Gå til innhold

Mamma med ADHD: hvor mye tid bruker dere uten på husarbeid pr uke? Dere med ADHD: care to share some life hacks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier. Jeg skjønner ikke helt hva jeg gjør galt, men jeg er altså så ekstremt treg. Blir aldri ferdig med noe og det ser alltid litt halvveis ut. Når jeg en sjelden gang klarer å stå på en god stund ser det sånn ut hos meg som ryddige mennesker har det rotete. Hvor mye tid bruker dere på husarbeid? jeg føler selv at jeg bruker 1-2t hver dag men det ser alltid rotete ut. Har 2 små . Er småbarnsmor-som-aldri-får-sovet-ut-utbrent også. 

Anonymkode: 27c4e...347

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har både autisme og adhd. 

Det viktige for meg er system. Vi har det aldri rotete. Vi legger tilbake en ting på plassen sin når vi har brukt den - ungene også. De får ikke finne frem noe, før de har lagt på plass det de er ferdig med. 

Så masse skuffer og skap med gode inndelere og bokser og løsninger, og god plass i hver ting - en overfylt skuff fører også til rot. 

Nærmeste vi kommer rot, er klesvask. Har to små gutter, og det blir så sykt mye klesvask. Det står alltid et stativ fullt. Men, vi er flinke på å legge på plass før vi henger opp nytt - kjøper ikke bare et nytt stativ, eller dumper de reine klærene i en haug et sted. Ungene "hjelper til" (som i at jeg gjør det mens de er våken, selv om det tar tre ganger så lang tid, heller enn å bruke dyrebar egentid på det etter de har lagt seg). 

Har robot-støvsuger med moppefunksjon, og har lite nips og greier som gjør støvtørking vanskelig. 

Det eneste husarbeidet vi gjør sånn daglig, er klesvask, og sette inn/ta ut av oppvasken, og matlaging. 

Anonymkode: 7c00e...f7e

• Nyttig 1
Skrevet

Asperger her, men vi har jo gjerne noen av de samme utfordringene på akkurat det området 🙈

Jeg MÅ HA et system jeg følger hver eneste dag, da blir det noenlunde ok. Mannen (som har adhd og er hakket verre på orden enn meg) tar legging av barn og jeg tar oppvask, klesvask osv.

MEN, til syvende og sist måtte vi bite i det sure eplet og skaffe vaskehjelp 😅

Anonymkode: 9b124...51b

Skrevet

Tre barn her, og ikke ADHD. Bruker sikkert 1-2 timer per dag…vanskelig å si sikkert. Noen ganger mer, noen ganger mindre. Har vaskehjelp annenhver uke i tillegg. Har det ikke rotete på overflaten, men om du tar en titt i skuffer og skap her, er det ikke veldig ryddig, men et visst system er det. For eksempel er alle matbokser samlet i en skuff, men de er ikke sirlig linet opp nede i skuffa.  Jeg liker ikke rot og skulle gjerne hatt enda mer orden, men har en mann som samler på det meste og ikke er så opptatt av å rydde, så må inngå noen kompromisser. Synes det verste er at det samler seg opp så mange ting overalt, og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av alt. Gamle leker som ikke skal kastes, klær som er for små til den eldste, men for store til den mellomste etc. Synes jeg kjøper plastkasser og pakker bort ting hele tida, men det blir aldri tomt. Noen ganger synes jeg at jeg har god orden, men så kommer jeg hjem til noen som har det veldig ryddig, og da ser jeg at det slettes ikke er så striglet hjemme hos oss. Synes regelen om at alt legges der det hører hjemme, er til god hjelp. I tillegg sørger jeg for at det alltid er ganske ryddig når jeg legger meg. Da slipper jeg å stå opp til rot, og det hoper seg ikke opp. Har også noen «soner» hvor jeg tillater rot. For eksempel rydder jeg alltid klær inn i skapene til ungene etterhvert som de vaskes, men vi har en benk på badet hvor alle kan slenge fra seg klær som er brukt, men ikke så skitne at de må vaskes. Da unngår vi rot på rommene og på badegulvet, selv om benken ser rimelig bombet ut..

Anonymkode: c1189...8e4

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Tre barn her, og ikke ADHD. Bruker sikkert 1-2 timer per dag…vanskelig å si sikkert. Noen ganger mer, noen ganger mindre. Har vaskehjelp annenhver uke i tillegg. Har det ikke rotete på overflaten, men om du tar en titt i skuffer og skap her, er det ikke veldig ryddig, men et visst system er det. For eksempel er alle matbokser samlet i en skuff, men de er ikke sirlig linet opp nede i skuffa.  Jeg liker ikke rot og skulle gjerne hatt enda mer orden, men har en mann som samler på det meste og ikke er så opptatt av å rydde, så må inngå noen kompromisser. Synes det verste er at det samler seg opp så mange ting overalt, og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av alt. Gamle leker som ikke skal kastes, klær som er for små til den eldste, men for store til den mellomste etc. Synes jeg kjøper plastkasser og pakker bort ting hele tida, men det blir aldri tomt. Noen ganger synes jeg at jeg har god orden, men så kommer jeg hjem til noen som har det veldig ryddig, og da ser jeg at det slettes ikke er så striglet hjemme hos oss. Synes regelen om at alt legges der det hører hjemme, er til god hjelp. I tillegg sørger jeg for at det alltid er ganske ryddig når jeg legger meg. Da slipper jeg å stå opp til rot, og det hoper seg ikke opp. Har også noen «soner» hvor jeg tillater rot. For eksempel rydder jeg alltid klær inn i skapene til ungene etterhvert som de vaskes, men vi har en benk på badet hvor alle kan slenge fra seg klær som er brukt, men ikke så skitne at de må vaskes. Da unngår vi rot på rommene og på badegulvet, selv om benken ser rimelig bombet ut..

Anonymkode: c1189...8e4

Jeg har vært i småbarnsbobla en god stund uten å ha blitt kjent med folk med småbarn. Har du inntrykk av at småbarnsforeldre er mindre dømmende overfor de som ikke har det velorganisert?

Anonymkode: 27c4e...347

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...