AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #1 Skrevet 7. september 2023 Vi opplever at gutten vår ikke trives i bhg. Han gruer seg hver dag, og har ingen venner. Han ble nettopp flyttet over på en avdeling uten verken voksne eller barn som han gikk mef på småbarnsavdeling. Går nå på storbarn avd med 3,5 voksne på 20 unger. Han er yngst. Har fått tilbud om plass fra desember i en mye mindre bhg, pp en 2-3 års avdeling, og vurderer bytte. Noen som har erfaring med bytte? Ser det frarådes om en ikke må, men her er det jo snakk om et barn som gruer seg hver dag. Anonymkode: 65134...988 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #2 Skrevet 7. september 2023 Er litt usikker siden han nettopp har byttet, men hvis din magefølelse som mamma tenker at det er det beste så er det jo det. Du er mammaen og du vet best. Men det er ikke uvanlig at de som har gått i barnehage fra de var veldig små sliter litt med overgangen til storbarn. En mindre barnehage betyr og et mindre fagmiljø. Anonymkode: 745e7...ee3 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #3 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi opplever at gutten vår ikke trives i bhg. Han gruer seg hver dag, og har ingen venner. Han ble nettopp flyttet over på en avdeling uten verken voksne eller barn som han gikk mef på småbarnsavdeling. Går nå på storbarn avd med 3,5 voksne på 20 unger. Han er yngst. Har fått tilbud om plass fra desember i en mye mindre bhg, pp en 2-3 års avdeling, og vurderer bytte. Noen som har erfaring med bytte? Ser det frarådes om en ikke må, men her er det jo snakk om et barn som gruer seg hver dag. Anonymkode: 65134...988 Hvorfor tenker du det er bedre å bytte til noe helt nytt? Anonymkode: d301d...56a
spegel Skrevet 7. september 2023 #4 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor tenker du det er bedre å bytte til noe helt nytt? Anonymkode: d301d...56a Litt fordi dette er en barnehage med mindre avdelinger, og flere voksne pr barn. I tillegg tror jeg barnet mitt har godt av å gå sammen med jevngamle, i stedet for å være yngst. Han er en veldig rolig og forsiktig gutt, og jeg har inntrykk av at han forsvinner veldig i den store barnehagen han går i nå. Han trenger tett voksenkontakt i starten for å bli trygg, men de voksne har selvfølgelig begrenset med kapasitet når avdelingen er såpass stor, og med veldig mange store barn. Det er ikke kapasitet i barnehagen til å få han flyttet over på en av de andre avdelingene. 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #5 Skrevet 7. september 2023 Er det lenge til vennene hans kommer over til hans avdeling? Er ham mye yngre enn de andre? Dere som foreldre kan kanskje hjelpe ham å etablere og styrke vennskap til de store barna? Anonymkode: c871f...5ab
spegel Skrevet 7. september 2023 #6 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Er det lenge til vennene hans kommer over til hans avdeling? Er ham mye yngre enn de andre? Dere som foreldre kan kanskje hjelpe ham å etablere og styrke vennskap til de store barna? Anonymkode: c871f...5ab De store barna har gått sammen lenge, og har blitt etablerte venner. De er dessverre ikke interessert i han lille som blir 3 år i desember. Han har også dårligere språk enn de andre og det er vel naturlig at de ikke finner han så interessant. De han har vært sammen med tidligere har havnet på andre storbarnsavdelinger.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #7 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi opplever at gutten vår ikke trives i bhg. Han gruer seg hver dag, og har ingen venner. Han ble nettopp flyttet over på en avdeling uten verken voksne eller barn som han gikk mef på småbarnsavdeling. Går nå på storbarn avd med 3,5 voksne på 20 unger. Han er yngst. Har fått tilbud om plass fra desember i en mye mindre bhg, pp en 2-3 års avdeling, og vurderer bytte. Noen som har erfaring med bytte? Ser det frarådes om en ikke må, men her er det jo snakk om et barn som gruer seg hver dag. Anonymkode: 65134...988 Han må jo over på storbarnsavdeling igjen på et eller annet tidspunkt, tenker du da at han skal bytte til en annen barnehage og på småbarnsavdeling nå, også skal han bytte avdeling igjen neste år eller skal den gruppen gå sammen helt til skolestart? (Da kommer det isåfall inn nye barn når de største er ferdig). Ville gitt det litt mere tid hvis han byttet avdeling nå i august. Når på morningen leverer dere ? Anonymkode: 4e676...2b1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #8 Skrevet 7. september 2023 Hvorfor i all verden ble han satt på en avdeling uten noen han kjenner? Når barnet mitt startet på skolen, og til og med nå når de startet på ungdomstrinnet har det vært stort fokus på at de skal få komme sammen med minst en de er venner med fra før. Senest i dag fikk en gutt i klassen til sønnen min bytte gruppe fordi han ikke trivdes så godt. Hadde snakket med barnehagen om det, han må få slippe å grue seg når han er så liten. Anonymkode: 72689...71b 3
spegel Skrevet 7. september 2023 #9 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor i all verden ble han satt på en avdeling uten noen han kjenner? Når barnet mitt startet på skolen, og til og med nå når de startet på ungdomstrinnet har det vært stort fokus på at de skal få komme sammen med minst en de er venner med fra før. Senest i dag fikk en gutt i klassen til sønnen min bytte gruppe fordi han ikke trivdes så godt. Hadde snakket med barnehagen om det, han må få slippe å grue seg når han er så liten. Anonymkode: 72689...71b Si det... Jeg mistenker at det handler om tilfeldigheter. Jeg kan ikke se noen annen grunn. De var mange på småbarn som skulle over på storbarn. Dessverre ble min den eneste som ikke fikk gå sammen med kjente. På den ene avdelingen ble både en ansatt som hadde vært på småbarn OG 4 treåringer plassert. Merkelig prioritering syns jeg. Har tatt det opp med styrer, men de ønsker ikke gjøre endringer på dette nå. Det kan jeg jo til en viss grad forstå.
Frustrertoversøs Skrevet 7. september 2023 #10 Skrevet 7. september 2023 spegel skrev (45 minutter siden): De store barna har gått sammen lenge, og har blitt etablerte venner. De er dessverre ikke interessert i han lille som blir 3 år i desember. Han har også dårligere språk enn de andre og det er vel naturlig at de ikke finner han så interessant. De han har vært sammen med tidligere har havnet på andre storbarnsavdelinger. Nei, stakkars. Det er dårlig av bhg. Dette må bhg ordne opp i. De må da kunne være såpass fleksible å flytte ham til den andre avdelingen, i det minste at han kan bli med i lekegrupper med de. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #11 Skrevet 7. september 2023 BYTT!. Er så glad vi byttet da fireåringen ikke hadde det bra i bhg. Var natt og dag av forskjell på de to barnehagene. Har også opplevd via jobb at folk holder på dårlig fungerende skoler/barnehager pga. frykt for endring. Om ungene ikke har det bra der de er så vil de fleste få det bedre der de kommer, med god overgang. Anonymkode: fada9...13d 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #12 Skrevet 7. september 2023 Bytte barnehage var best for min sønn. Han trivdes virkelig ikke, gråt og gråt. Etter bytte ble han en glad barnehagegutt. Anonymkode: 3fe0a...9ba 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #13 Skrevet 7. september 2023 Hva sier barnehagen til dette når dere har møter med dem? Gjør de noen tiltak eller synes de det er ok at barna ikke trives? Sier de at dere bør bytte bhg? Tenker at selvsagt skal man bytte ved mistrivsel over tid. Men...man må noen ganger tåle å være yngst. De minste er jo yngst når de flyttes til storebarn, uansett når det skjer? Når de begynner på skolen om 3 år vil de utvilsomt være yngst. Du kan ikke nødvenigvis da bare bytte skole fordi han er yngst og det er dumt. På ungdomsskolen blir de igjen yngst når de kommer over, og jammen meg på videregående også. Så spørs jo bare om det er rett strategi å skulle bytte fordi han er yngst, eller om du skal prøve å få gjort tiltak og gi det litt tid. Dere har allerede tatt med mange andre barn hjem på playdates? Og han klarer ikke få noen venner? Eller har dere bare latt være å gjøre noen innsats for hans del? At han er yngst står ikke i veien for vennskap, lover deg. Men om mange er nye så tar det litt tid, det er en annen sak. Og jo flere playdates og sammenkomster på fritiden, jo raskere dannes vennskapene. Så ja, hvis alt er forsøkt, ingen av de andre barna vil leke med han, forespørsler om playdates avslås av alle, og barnehagen nekter å gjøre tiltak for å øke trivselen hans - da er det selvsagt på tide å bytte. Men du slipper ikke unna å takle dette senere uansett, som sagt må han over på skolen. Men, i såfall verdt å vurdere å søke utsatt skolestart for barnet ditt, om han er SÅ avhengig av at alle er jevnaldrende. Forøverig har vi stort aldersspenn i alle klassene der vi er nå, ingen klasse er for de eldste eller de yngste. Så ikke sikkert det hjelper å utsette skolestart heller, da kanskje han plutselig bare er eldst og de andre mye yngre. Samtidig som han blir liggende et år bak alle i samme årskull. Min erfaring er at barnehagen tar slik på stort alvor om dere snakker med dem. Vår bhg har vært veldig opptatte av barnas trivsel, og terksekelen for en prat ved noe tegn på mistrivsel har vært svært lav. Men vet at ikke alle bhg dessverre er slik altså. I såfall ville jeg byttet ja. Anonymkode: 5e37b...c47 1
spegel Skrevet 7. september 2023 #14 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva sier barnehagen til dette når dere har møter med dem? Gjør de noen tiltak eller synes de det er ok at barna ikke trives? Sier de at dere bør bytte bhg? Tenker at selvsagt skal man bytte ved mistrivsel over tid. Men...man må noen ganger tåle å være yngst. De minste er jo yngst når de flyttes til storebarn, uansett når det skjer? Når de begynner på skolen om 3 år vil de utvilsomt være yngst. Du kan ikke nødvenigvis da bare bytte skole fordi han er yngst og det er dumt. På ungdomsskolen blir de igjen yngst når de kommer over, og jammen meg på videregående også. Så spørs jo bare om det er rett strategi å skulle bytte fordi han er yngst, eller om du skal prøve å få gjort tiltak og gi det litt tid. Dere har allerede tatt med mange andre barn hjem på playdates? Og han klarer ikke få noen venner? Eller har dere bare latt være å gjøre noen innsats for hans del? At han er yngst står ikke i veien for vennskap, lover deg. Men om mange er nye så tar det litt tid, det er en annen sak. Og jo flere playdates og sammenkomster på fritiden, jo raskere dannes vennskapene. Så ja, hvis alt er forsøkt, ingen av de andre barna vil leke med han, forespørsler om playdates avslås av alle, og barnehagen nekter å gjøre tiltak for å øke trivselen hans - da er det selvsagt på tide å bytte. Men du slipper ikke unna å takle dette senere uansett, som sagt må han over på skolen. Men, i såfall verdt å vurdere å søke utsatt skolestart for barnet ditt, om han er SÅ avhengig av at alle er jevnaldrende. Forøverig har vi stort aldersspenn i alle klassene der vi er nå, ingen klasse er for de eldste eller de yngste. Så ikke sikkert det hjelper å utsette skolestart heller, da kanskje han plutselig bare er eldst og de andre mye yngre. Samtidig som han blir liggende et år bak alle i samme årskull. Min erfaring er at barnehagen tar slik på stort alvor om dere snakker med dem. Vår bhg har vært veldig opptatte av barnas trivsel, og terksekelen for en prat ved noe tegn på mistrivsel har vært svært lav. Men vet at ikke alle bhg dessverre er slik altså. I såfall ville jeg byttet ja. Anonymkode: 5e37b...c47 Takk for at du tar deg tid til å svare. Men jeg må si jeg reagerer litt på skrivemåten din. Du fremstår som ganske nedlatende. Det at han er yngst er ikke hovedproblemet. Det er mye mer sammensatt enn det, som du kanskje ser om du leser tråden. 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #15 Skrevet 7. september 2023 spegel skrev (9 minutter siden): Takk for at du tar deg tid til å svare. Men jeg må si jeg reagerer litt på skrivemåten din. Du fremstår som ganske nedlatende. Det at han er yngst er ikke hovedproblemet. Det er mye mer sammensatt enn det, som du kanskje ser om du leser tråden. Men hva gjør barnehagen da? Du må jo si i fra at barnet mistrives og stille dem til veggs med hva de tenker er løsningen. Nekter å tro at en barnehage lar et barn mistrives i SÅ stor grad Anonymkode: f57e8...6a4 1
spegel Skrevet 7. september 2023 #16 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hva gjør barnehagen da? Du må jo si i fra at barnet mistrives og stille dem til veggs med hva de tenker er løsningen. Nekter å tro at en barnehage lar et barn mistrives i SÅ stor grad Anonymkode: f57e8...6a4 Barnehagen ser ikke mistrivsel, fordi han går inn i seg selv og blir rolig og uproblematisk. Gjør som de voksne sier. Gråter ikke i bhg, bortsett fra ved levering. Når han er trygg og har det fint, er han pratsom og full av tull og tøys. Dette har vi forklart til bhg, men de står på sitt og mener de ser et barn som har det greit. Dette til tross for at ansatte på småbarnsavdeling sier de ikke kjenner igjen væremåten hans, sammenlignet med hvordan han var der. Nåværende avdeling mener det vil gå seg til. Jeg kjenner nok på at jeg har et annet syn på barn, og hvordan de skal møtes og forstås enn det denne barnehagen har. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #17 Skrevet 7. september 2023 spegel skrev (1 time siden): Barnehagen ser ikke mistrivsel, fordi han går inn i seg selv og blir rolig og uproblematisk. Gjør som de voksne sier. Gråter ikke i bhg, bortsett fra ved levering. Når han er trygg og har det fint, er han pratsom og full av tull og tøys. Dette har vi forklart til bhg, men de står på sitt og mener de ser et barn som har det greit. Dette til tross for at ansatte på småbarnsavdeling sier de ikke kjenner igjen væremåten hans, sammenlignet med hvordan han var der. Nåværende avdeling mener det vil gå seg til. Jeg kjenner nok på at jeg har et annet syn på barn, og hvordan de skal møtes og forstås enn det denne barnehagen har. Jeg jobber i barnehage, og jeg reagerer på at ikke styrer tar dette litt mer seriøst. Det minste de burde gjort var å tilrettelegge, for eksempel at de jobbet ekstra med relasjoner mellom både voksne-barnet og mellom barna. I tillegg kunne de jo tilrettelagt slik at barnet ditt fikk være litt sammen med barn som han kjente fra før, for eksempel i utetiden eller at han fikk være litt på den andre avdelingen i en periode. Hadde jeg vært deg ville jeg byttet barnehage. Jeg tror barn generelt har det bedre på avdelinger med færre barn. Og hvis han egentlig ikke har noen venner der han er nå så taper dere jo ikke så mye på å bytte. Anonymkode: 02289...ce2 2
AprilLudgate Skrevet 8. september 2023 #18 Skrevet 8. september 2023 spegel skrev (20 timer siden): Litt fordi dette er en barnehage med mindre avdelinger, og flere voksne pr barn. I tillegg tror jeg barnet mitt har godt av å gå sammen med jevngamle, i stedet for å være yngst. Han er en veldig rolig og forsiktig gutt, og jeg har inntrykk av at han forsvinner veldig i den store barnehagen han går i nå. Han trenger tett voksenkontakt i starten for å bli trygg, men de voksne har selvfølgelig begrenset med kapasitet når avdelingen er såpass stor, og med veldig mange store barn. Det er ikke kapasitet i barnehagen til å få han flyttet over på en av de andre avdelingene. Jeg tenker jeg hadde gitt det et forsøk ja. Det å være eneste eldste/yngste blir ofte vanskelig. Et foreldrepar i vår barnehage gjorde det, og jeg kan forstå hvorfor. Barnet var eneste jente på sitt alderstrinn og ingen jevnaldrende i det hele tatt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #19 Skrevet 8. september 2023 Jeg ville ikke byttet, jeg ville ventet. Det kan gå seg til, han treåringen din kan plutselig finne ut at det er mye mer spennende med større barn. De finners sikkert på mer forskjellige, f.eks kan de gå mer spennende turer (fordi de ikke må tenke på soving midt på dagen), og det er mye mer gøy enn å sitte i sandkasse hele dagen og spise sand. Hvis du bytter nå til mindre barnehagen, der han skal være med småbarn, risikerer du at du må bytte igjen eller se barnet ditt stagnere i utviklingen, da barnet er 5 år gammel, og fortsatt må henge med få barn, med små barn. Du bare utsetter den overgangen til flere og større barn, til barnet begynner på skolen. Selvsagt, hvis barnet absolutt ikke trives etter at det har gått tid, må du jo gjøre noe. Men jeg ville gitt det litt mer tid, og sett litt an. Anonymkode: b15ba...7db 1
Maleficenta Skrevet 8. september 2023 #20 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Vi opplever at gutten vår ikke trives i bhg. Han gruer seg hver dag, og har ingen venner. Han ble nettopp flyttet over på en avdeling uten verken voksne eller barn som han gikk mef på småbarnsavdeling. Går nå på storbarn avd med 3,5 voksne på 20 unger. Han er yngst. Har fått tilbud om plass fra desember i en mye mindre bhg, pp en 2-3 års avdeling, og vurderer bytte. Noen som har erfaring med bytte? Ser det frarådes om en ikke må, men her er det jo snakk om et barn som gruer seg hver dag. Anonymkode: 65134...988 er det mulig å be om å få byttet han over til en annen avd sammen med barn han gikk sammen med på småbarn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå