Gå til innhold

FAU - tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er med i FAU for første gang og ønsker gjerne tips fra dere som har vært i FAU før. Dette handler ikke om hvorvidt FAU skal samle inn penger eller ikke, eller om det er for mange felles aktiviteter osv. Det jeg ønsker å høre er om noen har skikkelig smarte ideer til hvordan man kan få til hyggelige ting rimeligere/gratis. 

Jeg har forhørt meg med en vgs i nærheten om deres drama-linje kunne tenkt seg å ha juleforestilling. Ikke sikkert de kan eller vil, men jeg tenker at det ikke skader å høre. 

Tips? :D 

Anonymkode: 42ec7...36f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan høre med foreldre om jobbene deres kan sponse ting. Vi fikk drikkeflasker og matbokser fra arbeidsplassen til en foreldre, som funket som gaver på nisse-festen. 

Men er det SÅ mye aktiviteter dere skal arrangere..? Det er ofte ikke noe som blir så poppis, om det er for mange arrangementer. 

Vi har hatt juletrefest, sommerfest, og dugnad. 

Det som kostet penger, var servietter, fat, gafler, kopper, kaffe/te, og saft, til nissefesten. Pynt tok vi med hjemmefra, og vi fikk nok frivillige foreldre som stilte med mat å selge i kiosken. Inntektene derfra dekket utgiftene (selv om vi tok typ 5 kr for et kakestykke, så ikke noen formue). Sommerfesten var "ta med din egen grillmat", så vi hadde kun grillkull som utgift (bhg hadde noen tønnegriller fra før som ble brukt). Dugnaden kostet ingenting. 

Om det blir mye jobb med å drive inn penger til FAU, er det gjerne ikke så attråverdig å være med der.. 

Anonymkode: 77934...dff

Skrevet

Spørsmål: hvor stor er skolen. Stor forskjell på 100 og 1000 elever. 

Anonymkode: b3bec...1c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan høre med foreldre om jobbene deres kan sponse ting. Vi fikk drikkeflasker og matbokser fra arbeidsplassen til en foreldre, som funket som gaver på nisse-festen. 

Men er det SÅ mye aktiviteter dere skal arrangere..? Det er ofte ikke noe som blir så poppis, om det er for mange arrangementer. 

Vi har hatt juletrefest, sommerfest, og dugnad. 

Det som kostet penger, var servietter, fat, gafler, kopper, kaffe/te, og saft, til nissefesten. Pynt tok vi med hjemmefra, og vi fikk nok frivillige foreldre som stilte med mat å selge i kiosken. Inntektene derfra dekket utgiftene (selv om vi tok typ 5 kr for et kakestykke, så ikke noen formue). Sommerfesten var "ta med din egen grillmat", så vi hadde kun grillkull som utgift (bhg hadde noen tønnegriller fra før som ble brukt). Dugnaden kostet ingenting. 

Om det blir mye jobb med å drive inn penger til FAU, er det gjerne ikke så attråverdig å være med der.. 

Nei, vi skal ikke ha så mye. Jeg fikk vite at i tidligere år så har store-barna vært på kino 1 gang, de har hatt juleforestilling for alle. Det har vært høstfest og sommerfest. Men jeg tenker at dersom man klarer å få til noen andre aktiviteter for barna gratis, så skader ikke det.. Jeg bare lufter tanker. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørsmål: hvor stor er skolen. Stor forskjell på 100 og 1000 elever. 

Barnehage 70-75 barn

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, vi skal ikke ha så mye. Jeg fikk vite at i tidligere år så har store-barna vært på kino 1 gang, de har hatt juleforestilling for alle. Det har vært høstfest og sommerfest. Men jeg tenker at dersom man klarer å få til noen andre aktiviteter for barna gratis, så skader ikke det.. Jeg bare lufter tanker. 

TS

Nå er det nok lokale forskjeller, men min erfaring er at det er tiden til foreldrene som er problemet heller enn penger. Så om en aktivitet krever at foreldrene stiller opp, settes det ofte ikke pris på om det er for mange aktiviteter - og press fra ungene på å få være med.. Her var det murring nok da juletrefesten ble gjeninnført etter koronaen, "jeg hadde håpet det var slutt på dette for godt", osv... 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå er det nok lokale forskjeller, men min erfaring er at det er tiden til foreldrene som er problemet heller enn penger. Så om en aktivitet krever at foreldrene stiller opp, settes det ofte ikke pris på om det er for mange aktiviteter - og press fra ungene på å få være med.. Her var det murring nok da juletrefesten ble gjeninnført etter koronaen, "jeg hadde håpet det var slutt på dette for godt", osv... 

Det tenker jeg er veldig trist rett og sett..

• Liker 2
Skrevet

I barnehagen barna mine gikk i arrangerte FAU kun juletrefest siden barnehagen allerede hadde høstsuppe, lucia, juleavslutning, vårlunsj , vårdugnad og sommerfest med barn og foreldre. Det var ikke så mye tid til andre arrangementer,

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2023 den 14.40):

Det tenker jeg er veldig trist rett og sett..

På hvilken måte er det "trist"? 

Hvorfor er det "trist" at foreldre ikke ønsker å bruke dyrebar fritid på barnehage/skolearrangement hele tiden? Tror du det betyr at de ikke vil være med ungene sine? Skjønner du ikke at foreldrene gjerne allerede GJØR ting med ungene sine, og gjerne med flere unger, og at det derfor er vanskelig med slike arrangementer? Om man har flere barn, som alle har ulike aktiviteter, eller hvor bare det ene barnet går på skolen og skal være med på arrangementet, og det da blir rett og slett vanskelig med logistikken? 

Det er allerede ørten arrangementer med skole og bhg. Vi har andre ting vi liker å gjøre sammen med ungene, og sammen som familie, enn å tilbringe enda mer tid med krampesosialisering med andre foreldre på skolen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var med i FAU i 4 år i barnehagen, frem til minstemann begynte på skole i høst. 

Vi prøvde litt forskjellig, men hvor mye som skal gjøres avhenger jo litt av hva barnehagen gjør selv. Hos oss var det flere faste aktiviteter hvor foreldre var invitert, og langt på vei forventet at skulle delta
- foreldremøte 1-2 ganger i året
- lucia
- sommerfest
- foreldrekafe 2-3 ganger i året (pr avdeling, så har man flere barn ble det for en del)

Det som kanskje hadde mest suksess hos oss var lommelykt tur/kveldsmat tur i en liten park/skog i nærheten av barnehagen. Alle tok med seg sin egen kveldsmat og lommelykter (de fleste i FAU hadde flere, og tok med lommelykter til de som ikke hadde). FAU lang opp reflekser, og oppgaver som barna kunne løse. En times tid en ettermiddag før leggetid. Vi hadde ganske god oppslutning på det, og gjennomførte opplegget en gang om høsten over flere år. Tilnærmet null kostnad, men litt rigging særlig første året. Neste år gjenbrukte vi det meste.

Anonymkode: 3ebb7...bda

Skrevet

Og nei, jeg synes ikke det er trist at enkelte synes det er litt mye. For det er jo faktisk det, om ikke over alt så hvertfall enkelte steder. Har du flere barn i ulik alder og barnehage/skole/aktiviteter som arrangerer diverse så kan det rett og slett bli alt for mye. «Alt» skal ha en kick-off og avslutning, fremføringer og kamper, feiringer og markeringer. Så kommer barnas aktiviteter flere ganger i uken, og en haug med bursdager. Kanskje må man jobbe inn en time eller to på kveldstid også fordi du har brukt arbeidstiden til å stille på foreldresamtale eller andre ting som var i arbeidstiden. 

Med flere barn er det etterhvert veldig mange dager som fylles med noe barna skal på, med eller uten foreldre med. Det er faktisk godt å ha tid til å slappe av, være sammen, besøke venner og familie og la ungene bare leke fritt også. Ukene kan ikke fylles fullstendig av all verdens. Selv om det «bare» er snakk om to ekstra FAU- arrangerte ting så kommer det på toppen av alle de andre tingene, både for det ene barnet og de andre barna man evt har. 

jeg synes i utgangspunktet slike ting er veldig kjekt, og det er en fin arena for å bli kjent med både barnas venner og deres foreldre. Hvis ikke barnehagen har så mange arrangementer så kjør på. Flott med et tilbud til de som ønsker å samles.  Men, jaggu er det godt de ukene hvor det ikke er annet som skjer enn de ordinære aktivitetene de er påmeldt. 

Anonymkode: 3ebb7...bda

Skrevet

Her har vi heldigvis bare luciafeiring og sommeravslutning (barnehage). Jeg syns det holder. Et arrangement per halvår. 

Husk at mange har flere barn må må delta på dobbelt og trippelt opp til jul, sommer ++, i tillegg til idrett og alt som skjer i helgene. 

Arrangement bør være i tilknytning til morgen eller tidlig ettermiddag (helst det) slik foreldrene kan komme direkte etter jobb. Ikke alle orker eller kan på kvelden. 

Anonymkode: 2207d...9cf

• Liker 1
Skrevet
On 9/8/2023 at 3:02 PM, AnonymBruker said:

På hvilken måte er det "trist"? 

Har du sett forskjellen på en middelmådig daff norsk skole med uengasjerte familier som parkerer ungen på skolen, og skikkelig gode skoler i utlandet der alle bidrar til et community og til at skolen skal være best mulig?

Anonymkode: 25786...a90

Skrevet

Mitt tips er - FAU burde handle om best mulig utdanning, fasiliteter og skolehverdag for barna. Ikke bare 17 mai pjatt.

Anonymkode: 25786...a90

Skrevet

Jeg tror det w viktig å finne en balanse. For nyinnflyttede og førstegangsforeldre er det kanskje fint med noen arrangementer for å bli litt kjent. Når man få barn nr 3, er man gjerne ikke like ivrig på enda flere arrangementer. Men for all del: Enkelte lavterskelaktiviteter er fint. Aketur har fungert bra her. Alle møtes en kveld, aker og tar med egen mat. Har man noen driftige sjeler som kan stille med en grill eller to, kan man evt grille pølser sammen (alle kan ta med egen mat). Ville gått for lavterskelaktivitet hvor man kan komme og gå litt som man vil, og evt ta middagen der (som f.eks pølser).

Anonymkode: 38e53...750

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...