Alice123 Skrevet 7. september 2023 #21 Skrevet 7. september 2023 Har vært med på MYE teit (T.E.I.T.) teambuilding opp gjennom. Men det aller verste var også det minst teite. Jobbet i en bedrift som hadde veldig mange utenlandske ansatte (stort behov for en viss type utdannelse som det er svært få av i Norge, så hovedkontoret i Europa sendte folk fra hele verden til oss på 1-års turnus). De ansvarlige for teambuildingen var tre kamerater som var sånne "toppjegere". De hadde gått alle 2000m-topper i Norge, alle hadde gått Killamanjaro og andre store fjell i verden jeg ikke kan navnet på. Så de fiksa teambuildingturen fra helvete. Fjellturen de organiserte som "teambuilding" var i overkant optimistisk. Jeg prøvde å forklare at store deler av de ansatte knapt eier joggesko og ikke har erfaring med eller forutsetning til å gå krevende turer. Men tur ble det, og den var ekstremt krevende også for meg som har vokst opp med å gå på fjellet (jeg hadde korrekt kledning og utstyr). Vanskelighetsnivået var kraftig underkommunisert, så de som ikke var godt kjent med norsk friluftsliv og natur møtte opp i sneakers og jeans (to damer møtte i høyhelte støvletter) og trodde de omtent skulle gå Sognsvann rundt (og ikke på en 10-timers rødmerket tur). Det ble et helvete, og var direkte farlig. Det var bare flaks og tilfeldigheter som gjorde at redningshelikopter ikke ble tilkalt. 12 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #22 Skrevet 7. september 2023 Jeg jobbet et sted med team-building 2 ganger i året. Det var alltid fryktelig ubehagelig for jeg ble mobbet på jobb. Jeg har også MS som ga meg alvorlige problemer med lukkemuskelen min så jeg brukte bleie på den tiden. Leder visste dette. Så da vi skulle rafte måtte jeg ta våtdrakta over bleia. Og vi måtte også leke en lek der vi skulle vippe hverandre av båten. Og jeg måtte leke med hun som hatet meg mest. Så jeg lata bare som hun vant og "datt" i elva. Hun ble kjempefornøyd. Jeg tenkte bare dust! Du vant over ei med MS og bleie (som ble tung og våt). Hipp hurra så flink du er. Anonymkode: 9fc2e...df8 2 12 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #23 Skrevet 7. september 2023 Jeg var ikke med heldigvis, men den teiteste og flaueste var vel i Sverige når sjefen ble så full at hun ikke kom på sitt eget foredrag dagen etter. 🙈😎 Anonymkode: 1c452...072 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #24 Skrevet 8. september 2023 For en sær gjeng med folk. Anonymkode: c8db2...23b 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #25 Skrevet 8. september 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg glemte å presisere BETALT teambuilding. Er enig i at det er mye i staten, men det er ofte gratis og stusselige greier i min sektor iallefall. Anonymkode: 7ad79...79f Hos oss bruker de betydelige summer på teambuilding. Jeg tror de hadde bygget teamfølelse mer ved å ha en rettferdig lønnspolitikk isteden. Anonymkode: e4d93...9a3 8 2
charlotte0 Skrevet 8. september 2023 #26 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, det er mye rart innen teambuilding: mye som er dårlig gjennomtenkt eller som ikke er tilpasset særskilte behov og slikt, men etter å ha lest i denne og mange andre tråder her inne vil jeg si at det jaggu er mye sytepaver rundt om på arbeidsplassene, også. Anonymkode: d77af...36d Men kanskje arbeidsgivere bør ta hintet da? Når ingen ser ut til å få noe positivt utav dette tullet, så hvorfor fortsette med det? Jeg personlig synes sett høres helt jævlig ut å være med på det meste som nevnes i denne tråden. Et par av eksemplene nevnt her er forsåvidt ok, men det med å være helt oppi andre mennesker, massere fremmede 🤢 og pimp and hoe fest. 🤮 Noe så ekkelt! Jeg hadde dratt rett hjem om jeg ble tvunget til noe sånt. Det er jo utelukkende å kaste bort arbeidstakernes tid, rett og slett respektløst. Jeg har null interesse av å bruke fritiden min på sånt, den er dyrebar! Håper i det minste man får jævlig godt betalt for å delta. Huff nei, for noe meningsløst tull. Er sååå glad jeg aldri har jobbet steder hvor det foregår sånt! 5
charlotte0 Skrevet 8. september 2023 #27 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hos oss bruker de betydelige summer på teambuilding. Jeg tror de hadde bygget teamfølelse mer ved å ha en rettferdig lønnspolitikk isteden. Anonymkode: e4d93...9a3 Helt enig med deg! Gi arbeidstakerne ordentlig lønn istedenfor å kaste pengene ut av vinduet på tull. Vi er jo på jobb for å jobbe, tjene penger. Ikke for å tvinges til unødvendig sosialt samvær. Håper dere slipper å bruke av fritiden deres på teambuilding, men at det gjøres i arbeidstiden. 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #28 Skrevet 8. september 2023 Skyr teambuilinger som pesten. Så lenge de ikke holdes i arbeidstiden, deltar jeg konsekvent ikke. Fritiden min ønsker jeg å bruke til andre ting enn å "drite meg ut" foran arbeidskollegaer. Heldigvis er det frivillig og for egen lommebok i vårt firma (I know...vi må betale selv), derfor deltar jeg aldri. Gjør jobben min og går hjem for dagen. Har et godt forhold til mine kollegaer, men det er også det de er; kollegaer. Anonymkode: 44264...da3 7 3
Grandidosa83 Skrevet 8. september 2023 #29 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jobbet i et medium stort norsk selskap der vi hadde firmafest der alle skulle kle seg etter et tema. Temaet var "pimp and hoes"... Var forventet at kvinnene skulle kle seg som horer. Sykeste jeg har opplevd, skjønner ikke at det ikke ble en større sak i nyhetene. Anonymkode: 93397...846 Merkelig. Likevel er det noe rart med slike temafester og grenser for oppførsel i slike sammenhenger. Vi hadde "superhelt" fest på et slikt arrangement en gang , men man skulle tro at 50% av damene hadde fått beskjed om at det var "pimp n hoes". Her var det minimalt bekledde "superheltinner" som stupfulle gikk rundt på en resort hvor det var -20 grader utendørs (den tid mange gikk ut og røkte osv) . Så det ble den eneste gangen man arrangerte tema-fest så lenge jeg jobbet der. 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #30 Skrevet 8. september 2023 1 hour ago, charlotte0 said: Helt enig med deg! Gi arbeidstakerne ordentlig lønn istedenfor å kaste pengene ut av vinduet på tull. Vi er jo på jobb for å jobbe, tjene penger. Ikke for å tvinges til unødvendig sosialt samvær. Håper dere slipper å bruke av fritiden deres på teambuilding, men at det gjøres i arbeidstiden. Det er litt både og, selve seminarene er på dagtid, men med overnatting og sosialt program på kveldene som man helst bør ha gode grunner for å si ikke passer. Med mindre man har barn virker det som de vil alle egne planer skal legges til side. Så skal man da sosialisere og teambuilde med Per og Kari for å ha et godt samarbeid med dem, men team-følelsen forsvinner ganske fort når det legges ut lister fra lønnsoppgjøret og man ser at Per og Kari fortsatt tjener 100 000 mer enn deg for samme jobben. Da hjelper det lite å ha fått massasje fra Per eller gått på glødende kull med Kari. Anonymkode: e4d93...9a3 2
charlotte0 Skrevet 8. september 2023 #31 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er litt både og, selve seminarene er på dagtid, men med overnatting og sosialt program på kveldene som man helst bør ha gode grunner for å si ikke passer. Med mindre man har barn virker det som de vil alle egne planer skal legges til side. Så skal man da sosialisere og teambuilde med Per og Kari for å ha et godt samarbeid med dem, men team-følelsen forsvinner ganske fort når det legges ut lister fra lønnsoppgjøret og man ser at Per og Kari fortsatt tjener 100 000 mer enn deg for samme jobben. Da hjelper det lite å ha fått massasje fra Per eller gått på glødende kull med Kari. Anonymkode: e4d93...9a3 Herregud, noe sånt hadde jeg faktisk ikke giddet! Jeg hadde konsekvent sagt nei. 🫣 Man bruker jo nok tid på jobben om ikke også dyrebar fritid skal gå til å overnatte med jobben! Kan jeg spørre hvilken bransje du jobber i? Vurderer å bytte jobb, men må forsikre meg om at jeg ikke havner borti noe sånt! 😂 Min fritid er hellig, ingen skal stjele den! 😅 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #32 Skrevet 8. september 2023 38 minutter siden, charlotte0 said: Herregud, noe sånt hadde jeg faktisk ikke giddet! Jeg hadde konsekvent sagt nei. 🫣 Man bruker jo nok tid på jobben om ikke også dyrebar fritid skal gå til å overnatte med jobben! Kan jeg spørre hvilken bransje du jobber i? Vurderer å bytte jobb, men må forsikre meg om at jeg ikke havner borti noe sånt! 😂 Min fritid er hellig, ingen skal stjele den! 😅 Offentlig sektor har mye sånt. Den dagen Fredrik Solvang eller andre går etter i sømmene hvor mye det offentlige bruker på lagbyggingsturer, tror jeg faktisk det tar slutt. Bare for vår ene avdeling i vår ene etat er det snakk om store summer. Anonymkode: e4d93...9a3 2 1
charlotte0 Skrevet 8. september 2023 #33 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Offentlig sektor har mye sånt. Den dagen Fredrik Solvang eller andre går etter i sømmene hvor mye det offentlige bruker på lagbyggingsturer, tror jeg faktisk det tar slutt. Bare for vår ene avdeling i vår ene etat er det snakk om store summer. Anonymkode: e4d93...9a3 Så da bør jeg holde meg unna offentlig sektor! 😅 Hadde vært fint om det ble satt søkelys på dette da. Er jo litt krise at det kastes bort enorme summer på tull og fjas. Kanskje noen bør tipse media om dette? 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #34 Skrevet 8. september 2023 1 minutt siden, charlotte0 said: Så da bør jeg holde meg unna offentlig sektor! 😅 Hadde vært fint om det ble satt søkelys på dette da. Er jo litt krise at det kastes bort enorme summer på tull og fjas. Kanskje noen bør tipse media om dette? Tro meg, jeg har vært inne på tanken 😅 men føles litt illojalt. Men vi på gølvet er ikke på i nærheten av så mange lagbygginger som lederne. Jeg har inntrykk av at dette styres av departementene, ikke nødvendigvis sånn at ledere synes det er så moro å bo på hotell i hjembyen sin til stadighet heller. Anonymkode: e4d93...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #35 Skrevet 8. september 2023 Nakendag på The Well........... Anonymkode: da4b0...bce 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #36 Skrevet 8. september 2023 Delt i grupper og bedt om å dramatisere livet fra fødsel til død og vise de andre gruppene til slutt. Anonymkode: 5d55a...58e 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #37 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Offentlig sektor har mye sånt. Den dagen Fredrik Solvang eller andre går etter i sømmene hvor mye det offentlige bruker på lagbyggingsturer, tror jeg faktisk det tar slutt. Bare for vår ene avdeling i vår ene etat er det snakk om store summer. Anonymkode: e4d93...9a3 Jeg har jobbet i offentlig sektor i 24 år (kontor, stor arbeidsplass med 1000+ ansatte, utallige avdelinger og avdelingsdirektører), har vært på veldig mange seminarer og overnattingsturer, har aldri vært med på noe mer tembuilding-aktig enn vanlig gruppearbeid (verste var vel: "spill inn en kreativ filmsnutt med en to minutters pitch av strategien vår", det gikk fint), og sosialt frivillig quiz, shuffleboard eller lignende. "Bli-kjent-gåturer to og to" har forekommet, det har ikke vært ille. Anonymkode: ff36d...34c 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #38 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (På 7.9.2023 den 8.30): En av de første dagene på ny jobb. Teambuiling med å passere og hverandre svært tett inntil, melke ei treku, balansere og gjøre mye rart. Har fortrengt detaljene, men ikke den grusomme følelsen av å være svært utilpass og få helt ukjente altfor nært inntil kroppen. Anonymkode: 28cc2...a28 Jøss, er det virkelig flere som har måtte melke en treku....Var vi på samme arrangement kanskje? Begynner bedriften på N? Anonymkode: 69ba0...b70 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #39 Skrevet 8. september 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Delt i grupper og bedt om å dramatisere livet fra fødsel til død og vise de andre gruppene til slutt. Anonymkode: 5d55a...58e Herremin. Da hadde jeg på pur trass dramatisert arbeidslivsdelen ved å legge meg ned som et slakt under det meste av forestillingen. Livet er jo strengt tatt ofte sånn, ***barndom******************arbeidsliv***************alderdom*** Anonymkode: e4d93...9a3 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #40 Skrevet 8. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jøss, er det virkelig flere som har måtte melke en treku....Var vi på samme arrangement kanskje? Begynner bedriften på N? Anonymkode: 69ba0...b70 Fikk dere forklart hensikten med å melke en treku? Ble det mange spann melk av det? 😛 Anonymkode: e4d93...9a3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå