Gjest WhisperingWind Skrevet 7. september 2023 #21 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Tenker at man like godt kan kalle det mors samboer/fars samboer. Den andre er tross alt ikke barnets foreldre. Anonymkode: d7397...47d Det er bare et nickname som forklarer relasjon. At vedkommende bor sammen med barna, men ikke er biologisk forelder. Hva barna faktisk kaller vedkommende personlig er jo barnas valg.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #22 Skrevet 27. januar 2024 Det kommer an på. Men jeg lurte på det samme selv i begynnelsen av forholdet. Jeg tok på meg rollen for meg selv da jeg begynte å bli en del av hverdagen. Passe barna når far var på jobb, være en selvfølgelig del av familien. Men jeg var «venninna til pappa» en veldig god stund (over et år) før vi fortalte at vi var kjærester. Så barna så på meg som en del av familien, men da de fikk vite om forholdet konkluderte de selv med at det betød at jeg har stemoren deres. Man vokser inn i det litt sånn sakte men sikkert vil jeg si. Aldri et definitiv tidspunkt, men jeg lot barn og mann definerer meg i deres tempo. Og nå når vi bor sammen så er det ingen tvil. Men man må ikke bo sammen for å være stemor. Mange bruker lang tid på å bli samboere, av hensyn til barna og alle. Og man kan fint være en familie likevel. Stemor (eller bonusmamma, to navn for samme sak) har annen betydning i dag enn i gamle dager da far kun fikk ny partner når mor døde. Og i dag er det heller ikke alle som gifter seg, så det at man ikke er stemor før man er gift, stemmer heller ikke. Det er litt respektløst over for oss som har viktige roller og oppgaver i våre stebarns liv. For meg, og mange andre er den tittelen en anerkjennelse av forholdene våre til barna, vår posisjon i den nye familien og alt vi er og gjør for den. Anonymkode: e6c7b...b1f
Maleficenta Skrevet 27. januar 2024 #23 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 6.9.2023 den 16.53): Når er forelderen nye parter steforelder og ikke lenger bare forelderen nye kjæreste lengere? Anonymkode: 103e5...99c Når de blir etablerte enten samboere eller ektefelle. Og så lenge stebarna fortsatt er barn som bor hjemme. Man får ikke en stemor når far gifter seg på ny og barnet er 30 liksom
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå