AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #1 Del Skrevet 7. september 2023 Var på jobbintervju for en tid tilbake. For to dager siden fikk jeg vite at de vil lyse den ut på nytt fordi de hadde for få søkere. Kjenner jeg ble veldig skuffet. De sa jeg kan fortsatt stå som søker, men dette betyr jo egentlig at de ikke vil ha meg. Hadde dere gjort det likevel, i tilfelle de fortsatt ikke får kandidater de er helt fornøyd med? Er jo en liten mulighet for at må «ta til takke» med meg da… Anonymkode: 4c7bb...4d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #2 Del Skrevet 7. september 2023 Hadde takket for meg, dårlig stil. Anonymkode: f5058...434 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #3 Del Skrevet 7. september 2023 Det kommer an på hvor lyst du har på jobben. Det er klart det er litt ydmykende å vite at de "tar til takke med deg", og egentlig ikke ville hatt deg. Men om dette er en jobb du virkelig vil ha/trenger, tenker jeg det ikke gjør noen skade å stå på listen. Så kan du heller jobbe hardt for å motbevise dem om du får jobben I min bransje er det forferdelig vanskelig å få fatt i kvalifisert personale, og vi har fått inn ørten søknader fra folk som vi ikke føler har de kvalifikasjonene som trengs. Men så har vi måttet ansette noen av dem likevel, fordi de er bedre enn ingenting. Og så går det seg til, og mange av dem er svært verdsatte ansatte i dag Anonymkode: 7ed6b...2b5 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #4 Del Skrevet 7. september 2023 Jeg har virkelig lyst på den jobben. Jeg likte jo veldig godt de som intervjuet meg, følte det gikk ikke så verst, så jeg forstår ikke h a jeg gjør feil. Jeg mener også jeg er godt kvalifisert. Jeg tror også det er et veldig hyggelig sted å jobbe. Har kjente som jobber der, og de sier der er utrolig trivelig arbeidsplass. Jeg er sikkert på at hvis jeg får jobben kommer jeg til å gjøre en god jobb. Men det er veldig skuffende og ganske ydmykende at de ikke ville ha meg med videre. Anonymkode: 4c7bb...4d5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #5 Del Skrevet 7. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har virkelig lyst på den jobben. Jeg likte jo veldig godt de som intervjuet meg, følte det gikk ikke så verst, så jeg forstår ikke h a jeg gjør feil. Jeg mener også jeg er godt kvalifisert. Jeg tror også det er et veldig hyggelig sted å jobbe. Har kjente som jobber der, og de sier der er utrolig trivelig arbeidsplass. Jeg er sikkert på at hvis jeg får jobben kommer jeg til å gjøre en god jobb. Men det er veldig skuffende og ganske ydmykende at de ikke ville ha meg med videre. Anonymkode: 4c7bb...4d5 Jeg HAR jo en bra, fast jobb nå, der bare at jeg ikke trives så godt der lenger. Anonymkode: 4c7bb...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #6 Del Skrevet 7. september 2023 Det skader jo ikke å fortsatt stå som søker. Hvis du blir tilbudt jobben kan du eventuelt takke nei da, hvis det ikke føles riktig... Anonymkode: 1d745...cb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #7 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har virkelig lyst på den jobben. Jeg likte jo veldig godt de som intervjuet meg, følte det gikk ikke så verst, så jeg forstår ikke h a jeg gjør feil. Jeg mener også jeg er godt kvalifisert. Jeg tror også det er et veldig hyggelig sted å jobbe. Har kjente som jobber der, og de sier der er utrolig trivelig arbeidsplass. Jeg er sikkert på at hvis jeg får jobben kommer jeg til å gjøre en god jobb. Men det er veldig skuffende og ganske ydmykende at de ikke ville ha meg med videre. Anonymkode: 4c7bb...4d5 Du trenger ikke ha gjort noe "feil". Det kan være de har behov du ikke ser, og at du ikke klarer vurdere egen kompetanse opp mot det de vet at de trenger. Det kan være du er godt kvalifisert, men ikke "godt nok" til det de ser etter. For eksempel har vi fått inn nyutdannede som mener de er "godt kvalifisert" pga gode resultater på eksamen, mens det vi regner som "godt kvalifisert" til den stillingen vi ser etter, krever x antall års praktisk erfaring innen dette spesialområdet. Anonymkode: 7ed6b...2b5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #8 Del Skrevet 7. september 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Du trenger ikke ha gjort noe "feil". Det kan være de har behov du ikke ser, og at du ikke klarer vurdere egen kompetanse opp mot det de vet at de trenger. Det kan være du er godt kvalifisert, men ikke "godt nok" til det de ser etter. For eksempel har vi fått inn nyutdannede som mener de er "godt kvalifisert" pga gode resultater på eksamen, mens det vi regner som "godt kvalifisert" til den stillingen vi ser etter, krever x antall års praktisk erfaring innen dette spesialområdet. Anonymkode: 7ed6b...2b5 Jeg er ikke nyutdannet. Har mange års erfaring, men det kan nok hende de mener nye av det ikke er direkte relevant foe denne jobben. Bare indirekte. Anonymkode: 4c7bb...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #9 Del Skrevet 7. september 2023 Sannsynligvis er du ikke helt den de søker. Men husk at dette er jobb, ikke en datingprosess. Det er ingen hensikt i å bli fornærmet over å ikke være førstevalg, dere skal ikke gifte dere... Stå som søker, og hvis de ikke får inn drømmekandidaten, så kanskje du får jobben. Da har du alle muligheter til å bevise hvor feil de tok. Anonymkode: 1d745...cb1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 7. september 2023 #10 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg HAR jo en bra, fast jobb nå, der bare at jeg ikke trives så godt der lenger. Anonymkode: 4c7bb...4d5 Da hadde jeg valgt å fortsette å stå som søker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #11 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke nyutdannet. Har mange års erfaring, men det kan nok hende de mener nye av det ikke er direkte relevant foe denne jobben. Bare indirekte. Anonymkode: 4c7bb...4d5 Ja, selv om du har masse erfaring, kan det være du ikke har rett erfaring. Har man x antall års erfaring med hovedsaklig frontend-utvikling, er det ikke nødvendigvis nok om det er backend-ekspertise firmaet trenger. For eksempel. Det kan også være andre ting, som kjønnsbalanse, aldersfordeling, introvert/ekstrovert, gruppedynamikk, osv, de tenker på. I det private har de lov til å takke nei til søkere pga slike ting, må ikke bare se på kvalifikasjoner. Jeg har jobbet et sted hvor de litt smådesperat prøvde komme seg ut av gubbeveldet, og derfor ikke ønsket seg flere ansatte av typen "mann på 50+". Og jeg har opplevd å få en jobb hvor det i etterkant føltes som om de hadde valgt meg hovedsaklig pga jeg var kvinne.. Anonymkode: 7ed6b...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #12 Del Skrevet 7. september 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, selv om du har masse erfaring, kan det være du ikke har rett erfaring. Har man x antall års erfaring med hovedsaklig frontend-utvikling, er det ikke nødvendigvis nok om det er backend-ekspertise firmaet trenger. For eksempel. Det kan også være andre ting, som kjønnsbalanse, aldersfordeling, introvert/ekstrovert, gruppedynamikk, osv, de tenker på. I det private har de lov til å takke nei til søkere pga slike ting, må ikke bare se på kvalifikasjoner. Jeg har jobbet et sted hvor de litt smådesperat prøvde komme seg ut av gubbeveldet, og derfor ikke ønsket seg flere ansatte av typen "mann på 50+". Og jeg har opplevd å få en jobb hvor det i etterkant føltes som om de hadde valgt meg hovedsaklig pga jeg var kvinne.. Anonymkode: 7ed6b...2b5 Ja, det kan nok være at de ser etter noen som har jobbet akkurat med det jobben går ut på. Dette er i det offentlige Anonymkode: 4c7bb...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #13 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det kan nok være at de ser etter noen som har jobbet akkurat med det jobben går ut på. Dette er i det offentlige Anonymkode: 4c7bb...4d5 Det er veldig ofte tilfellet, ja. Er jobben innen et spesialfelt, som type "søker backend-utvikler", "sikkerhetsutvikler", osv, så er det erfaring med nettopp disse spesialiseringene de ser etter. Jeg har masse erfaring med backend og sikkerhet, men har aldri jobbet med frontend. Så om de søker etter utviklere til et frontend-team, så har ikke jeg den kompetansen de ser etter, selv om jeg har jobbet i tyve år med utvikling. Anonymkode: 7ed6b...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #14 Del Skrevet 7. september 2023 Jeg hadde ikke giddet å bli behandla sånn. Det er dem det er noe feil med får du tenke. Du finner nok et bedre sted senere. Anonymkode: 1358b...be6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #15 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Kjenner jeg ble veldig skuffet. De sa jeg kan fortsatt stå som søker, men dette betyr jo egentlig at de ikke vil ha meg. Hadde dere gjort det likevel, i tilfelle de fortsatt ikke får kandidater de er helt fornøyd med? Er jo en liten mulighet for at må «ta til takke» med meg da… Anonymkode: 4c7bb...4d5 Jeg hadde faktisk vært såpass smålig at jeg hadde blitt stående på listen. Og om de hadde kommet med et tilbud, hadde jeg avvist de. Anonymkode: b6f30...9c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #16 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde ikke giddet å bli behandla sånn. Det er dem det er noe feil med får du tenke. Du finner nok et bedre sted senere. Anonymkode: 1358b...be6 Det er overhodet ikke noe galt med måten de behandler ts på. Det er helt normalt at de ønsker å ansette en som har de kvalifikasjonene de faktisk har behov for. Det er veldig dyrt og tidkrevende å lære opp ansatte som ikke har rett kompetanse. Om de har behov for kompetansen NÅ, og heller ikke har ansatte å avse til å gi opplæringen som trengs, så kan de ikke bare ansette en fordi vedkommende har så lyst på jobben. Du ville vel neppe gått til en hjertespesialist som viste seg å ikke ha kompetanse på hjertesykdom. Anonymkode: 7ed6b...2b5 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #17 Del Skrevet 7. september 2023 Flere her i tården som lider av det de på engelsk ville kalt "entitlement".... Nei, du har faktisk ikke rett på en jobb bare fordi du har lyst på den. Firmaer skal tjene penger, og levere produkter og tjenester som holder en viss kvalitet. De driver ikke veldedighet. Anonymkode: 7ed6b...2b5 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #18 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er overhodet ikke noe galt med måten de behandler ts på. Det er helt normalt at de ønsker å ansette en som har de kvalifikasjonene de faktisk har behov for. Det er veldig dyrt og tidkrevende å lære opp ansatte som ikke har rett kompetanse. Om de har behov for kompetansen NÅ, og heller ikke har ansatte å avse til å gi opplæringen som trengs, så kan de ikke bare ansette en fordi vedkommende har så lyst på jobben. Du ville vel neppe gått til en hjertespesialist som viste seg å ikke ha kompetanse på hjertesykdom. Anonymkode: 7ed6b...2b5 Skjønner at da er du en av samme ulla som dem som ts har vært borti. Anonymkode: 1358b...be6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #19 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hadde takket for meg, dårlig stil. Anonymkode: f5058...434 Dårlig stil at de ikke ønsker å ansette ts? Anonymkode: 544e3...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #20 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hadde takket for meg, dårlig stil. Anonymkode: f5058...434 Det er jo ikke noe dårlig stil med dette? TS var uønsket kandidat, men det skader ikke å fremdeles stå på søkelisten til runde 2. Sannsynligvis får ikke TS jobben, men bedriften har jo ikke noe å tape. Anonymkode: 4446f...0ab 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå