Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Min ekssamboer har vært og er til dels fortsatt svært sjalu og kontrollerende, med en historikk på verbal (og noe fysisk) mishandling over mange år.

Jeg har nettopp oppdaget at han har aktivert sporing på mobiltelefonen til eldste sønn (10 år), som kun han har foreldrekontroll til. Jeg har nå flere ganger blitt konfrontert av ham, vedr hvor vi er/hva vi gjør. Jeg har informert ham om at han må slå av sporing når barna er hos meg, da det er uakseptabelt å følge med på oss (og meg) , og at dette heller ikke er lov iht personvern og rett til privatliv.

Jeg skjønner at foreldre har anledning til å spore/overvåke mindreårige barn, men å overvåke meg gjennom dette synes jeg ikke er ok. Eneste alternativ nå, er at sønnen min må skru av mobil når han er her, eller få en egen mobil å bruke her, men det kjennes uhensiktsmessig og setter gutten i en upraktisk og dum situasjon. 

Noen som har erfaring med tilsvarende? Og finnes det rettspraksis på området?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette hadde jeg ikke akseptert så for å gjøre det enkelt så hadde han fått en ny telefon til bruk hos meg, enkelt og greit og ikke noe som åpner for en diskusjon med far som tydelig ikke er i vater. 

Så legger du telefonen fra far i en boks eller noe inntil barnet deres reiser tilbake. Det blir det enkleste når far ikke er i vater. Du kan jo ikke stole på at han tar av sporingen heller så dette blir sikreste måten å gjøre det på så slipper du å tenke på at dere blir overvåket.

Regner med dere har 50/50 og delt foreldreansvar?

Endret av FrøkenMånestråle
La til noe...
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, vi har 50/50 og delt ansvar, noe jeg også gikk med på fra start for å komme ut av forholdet

Skrevet

Kan du ikke bare bytte sim-kortet over i annen mobil når sønnen er hos deg? Det er vel selve mobilen far kan ha sporing på og ikke abonnementet, eller? 

Anonymkode: 1fd03...d15

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

syns du bare skal fjerne den sporingen, er jo ikke greit og holde på sånn

Skrevet

Som en enkel løsning kan du skru av GPS og mobildata. Ellers ville jeg kjøpt en telefon til, til sønnen med nytt simkort han kan bruke hos deg..  og nei, det er ikke lov. Mulig du kan få hjelp av politiet.

Anonymkode: 44173...541

Skrevet

Høres svært konfliktskapende ut for barnet å skulle måtte bytte telefon hver uke. Sette barnet midt i kryssilden. Hadde dere som foreslår det selv akseptert å bytte telefon hver uke?

Ser for meg at jeg selv havner i dette problemet straks pga samlivsbrudd og en eks partner med stort kontrollbehov.. Kommer nok til å slå av sporing. Du bør få kontroll på den funksjonen.

Skrevet

Hva slags sporing? Vi bruker Google sporing på sønnen vår som er 11 innimellom..men da har vi bare lov å spore han i 1-2 dager... Skjekke loven om dette er lov

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...