Gå til innhold

En venn skylder meg penger - forliksrådet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

en venn skylder meg penger, nærmere bestemt ca. 25 000kr. Dette er penger vedkommende også har nevnt selv at h*n skylder meg, og nå sier at h*n ikke kan betale meg det tilbake mer enn en liten sum i mnd, fordi h*n mottar penger fra NAV, og de tydeligvis har sagt at h*n ikke kan ta seg råd til å betale tilbake en større sum.

Dette er penger vedkommende selv har sagt for over et år siden at h*n skal betale tilbake, og nå sier at h*n bare kan betale meg småpenger i mnd. H*n har skyldt meg pengene i over 5 år. 

Jeg lurer på om jeg har noen sak å bringe til forliksrådet, siden h*n mottar trygd fra nav? 

Det skal i tillegg sies at jeg vet om en eventuell trygdesvindel mot nav fra vedkommendes side (vedkommende har skjult person- og kapitalinntekter i form av kontanter fra nav).

På forhånd takk for hjelpen

Anonymkode: 0d222...d6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du skriver i parantes til slutt er jo et pressmidddel du kan bruke og en fin måte å få vedkommende til å punge ut og betale gjelden sin. Betal meg nå, ellers sladrer jeg til NAV om den og den inntekten din, penger under bordet etc.

Anonymkode: ace72...8a0

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Enig med ab over. Men uansett, så må du ikke låne bort mer enn du har råd til å tape. Spesielt ikke hvis dere ikke har en skriftlig kontrakt.

Nav bestemmer neppe hva han bruker pengene sine på. De sitter ikke å følger med på alle. De kan be om kontoutskrift, men de har ikke rett til å fysisk stoppe en betaling. Kan godt hende vedkommende lever på et minimum av penger og faktisk ikke har mulighet til å betale mer enn litt og litt. 

Jeg vet ikke grillet forhold du har til hen, men kan hen utføre noe arbeid for deg? Noe som gagner deg og hvor du trekker litt fra på det hen skylder. F.eks vedlikeholdsarbeid hos deg, male, kjøre boss, rydde hagen.

Anonymkode: 268b4...036

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar! 

Jeg vil egentlig helst unngå å bruke den der. Vi har vært venner lenge, jeg vil helst unngå å gå den veien. I tillegg vet jeg ikke hvor vedkommende har kontantene, og om de er der enda. Og hvis jeg sier det til vedkommende, gjemmer de dem jo bare. 

Skrevet

Takk for svar igjen. 

Dette er egentlig depositumspenger til en leilighet vi bodde i, og da jeg flyttet ut skulle h*n betale meg min andel.

Skrevet

Jeg lurer på om jeg har noen sak å bringe til forliksrådet, siden h*n mottar trygd fra nav? 

Skrevet

Spar på meldinger som beviser at dette er et lån som skal betales tilbake. 
Hvis du ikke har noe skriftlig kan han fort si det var ei gave.. 

Anonymkode: 7dd9a...b02

• Liker 2
Skrevet

Skriv et gjeldsbrev, og lag en avtale på nedbetaling med vedkommende. Hvis personne ikke overholder kan du sende inn krav til namsfogden, og hvis du får rett i alt vil det da bli satt opp fadte trekk fra kontoen til personen. 

Hvis ikke personen vil lage en avtale med deg at kan du gi til forliksrådet. Da vil du også kunne få en avgjørelse du kan bruke for å drive inn pengene via namsfogden hvis personen ikke betaler. 

Å gå gjennom forliksrådet og namsfogden tar tid, så jeg ville heller satset på en skriftlig avtale med nedbetalingsplan. 

Anonymkode: a55f6...f1c

Skrevet

Kravet er foreldet. Du får regne det som en lærdom i å skrive gjeldsbrev.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor skriver du h*n? 🤦🏻‍♀️ Hvis du syntes kjønn er så veldig avslørende så holder det med å skrive venn 😉

Anonymkode: d612a...c9a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Send ham en skriftlig regning på beløpet han skylder. Deretter en purring, med en frist. Når han ikke har betalt innen fristen: Send en forliksklage og betal gebyret. Når du har en dom fra forliksrådet har du sikret kravet ditt, og det blir sendt til Namsmannen for innfordring. De krever det inn for deg. Oftest i rater i et slik tilfelle, men det er uansett deilig at noen andre tar jobben, og det er helt riktig av deg å ikke la vedkommende slippe unna med det.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skriv et gjeldsbrev, og lag en avtale på nedbetaling med vedkommende. Hvis personne ikke overholder kan du sende inn krav til namsfogden, og hvis du får rett i alt vil det da bli satt opp fadte trekk fra kontoen til personen. 

Hvis ikke personen vil lage en avtale med deg at kan du gi til forliksrådet. Da vil du også kunne få en avgjørelse du kan bruke for å drive inn pengene via namsfogden hvis personen ikke betaler. 

Å gå gjennom forliksrådet og namsfogden tar tid, så jeg ville heller satset på en skriftlig avtale med nedbetalingsplan. 

Anonymkode: a55f6...f1c

Takk! Vi hadde egentlig blitt enige om 2500kr, men vedkommende sier nå at NAV sier at h*n bare kan betale 500kr, noe som er uakseptabelt da vi ble enige om 2500kr, og vedkommende har selv sagt for lenge siden at h*n skal betale meg tilbake.

Kan gjeldsbrevet med nedbetalingen da være 2500kr som tidligere avtalt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk! Vi hadde egentlig blitt enige om 2500kr, men vedkommende sier nå at NAV sier at h*n bare kan betale 500kr, noe som er uakseptabelt da vi ble enige om 2500kr, og vedkommende har selv sagt for lenge siden at h*n skal betale meg tilbake.

Kravet er foreldet. Vær sjeleglad om du får noe.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva får deg til å tro at vedkommende kan betale mer i måneden ved å ta det via forliksrådet? 

500kr/mnd blir 6k/året. Be om forsinkelsesrenter. 

Anonymkode: f9338...4fd

• Liker 1
Skrevet (endret)
ajarRun skrev (4 minutter siden):

Kravet er foreldet. Vær sjeleglad om du får noe.

• Avbrutt frist. Det kan forekomme at fristen blir avbrutt. Etter foreldelsesloven § 15 kan dette skje ved saksanlegg. Foreldelse kan avbrytes hvis den skyldige erkjenner forpliktelsen eller hvis kreditor fremlegger sak mot den skyldige.

Så det avhenger av når kravet er bekreftet og om det kan bevises, om det er foreldet eller ikke.

Endret av Frodo
  • Liker 1
Skrevet

Vi har snakket om det igjen i fjor i september på melding, og nå i august. Da har h*n erkjent forpliktelsen, og at h*n skulle betale meg 2500kr i mnd, som nå er byttet til 500 kr fordi Nav tydeligvis mener det. 

Noe jeg synes er rart, for Nav har visst om dette siden vi ble enige om 2500kr, fordi h*n spurte Nav om de kunne betale det for h*n.

Skrevet

Først og fremst kan vi vel ikke snakke om en venn her lenger når en bruker andre sine penger. Når du retter et 25k krav mot en venn og er motivert til å fullføre med tvang via myndighetene, så er du ikke veldig vennlig du heller.

Jeg mistenker at vedkommende har flere økonomiske utfordringer enn deg. Det har sikkert gått andre sak til lønnstrekk / tvangstrekk og NAV har han justert ned på det minst mulige.

Selv om du vinner en sak, er trolig de andre kreditorer først ut. Godt mulig at du blir sittende på tapet uansett.

Jeg hadde tatt lærdom og ikke lånt noko mer. Forliksrådet koster penger og tid. 

Schmuhu

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Schmuhu said:

Først og fremst kan vi vel ikke snakke om en venn her lenger når en bruker andre sine penger. Når du retter et 25k krav mot en venn og er motivert til å fullføre med tvang via myndighetene, så er du ikke veldig vennlig du heller.

Jeg mistenker at vedkommende har flere økonomiske utfordringer enn deg. Det har sikkert gått andre sak til lønnstrekk / tvangstrekk og NAV har han justert ned på det minst mulige.

Selv om du vinner en sak, er trolig de andre kreditorer først ut. Godt mulig at du blir sittende på tapet uansett.

Jeg hadde tatt lærdom og ikke lånt noko mer. Forliksrådet koster penger og tid. 

Schmuhu

Hva får deg til å tro dette? 

Jeg har hatt store økonomiske vansker den siste tiden etter å ha gått på en smell. Derfor snakket vi om at vedkommende skulle returnere meg pengene litt etter litt. Noe h*n ikke har gjort.

Skrevet

25000 er ikke fryktelig mye penger. Det er boten man får for å kjøpe sex. Det er faktisk ikke mer enn det.

Vil du virkelig kaste vennskapet på båten for småpenger?

Hva med å avtale tilbakebetaling i noe annet enn penger? Hva med at hun gir deg en oljemassasje en gang i uken de neste 3 måneden.

Anonymkode: 8cbd5...78f

• Liker 1
Skrevet

Lån aldri bort penger du ikke har råd til og tape, og vær veldig forsiktig meg hvem du låner til

Anonymkode: 955a6...23f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...