AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #1 Del Skrevet 7. september 2023 Quote Noen hevder at rasismen nå ofte blir uttrykt som en tro på kulturell overlegenhet. Dette er kjernen i teorien om «kulturell rasisme», en teori som Bratt setter søkelyset på i artikkelen. – Da det ble umulig å forsvare den biologiske rasismen, erstattet folk – ifølge denne teorien – argumentene med at det er vår kultur som gjør oss overlegne, sier Bratt, som ved siden av å være ved Høgskolen i Innlandet er æresforsker ved University of Kent i England. https://forskning.no/etnisitet-hogskolen-i-innlandet-partner/er-nordmenn-de-mest-rasistiske-i-europa/2040994 Veldig god artikkel som treffer spikeren på hodet. Det er ikke veldig overraskende å se Norge på topp i "kulturoverlegenhet". Anonymkode: acb9e...6b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #2 Del Skrevet 7. september 2023 🙄 Rasisme nå igjen ja... Anonymkode: b3832...9b8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #3 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (På 7.9.2023 den 8.41): https://forskning.no/etnisitet-hogskolen-i-innlandet-partner/er-nordmenn-de-mest-rasistiske-i-europa/2040994 Veldig god artikkel som treffer spikeren på hodet. Det er ikke veldig overraskende å se Norge på topp i "kulturoverlegenhet". Anonymkode: acb9e...6b5 Jeg ser på min kultur, hvor man ikke kjønnslemlester barn, som overlegen kulturer det man synes slikt er kjekt og fint. Så da er jeg rasist, ts? 🙂 Anonymkode: 61029...ca9 8 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #4 Del Skrevet 8. september 2023 Så noen hevder at det å hevde at Norsk kultur er generelt «bedre» enn, si, Somalisk kultur er rasisme. Får jeg gjette at de samme personene mener at det å stemme Trump, meningene til menn på 50 og det å ha lite utdanning opplagt er «dårligere» enn å være en kvinne på 35 som bor på Grunerløkka, har mastergrad og jobber i staten, og vil ha seg frabedt at de selv er rasister? Anonymkode: 67688...daf 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalikalinka Skrevet 9. september 2023 #5 Del Skrevet 9. september 2023 Noen kulturer er ærlig talt langt sykere, mindre opplyste og mer voldelige enn andre. Du får meg aldri til å respektere f.eks. kulturell omskjæring, partner- og oppdragervold, heksebrenning og albinojakt, steining og henging av voldtatte og homofile, gruppevoldtekt, æresdrap og syreangrep. Driter i om jeg blir kalt rasist av den grunn. Nå for tiden blir man jo kalt det for hva som helst uansett. 7 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 9. september 2023 #6 Del Skrevet 9. september 2023 Kulturell rasisme? Kastes bort penger på å finne på ord nå? Selvfølgelig er noen kulturer mer overlegne enn andre hvis målestokken er demokratiske verdier. Noen kulturer er mer demokratiske enn andre. Noen kulturer har mer likestilling mellom menn og kvinner enn andre. Selvfølgelig er da bedre å leve i en kultur med demokratiske verdier enn i en kultur uten. Og dette skal kalles for rasisme? 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 9. september 2023 #7 Del Skrevet 9. september 2023 Personlig synes jeg ikke det er rart at nordmenn synes norsk kultur er overlegent det meste. Den er rimelig overlegen det meste når det gjelder å skape et vellykket samfunn i den moderne verden. 3 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 9. september 2023 #8 Del Skrevet 9. september 2023 Noen kulturer ER bedre enn andre. Hvis det er rasisme, er VIRKELIGHETEN rasistisk. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 9. september 2023 #9 Del Skrevet 9. september 2023 Det er på mange måter en interessant gymnastisk øvelse når en i tolerante og liberale samfunn forsøker å fremstille nettopp troen på slike verdier som noe intolerant og illiberalt, og det fremstår på mange måter selvdestruktivt. Ellers er det påfallende at artikkelen i så liten grad tar for seg nettopp hva en legger i overlegen kultur og hvorfor en av rasjonelle grunner kan mene at kulturer som beskytter individet er overlegne kulturer der steining av "avvikere" er vanlig. 2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 9. september 2023 #10 Del Skrevet 9. september 2023 herzeleid skrev (10 minutter siden): Det er på mange måter en interessant gymnastisk øvelse når en i tolerante og liberale samfunn forsøker å fremstille nettopp troen på slike verdier som noe intolerant og illiberalt, og det fremstår på mange måter selvdestruktivt. Ellers er det påfallende at artikkelen i så liten grad tar for seg nettopp hva en legger i overlegen kultur og hvorfor en av rasjonelle grunner kan mene at kulturer som beskytter individet er overlegne kulturer der steining av "avvikere" er vanlig. Toleransens dilemma. Enig i at det fremstår selvdestruktivt. Jeg hadde i grunnen håpet den nåværende situasjonen i verden ville føre til mindre slikt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #11 Del Skrevet 9. september 2023 2 hours ago, Example said: Personlig synes jeg ikke det er rart at nordmenn synes norsk kultur er overlegent det meste. Den er rimelig overlegen det meste når det gjelder å skape et vellykket samfunn i den moderne verden. Enig. I tillegg så kommer det enormt mange flyktninger og arbeidsinnvandrere til Norge. Det er jo fordi at det ikke kun er nordmenn som mener at det norske samfunnet er blant de mest vellykkede i hele verden. Anonymkode: 35d24...26c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #12 Del Skrevet 9. september 2023 Jeg bruker å si at den norske rasismen er mer basert på kultur og at vi er lite opptatt av hudfarge i Norge når f.eks afroamrikanske venner spør. Det hadde for oss vært helt absurd å skulle sette kryss på rase når vi fyller ut et skjema. Hvilken relevans har det i forhold til å kjøpe en bil eller ta opp lån i banken. Samtidig har vi ofte fordommer mot mennesker fra bestemte kulturer. Anonymkode: a6f02...a8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #13 Del Skrevet 10. september 2023 Entern skrev (9 timer siden): Toleransens dilemma. Enig i at det fremstår selvdestruktivt. Jeg hadde i grunnen håpet den nåværende situasjonen i verden ville føre til mindre slikt. Anonymkode: 4313a...888 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 10. september 2023 #14 Del Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Anonymkode: 4313a...888 Jepp! 👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 10. september 2023 #15 Del Skrevet 10. september 2023 Det er for mange folk som lever av å lete etter rasisme, og da må de stadig utvide rasismebegrepet for å opprettholde levebrødet sitt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 10. september 2023 #16 Del Skrevet 10. september 2023 «Kulturalisme/kulturell rasisme» beskriver Christopher Bratt ifølge artikkelen med at «da det ble umulig å forsvare den biologiske rasismen, erstattet folk argumentene med at det er vår kultur som gjør oss overlegne». Argumentet er at kritiske/negative ytringer mot bestemte kulturelle trekk kan fungere som vikarierende argumenter for rasistiske holdninger. Altså at personer med rasistiske holdninger mot en gruppe mennesker bruker argumenter rettet mot kultur i stedet for deres egentlige argumenter for å tilsløre meninger de ikke regner med å få gjennomslag for. Argumentet brukes for inkludering av kultur/religion i rasismebegrepet, slik Bratt gjør med uttrykket «kulturell rasisme». Men argumentets svakhet er ganske åpenbar. Så lenge en person som stiller seg negativ til en bestemt kultur ikke tilkjennegir rasistiske holdninger, blir det mistenkeliggjørende og spekulativt å anklage personen for noe som ikke er uttalt. Dette kan oppfattes som et dilemma. Det er grovt urettferdig å anklage noen for å tilsløre meninger de ikke har, samtidig som argumenter mot kultur faktisk kan, og helt sikkert blir, utnyttet som vikarierende argumenter for egentlige rasistiske argumenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #17 Del Skrevet 10. september 2023 Alt er forkledd rasisme i dag uansett... kan vi ikke bare tenke på andre ting enn "hvem hater meg mest?" Anonymkode: 0f42d...e12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #18 Del Skrevet 12. september 2023 «De som mener at Norsk/vestlig/demokratisk/liberal kultur er bedre enn andre kulturer er rasister». »Jeg har bedre kultur enn disse rasistene. Men vent… betyr det at jeg også er rasist, siden jeg mener at min kultur er bedre enn deres? Nei, det går ikke for jeg stemmer SV og da er man ikke rasist. Pjuh…» Anonymkode: 67688...daf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå