Gå til innhold

Er det farlig å kaste opp med vilje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

^

Anonymkode: 78607...92f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Det er farlig for tennene, spiserøret og ikke minst hjertet.  Rapportert 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Ikke så særlig lurt at magesyren kommer opp. 

Anonymkode: 1e116...9f5

Skrevet
2 minutter siden, Topsi said:

Rapportert? Fordi jeg stiller et spørsmål?

Anonymkode: 78607...92f

Skrevet

Ja, om det pågår ofte over tid. Du kan få ubalanse i elektrolyttene/salt som igjen kan påvirke hjertet. I tillegg til tannskader, mageproblemer, etsende syre i spiserøret, dehydrering, næringsmangler. Pluss at hele prosessen av p tvinge opp mat er en belastning for kroppen

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når man er full prøver man gjerne å kaste opp med vilje for å føle seg bedre. Har også gjort det når jeg har følt meg kvalm men ikke følt trangen til å kaste opp. Vil si det kan være greit noen ganger, men ikke ofte.

Men hvis man har spiseforstyrrelser så kan det være farlig ja. Da vil jeg råde deg å skaffe hjelp!

Topsi skrev (3 minutter siden):

Rapporterte du? Hvorfor? Ts stilte jo bare et spørsmål..

Anonymkode: 885c9...f80

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor? For å få opp igjen noe hvis man er seriøst redd man har fått  i seg noe bedervet mat ved et engangstilfelle, så går det vel greit. men er absolutt ikke sunt å drive med flere ganger. Magesyre ødelegger tennene og man kan skade spiserøret alvorlig. Kan være livsfarlig.  Kan også risikere ubalanse i saltinnholdet i blodet. Kan dø av det også.

Anonymkode: bf452...2d3

• Liker 1
Skrevet

Er vel ikke farligere å kaste opp med vilje enn å kaste opp spontant. Men å kaste opp ofte er ikke bra.

Så spørs det jo hvorfor du kaster opp ked vilje. Er det fordi kvalmen skal gå over eller fordi du har fått i deg noe giftig eller bedervet? Eller har du en spiseforstyrrelse?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når man er full prøver man gjerne å kaste opp med vilje for å føle seg bedre. Har også gjort det når jeg har følt meg kvalm men ikke følt trangen til å kaste opp. Vil si det kan være greit noen ganger, men ikke ofte.

Men hvis man har spiseforstyrrelser så kan det være farlig ja. Da vil jeg råde deg å skaffe hjelp!

Fordi å kaste opp med vilje som regel er et tegn på spiseforstyrrelse. Hvis moderator synes det er greit,så greit

• Liker 5
Skrevet

Jeg har kastet mye opp, og har fått kommentarer fra tannlegen at all emaljen bak på tennene er slitt vekk. Det kan aldri fikses, og kommer til å bli svindyrt når jeg blir eldre. 

Anonymkode: bfc93...764

• Hjerte 2
Skrevet
Topsi skrev (19 minutter siden):

Så frekk! Makan til folkeskikk.

Anonymkode: 117d8...437

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så frekk! Makan til folkeskikk.

Anonymkode: 117d8...437

Hva er frekt med det? Vet du hvorfor ts spør? Hvis ts spør for å gå ned i velt f eks er det jeg skrev akkurat riktig, du må gjerne vise meg hva jeg burde skrevet for at ts skal se alvoret i å begynne å kaste opp med vilje. Jeg kjenner folk som har dødd av spiseforstyrrelser, dette er ikke en lek

Når ts ikke skriver hvorfor. F eks om hun er veldig kvalm eller noe, så må en jo bare anta.

Endret av Topsi
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, Topsi said:

Hva er frekt med det? Vet du hvorfor ts spør? Hvis ts spør for å gå ned i velt f eks er det jeg skrev akkurat riktig, du må gjerne vise meg hva jeg burde skrevet for at ts skal se alvoret i å begynne å kaste opp med vilje. Jeg kjenner folk som har dødd av spiseforstyrrelser, dette er ikke en lek

Enig. Og alle vet vel at å kaste opp med vilje er skadelig, på lik inje som å sulte seg selv er skadelig. 

Anonymkode: 1bf3b...876

• Liker 3
Skrevet

Kommer an på hvorfor og hvor ofte du gjør det. 

Er det er vedvarende problem, bør du ta det opp med legen. Er det noe som skjer når du har fått i deg for mye av ting (for full, spist for mye dessert en lørdagskveld..), at det ikke er en vane (spise for så å kaste opp), er det ok. 

Anonymkode: 96016...ef8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min kropp reagerer ikke med oppkast ved for mye jeg har fått i meg for mye alkohol. Derimot kan jeg drikke til jeg besvimer og også får pustestopp og legges inn på sykehus. Jeg har blitt tatt flere ganger og ikke måttet prøve å våkne i en sang uten hell. Hvor jeg har vært så full at jeg ikke har klart det uten påvirket meg, mens tisset på meg har jeg da jeg ikke har vært istand til å kommunisere at jeg måtte på do. Nedverdigende. Da jeg var yngre kastet jeg lett opp hvis jeg ble for full, og jeg klarte ikke drikke så jeg måtte på sykehuset for å si det sånn. Kroppen har endret seg rett og slett.  Jeg misbruker alkohol og tror at kroppen ikke oppfatter alkohol som gift lengre. Jeg blir ikke bakfull heller så. Kan drikke 10 øl på kvelden, men likevel ikke bli tatt mer inn hva jeg gjør i denne gjentakende loopen. Treng ikke bli fortalt at rusopphold ikke vil funger, de bestem over rusinga. Nå fikk jeg rusopphold likevel til tross for deres hadde null å snakke om hvordan rusen være en opplevelse som at rusbehandling liksom ikke skulle kunne funke. Nå har de ennå tatt fått til en god godt, men jeg er så full nå at jeg husker ikke ordene mine, så må bruke synonymer og sånt. Som nå står det helt i stanse på hva jeg skulle skrive om bruken av alkohol. Klarer ikke huske kan jeg huske hva jeg skulle skrevet. 

Wops datt litt over i å skrive dialekt der en liten stund. 

Jeg tror i alle fall jeg er som et damptog hvor jeg stadig vekk er på full fart for jeg får hele tiden kull. Jeg må slutte med kullet og klare å stå i savnet etter kullet og farten. Jeg kan ikke lenger bare spille litt musikk og forvente at penga strømmer inn. Jeg klarer ikke holde det low Key.. jeg kan være både høy og lav. Jeg klarer ikke være rolig og normal. Det må jeg holde fast på, at....Ja nå finner jeg ikke ordene.  OnkelP er på musikken som var på nå, men jeg får ikke til å følge opp et eneste tanketog/tankerekke jeg får Just nu. 

Kan ikke engang finne ordene for det jeg tenker i rap moves, men det forsvinner fra mitt vokabularet og kan knapt få fyrt opp en røyk.

Det er jo bare tragisk og det er en start på fyren og hans treffsikkerhet med øya som sir det som det e, virka som de snakka om å vær høy, æ kan være høy, høy, høy. 

Høy som en stolpe, det ekke No å dra ned. Ikke tenk på ka alle sir, tenk å gjør. Finn fram stoffet, det som gjør at du klatra opp, for du, æ skal opp! 

Vi går inn for ei myk landing, det e seriøst, der oppe på stolpen og trur du e kongen på haugen. 

Seriøst! Æ blikke trudd, på at det e NU det e tid det e tenketid.  Æ kanke forsvar det heller, for æ må ha din støtte og din bremse. Bare du kan æ kan ikke blir brukt av dem. De må skjønn æ ekke noen rapper, men æ kan lag sangstrofa med beats og sound, kun for min egen fornøyelse. Det må de skjønn, at det e ikke for å vær noe anna enn å kom med en tekst og litt rappende beat som kanskje blir så bra at en velg å spill den av på repeat. 

Ekke helt der, men litt rap kan æ gjør for å lar denne kjolen vær sånn. La kjolen blir sånn, for kjolen har tatt mæ fra den dypeste bånn. Og kjolen e her, og her e høyt. Fra laveste bunn, høyeste topp, please ikke i stopp! Nu e det en normalitet, det ekke noen ekstremitet eller stopp! Ikke tell antall rim, du vil bli skuffa, for dette ekke et rørende rim. Det e en forsiktig beat, men åpenbart ikke noe å sett på repeat. Det går fint, nu må æ velg å gjøt en retreat. 

Endret av Purple_Pixiedust
Skrevet

Det er en enorm påkjenning for hjertet å kaste opp. Det skaper kluss i kroppens elektrolytter (kalium/natrium pumpen). Man mister store mengder kalium og det kan skape forstyrrelser i hjertet og i verste fall hjertestans. De fleste mennesker tåler godt å kaste opp naturlig en gang i blant som ved omgangssyke/matforgiftning. Selv om til og med dette i noen sjeldne tilfeller kan ende med sykehusinnleggelse. Men å drive med dette selvpåført er altså svært farlig på mange områder. Både fysisk og mentalt. Så farlig at dette innlegget snart vil bli fjernet eller låst.

Anonymkode: 67c05...a12

Skrevet

Jeg slet med bulimi i ungdomsårene og ung voksen alder så jeg kastet opp en del. Mine tenner ble helt ødelagte av det. Emaljen ble stygg som fy og jeg skjemmes. Nå er det for sent å angre. 

Anonymkode: 3bd7f...8dd

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg slet med bulimi i ungdomsårene og ung voksen alder så jeg kastet opp en del. Mine tenner ble helt ødelagte av det. Emaljen ble stygg som fy og jeg skjemmes. Nå er det for sent å angre. 

Anonymkode: 3bd7f...8dd

Vi har mange ting vi angrer på. Du har blant annet det med tennene dine, mens jeg har alvorlige selvskadingsarr med store innsøkk i huden samt arr etter sprøytebruk og vanskelig å ta blodprøver av, noe som er mine synlige tegn på hva jeg har slitt med. Men jeg må bare akseptere at sånn ser jeg ut og at folk stirrer når jeg er i t-skjorte. Du må bare akseptere det samme med dine tenner som da jeg sluttet å skade meg, og tok valget om å ikke skjule meg bak klær. Så får du ta vare på dine tenners funksjon mtp å ta vare på emaljen som er igjen, ta tannbehandling hos tannlegen, og ja. Akseptere det at den gjorde det mot seg selv under psykisk sykdom, og de konsekvensene kan en ikke gjøre noe med det. 

Så som du sier det er for sent å angre. Derfor ingen grunn til å bruke energi på å gjøre nettopp det. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er ikke farlig å kaste opp en gang hvert jubelår med vilje, men hvorfor og hvor ofte man gjør det er jo vesentlig å vite her.  

Anonymkode: 88c30...cb3

Skrevet

Hyppig oppkast er helseskadelig, uansett om det er viljestyrt eller ufrivillig. Det er jo en viss risiko med sjelden oppkast også (kvelning f.eks), men det er ikke farligere med viljestyrt oppkast enn ufrivillig oppkast. Har man fått i seg gift/syre, bør man ringe giftinformasjonen, noen ting bør man faktisk unngå å kaste opp.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...