Gå til innhold

Når er ny partner stemor/stefar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er forelderen nye parter steforelder og ikke lenger bare forelderen nye kjæreste lengere?

Anonymkode: 103e5...99c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel ann på mange ting ? Hva kaller barna de da? Ved navn? Stemor/stefar? er vel de som bestemmer hva de er komfortable med å kalle de det. Tenker ialefall jeg !

Skrevet

Når man er samboere. Men sjeldent noen kaller noen for stemor/stefar? Er vel mer brukt som en forklaring ovenfor feks venner hvem personen er?

Anonymkode: 74625...34c

• Liker 4
Skrevet

For noen med en gang, for andre aldri. Min far fikk samboer da jeg var 12 år og hun har aldri vært i nærheten av å være stemor. Hun er samboeren hans. 

Anonymkode: 197f4...d5f

• Nyttig 2
Skrevet

Når man er tilstede i livet som «stedfortreder» for mor eller far = -ste-. 
Det er relasjonen til barnet som beskrives, ikke relasjonen til mor/far (kjæreste, ektefelle, samboer, date). 

Anonymkode: ce72f...6c4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Mine stebarn har aldri kalt meg "stemor" oss i mellom, men brukt betegnelsen for å forklare hvem jeg er overfor folk/venner som ikke visste det. Det samme med stefar.

Tror eldstemann begynte med det ganske med en gang vi flyttet sammen. Helt og holdent hans valg, vi la oss ikke opp i det! 

De kaller meg ved fornavn ellers da, både når de snakker til meg og når de snakker med folk som kjenner meg. 

Anonymkode: 37614...319

• Liker 1
Skrevet

Uttrykkene stemor og stefar brukes når mor eller far gifter seg med en ny. Lite brukt om barna er voksne når en forelder gifter seg på nytt.

"Den etymologiske roten til leddet ste- er nedertysk stef-, som tilsvarer gammelnorsk stjúp-, og betyr egentlig noe som er hugget av, her brukt i betydningen en som har tapt (en av) sine foreldre. I vestlig folketradisjon og folkeeventyr fremstilles stemødre og stefedre overveiende negativt. Kjente eventyr som AskepottSnehvit og Hans og Grete viser stemødre som favoriserer seg selv eller sine egne barn på bekostning av stebarna."

Mamma hadde samboersamboer fra jeg var 5 til 15 år. De var ikke gift, så han var ikke min stefar i ordets rette forstand.

Anonymkode: fb92f...2fe

• Liker 1
Skrevet

Når biologisk mor/far er død eller ikke tilstede i barnets liv. Vi har fått et omgrep som dekker mye, bonusmor/far. Da bor man gjerne sammen, og kalles ved navn. Etter mitt sjønn, et omgrep som kan løse mange potensielle strider og problemstillinger. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Når de flytter sammen. 

Derfor man bør vente til alle parter er blitt kjent og komfortabel og at man har like verdier, moraler og likt syn på oppdragelse.

Flytter en sammen med mine/dine barn stepper en opp og behandler barna som sine egne.

Skrevet

Aldri er min mening. Og barna mine ser farens samboer som nettopp det, farens samboer. Og slik har det vært i 10år nå, og forstår virkelig ikke hvorfor noen bruker begrep som stemor/stefar osv når barnet har en far og en mor. De har alle et godt forhold, og har det bra når de er sammen hjemme hos far. Hun er mer som en venninne, som de kan spørre og gå til når de ønsker, og som støtter de og er der for de når de trenger og vil det. Begrep som stemor er unødvendig spør du meg.

Anonymkode: d7397...47d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aldri er min mening. Og barna mine ser farens samboer som nettopp det, farens samboer. Og slik har det vært i 10år nå, og forstår virkelig ikke hvorfor noen bruker begrep som stemor/stefar osv når barnet har en far og en mor. De har alle et godt forhold, og har det bra når de er sammen hjemme hos far. Hun er mer som en venninne, som de kan spørre og gå til når de ønsker, og som støtter de og er der for de når de trenger og vil det. Begrep som stemor er unødvendig spør du meg.

Barna sier også «pappas samboer» til andre når det er situasjoner som tilsier at man skal forklare. De sier ikke stemor.

Skrevet

Kommer annpå barna egentlig. Her er jeg bonusmamma eller ekstra mamma. De kaller meg mamma "navn". Noe også barnemor syns er greit (før noen høvler meg ned 😉). 

Anonymkode: 21c54...806

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Når man er samboere. Men sjeldent noen kaller noen for stemor/stefar? Er vel mer brukt som en forklaring ovenfor feks venner hvem personen er?

Anonymkode: 74625...34c

Tenker at man like godt kan kalle det mors samboer/fars samboer. Den andre er tross alt ikke barnets foreldre.

Skrevet

Det kommer an på hvordan man bruker og definerer det. Jeg omtalte mammas nye mann, som hun flyttet sammen med da jeg var 16, som stefar til folk som ikke kjente ham fordi det var en kort og selvforklarende betegnelse, men han hadde aldri noen foreldrefunksjon for meg på noe vis. Faren min giftet seg på nytt etter at jeg var voksen, å omtale henne som stemor føles bare feil, selv om hun er mye mer involvert i livet mitt og er bestemor for tantebarna.

Skrevet

Kommer an på barnet/barna og relasjonen. Pappa sin samboer har aldri vært stemor i mine øyne. De ble sammen da jeg var 9 år og samboere da jeg var 10år. Hun er pappa sin samboer. Ikke noe mer enn det for meg 

Anonymkode: bbe70...d2c

Skrevet

Kommer an på relasjonen barna og steforeldre i mellom, tenker jeg.

Jeg er stemor/bonusmamma for min stesønn. Det ble jeg så fort samboer og jeg ble samboere. Han er hos oss 50/50, og jeg har vært i livet hans fra dagen han fylte 4 år. Han er snart 6 år. Han har dog ganske mange ulike diagnoser (deriblant autisme, epilepsi og psykisk utviklingshemming) og er på et stadiet med en 2-3-åring, og kaller meg innimellom mamma/navnet mitt. Jeg må være like involvert som far fordi hans diagnoser krever det. Det er litt alt eller ingenting, med et ekstremt aktivt barn med så mange utfordringer. For at han skulle bli trygg på meg måtte jeg jo være helt med fra start, og i dag er han en som ofte søker meg hvis han er i situasjoner der han er utrygg, han kan søke meg slik han søker far.

Jeg er selvfølgelig ikke mamma og kan ikke erstatte henne, men det er klart at han ikke har den samme forståelsen, antagelig, som andre "normale" (hva nå enn det er) barn over konseptet. Han er veldig glad i meg, og jeg er veldig, veldig glad i han. 

• Hjerte 1
Skrevet

Det kommer ann på barna tenker jeg. 

Min datter kaller min samboer for "stefar" eller bunuspappa selv ovenfor venner o.l. vi har vært samboere i 6 år, men først de siste 2 årene har hun gjort dette. 

Hun anser ikke fars samboer (vært sammen 2 år, samboeren 1 år) som noe steforelder eller bonusmor enda.. Hun sier pappa sin kjæreste. 

Etter min mening bør slike merkelapper først komme på plass når barna selv er klar og vil det. Det er ikke noe man kan kreve at barna skal kalle noen. Det handler om barnet relasjon til den andre parten. Noen er der raskt, andre bruker lengre tid. 

Anonymkode: 57dc1...200

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barna sier også «pappas samboer» til andre når det er situasjoner som tilsier at man skal forklare. De sier ikke stemor.

Samme gjorde og gjør jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så når de skal forklare for venner eller bekjente hvem stemoren er så sier barnet bare at det er samboer til far? 

Bitter? 

Anonymkode: e4e5c...785

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Så når de skal forklare for venner eller bekjente hvem stemoren er så sier barnet bare at det er samboer til far? 
Anonymkode: e4e5c...785

Jeg sa og sier det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...