AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #1 Skrevet 7. september 2023 Pleide å steke pizza på 230 grader (høyeste temp) i midten og i 10 min. Osten ble fort brun mens pizzabunnen var fortsatt ustekt. Fikk forslag om å steke på litt lavere temp. Stekte i går på 225 grader i midten, i 13 minutter. Pizzabunnen var fortsatt ganske hvitt. Den ble ikke brun. Skulle jeg latt pizzaen være i ovnen 2-3 min til så skulle osten bli helt brun noe jeg ikke liker. Lager tynn pizzabunn. Hvilken feil gjør jeg? Anonymkode: e77a0...5de
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #2 Skrevet 7. september 2023 Forstek bunnen, eller kanskje undervarmen i ovnen din har tatt kvelden? Kan prøve med varmluft, men da må du senke temperaturen. Anonymkode: 631ec...cab 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #3 Skrevet 7. september 2023 Har du prøved å steke pizzabunn litt før du legger på fyllet? Stek bunnen noen minutter, så tar du den ut å legger fyllet på. Eventuelt prøv en pizzastein. Anonymkode: 8c7dd...7d3 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #4 Skrevet 7. september 2023 Da flytter du den ett hakk ned, til nederst i ovnen. Du sier ikke noe om det er frysedisk-pizza eller hjemmelaget, men hjemmelaget steker jeg alltid på 225 grader på nederste hylle. Anonymkode: 58f2e...296 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #5 Skrevet 7. september 2023 Forsteik bunnen, før du har på fyllet. Jeg pleier steike pizzaen på 180 grader, varmluft med undervarme. Forsteiker i 5 min, har på fyll og ost, og steiker videre i 12-13 minutter. Dette er da med tykk bunn. Anonymkode: 8cac0...f43
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #6 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da flytter du den ett hakk ned, til nederst i ovnen. Du sier ikke noe om det er frysedisk-pizza eller hjemmelaget, men hjemmelaget steker jeg alltid på 225 grader på nederste hylle. Anonymkode: 58f2e...296 Snakker om hjemmelaget Anonymkode: e77a0...5de
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #7 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da flytter du den ett hakk ned, til nederst i ovnen. Du sier ikke noe om det er frysedisk-pizza eller hjemmelaget, men hjemmelaget steker jeg alltid på 225 grader på nederste hylle. Anonymkode: 58f2e...296 I hvor mange min steker du den på? Anonymkode: e77a0...5de
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #8 Skrevet 7. september 2023 Forvarm stekeplaten i ovnen, på så høy temperatur som mulig. Bak ut pizzaen på bakepapir på benken, og dra papiret og pizzaen over på den forvarmede stekeplaten. Stek så midt i ovnen på så høy temperatur som mulig. Da blir bunnen ganske bra (men selvsagt ikke like sprø og med stekeskorpe under som pizza bakt i skikkelig vedfyrt steinovn). Anonymkode: a2454...cb9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #9 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Pleide å steke pizza på 230 grader (høyeste temp) i midten og i 10 min. Osten ble fort brun mens pizzabunnen var fortsatt ustekt. Fikk forslag om å steke på litt lavere temp. Stekte i går på 225 grader i midten, i 13 minutter. Pizzabunnen var fortsatt ganske hvitt. Den ble ikke brun. Skulle jeg latt pizzaen være i ovnen 2-3 min til så skulle osten bli helt brun noe jeg ikke liker. Lager tynn pizzabunn. Hvilken feil gjør jeg? Anonymkode: e77a0...5de Sett den lengre ned, og sett på vifte og undervarme. Du bruker feil innstilling. Du skal ikke ned i temperatur. Om npe burde du hatt høyere temp. Anonymkode: e9a1e...4b6 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #10 Skrevet 7. september 2023 Prøv å sette den mer nederst og ikke i midten. Var ovn har pizza program, undervarme og varmluft. Ellers vannlig over og undervarme program kan brukes. Sett tom stekebrett i ovn og sett ovn på 230c. Jeg kjører på 250c. La stekebrett varme seg med ovnen. Når alt er varmt og fint bare dra stekebrett litt ut og flytt pizza (som er på bakepapir) over. 10min, ta pizza ut og plasser på stekerist uten bakepapir. Anonymkode: 448d7...42b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #11 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I hvor mange min steker du den på? Anonymkode: e77a0...5de Har ikke noe bestemt tid da det ofte varierer. Så tar telefonen og setter meg ved siden av ovnen, er jo uansett ikke lengre enn rundt 10-15 minutter. Tar den ut når den er gyllen på kantene og osten begynner å stivne. Vil du ha enda bedre resultat kjøper du pizzastein som legges på rist mens ovnen varmes opp. Så sklir du pizzan på bakepapir over når den er varm. Men hjemmelagat må alltid på nederste hylle og enda viktigere osten under fyllet. Dvs: Saus - Ost - kjøtt og grønt. Anonymkode: 58f2e...296
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #12 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Forsteik bunnen, før du har på fyllet. Jeg pleier steike pizzaen på 180 grader, varmluft med undervarme. Forsteiker i 5 min, har på fyll og ost, og steiker videre i 12-13 minutter. Dette er da med tykk bunn. Anonymkode: 8cac0...f43 Ingen grunn til å forsteike. Anonymkode: edcc9...ade 2
Rosa Sløyfe Skrevet 7. september 2023 #13 Skrevet 7. september 2023 jeg tror du må ha litt lavere grader på stekeovnen og steke pizzan lenger
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #14 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen grunn til å forsteike. Anonymkode: edcc9...ade Jo Noen typer deiger og noen typer ovner går helt fint uten forsteiking. Men med pizza får man veldig ofte et bedre resultat av å forsteike. Når ts sier at bunnen ikke blir nok steikt, mens osten blir for brun, så er det en veldig god idé å forsteike bunnen, før man tar på osten. Mindre tid for osten i ovnen, mer tid for bunnen. Anonymkode: 8cac0...f43
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #15 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo Noen typer deiger og noen typer ovner går helt fint uten forsteiking. Men med pizza får man veldig ofte et bedre resultat av å forsteike. Når ts sier at bunnen ikke blir nok steikt, mens osten blir for brun, så er det en veldig god idé å forsteike bunnen, før man tar på osten. Mindre tid for osten i ovnen, mer tid for bunnen. Anonymkode: 8cac0...f43 Fortsatt ingen grunn. Anonymkode: edcc9...ade
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #16 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Pleide å steke pizza på 230 grader (høyeste temp) i midten og i 10 min. Osten ble fort brun mens pizzabunnen var fortsatt ustekt. Fikk forslag om å steke på litt lavere temp. Stekte i går på 225 grader i midten, i 13 minutter. Pizzabunnen var fortsatt ganske hvitt. Den ble ikke brun. Skulle jeg latt pizzaen være i ovnen 2-3 min til så skulle osten bli helt brun noe jeg ikke liker. Lager tynn pizzabunn. Hvilken feil gjør jeg? Anonymkode: e77a0...5de En pizzabunn er ikke nødvendigvis "brun" når den er stekt. Om pizzabunnen faktisk er ustekt som du sier, må du jo ha gjort et eller annet rart/feil. Er det vanlig pizzabunn laget med mel, vann, gjær og salt? Har du for mye fyll og topping på? Har du over- og undervarme på på komfyren eller bruker du en annen innstilling? 230°C er ikke høyeste temperatur på komfyrer - ihvertfall ikke de jeg har sett og/eller brukt. Om du virkelig ønsker brun pizzabunn, bør du nok forsteke bunnen først før du har på saus osv. Anonymkode: fd2d6...b8b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #17 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fortsatt ingen grunn. Anonymkode: edcc9...ade Vel, jo Om bunnen er for lite stekt, og osten for mye, så ER faktisk det å steike bunnen lengre enn osten, en god løsning. Anonymkode: 8cac0...f43 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #18 Skrevet 7. september 2023 Steker du med undervarme? Evnt er undervarmen din ødelagt. Også kan du prøve å sette pizzaen litt lavere i ovnen. Men jeg antar du ikke steker med undervarme eller at ovnen er ødelagt Anonymkode: 72971...bd8 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #19 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo Noen typer deiger og noen typer ovner går helt fint uten forsteiking. Men med pizza får man veldig ofte et bedre resultat av å forsteike. Når ts sier at bunnen ikke blir nok steikt, mens osten blir for brun, så er det en veldig god idé å forsteike bunnen, før man tar på osten. Mindre tid for osten i ovnen, mer tid for bunnen. Anonymkode: 8cac0...f43 Hele HI er jo veldig merkelig. Det nevnes at pizzabunnen er ustekt - altså at den er rå. Dette tror jeg ikke noe på. Så skrives det at "pizzabunnen var fortsatt ganske hvitt. [?!?] Den ble ikke brun." Pizzabunnen skal ikke bli brune. Men ja, om personen ikke evner å steke pizza ordentlig, kan det være en idé å forsteke bunnen litt. Anonymkode: fd2d6...b8b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #20 Skrevet 7. september 2023 Står det ett stekebrett under det pizzaen er på?.. Anonymkode: 97140...db6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå