Gå til innhold

Det norske helsevesenet har blitt en vits

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få ut litt frustrasjon... Moren min på 51 dro til fastlegen med kroppslige plager i desember i fjor, fastlegen henviste henne til fysioterapeut som ikke ville gjøre noe før hun hadde tatt MR. Hun fikk time til MR i mars med funn som gjorde at fysioterapeuten ville henvise henne til nevrolog fordi de mistenkte MS eller Parkinson. Henvisning ble sendt og hun fikk brev med beskjed om at hun ville få time i august. Forrige uke fikk hun innkalling i desember. I mellomtiden har hun blitt mye fysisk dårlig og er mye redd. Jeg har ringt og purret, og det samme har hun. Vi fikk bare beskjed om at hvis det hastet fikk vi betale privat utredning (6000). Moren min har stor tiltro til det offentlige og venter tålmodig mens hun blir dårligere og dårligere. Ett helt år må man altså vente mens sykdommen eventuelt forverrer seg. Skal det virkelig være sånn??

Anonymkode: eb1de...829

• Liker 3
  • Hjerte 19
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, dette er helt forferdelig å høre, men dessverre ikke uvanlig. Nei det er ikke sånn det skal være, og jeg trodde ærlig talt at man hadde krav på hjelp ved slike alvorlige tilfeller innen en viss tid? Jeg ville ringt pasientombudet og hørt!

Anonymkode: 78ffc...a03

• Liker 3
Skrevet

Helsevesenet er så innstrammet at de må prioritere hardt dessverre... Det er fastlegen som må purre opp henvisningen på bakgrunn av at det ikke er helsemessig forsvarlig å vente så lenge. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Welcome to Norway

Anonymkode: dd9c8...790

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Galskap !!

Anonymkode: 4f378...bee

Skrevet

Sånn er det dessverre. Folk står i helsekø og blir sykere mens de venter. Det frustrerer meg og dette har vært en av mine hjertesaker i mange år. 

Jeg mener ikke å være ufølsom, men nå er det valg. Selv om det bare er kommune og fylkestingsvalg, så er det viktig å signalisere hvilke verdier man har og hva vi ønsker. Å stemme vil ikke hjelpe moren din fordi hun trenger hjelp NÅ, men jeg tenker at når befolkningen trenger helsehjelp så spiller det ingen rolle om det er de private eller det offentlige som hjelper, så lenge det koster det samme. Det viktigste er at det skjer raskt. 

Når det er sagt så regner jeg nesten med at moren din ikke har helseforsikring. Ikke gjennom jobb heller? 

• Liker 7
Skrevet

Er det noen andre sykehus innenfor rimelig reiseavstand som kunne vært aktuelle? 

Ellers hadde jeg nok sørget for å dra til fastlegen ved forverring/nye symptomer, sånn at det blir dokumentert. Og kanskje kan fastlegen purre litt i tillegg. Det er lettere for fastlegen å purre hvis han/hun kan argumentere med at pasienten har vært innom et par ganger pga forverring/nye symptomer. 

• Liker 4
Skrevet

Her hadde jeg punget ut de 6000kr, enten jeg var pasient eller pårørende. Jeg skal vente ca 6 mnd på ortoped, men det er ikke en alvorlig sak. Din mor derimot…

Anonymkode: 97372...ca7

• Liker 12
Skrevet

Jeg har hatt MS i 30 år og har fulgt helsevesenet sine faser, fra de var veldig tett på meg til å bli fjernere og fjernere. Avslag på rehabilitering og å det å stå opp til ett år på forskjellige ventelister førte meg ut i 100% uføretrygd. Så det er ganske ille. 

Det er trist at helsevesenet vårt har blitt slik, men dere må tenke på dere selv om betale de 6000.

Anonymkode: 62489...d2b

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Hvis hun er blitt dårligere i mellomtiden må hun til fastlegen for å få ny henvisning, på den måten kan hun bli prioritert raskere. 

Anonymkode: 04073...50a

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Jeg tror vi alle er i eller kjenner noen i samme problemstilling, selv om alvorlighetsgraden kanskje ikke er like drøy som moren din. 

Men det er så lange helsekøer i alle retninger at det er vanvittig, og folk blir avslått inn til spesialisthelsetjenesten over en lav sko. Det er håpløse tilstander. Med mindre du har kreft, for det er visst unntaket. Sliter du med utmattelse eller psykisk så står du alene på bar bakke. Sengeliggende og pleietrengende svært alvorlige ME-syke f.eks må betale for behandlingsoppholdet på Røysumtunet av egen lomme. Vi snakker fort om 600 000,- for noen måneders pleie i håp om bedring.

Det har aldri vært viktigere med privat helseforsikring enn nå. 8 år med Høyreregjering med privatiseringspolitikk har småtvunget samfunnet den veien. Og likevel stemmer folk Høyre...

Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt denne regningen på 6000,- i og med at situasjonen hennes er alarmerende.

Endret av Bombasi
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Var slik for 30 år siden også. Hadde en betennelse i hofta, legen ville ikke jeg skulle jobbe før mr pga vi da ikke viste hva det var. Var sykemeldt i 7 mnd før mr. Viste seg at kortison var det jeg trengte.

Var mange hundretusen kr som ble sløst bort der.

All min medfølelse går til din mor TS.

Anonymkode: ee9c9...bc2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har vært under utredning for ms i 3år nå. Skulle vært inne i juni i fjor for ny kontroll osv, fikk innkalling i februar i år. Samme dag som timen ringte de å avlyste grunnet sykdom. Enda ikke fått ny time!

Vært privat også, men fordi det er ms det er snakk om måtte det gå via det offentlige i forhold til medisiner osv i følge nevrolog på Volvat Oslo, så det var en bortkastet feriedag der. 

Ikke veldig imponert over helsevesenet i Norge nei.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Welcome to Norway

Anonymkode: dd9c8...790

Som om Norge ikke har et av verdens beste helsevesen 😂😂 skjerp deg. Syns det er synd dere må vente, men da mener de jo faktisk det ikke er noe «farlig» med å vente heller

Anonymkode: c4dd2...ba6

• Nyttig 3
Skrevet

Og altså, vil dere ha endringer er det jo bare å stemme riktige partier og slutte å få høyre-siden inn i styring 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: c4dd2...ba6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Bombasi skrev (1 time siden):

Det har aldri vært viktigere med privat helseforsikring enn nå. 8 år med Høyreregjering med privatiseringspolitikk har småtvunget samfunnet den veien. Og likevel stemmer folk Høyre...

Det utsagnet må du nesten forklare. Høyre ønsker at private skal få tilgang å gi helsetjenester til befolkningen SAMMEN med det offentlige uten at det skal koste privatpersoner mer. På den måten får man behandlet flere og folk må stå kortere i kø. 

Du mener at? 

• Liker 10
Skrevet
Anjatapinjata skrev (4 minutter siden):

Har vært under utredning for ms i 3år nå. Skulle vært inne i juni i fjor for ny kontroll osv, fikk innkalling i februar i år. Samme dag som timen ringte de å avlyste grunnet sykdom. Enda ikke fått ny time!

Vært privat også, men fordi det er ms det er snakk om måtte det gå via det offentlige i forhold til medisiner osv i følge nevrolog på Volvat Oslo, så det var en bortkastet feriedag der. 

Ikke veldig imponert over helsevesenet i Norge nei.

Jeg ventet på MR for å utredes for MS i 15 mnd (jeg har diagnosen) Jeg mistet følelsen i halve kroppen og da fikk jeg behandling (sikkert fordi det virket som slag) Det er for jævlig.

Lykke til, det var leit å høre at du må vente så lenge :klem3:

Anonymkode: 10024...967

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må bare få ut litt frustrasjon... Moren min på 51 dro til fastlegen med kroppslige plager i desember i fjor, fastlegen henviste henne til fysioterapeut som ikke ville gjøre noe før hun hadde tatt MR. Hun fikk time til MR i mars med funn som gjorde at fysioterapeuten ville henvise henne til nevrolog fordi de mistenkte MS eller Parkinson. Henvisning ble sendt og hun fikk brev med beskjed om at hun ville få time i august. Forrige uke fikk hun innkalling i desember. I mellomtiden har hun blitt mye fysisk dårlig og er mye redd. Jeg har ringt og purret, og det samme har hun. Vi fikk bare beskjed om at hvis det hastet fikk vi betale privat utredning (6000). Moren min har stor tiltro til det offentlige og venter tålmodig mens hun blir dårligere og dårligere. Ett helt år må man altså vente mens sykdommen eventuelt forverrer seg. Skal det virkelig være sånn??

Anonymkode: eb1de...829

Desverre er dette helt vanlig.  Så jeg syntes det var hårreisende når de satte karantene på aap, når man str alt for lenge i helse kø.

Feks min mann måtte operere menisk når han var ca 20år gammel.  Da ble han undersøkt og operert innen en mnd. Og alt gikk fint. På jobb igjen innen 6 uker. Når han var 38 , ble det ny menisk operasjon i andre foten nesten samme problem, siden første gangen også var å feste en sene. Så den siste gangen var en mindre operasjon.  8mnd gikk fra lege time henvisninger og påvente av operasjon.  Det medførte skader på det andre benet som da tålte dårlig  belastningen, ventetiden ga. Så da sto han der med to dårlige knær, og med beskjed om å måtte bytte jobb. Så da ble det studier via aap. Men knærne var så dårlig at det endte opp i ufør. Noe så jævla dumt

Anonymkode: b722f...7fc

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Slutt å far med løgner. Helsevesenet fungerer relativt godt. Enkeltepisoder hvor ting ikke går helt etter ønske kan skje med alt her i livet. 

Anonymkode: c7e31...563

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Bombasi skrev (1 time siden):

Dummeste jeg har lest. Jeg har vært mye pasient, det har alltid gått greit selv om det har vært ventetid, helt til de rødgrønne nå kuttet i at private skulle få drive. Vips er det alt for få spesialister tilgjengelig her jeg bor, så nå fikk jeg bare beskjed om at jeg har rett på hjelp, men de har ingen time å tildele i det hele tatt, så jeg skal få vite når jeg får time i august neste år!! Jeg må altså vente 11 mnd på å i det hele tatt få en konsultasjon med rett spesialist. Jeg kommer til å bli sykemeldt lenge før den tid, som vil føre til at andre pasienter får forlenget sin ventetid, fordi jeg jobber med noe veldig spesialisert i helsevesenet der det ikke tas inn vikar ved sykdom (finnes ikke nok folk). 

TS dersom din mor er verre må hun ta kontakt med fastlege, så kan fastlegen purre.

Anonymkode: 05c97...50d

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...