AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #1 Skrevet 7. september 2023 Har hele livet hatt et turbulent forhold med min mor. Det er mange grunner til det men skal ikke gå inn i alt. Lang historie kort, så har jeg vært den som alltid hjulpet min mor i alle type situasjoner men mest økonomisk. Men jeg har også alltid hatt en frykt for min mor, dersom jeg sier nei så kan hun bli sur, og i en ung alder så kunne hun bli voldelig mot meg, så jeg har hele livet bare sagt ja til alt og ikke satt grenser. Men mot slutten av 20 åra begynte jeg å klare å sette grenser og når jeg ble 30 klarte jeg å distansere meg fra henne og ikke lenger hjelpe til med mye av det jeg hjalp til før, dette fordi jeg fikk mitt første barn og ikke hadde mer overskudd til hennes dramatiske og ustabile liv. I ca 1.5 år klarte hun seg veldig bra alene og uten å ta dårlige økonomiske valg som jeg alltid måtte rydde oppi, kredittlån, inkasso osv. Men nå har hun igjen tatt dårlig økonomisk valg helt uten videre og uten å forhøre seg med andre, noe som jeg ikke støtter og rett og slett fått nok av, og derfor vist veldig tydelig at valget hun tok var veldig dårlig og at jeg ikke støtter dette. Og hver gang hun ikke liker at man sier i mot så tar hun avstand og gir "silent treatment", svarer ikke på meldinger eller tlf, for å straffe meg. Hun har selv satt seg i denne situasjonen og jeg vet at selv om hun har det vanskelig nå så er dette bare hennes egen feil, fordi gang på gang setter hun seg selv i dårlig økonomisk situasjon, og hun tjener veldig bra så hun kunne levd et veldig bra liv. De valgene hun tar tror hun selv er veldig bra og at alle andre ikke kan noe. Og siden hun er i økonomisk "krise" pga feilen hun gjorde selv, så har hun spurt om jeg kan ta lån på hennes vegne, noe jeg sa nei til. Noe som hun ikke så klart liker. Så nå har jeg bare valgt å ta avstand og ikke ringe eller sending melding fordi bare i løpet av dette året hittil har vi kranglet 3 ganger og hun har hun gjort dette mot meg 3 ganger ¨, altså dette med "silent treatment". Men det som sårer mest er at dette går utover forholdet hennes med eget barnebarn. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre fordi barnet mitt fortjerner ikke en ustabil bestemor. Hva gjør jeg? Jeg er sliten av oppførselen hennes og hvordan hun fortsetter å ødelegge for seg selv. Anonymkode: 0820f...96f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #2 Skrevet 7. september 2023 Først og fremst bør du ikke ta opp lån i ditt navn for å hjelpe henne. Det vil mest sannsynlig bare lage trøbbel for deg. Videre tenker jeg at hun selv bør ta tak i det. Starte med NAV økonomirådgivning, og ta veien derfra. Å hjelpe til økonomisk i en krise er fint og flott, men når det gjentar seg så gjør man seg selv en bjørnetjeneste ved å hjelpe videre. Å hjelpe henne med forhandlinger og den type ting som ikke medfører at du blir økonomisk belastet tenker jeg er bra, men høres ut som om din mor kanskje hadde hatt godt av en verge som kunne hjulpet henne med disse tingene. Hun må lære å stå på egne bein uten å dra deg og ditt barn ned med henne. Det er eneste måten dette kan løses opp i. Anonymkode: 4f9e2...30a 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #3 Skrevet 7. september 2023 Du fortsetter å sette grenser for å beskytte deg og ditt barn. Din inntekt og økonomi er også ditt barns fremtid, så beskytt deg selv og barnet ditt mot din mors idioti og egoisme. Stå på! Sender deg en klem! Anonymkode: 8f946...beb 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #4 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Først og fremst bør du ikke ta opp lån i ditt navn for å hjelpe henne. Det vil mest sannsynlig bare lage trøbbel for deg. Videre tenker jeg at hun selv bør ta tak i det. Starte med NAV økonomirådgivning, og ta veien derfra. Å hjelpe til økonomisk i en krise er fint og flott, men når det gjentar seg så gjør man seg selv en bjørnetjeneste ved å hjelpe videre. Å hjelpe henne med forhandlinger og den type ting som ikke medfører at du blir økonomisk belastet tenker jeg er bra, men høres ut som om din mor kanskje hadde hatt godt av en verge som kunne hjulpet henne med disse tingene. Hun må lære å stå på egne bein uten å dra deg og ditt barn ned med henne. Det er eneste måten dette kan løses opp i. Anonymkode: 4f9e2...30a Forresten så kommer dette fra en som er i en økonomisk vanskelig situasjon selv. Her har jeg blitt tilbudt hjelp av foreldre for tredje gang, men nekter å ta i mot den. Utelukkende for at jeg MÅ rydde dette opp selv for å klare å komme meg videre. Anonymkode: 4f9e2...30a
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #5 Skrevet 7. september 2023 Legger til at jeg har også tidligere hjulpet masse økonomisk og hun har ryddet opp i det men gang på gang havner på samme sted og gjør samme feil, og denne gangen velger jeg å ikke støtte det hun gjorde igjen. Hun sier jeg er dum fordi jeg ikke forstår at hun gjorde et bra valg.. men valget innebærer at hun måtte ta opp kreditt for å få råd til noe dyrt. Anonymkode: 0820f...96f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #6 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Legger til at jeg har også tidligere hjulpet masse økonomisk og hun har ryddet opp i det men gang på gang havner på samme sted og gjør samme feil, og denne gangen velger jeg å ikke støtte det hun gjorde igjen. Hun sier jeg er dum fordi jeg ikke forstår at hun gjorde et bra valg.. men valget innebærer at hun måtte ta opp kreditt for å få råd til noe dyrt. Anonymkode: 0820f...96f Du skal bare holde deg unna økonomisk hjelp uansett!!! Anonymkode: f3eab...16c
Nymerïa Skrevet 7. september 2023 #7 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hva gjør jeg? 1. Aksepter at moren din er utenfor din kontroll, hvis hun velger å ikke ha kontakt så er det noe som er innenfor hennes kontroll, ikke din. Selv om hun prøver å komme med betingelser for kontakt kan du ikke forholde deg til det. Vil hun ikke ha kontakt, så vil hun ikke ha kontakt. 2. Aldri snakk med henne om økonomi. Det er slett ikke unormalt at man ikke snakker så mye om økonomi innad i en familie og da skal man selvfølgelig ikke gjøre det når man i utgangspunktet har et dårlig forhold. Neste gang hun begynner sier du at du ikke vil snakke med henne om penger. Hvis hun fortsetter avslutter du samtalen. Og dette fortsetter du med til det sitter. 3. Aksepter at du ikke kan gi barnet ditt en oppegående mormor. Og når du sier at du ikke vil at barnet ditt skal ha en ustabil mormor så følger det logisk at det er mulig at barnet ditt ikke skal ha noe særlig kontakt i det hele tatt med denne personen. Jeg skjønner at det er skikkelig ille, kanskje hadde du håpet at hun skulle være det mennesket du skulle ønske hun var som mor. Samme hvor vondt det gjør endrer det ikke faktumet at hun ikke er denne personen. Og du kontrollerer ikke moren din.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #8 Skrevet 7. september 2023 Nymerïa skrev (15 minutter siden): 1. Aksepter at moren din er utenfor din kontroll, hvis hun velger å ikke ha kontakt så er det noe som er innenfor hennes kontroll, ikke din. Selv om hun prøver å komme med betingelser for kontakt kan du ikke forholde deg til det. Vil hun ikke ha kontakt, så vil hun ikke ha kontakt. 2. Aldri snakk med henne om økonomi. Det er slett ikke unormalt at man ikke snakker så mye om økonomi innad i en familie og da skal man selvfølgelig ikke gjøre det når man i utgangspunktet har et dårlig forhold. Neste gang hun begynner sier du at du ikke vil snakke med henne om penger. Hvis hun fortsetter avslutter du samtalen. Og dette fortsetter du med til det sitter. 3. Aksepter at du ikke kan gi barnet ditt en oppegående mormor. Og når du sier at du ikke vil at barnet ditt skal ha en ustabil mormor så følger det logisk at det er mulig at barnet ditt ikke skal ha noe særlig kontakt i det hele tatt med denne personen. Jeg skjønner at det er skikkelig ille, kanskje hadde du håpet at hun skulle være det mennesket du skulle ønske hun var som mor. Samme hvor vondt det gjør endrer det ikke faktumet at hun ikke er denne personen. Og du kontrollerer ikke moren din. Takk for ærlig svar og ja det er det som må til men det er så vondt. Det er jo tross alt moren min. Men jeg har fått nok, det er så mye jeg kunne nevnt men velger å ikke nevne her. Hun er veldig glad i barnebarnet sitt men er den som konstant tar avstand, svarer ikke, kutter kontakt, fjerner seg fra familie grupper osv. Hun som blir sur på meg gang på gang fordi jeg setter grenser. Hun har selv hatt en dårlig oppvekst men egen mor så jeg tror hun sliter med mye traumer derifra.. Hun har også en del narsisitiske og herskete trekk.. Alltid når hun ringer handler det om henne og hva hun trenger hjelp med, og hun tar aldri iniativ til å møte barnebarnet tross for at hun sier hun savner barnetbarnet. Og det blir til slutt min feil om hun ikke får sett barnebarnet sitt, fordi da er det jeg som ikke prioriterer henne men sannheten er at hun gjør så mye tull og har aldri tid selv, fordi tiden blir brukt til bare jobb 24/7 fordi hun har så mye gjeld og andre. Anonymkode: 0820f...96f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå