Gå til innhold

Hjelp! Google Foto prøver å scamme meg!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har iPhone, og betaler for økt lagringsplass i iCloud fordi jeg har mange bilder. Dette fungerer fint. 
Jeg har også Google-konto. Og nå nylig har jeg tydeligvis sagt ja til at det skal sikkerhetskopieres bilder til Google Foto. Greit nok. Men problemet er at jeg har overskredet lagringskapasiteten (15GB), og nå vil Google at jeg skal betale. Jeg vil selvsagt ikke det, jeg betaler jo til Apple. 
Problemet her er at e-post også er knyttet opp til denne samme grensen, og snart vil Google stoppe innkommende e-post hvis jeg ikke får lagringen under 15GB. 
Jeg har skrudd av synkronisering av bilder. Så nye bilder synkroniseres ikke. Problemet er at jeg må slette bilder for å få ned lagringen. MEN når jeg gjør dette i Google Foto, slettes også bilder på iCloud, dvs at bildene mine forsvinner helt! Selv om jeg har skrudd av synkronisering! Og jeg får ikke til å fjerne tilgang på Google Foto. Jeg vil bare slette alle bildene på kontoen (dette er 95% av 15GB), men dette er umulig! 
Hva gjør jeg? Finner ikke noe hjelp på nettet. Har Google bondefanget meg til å tvinge meg til å betale for lagring???

Anonymkode: e8045...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan legge til at jeg nå har nektet Google Foto tilgang på bildene mine (innstillingene på telefonen). Jeg tenkte å kutte forbindelsen mellom bildene og Google Foto, slik at jeg kunne slette unna bilder i Google Foto. MEN da forsvinner også bildene fra Google Foto, slik at jeg ikke har mulighet til å slette dem, siden de ikke kan velges! 
Jeg er nå fanget - har ikke mulighet til å slette bilder i Google Foto uten at de også slettes fra iCloud. Og jeg får ikke til å kutte forbindelsen for å kun slette i Google Foto. Jeg er mao stuck med 15 GB og en e-post som snart sperres, med mindre jeg betaler 17kr per måned i all fremtid?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å flytte alle bildene dine fra iphone/nettskyen og over på en lagringsdisk/minnepinne med mange GB? Ev flere minnepinner? Så kan du "ta rotta på" Google Foto uten at det gjør noe.

Anonymkode: 11726...ba9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Går det an å flytte alle bildene dine fra iphone/nettskyen og over på en lagringsdisk/minnepinne med mange GB? Ev flere minnepinner? Så kan du "ta rotta på" Google Foto uten at det gjør noe.

Anonymkode: 11726...ba9

Men jeg vil jo ha dem i iCloud. Jeg betaler for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men jeg vil jo ha dem i iCloud. Jeg betaler for det. 

Du kan lagre dem i iCloud igjen etter du har slettet dem fra google.

Anonymkode: 40586...def

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg kan legge til at jeg nå har nektet Google Foto tilgang på bildene mine (innstillingene på telefonen). Jeg tenkte å kutte forbindelsen mellom bildene og Google Foto, slik at jeg kunne slette unna bilder i Google Foto. MEN da forsvinner også bildene fra Google Foto, slik at jeg ikke har mulighet til å slette dem, siden de ikke kan velges! 
Jeg er nå fanget - har ikke mulighet til å slette bilder i Google Foto uten at de også slettes fra iCloud. Og jeg får ikke til å kutte forbindelsen for å kun slette i Google Foto. Jeg er mao stuck med 15 GB og en e-post som snart sperres, med mindre jeg betaler 17kr per måned i all fremtid?!

Men trenger du å slette dem om de forsvinner fra Google Foto på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inne på Google foto appen på telefonen så kan du skru av backup og synkroinisering, så logger du inn på photos.google.com med en nettleser på telefonen eller pc og sletter bildene.

Anonymkode: f26f1...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du kan lagre dem i iCloud igjen etter du har slettet dem fra google.

Mye stress og mye som kan gå galt… 🤯 vil ikke risikere å miste alle bildene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men trenger du å slette dem om de forsvinner fra Google Foto på denne måten?

Hvis jeg sletter bilder fra Google Foto, slettes de også fra iCloud. Selv om jeg har skrudd av synkronisering!

Hvis jeg også nekter Google Foto tilgang på bildene i telefonen min, kommer jeg ikke inn på bildene i Google Foto, slik at jeg ikke kan slette unna bilder på en trygg måte - uten at bildene forsvinner fra iCloud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Inne på Google foto appen på telefonen så kan du skru av backup og synkroinisering, så logger du inn på photos.google.com med en nettleser på telefonen eller pc og sletter bildene.

Jeg er redd bildene på telefonen også vil forsvinne da (jeg har allerede gjort dette på telefon). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er redd bildene på telefonen også vil forsvinne da (jeg har allerede gjort dette på telefon). 

Ta en backup av de først da, kopier de over på pc.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta en backup av de først da, kopier de over på pc.

Bildene på telefonen er bare små thumbnails når de ligger lagret i skyen. Så må taes ned fra skyen isåfall. 

Anonymkode: 3298d...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Bildene på telefonen er bare små thumbnails når de ligger lagret i skyen. Så må taes ned fra skyen isåfall. 

Anonymkode: 3298d...748

Som sakt, logg på nettsiden fra en pc og last ned bildene. Backup på andre enheter er uansett en smart ting å gjøre.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva gjør du om icloud krasjer? Mistet selv alt jeg hadde der i fjor. 

Fikk kun er kjedemail med beklagelse. 

Anonymkode: 1fd23...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google foto prøver jo ikke å scamme deg.... Det at du har klart å trykke på ja til å synkronisere samt ikke forstår hvordan du skrur deg av, er vel ikke google sin feil???

Og ja, det er sånn hos de fleste tilbydere, at alt som er på kontoen (e-post, bilder, dokumenter etc) er på samme lagringsplass, det vil si, du får ikke flere e-poster inn, om det er fullt. Det er logisk.....

Anonymkode: 37f0c...5e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Google foto prøver jo ikke å scamme deg.... Det at du har klart å trykke på ja til å synkronisere samt ikke forstår hvordan du skrur deg av, er vel ikke google sin feil???

Og ja, det er sånn hos de fleste tilbydere, at alt som er på kontoen (e-post, bilder, dokumenter etc) er på samme lagringsplass, det vil si, du får ikke flere e-poster inn, om det er fullt. Det er logisk.....

Jeg forstår hvordan man skrur av synkronisering. Problemet er at selv om man skrur synkroniseringen AV igjen, slettes bilder iCloud og på telefonen min når jeg sletter bilder i Google Foto! Dermed kan jeg faktisk ikke slette bilder for å komme under 15GB uten at bildene forsvinner for godt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har endt opp med å betale 🤯🤯🤯🤯 nå midlertidig, og så må jeg ta en skikkelig sletterunde for å få ned antallet bilder. Problemet er at det tar lang tid, siden jeg manuelt må gå gjennom bilder for å finne ut hva jeg ikke trenger å beholde. Derfor må jeg betale nå, for å hindre at e-posten min stenges. Når jeg kommer meg GODT under 15GB skal jeg stenge synkroniseringen, slik at ingen nye bilder blir synkronisert. 
Jeg kan absolutt ikke anbefale noen iPhone-brukere å synkronisere bilder med Google Foto, med mindre de har lyst til å betale for lagringen to ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva gjør du om icloud krasjer? Mistet selv alt jeg hadde der i fjor. 

Fikk kun er kjedemail med beklagelse. 

Anonymkode: 1fd23...44e

Jeg har lastet opp bilder hos FotoKnutsen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har endt opp med å betale 🤯🤯🤯🤯 nå midlertidig, og så må jeg ta en skikkelig sletterunde for å få ned antallet bilder. Problemet er at det tar lang tid, siden jeg manuelt må gå gjennom bilder for å finne ut hva jeg ikke trenger å beholde. Derfor må jeg betale nå, for å hindre at e-posten min stenges. Når jeg kommer meg GODT under 15GB skal jeg stenge synkroniseringen, slik at ingen nye bilder blir synkronisert. 
Jeg kan absolutt ikke anbefale noen iPhone-brukere å synkronisere bilder med Google Foto, med mindre de har lyst til å betale for lagringen to ganger!

Men det du sier stemmer ikke. Du gjør det feil.

Har du gjort som andre her har skrevet, gått i nettleser via en pc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men det du sier stemmer ikke. Du gjør det feil.

Har du gjort som andre her har skrevet, gått i nettleser via en pc?

Jo, det stemmer. Hvorfor skal jeg være nødt til å gjøre dette via PC, når de har en app?  Jeg tør uansett absolutt ikke slette filer på PC, når jeg risikerer at bilder slettes overalt (inkludert på telefonen) også derfra.
Dette er rett og slett et helt håpløst system som overhode ikke er brukervennlig, og det minner meg på hvorfor jeg holder meg mest mulig unna Googles opplegg, med unntak av selve søkemotoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...