å så øke. 

Spis også riktig. Unngå ultraprosessert mat, ta vare på kroppen din med gode råvarer og balansert kost så du får i deg det du trenger av viktige og riktige næringsstoffer. 

Kjenner flere som har måttet gå privat for p sjekke slikt da fastlegene er ganske blåst. De gir ut medisin og ser ikke helheten. Jeg snakker ikke om healing eller slike ting, men fagfolk som har mer peiling enn mange fastleger. 

Anonymkode: 9039f...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får ikke til å stenge ut lyder. Har masse alarmer, post it-lapper, diverse lister for å huske ting. Har vært nøye med å betale regninger så fort de dukker opp.

Pass på. Hadde også udiagnsert adhd og endteopp med å bli helt utbrent. Og med depresjon. Dette med lyd var en av de første tingene som slo meg ut. Ro ned nå, helsen din får du aldri tilbake om du kjører deg helt ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var nettopp å bli svett og fysisk sliten han mente ville være bra.

Jeg er veldig fan av hot yoga. Man får svettet ut og strekt kroppen (som faktisk kan være med på å utløse mange følelser, spesielt når man arbeider med bekkenområdet). Men det er ikke alle treningssentre som tilbyr det. Vanlig yoga er selvsagt også bra for kroppen. Føler meg alltid rolig og fresh etter yoga, veldig unik følelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Pass på. Hadde også udiagnsert adhd og endteopp med å bli helt utbrent. Og med depresjon. Dette med lyd var en av de første tingene som slo meg ut. Ro ned nå, helsen din får du aldri tilbake om du kjører deg helt ned. 

Hvilke symptomer hadde du på utbrenthet? Kan du beskrive litt nøye hva som skjedde med kroppen, og over hvor lang tid?

Hvordan fikk du til å roe ned? Hvem fikk du hjelp av?

Har en følelse av at mange tenker at man ikke kan være utbrent om man ikke har hatt 4 jobber å sjonglere, 5 fritidsaktiviteter som tar alt av tida man ikke jobber, pluss diverse verv. Eller om man ikke ligger under dyna på et mørkt rom døgnet rundt.

Jeg har problemer med å få legen til å forstå alvoret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Glemte å skrive det med mulig adhd, det er jo ganske relevant ja🤪

Det er endel som påpeker at jeg ser så avslappa ut, selv når man virkelig burde bli stressa på jobb f.eks. Mens det koker innvendig og jeg tror litt av grunnen til at man ikke ser stresset hos meg er at jeg er så sliten og "treg".

Men i det siste tror jeg det har vistes mer. Både irritasjon, stress, sinne, slitenhet, uoppmerksomet og manglende smil.

Men samtidig som jeg føler meg halvdød, så er jeg jo vant til å stresse meg opp for å få til å yte og holde ting gående. Så jeg ser mer våken ut enn jeg er.

Takk!❤️

Det er veldig vanlig dette å maskere symptomer og seg selv. Men som du ser selv, masken rakner etterhvert, ingen klarer å gå med for mye kos på innsiden uten at det etterhvert vises på utsiden også. 

Ingenting i veien for at du fortsatt tar blodprøver slik at du kan utelukke at det er noe der også som gjør vondt verre. Ber deg om å være obs på at både b-12 og d vitamin bør være godt innenfor normalen, og ikke bare i nedre sjiktet.  Jeg må ha d vitamin på 90-100 nmol, og b-12 må ligge på minst 400 for at nervesystemet skal være mer rolig. B-9/folat jobber sammen med b-12, så begge må være på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Kjenner flere som har måttet gå privat for p sjekke slikt da fastlegene er ganske blåst. De gir ut medisin og ser ikke helheten. Jeg snakker ikke om healing eller slike ting, men fagfolk som har mer peiling enn mange fastleger. 

Jeg har samme erfaring. Min fastlege har begynt å nekte å sjekke dvitamin også, fordi myndighetene sier det "ikke er nødvendig", og "for dyrt". Som alle andre leger jeg har vært hos så er det kun fokus på medisiner og ikke helheten.

Med helheten mener jeg vitaminstatus; ikke bare "normal vs ikke normal", men om hvor på skalaen man ligger. I tillegg bør det være fokus på at mangel på f.eks magnesium kan være vanskelig å påvise med blodprøve, og at det derfor kanskje bør oppfordres til å ta tilskudd i noen mnd hvis man har symptomer på at kroppen har for lite. Angst er et av flere symptomer. De bør også opplyse om at uten nok magnesium, så klarer ikke kroppen aktivere d vitamin. Så selv om d vitamin nivåene er gode, så kan du fortsatt ha symptomer på for lite hvis du ikke har nok magnesium. 
Jeg hadde alvorlig insomnia og angst som viste seg å være relatert til dette, men ikke en eneste gang fikk jeg hjelp av fastleger. Bare medisiner som gjaldt.

Dette er bare en av flere eksempler, man er dessverre prisgitt å finne riktig informasjon på egenhånd/komme til spesialister med annen kunnskap, eller også noen privatleger. Men det er mye flaks, har også vært hos håpløse spesialister. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...