AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #1 Skrevet 7. september 2023 Jeg har skrevet en bok, og har tatt kontakt med et forlag idag. Jeg fikk svar på 3(!) minutter med beskjed om at de er kjempeinteresserte og skal ringe meg i neste uke. 😅 Det er jo veldig kult, men bør jeg fortsatt ta kontakt med flere forlag? Er det lurt å ha flere valgmuligheter, eller bør jeg gå for det første? Blir det budkrig da liksom? Jeg har aldri skrevet en bok før, men noen bok temaet er hittil ikke skrevet i Norge, så jeg tror den vil være ettertraktet. 😊 Anonymkode: f80cf...b41 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #2 Skrevet 7. september 2023 Kult, gratulerer! 😄 Jeg har bare fått avslag, så har ikke noe særlig sammenligningsgrunnlag, men tenker jo absolutt at det kan være fordel å høre med flere. Dersom det er er lite forlag ville jeg kanskje sendt inn til en av de store også for sammenligningens del. Har veldig god erfaring med CappelenDamm, synes de er veldig imøtekommende 😊 Anonymkode: d165c...a5c 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #3 Skrevet 7. september 2023 Ja, du bør kontakte flere forlag, og kanskje en litterær agent, for da blir det budrunde om boken din. Anonymkode: b3d34...4c8 1
Mrs.Under Skrevet 7. september 2023 #4 Skrevet 7. september 2023 Så flott for deg! Kommer an på hvilket forlag dette er. Er det ett av de store, Aschehoug eller Cappelen, så hadde jeg ikke orka å ta kontakt med flere. Er det et veldig lite forlag, så ja, da hadde jeg tatt kontakt med andre. Men uansett, undersøk nøye hva som er vanlig i forhold til en kontrakt, slik du får det du skal ha inntekter og royalties av boka di 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #5 Skrevet 7. september 2023 Så gøy! Ja, kontakt flere, det er lurt😊 Lykke til. Anonymkode: d36d3...d08 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #6 Skrevet 7. september 2023 Hvordan rakk de å lese boken/manuset på 3 minutter? I noen tilfeller må du jo legge ut for det meste selv, så ikke ta gleden helt på forskudd. Anonymkode: 560a4...396 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #7 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan rakk de å lese boken/manuset på 3 minutter? I noen tilfeller må du jo legge ut for det meste selv, så ikke ta gleden helt på forskudd. Anonymkode: 560a4...396 Jeg sendte ikke med hele boka, kun fire sider med innholdsfortegnelsen, og skrev en beskrivelse i mailen. Vet ikke om han leste innholdsfortegnelsen engang, som sagt er boka om et tema som aldri har vært dekket her i landet og antakelig vil fylle et større behov. 😊 Jeg kjenner litt til ham fra før og tror han vet hvem jeg er. Og hva jeg er kapabel til. 😅 Anonymkode: f80cf...b41
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #8 Skrevet 7. september 2023 Mrs.Under skrev (17 minutter siden): Så flott for deg! Kommer an på hvilket forlag dette er. Er det ett av de store, Aschehoug eller Cappelen, så hadde jeg ikke orka å ta kontakt med flere. Er det et veldig lite forlag, så ja, da hadde jeg tatt kontakt med andre. Men uansett, undersøk nøye hva som er vanlig i forhold til en kontrakt, slik du får det du skal ha inntekter og royalties av boka di Det er et av de mindre forlagene, så nå sender jeg til de store og et par av de små også. 😊 Inntekter og royalties er egentlig sekundært for meg (men en hyggelig bonus altså), det viktigste er at informasjonen i boka når flest mulig og at jeg kan vise til utgitt bok i fremtidig yrkessammenheng. 😊 Anonymkode: f80cf...b41 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #9 Skrevet 7. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg sendte ikke med hele boka, kun fire sider med innholdsfortegnelsen, og skrev en beskrivelse i mailen. Vet ikke om han leste innholdsfortegnelsen engang, som sagt er boka om et tema som aldri har vært dekket her i landet og antakelig vil fylle et større behov. 😊 Jeg kjenner litt til ham fra før og tror han vet hvem jeg er. Og hva jeg er kapabel til. 😅 Anonymkode: f80cf...b41 Det siste du nevner er veldig kjekt, for man rekker ikke motta en henvendelse, lese den, skaffe oversikt over vedlegg, lese dem, og formulere et svar på så kort tid. Ikke for å ødelegge, det er utrolig moro å få et positivt svar på den måten, men ikke ta gleden helt på forskudd. Og jeg vil absolutt anbefale å kontakte andre aktører i markedet, konkurranse pleier å være sunt og i verste fall vil det ikke gi noe annet enn litt merarbeid, avvisninger og ev. noen tilbakemeldinger. Anonymkode: a4fa6...0f0 1 2
charlotte0 Skrevet 7. september 2023 #10 Skrevet 7. september 2023 Nå er jeg ekstremt nysgjerrig på hva temaet er! 😅 9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #11 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, du bør kontakte flere forlag, og kanskje en litterær agent, for da blir det budrunde om boken din. Anonymkode: b3d34...4c8 Hvor finnes en litterær agent? 😅 Jeg vet ikke hva det er engang. 😅 Anonymkode: f80cf...b41
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #12 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har skrevet en bok, og har tatt kontakt med et forlag idag. Jeg fikk svar på 3(!) minutter med beskjed om at de er kjempeinteresserte og skal ringe meg i neste uke. 😅 Det er jo veldig kult, men bør jeg fortsatt ta kontakt med flere forlag? Er det lurt å ha flere valgmuligheter, eller bør jeg gå for det første? Blir det budkrig da liksom? Jeg har aldri skrevet en bok før, men noen bok temaet er hittil ikke skrevet i Norge, så jeg tror den vil være ettertraktet. 😊 Anonymkode: f80cf...b41 Du fikk svar etter 30 min? Hvis det stemmer, så GRATULERER, men vanligvis tar det mellom 4-12 uker å få svar. Forlag får inn flere hundre manus i året, og det høres rart ut at du har fått svar etter så kort tid. Det skal jo leses svært nøye. Hvilket forlag er det? Jeg har gitt ut tre bøker og venter på svar på om jeg får gitt ut den fjerde. Manus sendte jeg inn i midten av juni. Håper å få tilbakemelding nå Ila en måned. Anonymkode: 57c75...31c 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #13 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du fikk svar etter 30 min? Hvis det stemmer, så GRATULERER, men vanligvis tar det mellom 4-12 uker å få svar. Forlag får inn flere hundre manus i året, og det høres rart ut at du har fått svar etter så kort tid. Det skal jo leses svært nøye. Hvilket forlag er det? Jeg har gitt ut tre bøker og venter på svar på om jeg får gitt ut den fjerde. Manus sendte jeg inn i midten av juni. Håper å få tilbakemelding nå Ila en måned. Anonymkode: 57c75...31c 3 minutter. 😅 Jeg fikk ikke svar om at de skal gi ut boka, men at de er kjempeinteresserte i prosjektet. De har ikke lest boka, men temaet er såpass interessant for dem at de sikkert hoppet på så fort som mulig. Jeg tror en bok om dette er ekstremt etterlengtet og savnet, da det er et stort marked og ingen konkurranse. 😊 De vet jo ikke om boka er godt skrevet, men sjefen der kjenner til meg fra før og vet at jeg er en dyktig skribent og har stor kunnskap om temaet. Foreløpig har jeg nå sendt disposisjonen/innholdsfortegnelsen til 8 forlag, så nå får vi se. 😊 Anonymkode: f80cf...b41
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #14 Skrevet 7. september 2023 charlotte0 skrev (17 minutter siden): Nå er jeg ekstremt nysgjerrig på hva temaet er! 😅 Det skjønner jeg, men jeg tror jeg vil holde kortene tett til brystet en stund til, vil ikke oppmuntre til konkurranse. 😁 Anonymkode: f80cf...b41 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #15 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du fikk svar etter 30 min? Hvis det stemmer, så GRATULERER, men vanligvis tar det mellom 4-12 uker å få svar. Forlag får inn flere hundre manus i året, og det høres rart ut at du har fått svar etter så kort tid. Det skal jo leses svært nøye. Hvilket forlag er det? Jeg har gitt ut tre bøker og venter på svar på om jeg får gitt ut den fjerde. Manus sendte jeg inn i midten av juni. Håper å få tilbakemelding nå Ila en måned. Anonymkode: 57c75...31c Hva slags bøker har du skrevet forresten? Skjønnlitteratur eller noe annet? 😊 Er det egentlig penger i dette? Jeg har hørt at man ikke tjener penger på å skrive bøker i Norge. 😅 Anonymkode: f80cf...b41 1
Knirke Skrevet 7. september 2023 #16 Skrevet 7. september 2023 Så gøy!😃. Tenker du å bli forfatter på heltid, eller er dette en engangs-hendelse? Drømmer om å skrive bok selv, men tør ikke ta steget😰 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #17 Skrevet 7. september 2023 Knirke skrev (6 minutter siden): Så gøy!😃. Tenker du å bli forfatter på heltid, eller er dette en engangs-hendelse? Drømmer om å skrive bok selv, men tør ikke ta steget😰 Det er ikke nødvendigvis en engangs-hendelse, men jeg blir ikke forfatter på heltid. Målet er å få boka utgitt, så jeg kan referere til meg selv som "forfatter av XXX" i fremtidig jobbsammenheng. 😊 Hvis boka blir godt mottatt vil det gi meg viktig kredibilitet for folk som skal vurdere meg for rådgivning. 😊 Anonymkode: f80cf...b41 2
AnonaymBruker Skrevet 7. september 2023 #18 Skrevet 7. september 2023 38 minutter siden, Knirke said: Så gøy!😃. Tenker du å bli forfatter på heltid, eller er dette en engangs-hendelse? Drømmer om å skrive bok selv, men tør ikke ta steget😰 Gjør det! Den boken hadde jeg kjøpt 😘 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #19 Skrevet 8. september 2023 Da har jeg to forlag som er kjempegira og allerede har satt av en medarbeider til å lese manuskriptet, og et til som ønsker seg eksempelkapittel. 😅 Så nå sender jeg hele greia til de tre som har tatt kontakt, og så får vi se om resten svarer. Heller litt mot å velge et mindre forlag, er det noen av dere med erfaring som har noen tanker om stort vs mindre forlag? 😊 Anonymkode: f80cf...b41
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #20 Skrevet 9. september 2023 Ingen som har tanker om stort vs mindre forlag? 😅 Anonymkode: f80cf...b41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå