AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #41 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Var på jobbintervju for en tid tilbake. For to dager siden fikk jeg vite at de vil lyse den ut på nytt fordi de hadde for få søkere. Kjenner jeg ble veldig skuffet. De sa jeg kan fortsatt stå som søker, men dette betyr jo egentlig at de ikke vil ha meg. Hadde dere gjort det likevel, i tilfelle de fortsatt ikke får kandidater de er helt fornøyd med? Er jo en liten mulighet for at må «ta til takke» med meg da… Anonymkode: 4c7bb...4d5 Ikke for få søkere, de vil ha nedre søkere men skylder på andre ting. Anonymkode: c5cc2...30d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #42 Del Skrevet 7. september 2023 Jeg har vært på den andre siden av bordet i noen situasjoner der vi har vurdert nye utlysninger, selv om vi hadde greit kvalifiserte søkere. I vårt siste tilfelle handlet det om at antall søkere var ganske få, selv om vi hadde utsatt søknadsfristen. Vi hadde søkere som forsåvidt var kvalifiserte i henhold til utlysningsteksten, men ingen av dem hadde utdanning eller erfaring innen det som virkelig var kjernen av arbeidsoppgavene. Jeg kan bare gjette, men det KAN hende at situasjonen er noe liknende i TS sitt tilfelle. Man trenger ikke mange søkere dersom de er midt i blinken, men hvis ingen av søkerne egentlig er det man ønsker seg, vil man ofte prøve å lyse ut en gang til, for å ha noe mer å velge mellom. Det er en sjanse å ta, for man kan risikere å miste den man likte best innledningsvis, uten å få noen flere å velge mellom. Man må også vurdere om det er enkelt eller vanskelig å rekruttere til den bestemte typen jobb. Arbeidsgivere som stadig har 2.-gangs utlysninger risikerer å framstå som mindre attraktive. Aktive og årvåkne jobbsøkere legger merke til slikt. Likevel: hvis jeg var deg, TS, ville jeg lagt stolthet til side. Ønsker jeg meg virkelig jobben ville jeg fortsatt å stå på søkerlista. Du vet ikke hvilke søkere de får neste gang. Tenk om du trekker deg og de tilsetter noen som er tydelig dårligere kvalifisert enn deg! DET ville vært bittert, det. Som noen andre sa tidligere i tråden: dette er jo ikke dating. Derfor mener jeg også at uttrykk som å "ta til takke med" blir litt feil. Anonymkode: 01bd4...b79 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #43 Del Skrevet 7. september 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke for få søkere, de vil ha nedre søkere men skylder på andre ting. Anonymkode: c5cc2...30d Ja, du har rett. Se skrev at de ønsket et bredere utvalg. Søkere hadde de nok av. Anonymkode: 4c7bb...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #44 Del Skrevet 7. september 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har vært på den andre siden av bordet i noen situasjoner der vi har vurdert nye utlysninger, selv om vi hadde greit kvalifiserte søkere. I vårt siste tilfelle handlet det om at antall søkere var ganske få, selv om vi hadde utsatt søknadsfristen. Vi hadde søkere som forsåvidt var kvalifiserte i henhold til utlysningsteksten, men ingen av dem hadde utdanning eller erfaring innen det som virkelig var kjernen av arbeidsoppgavene. Jeg kan bare gjette, men det KAN hende at situasjonen er noe liknende i TS sitt tilfelle. Man trenger ikke mange søkere dersom de er midt i blinken, men hvis ingen av søkerne egentlig er det man ønsker seg, vil man ofte prøve å lyse ut en gang til, for å ha noe mer å velge mellom. Det er en sjanse å ta, for man kan risikere å miste den man likte best innledningsvis, uten å få noen flere å velge mellom. Man må også vurdere om det er enkelt eller vanskelig å rekruttere til den bestemte typen jobb. Arbeidsgivere som stadig har 2.-gangs utlysninger risikerer å framstå som mindre attraktive. Aktive og årvåkne jobbsøkere legger merke til slikt. Likevel: hvis jeg var deg, TS, ville jeg lagt stolthet til side. Ønsker jeg meg virkelig jobben ville jeg fortsatt å stå på søkerlista. Du vet ikke hvilke søkere de får neste gang. Tenk om du trekker deg og de tilsetter noen som er tydelig dårligere kvalifisert enn deg! DET ville vært bittert, det. Som noen andre sa tidligere i tråden: dette er jo ikke dating. Derfor mener jeg også at uttrykk som å "ta til takke med" blir litt feil. Anonymkode: 01bd4...b79 Takk for dette svaret. Som sagt så tror jeg nok min bakgrunn ikke er midt i blinken, selv om den er god og solid og ganske relevant for stillingen. Det er sant at det hadde vært fortærende om det skulle ende med at en mindre kvalifisert får den til slutt. Tror jeg velger å gi beskjed om at jeg fortsatt ønsker å være registrert som søker. Anonymkode: 4c7bb...4d5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #45 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde ikke giddet å bli behandla sånn. Det er dem det er noe feil med får du tenke. Du finner nok et bedre sted senere. Anonymkode: 1358b...be6 Hæ? Korleis er det dei det er noko feil med? Er ikkje arbedsgiver i sin fulle rett til å bestemme kva slags kvalifikasjonar dei ser etter?? Anonymkode: 10ba1...179 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #46 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hæ? Korleis er det dei det er noko feil med? Er ikkje arbedsgiver i sin fulle rett til å bestemme kva slags kvalifikasjonar dei ser etter?? Anonymkode: 10ba1...179 Ja men da må de jo og la vær å ta inn folk på interju i første omgang om de mener personen ikke er passende? De gir falskt håp. Anonymkode: 1358b...be6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #47 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): I see. Du får vurdere hva er viktigst for deg. Jeg er så prinsipiell og er en skikkelig «selvrespekt er viktig» person, så jeg ville ikke giddet å jobbe et sted hvor jeg vet jeg ikke var første prioritet. Anonymkode: 52110...e7b Så om du er nr 2 på innstillingen, og nr 1 takker nei til jobbtilbudet, takker du også nei fordi du ikke sto som nr 1? Du har en veldig merkelig holdning til dette, og er tydeligvis en snurt natur. Anonymkode: 2986c...626 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #48 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): For de kan jo ikke HELT ha avskrevet meg hvis de skriver at jeg fortsatt kan velge å stå på den listen? Det betyr vel at jeg kan fungere som en slags reserve hvis de ikke får noen som er bedre kvalifisert? Eller er håpet egentlig ute og det er mest en slags formalitet å si at man kan stå der fortsatt hvis man vil? Anonymkode: 4c7bb...4d5 Nei, det er IKKE en formalitet. Jeg tenker det betyr, som andre har sagt, at de ønsker seg en litt mer passende søker, men at du absolutt er en aktuell kandidat om de ikke får tak i akkurat det. Anonymkode: 2986c...626 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #49 Del Skrevet 8. september 2023 Jeg har søkt i min nåværende jobb to ganger og fikk det ved 2. søknadsprosessen! Grunnen var at andre HR personer var involvert, derfor anbefaler jeg deg: søk uansett!!! Verre enn en «nei» blir det ikke - du har ingenting å tape og viser bare engasjement. Anonymkode: 69359...9f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #50 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så om du er nr 2 på innstillingen, og nr 1 takker nei til jobbtilbudet, takker du også nei fordi du ikke sto som nr 1? Du har en veldig merkelig holdning til dette, og er tydeligvis en snurt natur. Anonymkode: 2986c...626 Ja, det gjør jeg. Min natur har du ingenting med. Du bestemmer for deg, jeg bestemmer for meg. Anonymkode: 52110...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå