Gå til innhold

Stress, langvarig utmatta.. Helsjekk, lege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har pressa på selv om jeg har vært veldig sliten over lang tid. Jobba for mye, hatt for mye å gjøre hjemme osv.

I et par mnd har stresset eskalert. Blir mye fortere stressa og det er vanskeligere å roe ned enn vanlig. Blodtrykket var vært i øverste sjikte av normalt, men i dag var det ca 135 over 96 ved 3 målinger. Pulsen var 115-120.

Jeg har ikke vært uthvilt etter en natts søvn på årevis. Har masse symptomer på utbrenthet. Lenge siden jeg slappa helt av og. Får til å roe ned litt med en bok eller strikking, men ikke helt. Konstant alarmberedskap, stressa, føler jeg bruker masse krefter på å få veldig lite gjort.

Hva bør sjekkes nå? Jeg selv tenker at jeg bør sjekke ut diabetes, insulinresistens, stoffskifte, nyrer, lever. Hva mer? Stress kan jo gå brutalt utover kroppen. Hvor henvender man seg for hjelp mot stress? Får ikke til å slappe av på egen hånd.

Er delvis sykmeldt fra 50% stilling, men mulig jeg bør sykmelde helt. Litt usikker

Anonymkode: 7e7bf...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier at stresset har økt siste tiden. Er det at du tåler mindre belastning nå eller er det mer som foregår på jobb eller privat? Hvis du er utbrent av jobb så kan det hende du trenger å kutte all kontakt til jobb før du greier å roe ned. Sjekk om det finnes lavterskeltilbud i kommunen for å mestre stress og lettere psykiske problemer. Du trenger tid og hjelp til å roe med nervesystemet. Du kan sjekke ut pusteteknikker som er veldig effektiv måte å roe ned. 

Anonymkode: 6d290...093

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke legen din som har mange års utdannelse best kvalifisiert til å vite hva h*n skal sjekke? Åpenbart alt av blodprøver for å sjekke vitaminer og mineraler, stoffskifte, organer, blodsukker, osv. Ubalanser her alene kan føre til mye stress i kroppen. Hvis alt er ok fysisk per prøver og stresset er relatert til deg, lær deg å meditere og ha fokus på pust og ro flere ganger daglig. I begynnelsen i korte økter, for å så øke. 

Spis også riktig. Unngå ultraprosessert mat, ta vare på kroppen din med gode råvarer og balansert kost så du får i deg det du trenger av viktige og riktige næringsstoffer. 

Anonymkode: aaac3...6f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du sier at stresset har økt siste tiden. Er det at du tåler mindre belastning nå eller er det mer som foregår på jobb eller privat? Hvis du er utbrent av jobb så kan det hende du trenger å kutte all kontakt til jobb før du greier å roe ned. Sjekk om det finnes lavterskeltilbud i kommunen for å mestre stress og lettere psykiske problemer. Du trenger tid og hjelp til å roe med nervesystemet. Du kan sjekke ut pusteteknikker som er veldig effektiv måte å roe ned. 

Anonymkode: 6d290...093

Tåler mindre nå, tenker det er fordi det har vart over altfor lang tid. Det er ikke jobben som gjør meg utbrent. Jobben er ikke stressende, jeg trives veldig godt og gleder meg til å jobbe.

Så når jeg tenker jeg kanskje bør roe ned enda mer på jobbing en stund, så er det for at jeg bør få roa ned helt en tid fremover. Være forsiktig med hva jeg bruker krefter på.

Mulig jeg ubevisst stresser på jobb selv om jeg liker jobben. Det skal jeg være oppmerksom på neste gang jeg jobber. Var ute og kjørte bil i dag, tenker ikke over at det føles stressende til vanlig, selvo om jeg er sliten etter å ha kjørt i noen timer. Pulsen var skyhøy, 40 min kjøretur. Jeg er på en måte konstant litt stressa, hvis jeg ikke er skikkelig stressa.

Kjenner der stresser å ha diverse avtaler nesten hver dag. I neste uke skal jeg faktisk snakke med noen i lavterskeltilbudet, skal også til lege, fysioterapeut, og på friskliv/mestringssenter (det var fordi legen foreslo trening) og jobbe 2 dager.

Tror ikke trening er riktig akkurat nå, men kanskje de som jobber der har greie på utbrenthet osv.

Synes legen er sløv og vurderer å bytte lege. Han sier bare at jeg må prøve å stresse ned, alle blir litt slitne av hverdagen osv. Samme hvilke symptomer jeg nevner for han sier han at det "bare er stress", at det ikke er så farlig/nøye liksom. Men jeg kjenner ikke igjen meg selv, og det er jo ikke bra med 110 i hvilepuls over tid...

Så jeg vil ha en liste klar over ha som bør sjekkes hvis han sier "det er bare stress, ikke noe å gjøre med annet enn å stresse ned". Ikke fordi jeg tror det er noe annet enn stress som er problemet, men for å utelukke noe, og fordi jeg vil vite om stresset har ført til problemer med organer etc. Om jeg mangler vitaminer etc. som gjør ting verre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har pressa på selv om jeg har vært veldig sliten over lang tid. Jobba for mye, hatt for mye å gjøre hjemme osv.

I et par mnd har stresset eskalert. Blir mye fortere stressa og det er vanskeligere å roe ned enn vanlig. Blodtrykket var vært i øverste sjikte av normalt, men i dag var det ca 135 over 96 ved 3 målinger. Pulsen var 115-120.

Jeg har ikke vært uthvilt etter en natts søvn på årevis. Har masse symptomer på utbrenthet. Lenge siden jeg slappa helt av og. Får til å roe ned litt med en bok eller strikking, men ikke helt. Konstant alarmberedskap, stressa, føler jeg bruker masse krefter på å få veldig lite gjort.

Hva bør sjekkes nå? Jeg selv tenker at jeg bør sjekke ut diabetes, insulinresistens, stoffskifte, nyrer, lever. Hva mer? Stress kan jo gå brutalt utover kroppen. Hvor henvender man seg for hjelp mot stress? Får ikke til å slappe av på egen hånd.

Er delvis sykmeldt fra 50% stilling, men mulig jeg bør sykmelde helt. Litt usikker

Dette snakker du med fastlegen din om. Ikke hvermannsen som tror de vet hva du bør gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Tåler mindre nå, tenker det er fordi det har vart over altfor lang tid. Det er ikke jobben som gjør meg utbrent. Jobben er ikke stressende, jeg trives veldig godt og gleder meg til å jobbe.

Så når jeg tenker jeg kanskje bør roe ned enda mer på jobbing en stund, så er det for at jeg bør få roa ned helt en tid fremover. Være forsiktig med hva jeg bruker krefter på.

Mulig jeg ubevisst stresser på jobb selv om jeg liker jobben. Det skal jeg være oppmerksom på neste gang jeg jobber. Var ute og kjørte bil i dag, tenker ikke over at det føles stressende til vanlig, selvo om jeg er sliten etter å ha kjørt i noen timer. Pulsen var skyhøy, 40 min kjøretur. Jeg er på en måte konstant litt stressa, hvis jeg ikke er skikkelig stressa.

Kjenner der stresser å ha diverse avtaler nesten hver dag. I neste uke skal jeg faktisk snakke med noen i lavterskeltilbudet, skal også til lege, fysioterapeut, og på friskliv/mestringssenter (det var fordi legen foreslo trening) og jobbe 2 dager.

Tror ikke trening er riktig akkurat nå, men kanskje de som jobber der har greie på utbrenthet osv.

Synes legen er sløv og vurderer å bytte lege. Han sier bare at jeg må prøve å stresse ned, alle blir litt slitne av hverdagen osv. Samme hvilke symptomer jeg nevner for han sier han at det "bare er stress", at det ikke er så farlig/nøye liksom. Men jeg kjenner ikke igjen meg selv, og det er jo ikke bra med 110 i hvilepuls over tid...

Så jeg vil ha en liste klar over ha som bør sjekkes hvis han sier "det er bare stress, ikke noe å gjøre med annet enn å stresse ned". Ikke fordi jeg tror det er noe annet enn stress som er problemet, men for å utelukke noe, og fordi jeg vil vite om stresset har ført til problemer med organer etc. Om jeg mangler vitaminer etc. som gjør ting verre osv.

Be han kjøre full sjekk av vitaminer, mineraler (d vitamin, alle b´er, jern osv), pluss organer, stoffskifte, blodceller, blodsukker. Trening er faktisk veldig bra for å stresse ned, men det må være riktig type trening. F.eks rolig gåtur i skogen. Lett yoga med mye fokus på "her og nå". Trening som ikke er ment å få opp blodpumpa. 

Se på kostholdet ditt i tillegg, dette påvirker også stress. Dropp koffein, alkohol og for mye prosessert mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

F.eks rolig gåtur i skogen. Lett yoga med mye fokus på "her og nå". Trening som ikke er ment å få opp blodpumpa. 

Det var nettopp å bli svett og fysisk sliten han mente ville være bra.

Drikker ikke alkohol. Drikker lite koffein, ikke en kopp pr.dag engang. Spiser nokså grei mat, men spiser litt for mye potetgull i helga, og sjokolade/smågodt "når som helst." Trappa ned på det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var nettopp å bli svett og fysisk sliten han mente ville være bra.

Drikker ikke alkohol. Drikker lite koffein, ikke en kopp pr.dag engang. Spiser nokså grei mat, men spiser litt for mye potetgull i helga, og sjokolade/smågodt "når som helst." Trappa ned på det og..

Jeg tenker at det kanskje ikke er det jeg ville gjort, men prioritere forsiktige treningsformer som roer sjela. Ingen prestering.
I tillegg lær deg å prioritere, hva som er viktig, hva som kan vente, hva som kan forkastes. Lær deg å si "nei". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er det legen som bestemmer.

Anonymkode: 13e8d...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje skulle du roe ned på hjemmefronten slik at du kan passe arbeidet ditt?

Anonymkode: 07eae...929

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Dette er det legen som bestemmer.

Anonymkode: 13e8d...831

Legen bør ikke overkjøre pasienten mtp behov for sykemelding. Hvis TS sier hun trenger høyere grad sykemelding etter å ha vært dårlig i så lang tid, bør lege etterkomme det for en periode. Lege bør også gi bedre veiledning og oppfølging med undersøkelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Legen bør ikke overkjøre pasienten mtp behov for sykemelding. Hvis TS sier hun trenger høyere grad sykemelding etter å ha vært dårlig i så lang tid, bør lege etterkomme det for en periode. Lege bør også gi bedre veiledning og oppfølging med undersøkelser. 

Så du mener pasienten selv skal få bestemme lengde og % på sykemeldingen? 

Anonymkode: e3585...629

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pkt 1 : Noe er feil, enten inne kroppen din eller  utenfor

Pkt 2: Du vet ikke hva du skal gjøre med det.

Pkt 3: Legen anbefaler trening.

Hvis jeg slår sammen disse tre punktene så ser jeg et forslag til løsning fra en kvalifisert lege. Prøv det ut i tre måneder og sjekk om det har en virkning.  Den hvilepulsen din er veldig høy. De som trener har gjennomsnittlig vesentlig lavere hvilepuls enn utrente. Om du trener den ned ti slag så er mye gjort, og den treningen er også forebyggende mot høyt blodtrykk og diabetes.

Det er ikke så mye som skal til. Tur i skogen 4 x 45 minutter i uka gir vesentlig effekt.

Redigert, jeg leste at legen anbefalte å bli svett og fysisk sliten. Da går han et skritt lenger enn jeg tenkte, men jeg støtter han. La en eller to av dine ukentlige treninger gå med god intensitet.

Hvis jeg er i skikkelig dårlig humør så blåser det bort etter 20 raske minutter på sykkelen. Trening gjør noe med blodsirkulasjon og trykk her og der. Det påvirker det mentale.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du jobber 50% og blitt utmattet? 

Jobber 50% nå pga langvarig utmattelse. Hadde annen type jobb i 100% stilling tidligere. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kanskje skulle du roe ned på hjemmefronten slik at du kan passe arbeidet ditt?

Anonymkode: 07eae...929

Barn med diagnose som krever sitt++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (4 minutter siden):

Pkt 1 : Noe er feil, enten inne kroppen din eller  utenfor

Pkt 2: Du vet ikke hva du skal gjøre med det.

Pkt 3: Legen anbefaler trening.

Hvis jeg slår sammen disse tre punktene så ser jeg et forslag til løsning fra en kvalifisert lege. Prøv det ut i tre måneder og sjekk om det har en virkning.  Den hvilepulsen din er veldig høy. De som trener har gjennomsnittlig vesentlig lavere hvilepuls enn utrente. Om du trener den ned ti slag så er mye gjort, og den treningen er også forebyggende mot høyt blodtrykk og diabetes.

Det er ikke så mye som skal til. Tur i skogen 4 x 45 minutter i uka gir vesentlig effekt.

Redigert, jeg leste at legen anbefalte å bli svett og fysisk sliten. Da går han et skritt lenger enn jeg tenkte, men jeg støtter han. La en eller to av dine ukentlige treninger gå med god intensitet.

Hvilepulsen min er normalt ca 70. Det var den på siste måling (før dagens) for 1,5 mnd siden, selv om stress, hjertebank og høyere puls også da var litt tilstede. Så ille som 120 i puls har jeg bare hatt de siste dagene.

Blodtrykket har pleid å være normalt, når keg en sjelden gang har fått det målt. I øvre sjikte de siste mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les Pulskuren av Torkel Færø og kjøp deg en Garmin klokke. Mange gode råd for å stresse mindre, få bedre søvn osv i boken. 

Anonymkode: cb6be...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilepulsen min er normalt ca 70. Det var den på siste måling (før dagens) for 1,5 mnd siden, selv om stress, hjertebank og høyere puls også da var litt tilstede. Så ille som 120 i puls har jeg bare hatt de siste dagene.

Blodtrykket har pleid å være normalt, når keg en sjelden gang har fått det målt. I øvre sjikte de siste mnd.

Ta en ny tur til legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener pasienten selv skal få bestemme lengde og % på sykemeldingen? 

Generelt sett nei. Men TS virker å være nær bristepunktet, og hvis hun da har en lege som ikke tar det seriøst og unngår sykemelding ved behov, så risikerer TS å møte veggen. Har selv vært der hvor jeg ikke har fått sykemelding, og det gikk veldig dårlig for å si det sånn.

Og utifra det TS skriver så virker det ikke som legen gir god oppfølging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobber 50% nå pga langvarig utmattelse. Hadde annen type jobb i 100% stilling tidligere. 

Barn med diagnose som krever sitt++

Er det andre ting utenfor hjemmet (barn) som tar energien din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...