Gå til innhold

Hvordan ser jekslene dine ut? Er de fortsatt helt hvite eller har de brunt på seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos meg ser de fine ut oppe, men nede så ser spesielt 2 av de på den ene siden veldig brune ut. Mer brunt enn hvitt

Anonymkode: 4fa7e...422

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OG SKRIV HELST HVOR GAMMEL DU ER FOR DET ER LITT VIKTIG GLEMTE NEVNE DET. 

Er selv 30år

Skrevet

Hor gammel er du? :) 

Det høres normalt ut og kan være flere ting du kan gjøre med det. 

Anonymkode: 82e47...48a

Skrevet

Kan vøre litt tannstein og om du drikker kaffe så er det bare litt farge, du kan også få lagt litt fylling oppå for å kamuflere (ikke noe bedøvelse) 

Jeg aner jo ikke grunnen men jeg tenker at det er ikke rart. Men snakk med tannlegen så er du sikker på at det ikke er begynnelsen på noe, eller at det ikke er en bagatell som kan fikses der og da :) 

Anonymkode: 82e47...48a

Skrevet

Ingen misfarging noe sted. Er 47 år. Røyker ikke, drikker ikke kaffe eller vin, og er nøysom med tannstell og kosthold. 

Anonymkode: 3694d...d90

Skrevet

Alle tennene mine er brune på baksiden. Dette er resultat av at jeg drikker mye te, to svangerskap med mye oppkast og at tannlegen ikke har fokusert på å få baksiden fin. Det er uansett ingen som ser bak der uten å putte inn et speil. 

Jeg har også en jeksel med en brun flekk på fremsiden, som har vært der siden jeg var omtrent 14. Denne tanna har misdannet emalje. Den kunne vært fyllt igjen, men siden det ikke er så synlig mener tannlegen det er best å kunne følge med.

De andre jekslene er hvite på fremsiden. Tannlegen polerer tennene mine ca hvert tredje år for å motvirke misfarging. Da tar hun også jekslene for å få et jevnt smil.

Jeg er 30

Anonymkode: a6408...54e

Skrevet

52 år, hvite og fine jeksler. Har aldri røykt eller brukt snus, og drikker verken kaffe eller te.

Anonymkode: 96638...038

Skrevet

40. Hvite og fine. Snuser og drikker kaffe. 

Anonymkode: 961e6...3a4

Skrevet

29, ennå hvite. Men har stor mistanke om at det er genetisk. Drikker kaffe hver dag og er glad i rødvin. Men merket at tennene ble lysere i nyansen da jeg kuttet ut alt av brus (cola 😭). Bruker tanntråd hver dag, pusser morgen og kveld, og skyller ikke munnen rett etter tannpussen. 

Skrevet

De er ganske grusomme etter noen runder flux klorheksidin da jeg opererte ut visdomstenner. Heldigvis synes det ikke.

Anonymkode: 88f6b...720

Skrevet

Vokst opp på 89tallet. Da tok tannleger og borret opp alle tenner å la amalgam oppi. Så ingen hvite jeksler her.

Anonymkode: 1727f...5be

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hos meg ser de fine ut oppe, men nede så ser spesielt 2 av de på den ene siden veldig brune ut. Mer brunt enn hvitt

Høres ut som syreskader

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vokst opp på 89tallet. Da tok tannleger og borret opp alle tenner å la amalgam oppi. Så ingen hvite jeksler her.

Jeg fjernet mine. Fant en tannlege som brukte ordentlig beskyttelse (kjempeviktig!) og tok det over lengre periode (man skal ikke sanere for mye på en gang, og det bør gå en stund mellom hver sanering). Kostet en del, men det var virkelig verdt det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har byttet ut de fyllingene jeg (nesten alle), men de gjorde uansett ikke tanna brun… tennene mine er hvite (-ish) ellers

Skrevet
2 minutter siden, Fjugur said:

Har byttet ut de fyllingene jeg (nesten alle), men de gjorde uansett ikke tanna brun… tennene mine er hvite (-ish) ellers

Nei såklart ikke, bare sølvfarget :ler:

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen misfarging noe sted. Er 47 år. Røyker ikke, drikker ikke kaffe eller vin, og er nøysom med tannstell og kosthold. 

Du er nøysom med tannstell?

Anonymkode: 5d568...4d8

Skrevet
Fjugur skrev (Akkurat nå):

Har ikke brune, har sølvtenner.  De andre ennene mine har den normale tannfargen, er ikke hvite.

Fikk beskjed om å ikke bytte ut amalgamen jeg når jeg spurte tannlegen min. Men har ekstrem tannlegeskrekk  Så kan være derfor han ikke anbefalte å bytte.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er nøysom med tannstell?

Du forstår ikke hva det betyr? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har ikke brune, har sølvtenner.  De andre ennene mine har den normale tannfargen, er ikke hvite.

Fikk beskjed om å ikke bytte ut amalgamen jeg når jeg spurte tannlegen min. Men har ekstrem tannlegeskrekk  Så kan være derfor han ikke anbefalte å bytte.

Det er en omfattende prosess, og ikke alle tannleger har kompetanse til sanering. For det er IKKE bare å bytte fyllingene, det er en omhyggelig prosess hvor riktige sikkerhetsprosedyres skal iverataes. Det kan (og bør) gjøres i mange omganger. Jeg brukte ca 6 mnd på min prosess. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du forstår ikke hva det betyr? 

Det betyr å være sparsommelig, beskjeden og måteholden. Syntes bare det var rart å være nøysom med tannstellet, de fleste jeg kjenner er nøye...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...