Gå til innhold

Mat på budsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mat er dyrt om dagen og jeg begynner å slite litt med fantasien (og økonomien). Har en 12-åring i vekst, som trener 2-3g i uken og spiser mye mer enn før. Hen er ikke glad i brødmat, men spiser det til frokost/matboks.

En "ordentlig" middag i mine øyne, er en tallerken med f.eks kjøtt/fisk, poteter/pasta/ris og grønnsaker/salat. Men det går ikke hver dag.. Først, fordi det er dyrt. Og så fordi man ikke alltid har ork til å lage en ordentlig middag. På kvelden etter trening seg jeg helst at barnet spiser brødmat, men hen vil heller ha rester av middagen (som innebærer at jeg må lage nok til at hen kan spise x2 på en dag), eller lage nudler/grøt osv. Synes vi bruker hinsides mye penger på mat, og spesielt "de varme måltidene" er jo dyrest!

Hva kaller dere en enkel, billig, men god middag? Og hva spiser dere til kvelds, foruten brødmat?

Anonymkode: c91e8...163

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvelds kan  være ostesmørbrødsmørbrød eller eggerøre. 

Vi drar til Sverige og kjøper alt av kjøtt. Sparer enormt mye på det i løpet av en mnd. Vi har 3 timer til Sverige.

Kjapp middag her er for eksempel stekt kylling med ris, brokkoli og saus.

Anonymkode: aa052...4a2

• Nyttig 1
Skrevet

Spis mye egg. 
ta deg en fisketur. Jeg har fått en kasse makrell nå, og det er mange middager. 

Anonymkode: 33bee...28a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi drar til Sverige og kjøper alt av kjøtt. Sparer enormt mye på det i løpet av en mnd. Vi har 3 timer til Sverige.

3 timer? Ikke en vei vel? Har dere regnet på om dere egentlig sparer noe som helst?

Anonymkode: 2fcae...9e7

• Liker 3
Skrevet

Ta og fisk istedent!

Gratis mat, og du får den som du vil ha den... Fin måte og bonde med ungen din også :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

3 timer? Ikke en vei vel? Har dere regnet på om dere egentlig sparer noe som helst?

Anonymkode: 2fcae...9e7

3 timer hver vei. Elbil, lader kun hjemme. Sparer veldig mye.

Skrevet

Du må nok endre på tankegangen rund hva som er «ordentlig» middag.

Anonymkode: a4a99...287

• Liker 3
Skrevet

Til kvelds blir det gjerne brødskiver med helt ordinært pålegg, evt omelett eller havregryn med melk, ingen av oss liker havregrøt... 

At ungen heller har lyst på middagsrester til kveld betyr ikke at det skal være sånn, mine unger hadde definitivt ønsket seg middagsmat til både frokost, lunsj og kvelds dersom dette var et reelt alternativ. Det er det ikke. Jeg er voksen. Jeg bestemmer. 

Ostesmørbrød eller ristet brød er populært som en avveksling. Kan også lage arme riddere med grovere brød. 

Anonymkode: 0aa6d...e4a

• Liker 4
Skrevet

Jeg stusser på premisset ditt, ts. Som later til å være at en sunn middag er dyrt. Det er den ikke. En sunn middag bestående av minst 3/5 grønt, 1/5 ris/potet/brød/pasta og 1/5 protein (bønner, fisk, egg, kjøtt) er det billigste du kan spise. 

Svaret på spørsmålet ditt? Spis slik folk gjør i land der folk ikke har eventyrlig god råd. Ris og bønner med grønnsaker i sesong. Tilsett fisk et par ganger i uka, kjøtt noe skjeldnere. Husk at kjøtt med hell kan blandes ut 2-1 med bønner eller korn når du først velger servere det. Som i taco, lapskaus, suppe, pasta etc. Ingen merker på smaken at kjøtt er spedd ut med doble mengder bønner, det garanterer jeg deg. Kjøtt er nemlig smakløst.

Anonymkode: 10488...fbb

• Liker 2
Skrevet

Fiskegrateng, fiskeboller i hvit saus med poteter. Gjerne gulrøtter til.

Kjøttdeig og spagetti. Bruker kyllingkjøttdeig også om vi har taco.

Fiskeburger.

Kjenner igjen det med å ha en 12 åring som ikke er særlig glad i brødmat. Men blir gjerne toast eller ostesmørbrød.

Anonymkode: 9b844...e26

Skrevet

Gode supper med hjemmebakte, grove rundstykker til (bak mange, og ha i fryser). Koteletter er ofte billig i frysedisken. Du kan skjære dem ren for ben og lage gryter. Enkel kjøttdeiggryte: stek kjøttdeig, krydre godt med hvitløk, chili, piffikrydder, ta oppi en pakke herm. tomater og en pose frossen brokkoliblanding, ris til. Fiskekaker i panna sammen med rød paprika og en pk matfløte.

Anonymkode: 42161...ef9

Skrevet

Tørkede linser og bønner er en billig mat, og dt er mettende og sunt.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg har tre tenåringer som alle trener mye, og jeg lager mye gryter og supper, drøyes ut med tørre linser og grønnsaker i sesong.

En porsjon hjemmelaget tomatsuppe (linser kokt med hermetiske tomater, løk, gulrot og hvitløk kjørt glatt med stavmikser) servert med kokt egg og en skive grovt brød er billigere og sunnere enn fire skiver kjøpebrød med ost og skinke.

suppelapskaus kokt på nakkekoteletter, potet og rotgrønnsaker kan lages stort, er likt i pris som brød og mer næring

jeg porsjonerer ut i matbokser i kjøleskapet sånn at de kan forsyne seg og varme i mikroen

det er kjempeviktig at de får variert kost mens de vokser, og har mye grønnsaker i kosten som gir vitaminer, fiber og metthetsfølelse. Får de totalnekt på annet enn «kjedelige» brødskiver til alt annet enn den ene middagen i døgnet kommer de til å kjøpe mer junk på butikken og kebabsjappa. Veit de at det står en porsjon med god middag så frister det ofte å komme hjem og vi får ofte en god prat over kveldsmaten😉

Endret av Summeer
  • Liker 2
Skrevet

Ikke sikkert du vil ha det, men jeg foreslår likevel noen billige vegetarmiddager. 

Linsesuppe basert på tørre røde linser, gul løk og hermetiske tomater. Ha brød til.

Taco med bønnestuing istedenfor kjøtt og uten avokado.

Billig pasta, grønnsaker i sesong, hjemmelaget tomatsaus og soyagranulat eller linser i sausen.

Hjemmelaget tomatsuppe med kokt egg. 

Chana masala med blomkål til

Lapskaus basert på frossen blanding.

Anonymkode: 0c360...a24

• Liker 3
Skrevet

Spe på med grønnsaker. F.eks kan pasta med kjøttdeig også inkludere løk, hvitløk, gulrøtter, paprika og squash (og evt annet også). Da varer de lenger.

Det at din sønn foretrekker middagsrester betyr ikke at han kan få det hver dag, spesielt ikke når dere må tenke på økonomien. 

Anonymkode: 6c4e7...e4e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan umulig spare noe på det om du har 3 timer reisevei. Jeg bor 10 min unna Svinesund og Nordby, og sparer ingenting på å handle i Sverige dersom jeg skal kjøtt/produkter lik tilsvarende det jeg kjøper på Kiwi.

Anonymkode: 8d835...680

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan umulig spare noe på det om du har 3 timer reisevei. Jeg bor 10 min unna Svinesund og Nordby, og sparer ingenting på å handle i Sverige dersom jeg skal kjøtt/produkter lik tilsvarende det jeg kjøper på Kiwi.

Anonymkode: 8d835...680

Elbil. Koster det det koster å lade opp hjemme. Ca 1 kr og 92 øre hvis vi tenker på dagens pris. Kan kjøre noen turer da. Koster 179 kr for 2kg 100% kylling. Bedre enn den på kiwi,æ. karbonadedeig et det samme som  norsk kjøttdeig. Koster 89.90  Charlottenberg. Man må se hva man kjøper. Indrefilet fra Tyskland er den møreste jeg noen gang har smakt, den Koster 69.90 pr kg. Pålegg, oster m.m er rimligere i Sverige. Og jo samme kvalitet som på kiwi.

En 3liter med vin sparer jeg mye på. Gubben snuser, mye å spare.

Skrevet

Sunne middager er jo billigere enn usunne middager.. 🙃

Linser, bønner, pasta, ris, grønnsaker (frosne), sauser er jo ting som har lang holdbarhetsdato - og som jeg regner med at alle har liggende… Som oftest kjøper jeg kun hovedingrediensen når jeg handler middag, det andre har jeg liggende hjemme - og fyller opp når det blir tomt.

Jeg er enslig og kan fint bruke kun 500- 600 kr pr uke på mat.

Anonymkode: dc592...b0f

• Nyttig 1
Skrevet

Bakt potet med tomatbønner

Omelett med poteter og grønnsaker

Hjemmelaget falafel

Stekt ris 

Pytt i panne

Anonymkode: 0c360...a24

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Mat er dyrt om dagen og jeg begynner å slite litt med fantasien (og økonomien). Har en 12-åring i vekst, som trener 2-3g i uken og spiser mye mer enn før. Hen er ikke glad i brødmat, men spiser det til frokost/matboks.

En "ordentlig" middag i mine øyne, er en tallerken med f.eks kjøtt/fisk, poteter/pasta/ris og grønnsaker/salat. Men det går ikke hver dag.. Først, fordi det er dyrt. Og så fordi man ikke alltid har ork til å lage en ordentlig middag. På kvelden etter trening seg jeg helst at barnet spiser brødmat, men hen vil heller ha rester av middagen (som innebærer at jeg må lage nok til at hen kan spise x2 på en dag), eller lage nudler/grøt osv. Synes vi bruker hinsides mye penger på mat, og spesielt "de varme måltidene" er jo dyrest!

Hva kaller dere en enkel, billig, men god middag? Og hva spiser dere til kvelds, foruten brødmat?

Anonymkode: c91e8...163

Hvor mye bruker dere?

Anonymkode: 812bd...ba1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...