AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #1 Del Skrevet 6. september 2023 Dere som jobber eller har jobbet i åpent kontorlandskap, hvordan syns dere dette var? Fordeler og ulemper kontro cellekontor? Har vært på intervju hos en arbeidsgiver som skal gå fra cellekontor til åpent landskap. Har i dag cellekontor å trives med det, men har ikke erfaring fra åpent landskap. Er var for støy og mye inntrykk, så min umiddelbare tanke er at arbeidsplassen ble uaktuell for meg når det kom frem at de skal over i kontorlandskap. Anonymkode: e0568...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #2 Del Skrevet 6. september 2023 Ikke en eneste fordel etter min erfaring. Vanskelig å konsentrere seg, folk i synsvinkelen overalt, måtte sitte med støykansellerende headsett eller musikk dagen lang, hver gang det kom en telefon måtte jeg drasse med meg pc og papir inn på et knøttliten samtalerom. Ubehagelig å sitte på utstilling for de på 'raden' bak, ikke særlig sosialt. Når jeg jobber på cellekontor og skulle spørre kollega om noe ble vi sittende å snakke litt. Ikke mye rom for det i åpent landskap da har du tilskuere. Endte opp med å bli sykemeldt over lang tid ble for mye. Anonymkode: fde76...424 14 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 6. september 2023 #3 Del Skrevet 6. september 2023 Det er mange som mistrives, se flere tråder tidligere, denne kom nylig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #4 Del Skrevet 6. september 2023 Brennpunkt har en dokumentar om åpent kontorlandskap på nrk,anbefaler deg å se. Anonymkode: fde76...424 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #5 Del Skrevet 6. september 2023 Ser ingen fordeler med åpent landskap. Anonymkode: 3e9b7...a12 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #6 Del Skrevet 6. september 2023 Jeg er veldig glad i åpent landskap, trives godt med å sitte blant folk når jeg jobber. På cellekontorer kan jeg fort føle meg litt alene. Jeg har hatt bege deler jevnt over i min karriere, og trives best på åpent landskap når jeg ikke har jobb som krever mye møter. Tipper dette er ganske individuelt hva man trives med. Anonymkode: cf513...c7a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #7 Del Skrevet 6. september 2023 Ingen fordeler med åpent landskap. Takk og pris at hjemmekontor har kommet opp som alternativ. Anonymkode: d4477...fea 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #8 Del Skrevet 6. september 2023 Åpent landskap har ingen fordeler annet enn plassbesparelse. Ikke at det sparer inn penger, sykefravær stiger signifikant. Anonymkode: 615b0...05d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #9 Del Skrevet 6. september 2023 Der jeg jobber har vi hatt åpent landskap i 20 år, de siste 10 årene såkalt free seating. Jeg kunne ikke tenke meg å sitte på eget kontor (har kun gjort det 1 år av mitt arbeidsliv), men det er absolutt noen utfordringer. Kan være mye lyd og vanskelig å konsentrere seg, men mange fordeler også. Vi har mulighet til hjemmekontor også, noen velger det dersom de trenger ro en dag. Jeg jobber bedre på kontoret. Lett å få hjelp, kan avklarer ting rask, får med seg det som skjer osv. Men det er mange ulike meninger om dette. Anonymkode: 7bd4c...2b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #10 Del Skrevet 6. september 2023 vi skal fra celle til landskap. tross at det er nesten umulig pga alle taushetsbelagte saker vi jobber med, og personer vi møter. "er bare å booke møterom" sier folk, men det er ikke bare bare når vi går fra 24 ansatte i cellekontor, til 190 i landskap. jeg er helt sikker på at det blir mye hjemmekontor, mye dårligere kollegialt miljø og mer sykemeldinger OG mye dårlgiere service og lengre ventetid for de vi hjelper. Anonymkode: 0bce0...fda 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 6. september 2023 #11 Del Skrevet 6. september 2023 Jeg trives i landskap, synes det er mer sosialt, og teamet får mange gode diskusjoner og vi får en mye mer dynamisk diskusjon. Vi er veldig sammensveiset som team fordi vi vet så godt hva alle jobber med. Jeg får med meg "alt". Men. Jeg jobber helt klart mindre effektivt. Jeg blir brutt ut av konsentrasjon hele tiden. Prøver jeg å jobbe med headset ser jeg jo at folk snakker uansett, og må lytte for å se om dette er info jeg burde ha med meg. Jeg har en kollega som har veldig lav terskel for å "forstyrre". Jeg har for tiden en oppgave som krever mye konsentrasjon og det går fullstendig skeis! Vi sitter også 30 stk i ett landskap (og med åpne vegger til 2 andre landskap på 30 stk hver...),der det kun er vårt team som jobber så mye på tvers innad i teamet. Resten på landskapet har mye mer selvstendig arbeid, de snakker knapt med hverandre. Vårt team må jo plage vettet av disse stakkarene... Jeg har jobbet på cellekontor og savner ikke det, men syns nok det optimale var da vi var 2-4 stk som delte kontor, og vi hadde skillevegg. Da ble det mindre småprat. Vi har ikke skillevegg eller noe der jeg er nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #12 Del Skrevet 6. september 2023 Jeg klarte det når jeg var yngre. Men nå så er jeg så var på lyder. Så jeg fikser det ikke. Vi har et rom dom flere sitter på. Jeg tar igjen døren deres for jeg klare ikke å høre på at noen sitter i telefonen og slik. Så kan jeg velge så er jeg hjemme og drar på kontoret når jeg vet at folk har dratt hjem. Anonymkode: a8eee...aef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #13 Del Skrevet 6. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Brennpunkt har en dokumentar om åpent kontorlandskap på nrk,anbefaler deg å se. Anonymkode: fde76...424 Takk for tipset, den var interessant. Skulle vært interessant med et oppfølgingsprogram, hvordan er ståa 5 år senere? Jeg tror pandemien har "reddet" mange av oss i form av mer hjemmekontor, men det er veldig variabelt hvor mye folk får lov. Innføring av landskap gjøres stort sett på grunn av plassmangel og økonomi, selv om det gjerne diktes opp noen mer høyverdige grunner. Men arbeidsgivere bør ønske mer hjemmekontor velkommen, så trenger de også mindre plass og sparer penger. Anonymkode: d4477...fea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #14 Del Skrevet 6. september 2023 Det er ingen fordeler med åpent landskap Anonymkode: 9eafb...659 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 6. september 2023 #15 Del Skrevet 6. september 2023 Ser ingen fordeler, kun helvete. Blir distrahert av alt de andre driver med, og har ingen steder å ta en fortrolig telefon, tross taushetsplikt. Kan ikke snakke med kollegene man har behov for å samarbeide med, for da forstyrrer vi de andre, så vi satt side om side og sendte mailer og meldinger til hverandre istedet. Ineffektivt, helseskadelig og gjør det mer komplisert å samhandle. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #16 Del Skrevet 6. september 2023 Jeg jobber på et sted med ca 100 cellekontorer. Vi er ca 120 ansatte nå så de største kontorene har to pulter. "Problemet" er at rundt 40% av kontorene til en hver tid er tomme fordi folk er syke, i permisjon, på reiser, møter utenfor bygget eller har hjemmekontor. Det er dyrt å ha arealer stående ubrukte så vi kan ikke forsvare å bygge på for å lage 20-30 kontorer til. Vi forventer å vokse med ca 5 ansatte i året noen år så vi må gjøre noe. Løsningen blir da å rive vegger, en liten del av bygget blir nye knøttsmå kontorer til de som "må" ha eget kontor med navnet sitt på døra. De beste områdene av bygget blir tre landskap med plass til rundt 20. Mange cellekontorer består som de er men vil være free seating. Noen få plasser slås to kontorer sammen for å være arbeidsplass til tre. Det er en veldig vanskelig prosess! Noen er misfornøyde og truer med å slutte. Jeg håper denne løsningen vil fungere på sikt. En del ansatte gleder seg heldigvis også til denne endringen. Anonymkode: ed4f5...37c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exinferis Skrevet 6. september 2023 #17 Del Skrevet 6. september 2023 Den eneste grunnen for å endre er såklart økonomien i det. Om jeg skulle gått litt ned den grønne ruten så er det vel muligens også mer klimavennlig å bruke mindre plass. Mindre å varme opp osv - men det koker alltid ned til penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 6. september 2023 #18 Del Skrevet 6. september 2023 Det kommer helt ann på arbeidsoppgavene. Når jeg jobber alene på prosjekter er det et hel-ve-te å jobbe i landskap. For meg totalt umulig. Når jeg jobber på samarbeidsprosjekter elsker jeg åpent landskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #19 Del Skrevet 6. september 2023 Synes det er skikkelig slitsomt å sitte på kontoret, får ikke gjort noenting fordi det blir for mye prat og distraheringer, og blir stressa fordi jeg ikke får gjort noenting. Anonymkode: 38f43...f35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #20 Del Skrevet 7. september 2023 Jeg byttet selv fra cellekontor til åpent kontorlandskap, og var spent på det. Hos oss har de slått sammen flere små cellekontorer til mindre kontorlandskap. Så i hvert rom sitter vi enten to eller fire personer i ett landskap sammen, med dør ut til fellesarealet. Noen få har cellekontorer. Vi får det vi trenger av skillevegger, hodetelefoner ol. Jobber i staten. Personlig synes jeg det funker veldig bra, og dessuten er det mange som sitter hjemme, møter, sykdom, jobbreiser ol. Jeg sitter på ett rom med tre andre, men det er veldig sjelden at vi sitter der sammen. I går satt jeg alene nesten hele dagen, og i morgen skal jeg selv være borte. Jeg synes det er en bedre løsning enn disse store landskapene, skrekk og gru. Vi er faktisk 150 på avdelingen, og alle sitter 2-4-6, så det burde fungere greit for andre også! Ulempen som på mange andre steder: dårlig utvalg med små grupperom og stillerom for møter. Anonymkode: 1af32...a86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå