AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #1 Skrevet 6. september 2023 Ung uføre gir jo flere tusen ekstra i måneden, i tillegg får man også mer i bostøtte. Noe urettferdig? Anonymkode: af5d6...dca 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #2 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ung uføre gir jo flere tusen ekstra i måneden, i tillegg får man også mer i bostøtte. Noe urettferdig? Anonymkode: af5d6...dca Er det urettferdig at unge mennesker uten noen form for arbeidsevne, null verdier og formue - får noen usle tusen i måneden? Anonymkode: 9ad97...001 16 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #3 Skrevet 6. september 2023 Gjør man? Det kommer vel helt annoå hvor man bor? Her jeg bor har jeg for mye utbetalt som ung ufør til bostøtte. Anonymkode: 005f6...316 9 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #4 Skrevet 6. september 2023 Bostøtte går på inntekt og husleie, ja og hvor man bor. Anonymkode: dcbc0...548 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #5 Skrevet 6. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er det urettferdig at unge mennesker uten noen form for arbeidsevne, null verdier og formue - får noen usle tusen i måneden? Anonymkode: 9ad97...001 Folk som har minstesats får mindre, er det rettferdig? Anonymkode: af5d6...dca 7 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #6 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ung uføre gir jo flere tusen ekstra i måneden, i tillegg får man også mer i bostøtte. Noe urettferdig? Anonymkode: af5d6...dca Slutt å spre løgner. Er ung ufør og jeg får ikke flere 1000 fra husbanken. Anonymkode: d458a...43a 12 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #7 Skrevet 6. september 2023 Tror det kommer ann på hvor en bor. Her i Drammen forventes det at en enslig ikke skal ha høyere husleie enn ca 6 400.... så bostøtte er kun opptil den summen. Har 12 500 i husleie og i flg kalkulatoren på Husbanken - vil jeg få ca 81 kr, om jeg søker. Anonymkode: 4fdfb...1ea 4
000VF000 Skrevet 6. september 2023 #8 Skrevet 6. september 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: Ung uføre gir jo flere tusen ekstra i måneden, i tillegg får man også mer i bostøtte. Noe urettferdig? Anonymkode: af5d6...dca Hvordan vet du dette? 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #9 Skrevet 6. september 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Slutt å spre løgner. Er ung ufør og jeg får ikke flere 1000 fra husbanken. Anonymkode: d458a...43a Ikke det jeg skrev. Ung ufør gir flere tusen mer enn minste ufør. Anonymkode: af5d6...dca 2 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #10 Skrevet 6. september 2023 1 minutt siden, 000VF000 said: Hvordan vet du dette? https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/ Et eget valg for ung uføre. Anonymkode: af5d6...dca
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #11 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ikke det jeg skrev. Ung ufør gir flere tusen mer enn minste ufør. Anonymkode: af5d6...dca Jo det skrev du. Jeg er ung uføre og har godt under 1000 kr i bostøtte. Anonymkode: d458a...43a 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #12 Skrevet 6. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jo det skrev du. Jeg er ung uføre og har godt under 1000 kr i bostøtte. Anonymkode: d458a...43a Nei, les igjen. Anonymkode: af5d6...dca 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #13 Skrevet 6. september 2023 Har vanlig minstesats. Har ingen bostøtte så da har ikke unge uføre det heller her jeg bor. Bostøtte beregnes ut i fra inntekt så har ikke jeg, har i alle fall ikke de bostøtte. Anonymkode: eab0c...d5b
Andro Skrevet 6. september 2023 #14 Skrevet 6. september 2023 Det er rettferdig. De fikk aldri en sjanse til å tjene opp pensjonspoeng, og den uretten kompenseres. 5 1 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #15 Skrevet 6. september 2023 Etter økning av grunnbeløpet har jeg mistet bostøtten, og dermed også retten til strømtøtte. Det er ikke rettferdig. Anonymkode: 14582...d06
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #16 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, les igjen. Anonymkode: af5d6...dca Du tar feil og sprer løgner. Anonymkode: d458a...43a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #17 Skrevet 6. september 2023 Andro skrev (3 timer siden): Det er rettferdig. De fikk aldri en sjanse til å tjene opp pensjonspoeng, og den uretten kompenseres. Det fikk aldri de som prøvde seg i små stillinger i lav inntektsyrker eller de som studerte heller. Ja, jeg har faktisk snakket med noen som ikke fikk ung ufør pga de hadde klart å fullføre studie. Samme gjelder hvis noen har prøvd seg i jobb, da blir avslaget på ung ufør begrunnet med at de ikke kan være så alvorlige syke siden de klarte å gjøre noe. Samtidig finnes det også dem som har klart å studere og / eller jobbe, men som får ung ufør allikevel. Jeg vil absolutt ikke kalle dette rettferdig. Anonymkode: 004fc...008 9 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #18 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Gjør man? Det kommer vel helt annoå hvor man bor? Her jeg bor har jeg for mye utbetalt som ung ufør til bostøtte. Anonymkode: 005f6...316 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Slutt å spre løgner. Er ung ufør og jeg får ikke flere 1000 fra husbanken. Anonymkode: d458a...43a AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har vanlig minstesats. Har ingen bostøtte så da har ikke unge uføre det heller her jeg bor. Bostøtte beregnes ut i fra inntekt så har ikke jeg, har i alle fall ikke de bostøtte. Anonymkode: eab0c...d5b AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Du tar feil og sprer løgner. Anonymkode: d458a...43a Siden så mange ikke vet dette...tydeligvis. Beregning av bostøtte - Husbanken Sitat Gunstigere beregning for unge uføre Uførepensjonister med status ung ufør, jf folketrygdloven §§ 3-21 og 3-22, har en gunstigere beregning av egenandelen. Merk at regelen kun gjelder ordinære uførepensjonister etter folketrygdloven kap. 12, og de som har yrkesskadepensjon beregnet etter samme regler (det vil si langtidsytelsene). TS har rett. De som har status "ung ufør" får mye mer utbetalt, gitt samme inntekt, i forhold til alle andre. "Problemet" er at de som er "ung ufør" allerede får så mye utbetalt at de er over inntektsgrensen, men om de hadde fått utbetalt det folk på minstesats har hadde de fått bostøtte. https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator Om man krysser av for "ung ufør" og 20.000 i inntekt får man 3632,- kr i bostøtte, om man ikke krysser av får man 3172,-. Det er bare snakk om 500 kr ekstra der altså, men likevel, veldig urettferdig (som ung ufør i seg selv er). Anonymkode: 47981...889 6 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #19 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det fikk aldri de som prøvde seg i små stillinger i lav inntektsyrker eller de som studerte heller. Ja, jeg har faktisk snakket med noen som ikke fikk ung ufør pga de hadde klart å fullføre studie. Samme gjelder hvis noen har prøvd seg i jobb, da blir avslaget på ung ufør begrunnet med at de ikke kan være så alvorlige syke siden de klarte å gjøre noe. Samtidig finnes det også dem som har klart å studere og / eller jobbe, men som får ung ufør allikevel. Jeg vil absolutt ikke kalle dette rettferdig. Anonymkode: 004fc...008 Jeg er i nesten den situasjonen, 4 av 5 år som sivilingeniør og ikke nok deltidsarbeid ved siden av fulltidsstudier til å få mer enn minstesats. Dette var før jeg ble syk, men likevel blir det brukt som argument for avslag på UU at jeg "har hatt veldig gode evner" og nesten har fullført mastergrad. Det er så utrolig provoserende å høre de med "ung ufør" snakke om hvordan de fortjener å få mer, fordi de ikke "har hatt mulighet". Det har ikke jeg heller, plutselig ble dagene fylt med sykehusbesøk, MR, nevrologer etc. og jeg måtte slutte på studiene. For å understreke hvor lotteri det er, så fikk jeg "ung ufør"-tillegg i 5 år mens jeg gikk på AAP, så jeg har vedtak fra NAV på at jeg oppfyller alle krav til "ung ufør". Om jeg hadde fått det hadde jeg fortsatt ment at det er urettferdig og burde bort. Anonymkode: 47981...889 6 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #20 Skrevet 6. september 2023 Bostøtteordningen er blitt en vits. Anonymkode: 2e287...dfa 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå