AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #1 Del Skrevet 7. september 2023 Jeg har fått en veldig verbal valp i hus, og trenger tips til hva jeg kan gjøre for å avlede når den bjeffer som verst. Hunden er av en rase som er kjent for å kunne være litt gneldrete, men det betyr ikke at ikke nor både bør og kan gjøres. Jeg tagger de to jeg leser mest svar fra her inne @Troyamin og @Tabris og håper veldig på svar og tips fra nettopp dere to. Andre med gode tips er selvfølgelig også mer enn velkomne til å bidra. Anonymkode: 5b3f3...6ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 7. september 2023 #2 Del Skrevet 7. september 2023 Det kommer helt an på i hvilke situasjoner den bjeffer og hvorfor. Kan du gi noen eksempler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet 7. september 2023 #3 Del Skrevet 7. september 2023 Hvilken rase er dette? Det er ikke anbefalt å kjefte/straffe, men heller avlede (som du sier). Det du kan gjøre er å bruke en favorittleke som du kaster i motsatt ende fra fokuset på bjeffingen er (for eksempel når noen ringer på). Kast og belønn når hunden henter. Be også de som kommer om at de ikke skal gi hunden oppmerksomhet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #4 Del Skrevet 7. september 2023 Tabris skrev (2 timer siden): Det kommer helt an på i hvilke situasjoner den bjeffer og hvorfor. Kan du gi noen eksempler? Den bjeffer når den skal ha mat, når jeg finner frem godbiter og når den ser katten og vil leke med den. Det er helt tydelig ikke frykt, men fryd, som ligger i bunn - ikke at det gjør det mer ok, bare for å forklare. Valpen er bare drøye 10 uker, men veldig trygg og nysgjerrig. Anonymkode: 5b3f3...6ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 7. september 2023 #5 Del Skrevet 7. september 2023 En så ung valp ville jeg ikke gjort noe med angående bjeffingen. Når den er blitt noen måneder eldre og du har fått etablert et godt forhold, er det på tide å se om bjeffingen er noe å jobbe med. I mellomtiden ville jeg gått valpekurs og sett om det var gode instruktører der som kan guide deg på veien videre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #6 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den bjeffer når den skal ha mat, når jeg finner frem godbiter og når den ser katten og vil leke med den. Det er helt tydelig ikke frykt, men fryd, som ligger i bunn - ikke at det gjør det mer ok, bare for å forklare. Valpen er bare drøye 10 uker, men veldig trygg og nysgjerrig. Anonymkode: 5b3f3...6ee Høres ut som om den bjeffer når den blir opprømt/ønsker noe. Den er veldig ung og uttrykker seg selv. Jeg ville ikke gjort noe med selve bjeffingen (man stiller ikke krav til så små valper), men jeg hadde tatt noen små steg for å sørge for at jeg ikke belønner bjeffingen, men heller viser den at gode ting kommer når den ikke bjeffer. For eksempel, så hadde jeg ikke gjort noe med bjeffingen mens jeg lager mat, men jeg hadde ventet på 3 sekunder med stillhet før jeg satte ned maten. Den vil etterhvert se mønsteret av: ingen bjeffing = maten blir satt ned. Å skulle forsøke å lære han å ikke bjeffe mens du lager mat (jeg regner med at det tar 10+++ sekunder og ordne til mat), er for mye å forvente fra en så ung og bjeffeglad hund, men han er stor nok til å se mønsteret av at: ingen bjeffing = maten blir satt ned, i løpet av noen dager. Når hjernen (og ikke minst impulskontrollen) får utviklet seg mer, vil akkurat denne regelen gjøre at han ikke ser grunn til å bjeffe også mens du lager maten. Med godbiter ville jeg gjort noe av det samme. Med bjeffing på katten ville jeg kombinert avledning og miljøkontroll. Jeg regner med at valpen er mer tilbøyelig for å bjeffe på katten etter at valpen har vært ute, etter at den har sovet tungt, etter at den har lekt med dere, etter at den har spist kanskje? Da har dere muligheten til å forutse hans interesse i katten, og avlede før han i det hele tatt får startet. Belønn også når han er rolig rundt katten. Anonymkode: 4cfe6...4fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #7 Del Skrevet 7. september 2023 Avliving vil kanskje hjelpe? Anonymkode: 25259...013 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 7. september 2023 #8 Del Skrevet 7. september 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Den bjeffer når den skal ha mat, når jeg finner frem godbiter og når den ser katten og vil leke med den. Det er helt tydelig ikke frykt, men fryd, som ligger i bunn - ikke at det gjør det mer ok, bare for å forklare. Valpen er bare drøye 10 uker, men veldig trygg og nysgjerrig. Anonymkode: 5b3f3...6ee Ved mat så hadde jeg bare ventet til den var ferdig med å bjeffe (og ca 5 sekunder med stillhet) før jeg ga den maten. Samme med godbiter. Rett og slett fjerne forbindelsen mellom "ordne mat i skål" = "få mat" og "finne frem godbiter" = "få godbiter". Leking med katten er mer frustrasjon/iver som jeg vil tro går seg til når de blir mer kjent med hverandre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #9 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Avliving vil kanskje hjelpe? Anonymkode: 25259...013 Kan du begrunne svaret? Eller følte du bare for å være litt ekkel? Til alle dere andre: Takk for fine og nyttige forslag. Jeg har allerede begynt så smått. Anonymkode: 5b3f3...6ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå