Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

...om du kjente noen som på grunn av en misligholdelse av lån, måtte selge huset sitt på tvangssalg ? (ble trygdet p.g.a. alvorlig, ikke selvforskyldt skade, og kunne ikke betale avdragene på lånene) Kunne du med god samvittighet ha kjøpt det huset da ? Sett familien i øynene i ettertid ?

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg forstår ikke at det har gått så langt. Jeg har også blitt trygdet (yrkesretet attføring), men har søknad til behandling om bostøtte, pga at jeg ikke vil klare å dekke boliglån + livsopphold på trygd alene. Det finnes mange hjelpetiltak, men en må søke hjelp tidlig. Nå vet jeg ikke om vennen din har vært i kontakt med de rette instansene, og hvilken hjelp/informasjon h*n har fått. En person som ikke klarer utgiftene burde fått hjelp - om ikke huset blir regnet for "råflott" og personen må flytte til en mer nøktern bolig.

For å svare på spørsmålet; Om jeg var på boligjakt, og dette huset tilfeldigvis ble ledig, og det var i min kategori med tanke på pris og beliggenhet, ville jeg lagt inn et bud. Noen vil ende opp med huset uansett, om det hadde blitt meg eller en fremmed, er vel det samme. Om det var en god venn, ville jeg i midlertid forhørt meg med den tidligere eieren først.

Skrevet

Heldigvis så får de det de skal ha for huset, og de taper i alle fall ikke penger på det. Derfor hadde jeg ikke hatt noen problemer med å kjøpe det, for gjør ikke du det så gjør noen andre det.

Skrevet

Når hus går på tvangssalg er det ikke da banken som har tatt pant i huset og selger det for minimum beløpet eier skylder? I såfall får jo eier ingenting og banken tar alt?

Skrevet
Når hus går på tvangssalg er det ikke da banken som har tatt pant i huset og selger det for minimum beløpet eier skylder? I såfall får jo eier ingenting og banken tar alt?

Det selges til høustbydende. Er den summen høyere enn heftelsene på huset, så utbetales det overskytende til eier.

Skrevet

Det spørs hva du mener med kjente. Jeg kjenner for eksempel mange fra skoletiden, som jeg ikke snakker med lenger. Da kunne jeg nok gjort det. Men om det var noen jeg omgås, tror jeg nok jeg hadde stått over. Ikke minst om det var noen som var nær nok til å komme på besøk i det nye hjemmet.

Skrevet

De har ikke lov til å gjøre det på den måten lengre, og takk og lov for det. Før kunne man kjøre skikkelige varp på slike tvangssalg, men det kan man heldigvis ikke gjøre lengre. Banken må ta utgangspunktet i markedsprisen, og huset blir solgt til høyeste bud.

Gjest christineemily
Skrevet
Det spørs hva du mener med kjente. Jeg kjenner for eksempel mange fra skoletiden, som jeg ikke snakker med lenger. Da kunne jeg nok gjort det. Men om det var noen jeg omgås, tror jeg nok jeg hadde stått over. Ikke minst om det var noen som var nær nok til å komme på besøk i det nye hjemmet.

enig i dette jeg!

Skrevet

Jeg kunne aldri finne på å kjøpe huset til venner eller familie jeg omgås på tvangssalg. For min egen del vet jeg at det hadde vært tungt å dra på besøk til bestevenninnen som bodde i "mitt" hus.

Skrevet
...om du kjente noen som på grunn av en  misligholdelse av lån, måtte selge huset sitt på tvangssalg ? (ble trygdet p.g.a. alvorlig, ikke selvforskyldt skade, og kunne ikke betale avdragene på lånene) Kunne du med god samvittighet ha kjøpt det huset da ? Sett familien i øynene i ettertid ?

nOEN MÅ JO KJØPE HUSET. hELDIGVIS ER IKKE SLIKE SALG LENGER SLIK DET VAR. fØR KOM DET I AVISEN HVOR DET STO TVANGSALG.NÅ ER DET BANKEN SOM GJØR DET. MINDRE SMERTEFRITT FOR EIER.

Skrevet

Ja, noen "må" kjøpe det, men det er ikke dermed sagt at noen i omgangskretsen behøver å snappe det opp.

Skrevet

Hadde det vært huset til en i min omgangskrets som jeg visste ville komme på besøk jevnlig hadde jeg ikke fått meg til å kjøpt det. Ville ihvertfall snakket skikkelig med eieren først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...