AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #1 Del Skrevet 7. september 2023 Jeg pleier innimellom å kjøre renseprogram på vaskemaskinen, sånn Omo pose for å rense maskinen innvendig. Dette gjorde jeg for ca en mnd og jeg la merke til de to siste gangene at klærne lukter etter vask, spesielt hvitvask. Pleier å bruke tøymykner og har gjort det i mange år, men ingen tøymykner lukt nå, bare sur lukt. Pleier å bruke en spesiell tøymykner på sengetøy og denne bruker jeg kun når jeg vasker sengetøy. Men siste gangen jeg kjøpte flasken og skulle helle i så la jeg merke til at konsistensen er rar, ganske tykk og lukten var litt stiv, den pleier ikke å være det. Men jeg vasket sengetøy med den allikevel en eller to ganger. Kan det være pga denne tøymykneren at klærne lukter surt? Bør jeg ta ny maskinrens igjen? Brklagere om dette ble litt rotete. Anonymkode: 59b9d...e56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 7. september 2023 #2 Del Skrevet 7. september 2023 Tøymykner er det mange som har sluttet å bruke, siden det er både dårlig for miljøet og ikke nødvendigvis bra for huden heller. Det er nok også større sannsynlighet for å få oppbygning av belegg i maskinen, men det kan man få uansett om man bruker flytende såpe, mye hurtigprogram og lav temperatur. Noe som er smart, er å kjøre en maskin kluter/håndklær med vaskepulver på 90-gradersvask innimellom, det holder maskinen fresh. Men det er godt mulig det er den nye tøymykneren ja. Trenger du egentlig det i sengetøy? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 7. september 2023 #3 Del Skrevet 7. september 2023 -Kutt ut tøymykner -Vask såpekoppen godt -Omo-rens er også bare tull -Vask håndklær o.l på 90 uten såpe. Det er nok såpe i håndklærne som det er. Ikkefyll maskinen første gang, men tenk på det om at håndkleet er kluten som skal vaske maskinen. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 7. september 2023 #4 Del Skrevet 7. september 2023 (endret) Både såperester og tøymykner kan etterlate rester som danner grobunn for bakterievekst. Selve tøymykneren kan selvsagt ha blitt dårlig, men det kan også være ting som lukter i vaskemaskina. Såpekoppen er allerede nevnt: den må du ta helt ut (les bruksanvisningen for din vaskemaskin) og rengjøre i alle kriker og kroker. Bruk for eksempel en "pensjonert" oppvaskbørste til dette. Gummipakningen/belgen rundt åpningen i maskinen er et annet sted som må gjøres rent. Denne trenger du ikke ta ut, men vask hele pakningen med vann og klut. Deretter kjører du en håndklevask på 90 uten såpe, slik Rotemor også beskriver. Maskinrens er et konstruert behov. Endret 7. september 2023 av Ullvott 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #5 Del Skrevet 7. september 2023 Sjekk også om vaskemaskinen varmer opp vannet. Min luktet surt i et par uker, helt til jeg en dag kjente på døra under et 60-graders program, iskald. Var fort gjort å fikse da. Anonymkode: f4581...280 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #6 Del Skrevet 7. september 2023 Elle Melle skrev (2 timer siden): Tøymykner er det mange som har sluttet å bruke, siden det er både dårlig for miljøet og ikke nødvendigvis bra for huden heller. Det er nok også større sannsynlighet for å få oppbygning av belegg i maskinen, men det kan man få uansett om man bruker flytende såpe, mye hurtigprogram og lav temperatur. Noe som er smart, er å kjøre en maskin kluter/håndklær med vaskepulver på 90-gradersvask innimellom, det holder maskinen fresh. Men det er godt mulig det er den nye tøymykneren ja. Trenger du egentlig det i sengetøy? Tøymykner bruker jeg ja, har gjort i mange år og kommer til å forsette med det. Jeg kan ha en tøymykner flaske lenge, for jeg tar i bare bittelitt i skuffen. Tøymykner liker jeg i sengetøy også, det er deilig å legge seg i nyvasket sengetøy med en snev av lavendel lukt 🥰 Anonymkode: 59b9d...e56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #7 Del Skrevet 7. september 2023 Ullvott skrev (1 time siden): Både såperester og tøymykner kan etterlate rester som danner grobunn for bakterievekst. Selve tøymykneren kan selvsagt ha blitt dårlig, men det kan også være ting som lukter i vaskemaskina. Såpekoppen er allerede nevnt: den må du ta helt ut (les bruksanvisningen for din vaskemaskin) og rengjøre i alle kriker og kroker. Bruk for eksempel en "pensjonert" oppvaskbørste til dette. Gummipakningen/belgen rundt åpningen i maskinen er et annet sted som må gjøres rent. Denne trenger du ikke ta ut, men vask hele pakningen med vann og klut. Deretter kjører du en håndklevask på 90 uten såpe, slik Rotemor også beskriver. Maskinrens er et konstruert behov. Alt dette du skriver om vasking av maskinen; skuffen, gummien, dette gjør jeg ofte. Tørker faktisk gummiringen innvendig etter hver vask, så det ikke blir vann liggende der. Anonymkode: 59b9d...e56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sløyfe Skrevet 7. september 2023 #8 Del Skrevet 7. september 2023 eddik på 60 grader og man får kjøpt vaske brikker for og rense vakemaskinen 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #9 Del Skrevet 10. september 2023 Bakterier lukter, de trenger fuktighet. Lar du døren stå på gløtt og tørker vil den ikke lukte. Tøymykner bør alle slutte med synes jeg. Dårlig for kropp og miljø! Anonymkode: 7a1b5...669 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #10 Del Skrevet 13. september 2023 Tøm det lille vannfilteret i vaskemaskinen. Ta på 80-90 grader vask eller trommel-vaske program om du har det. Tøm det lille vannfilteret igjen. Ha døren åpen mens maskinen tørker seg. Om det er smuss på innsiden nå hadde jeg vasket det med en mikrofiberklut. Det bør egentlig ikke være noe lukt etter dette. Om du fortsetter å få syre lukter på klærene dine har jeg noen punkter: * Kutt tøymykner - det er bare dritt. Vil du ha myke klær ville jeg heller brukt tørketrommel så du slipper kjemikaliene. * Plast-klær har lettere for å få vond lukt. Dessverre det samme med ull. * Du vasker for mye klær om gangen, og klærene blir ikke ordentlig rene. * Ullvask bør du ha enda mindre klær, evt. se om ullvasken din i det heøle tatt væter ullen godt nok. Jeg har måttet gjennomvåte ullvasken for å få en ren vask med ullprogrammet vi har på maskinen (ikke fornøyd med programmet), men det har fungert. Anonymkode: 42dc4...cd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #11 Del Skrevet 13. september 2023 Lukker du igjen døra på vaskemaskinen etter bruk? Slutt med det i såfall Anonymkode: 455cd...451 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #12 Del Skrevet 13. september 2023 Eddik er normalt løsningen – som nevnt av en annen allerede. Anonymkode: 8aa30...cde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå