Sunshine384290589 Skrevet 7. september 2023 #1 Skrevet 7. september 2023 Har nå flyttet FIRE ganger og hver gang blir de tatt med videre. Ser ikke mange av dem, men kan dukke opp larve eller bille i ny og ne. Hvordan søren blir man kvitt dem?? Jeg støvsuger ofte og er veldig renslig i huset, skjønner ikke hva mer man kan gjøre. Jeg inspirerer alle klærne og leter etter larver og biller minst 1 gang i mnd, men finner ingenting
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #2 Skrevet 7. september 2023 https://hussoppen.no/skadevoldere/insekter/klannere/brun-pelsbille-majorstubille/ Anonymkode: 827e6...691
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #3 Skrevet 7. september 2023 Du er klar over at de har vinger, og kan fly inn gjennom et åpent vindu ...? Så løsningen for å bli kvitt billen helt er enkel: Hold vinduene godt lukket, uten å noen sinne lufte. Anonymkode: 1184d...c1a 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #4 Skrevet 7. september 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Du er klar over at de har vinger, og kan fly inn gjennom et åpent vindu ...? Så løsningen for å bli kvitt billen helt er enkel: Hold vinduene godt lukket, uten å noen sinne lufte. Anonymkode: 1184d...c1a Veldig realistisk året gjennom ja Anonymkode: 827e6...691
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #5 Skrevet 7. september 2023 gemini2002 skrev (6 timer siden): Har nå flyttet FIRE ganger og hver gang blir de tatt med videre. Ser ikke mange av dem, men kan dukke opp larve eller bille i ny og ne. Hvordan søren blir man kvitt dem?? Jeg støvsuger ofte og er veldig renslig i huset, skjønner ikke hva mer man kan gjøre. Jeg inspirerer alle klærne og leter etter larver og biller minst 1 gang i mnd, men finner ingenting Sikker på at de kom fra deg? Hit jeg flyttet bodde det biller fra før av (ikke din bille men samme greia). Der jeg bodde før bodde det ikke biller men det krabbet inn noen (annen bille der også) fra naboen fra tid til annen når han hadde hundemat eller hva det var stående som de spiste og formerte seg bra på, også krabbet inn til meg av en eller annen grunn... Tror de fleste utleiere bare later som ingenting, så du kan fort tro de kom fra deg mens de faktisk alltid var der utleier bare sa det ikke Tror en bare må la vær å mate dem, så vil det bli veldig få. Mater en dem blir de mange. Anonymkode: c3792...8ad
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #6 Skrevet 7. september 2023 Kan det være larve-egg som blir med på flyttelasset? Vi har billene, sjekker så som deg klær nøye. Finner ikke mange, men blir heller ikke kvitt de helt. Anonymkode: 96053...1a5
AnonymBruker 42 Skrevet 7. september 2023 #7 Skrevet 7. september 2023 En omgang med sånne "kvalitets"-biller er nok til å ødelegge en hel garderobe, iaf... Billene finnes overalt i Norge, men er man er uheldig og de finner de et fint sted å legge egg (dvs de fineste klærne du har) så er det ikke så mange som skal til for å lage trøbbel, altså...
Fru Uperfekt Skrevet 7. september 2023 #8 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Veldig realistisk året gjennom ja Anonymkode: 827e6...691 Du kan sette insektsnett på sånn at de ikke kommer inn med åpent vindu
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #9 Skrevet 7. september 2023 Føler sånn med deg!!!! Gjorde det for 6 år siden og sitter fremdeles med "traumer" og tror jeg ser Majorstuebiller som egentlig er støv. Slik ble jeg kvitt dem (lang og hard prosess): Kastet alle ting jeg ikke var oppriktig glad i. Store ting og små ting. Ting jeg skulle beholde bar jeg ut på terassen. Klær ble fryst i 5 dager i fryseren, alt ble vasket på høyest mulig temperatur først og ble fryst ned fuktig. Tok tingene i ett og ett rom omgangen. Holdt alltid dørene lukket og tapet sprekkene mellom "ren" og "skitten' sone. Fjernet lister. Støvsuge leiligheten hver dag. Gjerne flere ganger om dagen. Oppå kjøleskapet var det mange. Under stekeovnen. Bak vaskemaskinen. Under vasken på badet. Inne i ventiler. Vinduskarmer. I lampeskjermer. Under store garderobeskap. Mellom seng og madrass. Sprayet med sikkert fire ulike insektmiddel over alt. Spessielt i lister, kriker og kroker. Så lot jeg det virke i 1 døgn før jeg gjentok prosessen. De flyr gjerne mot vindu og dør der, så følg godt med. Ser du en så er det nok 30 andre i nærheten. Gjør prosessen helt til du har vært en uke uten å se en bille i det rommet Så bar jeg en og en gjenstand fra ute og inn. Vasket og sprayet dem på ett eget rom før tingen havnet på rett sted i leiligheten. Dette tar også lang tid. Tror jeg gjentok prosessen fire ganger på ett år, til tross for at jeg gang tre og fire ikke så biller. Det var mer for å være helt 100% sikker, da de bruker litt tid på å klekke egg og slikt. Støvsug ofte. Kjøp gjerne en robotstøvsuger og tøm den hver kveld. Gå gjerne igjennom innholdet for å se om den fanget noen. Ikke (!) Bruk vann til å vaske. Da kommer det litt vann der de er og istedenfor å drepe dem gir du dem livsviktig væske. Brukte som nevnt ett år på å bli kvitt dem. Og de. Første gangen jeg gjorde prosessen brukte jeg mange timer hver dag i kanskje 3 uker. Og da gjorde jeg bare dette, hadde ferie. Har du økonomien til det hadde jeg heller anskaffet skadedyrfirma.. selv om det er grisedyrt Anonymkode: 999da...812 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #10 Skrevet 7. september 2023 Vi ble kvitt dem etter sanering for skjeggkre for 2 år siden. De brukte en type gift som ble lagt ut under lister. Ingen miljøskadelige insektspray altså. Tror det het Advion. Vi hadde billene før skjeggkrene, men siden sanering har vi knapt sett et insekt her inne. Bortsett fra noen bananfluer. Anonymkode: 51ca1...c73
Sunshine384290589 Skrevet 9. september 2023 Forfatter #11 Skrevet 9. september 2023 On 9/7/2023 at 11:20 PM, AnonymBruker said: Føler sånn med deg!!!! Gjorde det for 6 år siden og sitter fremdeles med "traumer" og tror jeg ser Majorstuebiller som egentlig er støv. Slik ble jeg kvitt dem (lang og hard prosess): Kastet alle ting jeg ikke var oppriktig glad i. Store ting og små ting. Ting jeg skulle beholde bar jeg ut på terassen. Klær ble fryst i 5 dager i fryseren, alt ble vasket på høyest mulig temperatur først og ble fryst ned fuktig. Tok tingene i ett og ett rom omgangen. Holdt alltid dørene lukket og tapet sprekkene mellom "ren" og "skitten' sone. Fjernet lister. Støvsuge leiligheten hver dag. Gjerne flere ganger om dagen. Oppå kjøleskapet var det mange. Under stekeovnen. Bak vaskemaskinen. Under vasken på badet. Inne i ventiler. Vinduskarmer. I lampeskjermer. Under store garderobeskap. Mellom seng og madrass. Sprayet med sikkert fire ulike insektmiddel over alt. Spessielt i lister, kriker og kroker. Så lot jeg det virke i 1 døgn før jeg gjentok prosessen. De flyr gjerne mot vindu og dør der, så følg godt med. Ser du en så er det nok 30 andre i nærheten. Gjør prosessen helt til du har vært en uke uten å se en bille i det rommet Så bar jeg en og en gjenstand fra ute og inn. Vasket og sprayet dem på ett eget rom før tingen havnet på rett sted i leiligheten. Dette tar også lang tid. Tror jeg gjentok prosessen fire ganger på ett år, til tross for at jeg gang tre og fire ikke så biller. Det var mer for å være helt 100% sikker, da de bruker litt tid på å klekke egg og slikt. Støvsug ofte. Kjøp gjerne en robotstøvsuger og tøm den hver kveld. Gå gjerne igjennom innholdet for å se om den fanget noen. Ikke (!) Bruk vann til å vaske. Da kommer det litt vann der de er og istedenfor å drepe dem gir du dem livsviktig væske. Brukte som nevnt ett år på å bli kvitt dem. Og de. Første gangen jeg gjorde prosessen brukte jeg mange timer hver dag i kanskje 3 uker. Og da gjorde jeg bare dette, hadde ferie. Har du økonomien til det hadde jeg heller anskaffet skadedyrfirma.. selv om det er grisedyrt Anonymkode: 999da...812 Ja!! Har fått helt «traumer», tror jo alt av støv er biller. Tusen takk for gode råd!!!🙏🏼🙏🏼❤️ Det som er vanskelig er at jeg seriøst ser én larve eller bille i ny og ne, kan være flere uker i mellom, et par mnd i mellom til og med. Og da sitter jeg igjen med noen spørsmål. Hvor befinner de seg når jeg ikke ser dem til vanlig, hvordan klarer billefamilien å overleve?
Sunshine384290589 Skrevet 9. september 2023 Forfatter #12 Skrevet 9. september 2023 Takk for gode råd alle sammen!!🥰
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå