Gå til innhold

MÅ alle spise Blomkål&Brokkoli?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler det er en sånn tvungen greie fra jeg var liten. For å ha et sunt å variert kosthold bør du ha B&B til alle måltid, helst. 

Ungen min nekter plent å spise det. Uansett hva jeg blander det i, så spotter ungen min det. Nekter fullstendig. 
Jeg og faren spiser det uten problemer, men jeg likte det ikke før i voksen alder. Jeg nektet også å spise det som barn.

Så lenge ungen spiser gulrøtter, avokado, agurk, tomat, sitron og sukkererter, må ungen på død og liv absolutt ha den grønne og hvite buketten??

Anonymkode: 948b4...860

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville fortsatt å tilby, men du får ikke tvunget dem uansett. Men legg det på tallerken. Også kanskje gå for motsatt strategi enn gjemming. Go big or go home liksom. Legg en megabit (typ 1/3 av en brokkoli) på tallerken og se om det trigger interessen. Snakk om at de grønne "trærne" lager lyd når de tygges og hvordan de smaker for deg. Trigg nysgjerrighet. Lek med den, ha parmesan over som snø. Ja, du vet. 

Anonymkode: aaa28...eda

• Liker 2
Skrevet

Jeg har klart å bli 52 år uten å spise blomkål, så det går helt fint å la være. Fram til jeg var 20 spiste jeg ingen kokte grønnsaker, til nød rå gulrot og kålrot. Nå spiser jeg nesten alle grønnsaker, unntatt blomkål og stangselleri.

Anonymkode: 4ebfb...f0f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er veldig glad i brokkoli og spiser den både dampet, moset eller i gratenger, supper og gryter. Man MÅ jo ikke spise noe man ikke liker, og det gjelder jo alt.  

Den omtales ofte som en supergrønnsak, f.eks «Brokkoli er en skikkelig supergrønnsak. Den er bra for hjernen, magen og kan også bidra til å minske risikoen for kreft i mage-tarm og prostata. Brokkoli er en av grønnsakene som inneholder aller mest C-vitamin»

Jeg har dessverre ikke noe råd om hvordan man får barn til å like den.

Skrevet

Aldri hatt noen problemer med det etter at jeg begynte å like å lage mat. Jeg slutta å koke grønnsaker. Jeg steker de med masse forskjellige krydder. Det går unna som bare det til barna når jeg begynte med det. Jeg var jo lært opp til at det skulle kokes. Med det slutta jeg med for 15 år siden. 

Anonymkode: fbd90...6ad

Skrevet

Det er vel alle vitaminer og mineraler i andre grønnsaker også? Jeg liker fremdeles ikke de grønnsakene. Ikke press det på barnet, gi andre grønnsaker så ikke barnet vokser oppnog hater grønnsaker generelt 

Skrevet

Man må ingenting, men blomkål og brokkoli er blant de sunneste grønnsakene det er en av de sunneste grønnsakene og sikkert en av de . De gir ganske trege karbohydrater som altså gir lang metthetsfølelse.

Rotgrønnsaker er raskere karbohydrater, og mange av de andre tingene er ganske fettholdige.

Anonymkode: 9a930...7b4

• Liker 2
Skrevet

Der klarte jeg å poste innlegget over ved en feiltagelse før det var ferdig, men det er sikkert forståelig nok. 🤣 Konklusjonen skulle være at det over lang tid sikkert er lettere å holde en sunn og normal kroppsvekt med blomkål og brokkoli, enn med enkelte av de andre tingene som metter mindre og har mer kalorier.

Men kalorier og metthetsfølelse er ikke alt.

Skrevet

Man må ingenting. Men bare fortsett å tilby.

Anonymkode: 7d982...654

Skrevet

Jeg liker ikke brokkoli men har overlevd så langt uten, blomkål kan jeg til nød spise når den er fersk, men kjøper det aldri. 

kål fiser man av noe så sinnsykt, best å styre unna

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Føler det er en sånn tvungen greie fra jeg var liten. For å ha et sunt å variert kosthold bør du ha B&B til alle måltid, helst. 

Ungen min nekter plent å spise det. Uansett hva jeg blander det i, så spotter ungen min det. Nekter fullstendig. 
Jeg og faren spiser det uten problemer, men jeg likte det ikke før i voksen alder. Jeg nektet også å spise det som barn.

Så lenge ungen spiser gulrøtter, avokado, agurk, tomat, sitron og sukkererter, må ungen på død og liv absolutt ha den grønne og hvite buketten??

Selvsagt ikke. 
Men, altså: hvordan tilbereder du blomkål? Eller brokkoli? Mine foreldre gjorde som min besteforeldre (med alle grønnsaker…): de kokte dem. Og la meg si deg dette: om du koker brokkoli og serverer det i annen form enn brokkolisuppe (tungt smaksatt med god ost!) så er brokkoli heslig på smak. Brokkoli kan stekes. Det kan bakes. Det kan med hell grilles. Men det skal - som grønnsaker flest - ikke kokes. Det samme gjelder blomkål. Blomkålsuppe eller hiv det i en langpanne i ovnen. 

Ingen burde spise kokte grønnsaker, eller servere det som «mat» til unger. Det burde vært forbudt. Det er mat-kriminalitet. Det er som å servere kokt kyllingfilet og påstå det er spiselig. Folk som liker grønnsaker liker dem fordi de ikke koker dem. Folk som koker grønnsaker? De spiser dem som min bestemor - fordi de har blitt fortalt at det er sunt, men smaker heslig.

Anonymkode: c09f0...f99

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Selvsagt ikke. 
Men, altså: hvordan tilbereder du blomkål? Eller brokkoli? Mine foreldre gjorde som min besteforeldre (med alle grønnsaker…): de kokte dem. Og la meg si deg dette: om du koker brokkoli og serverer det i annen form enn brokkolisuppe (tungt smaksatt med god ost!) så er brokkoli heslig på smak. Brokkoli kan stekes. Det kan bakes. Det kan med hell grilles. Men det skal - som grønnsaker flest - ikke kokes. Det samme gjelder blomkål. Blomkålsuppe eller hiv det i en langpanne i ovnen. 

Ingen burde spise kokte grønnsaker, eller servere det som «mat» til unger. Det burde vært forbudt. Det er mat-kriminalitet. Det er som å servere kokt kyllingfilet og påstå det er spiselig. Folk som liker grønnsaker liker dem fordi de ikke koker dem. Folk som koker grønnsaker? De spiser dem som min bestemor - fordi de har blitt fortalt at det er sunt, men smaker heslig.

Tror du koker de feil. Jeg liker brokkoli i absolutt alle former, inkludert kokt, men ikke kokt ihjel. De skal bare såvidt oppi, og fortsatt være crunchy. Ta litt smør og salt på etterpå, eller parmesan, helt nydelig. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvsagt ikke. 

Takk, godt det finnes andre som skjønner det 🙂. Alt for mange tar for lettvint på dette med grønnsakene og ser ikke på det som en "del" av middagen, men heller bare noe som skal være på ene siden av tallerkenen når maten serveres. Grønnsaken legges i en panne med vann, settes på kok med lokk på, og så står det der og koker så lenge det tar å tilberede resten av maten som egentlig er planlagt. Etterpå så skal dette bløte vomfyllet tvinges ned til manges fortvilelse.

Skal man være suksessfull så må grønnsakene inkluderes i retten man prøver å lage som en helhet. Akkurat som at kjøttet gis mye oppmerksomhet med tanke på krydder, marinade og tilberedning så må grønnsakene gis samme omtanke.

• Liker 1
Skrevet

Har aldri hørt at man må spise nettopp de to grønnsakene, så nei- liker man dem ikke, så dropp det. Spis andre grønnsaker. Selv liker jeg brokkoli og bokmål veldig godt så kan ikke forstå dem som ikke gjør det. Elske både smak og tekstur! Også kokt:)

Anonymkode: 7c0aa...0bd

Skrevet

Mine har spist mest fordi de «må» (har faktisk aldri tvunget dem så det er et litt selvpålagt «må 😄). Eldste nekter dog blomkål. Etter at vi fikk airfryer og slenger brokkoli med litt olje og krydder på inn der i 4-5 min på 195 (litt vann i bunn) så liker de det faktisk og spør etter det. Samme skjedde når vi laget knuste rosenkål i ovn med parmesan, plutselig var det nydelig.

Har ellers aldri kokt brokkoli, men dampet lett. Eksen har brokkoli i lasagnaen, det er grusomt 🤢 Vokste opp med ihjelkokte fryste grønnsaker og kremert kjøtt, ikke rart jeg ble kresen 😂

Uansett, man må selvfølgelig ikke spise noe man ikke liker, det er et av fordelene med å bli voksen (ikke at barn bør tvinges heller, men oppfordres sterk, kanskje). 

Anonymkode: eaab7...415

Skrevet

Jeg spiser omtrent aldri brokkoli og blomkål og jeg lever.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei! Og fy faen så flaut det er å se hvordan foreldre (mødre) oppdrar barna sine kun fordi foreldrene (mødrene) vil passe inn. Skjerp dere!!! 

Anonymkode: b4d99...55f

Gjest Noskapin
Skrevet

Selvsagt ikke. Er jeg på besøk hos noen og det er en av de nevnte blanda i retten spiser jeg det. Er det tilbehør droppes det. Bruker det aldri selv. 

Prøvde for noen år siden å vende meg til brokkoli.. og spiste en del... men funker ikke. 

Spiser relativt mye annet grønt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Selvsagt ikke. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk, godt det finnes andre som skjønner det 🙂. Alt for mange tar for lettvint på dette med grønnsakene og ser ikke på det som en "del" av middagen, men heller bare noe som skal være på ene siden av tallerkenen når maten serveres. Grønnsaken legges i en panne med vann, settes på kok med lokk på, og så står det der og koker så lenge det tar å tilberede resten av maten som egentlig er planlagt. Etterpå så skal dette bløte vomfyllet tvinges ned til manges fortvilelse.

Skal man være suksessfull så må grønnsakene inkluderes i retten man prøver å lage som en helhet. Akkurat som at kjøttet gis mye oppmerksomhet med tanke på krydder, marinade og tilberedning så må grønnsakene gis samme omtanke.

Altså, kokt brokkoli og blomkål er knallgodt, det, hvis man koker den riktig😂 Det skal jo koke kort tid, og bli perfekt crunchy. Lettkokt eller dampet brokkoli og blomkål med salt og smør... Mmm

Anonymkode: 06963...6be

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Aldri hatt noen problemer med det etter at jeg begynte å like å lage mat. Jeg slutta å koke grønnsaker. Jeg steker de med masse forskjellige krydder. Det går unna som bare det til barna når jeg begynte med det. Jeg var jo lært opp til at det skulle kokes. Med det slutta jeg med for 15 år siden. 

Anonymkode: fbd90...6ad

Enig - stekte grønnsaker er så mye bedre. Både stekte og ovnsbakte.

Synes ofte jeg får ihjelkokte grønnsaker når vi blir invitert bort på middag, og det finnes ikke godt. 

Anonymkode: 0a235...48c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...