Joyful Skrevet 6. september 2023 #1 Del Skrevet 6. september 2023 Hei. Jeg ser nå etter en katt til datteren min og meg. Jeg er oppvokst på gård og vant med dyr, så vi vet hva vi går til. Ser litt på annoneser på finn, og også hos organisasjoner som adopterer ut. Veldig mange på finn har ikke vaksine og slikt i orden. Da blir jeg litt skeptisk eller er det "vanlig" å vente med det til dem har funnet nye eiere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #2 Del Skrevet 6. september 2023 Husk at du tar på deg maaange år med ansvar. Katten min er 16 år og fortsatt i bra form. Anonymkode: d3f5f...4d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #3 Del Skrevet 6. september 2023 Ville kjøpt en rasekatt av seriøs oppdretter - da er alle vaksiner, kastrering og helseattest i orden når dere henter kattungen Anonymkode: 3a7d2...9fe 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #4 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville kjøpt en rasekatt av seriøs oppdretter - da er alle vaksiner, kastrering og helseattest i orden når dere henter kattungen Anonymkode: 3a7d2...9fe Kastrering må man gjerne fikse selv, men vaksine, chip og helseattest bør være i orden. Anonymkode: 1df0b...f85 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #5 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ville kjøpt en rasekatt av seriøs oppdretter - da er alle vaksiner, kastrering og helseattest i orden når dere henter kattungen Anonymkode: 3a7d2...9fe Rasekatt med helseattest = 17000. Da kan man heller kjøpe vanlig katt til 1500 kr og kjøpe helseattest og vaksiner til 1200 kr..... Anonymkode: ed865...715 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #6 Del Skrevet 6. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kastrering må man gjerne fikse selv, men vaksine, chip og helseattest bør være i orden. Anonymkode: 1df0b...f85 De som er seriøse kastrerer før levering, iallefall de 3 vi har kjøpt fra og andre vi kjenner til. Stamtavle kl2 er vel også borte nå, og de fleste kattunger skal ikke videre til avl. Anonymkode: 3a7d2...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #7 Del Skrevet 6. september 2023 Jeg gir første grunnvaksine samtidig med kastrering og chip, når katten er rundt 5 måneder. Andre grunnvaksine ved 6 måneder. De fleste gir bort kattunger ved 3 måneder og da ordner ny eier dette selv når katten er gammel nok. Anonymkode: c5b39...930 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #8 Del Skrevet 6. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Rasekatt med helseattest = 17000. Da kan man heller kjøpe vanlig katt til 1500 kr og kjøpe helseattest og vaksiner til 1200 kr..... Anonymkode: ed865...715 Vi har god erfaring med rasekatter, og vil ikke støtte useriøse. Vår kostet 13000 inkl kastrering ved 14 uker. Anonymkode: 3a7d2...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #9 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har god erfaring med rasekatter, og vil ikke støtte useriøse. Vår kostet 13000 inkl kastrering ved 14 uker. Anonymkode: 3a7d2...9fe De færreste seriøse dyreleger kastrerer før tidligst 4måneders alder på en katt. 5-6 måneder er anbefalt Anonymkode: c5b39...930 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #10 Del Skrevet 6. september 2023 Vi har funnet morløse kattunger og vil gå gjennom ideell stiftelse for å adoptere dem bort. Da blir de kastrert, chippet og vaksinert før de blir leveringsklare. Vi passer på dem som fosterhjem frem til de er 10-12 uker gamle og får utstyr og mat dekket gjennom stiftelsen. Jeg ville nok ikke lagt ut kattunger til salgs uten at de var leveringsklare grunnet potensielle sykdommer, vaksiner, kastrering etc. Det er allerede altfor mange katter som kan formere seg der ute i stort omfang og det ødelegger faunaen og gir en del kattunger et veldig dårlig liv (om de i det hele tatt overlever). Anonymkode: b5883...6e3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Goldenretriever Skrevet 6. september 2023 #11 Del Skrevet 6. september 2023 Ville sett hos Dyrebeskyttelsen. Da får du katt med helsesjekk, vaksine og kastrert. Dere kan hilse på flere katter for å se om det er en som velger dere. Og bidrar til at en hjemløs katt får et hjem ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufs Skrevet 6. september 2023 #12 Del Skrevet 6. september 2023 2 minutter siden, Goldenretriever said: Ville sett hos Dyrebeskyttelsen. Da får du katt med helsesjekk, vaksine og kastrert. Dere kan hilse på flere katter for å se om det er en som velger dere. Og bidrar til at en hjemløs katt får et hjem ❤️ 👆🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor1982 Skrevet 6. september 2023 #13 Del Skrevet 6. september 2023 Joyful skrev (26 minutter siden): Hei. Jeg ser nå etter en katt til datteren min og meg. Jeg er oppvokst på gård og vant med dyr, så vi vet hva vi går til. Ser litt på annoneser på finn, og også hos organisasjoner som adopterer ut. Veldig mange på finn har ikke vaksine og slikt i orden. Da blir jeg litt skeptisk eller er det "vanlig" å vente med det til dem har funnet nye eiere? Jeg har 2 katter som jeg har adoptert fra Dyrebeskyttelsen og er veldig fornøyd med det. De var id-merket, vaksinert og kastrert før de flytta til meg 😻😻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #14 Del Skrevet 6. september 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: De færreste seriøse dyreleger kastrerer før tidligst 4måneders alder på en katt. 5-6 måneder er anbefalt Anonymkode: c5b39...930 Rart at alle oppdretterne her får kastrert kattungene da. Er narkose med gass og kommer seg mye fortere når de er små. Ville sjekket hos lokale foreninger som omplasserer om dere ikke vil ha rasekatt Anonymkode: 3a7d2...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. september 2023 #15 Del Skrevet 6. september 2023 Jeg ville bare tatt katten med til veterinær så fort jeg fikk den og sørget for at den ble vaksinert selv. Da vet man at det er gjort, og det blir ikke noen tvil om hva som er vaksinert for etc. Blandingskatter blir vel som oftest avlevert til sine første eiere uten vaksinering, så vidt jeg kan se i annonser? De får som regel ormekurer, men det er det. Rasekatter vet jeg ikke, om oppdretter koster på vaksinering på de også. De er jo ofte ganske mye dyrere enn en huskatt/blanding, så det kan kanskje bakes inn en vaksine i prisen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #16 Del Skrevet 6. september 2023 Vanlig huskatt er sjelden vaksinert. Men noen skal ha mye for de alikevell. Jeg la annonse på katt ønskes og fikk da en kattunge gratis. Måtte ha kattunge grunnet den måtte lære å gå I bånd, og bli vant til å kjære bil da den er med på ferie. Så skal du ikke adoptere, hadde jeg heller lagt ut katt ønskes på finn enn å kjøpe av de som vil tjene på å ikke ha kastrert katten sin. Dårlig dyrehold når man ikke har rasekatt man skal avle på. Anonymkode: 99664...eb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #17 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): De færreste seriøse dyreleger kastrerer før tidligst 4måneders alder på en katt. 5-6 måneder er anbefalt Anonymkode: c5b39...930 2 kg er grensa til de seriøse. Er det som er anbefalt i dag, min var 2.3 kg når han var 13 uker og da kastrert. Anonymkode: 99664...eb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet 6. september 2023 #18 Del Skrevet 6. september 2023 Ta kontakt med dyrebeskyttelsen/kattehuset. De har katter i alle aldre og trenger desperat noen som kan adoptere kattene som de får inn. Du betaler en liten sum, men da er de som regel også vaksinert og sterilisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #19 Del Skrevet 6. september 2023 Nooni skrev (6 minutter siden): Ta kontakt med dyrebeskyttelsen/kattehuset. De har katter i alle aldre og trenger desperat noen som kan adoptere kattene som de får inn. Du betaler en liten sum, men da er de som regel også vaksinert og sterilisert. Den summen går til noe viktig. Helt greit å betale. Anonymkode: 99664...eb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #20 Del Skrevet 6. september 2023 Det er ikke uvanlig at huskatt selges uten kastrering. Det er alt for mange som ser på kattungene som noe de kan få noen kroner for, og som er useriøse nok til å ikke gidde bruke penger på kastrering. Så ja, det er vanlig at useriøse folk selger uten kastrering og vaksinering for å tjene penger. AnonymBruker skrev (49 minutter siden): De færreste seriøse dyreleger kastrerer før tidligst 4måneders alder på en katt. 5-6 måneder er anbefalt Anonymkode: c5b39...930 Dyrenes venn, Evedensia og Empet er useriøse veterinærer altså? Dette er veterinærklinikker jeg har vært innom for å kastrere 12 uker gamle kattunger... Kan du anbefale noen mer seriøse da? Million skrev (34 minutter siden): Jeg ville bare tatt katten med til veterinær så fort jeg fikk den og sørget for at den ble vaksinert selv. Da vet man at det er gjort, og det blir ikke noen tvil om hva som er vaksinert for etc. Blandingskatter blir vel som oftest avlevert til sine første eiere uten vaksinering, så vidt jeg kan se i annonser? De får som regel ormekurer, men det er det. Rasekatter vet jeg ikke, om oppdretter koster på vaksinering på de også. De er jo ofte ganske mye dyrere enn en huskatt/blanding, så det kan kanskje bakes inn en vaksine i prisen. Så lenge katten selges som vaksinert så skal vaksinebevis medfølge. Så man vet akkurat hva slags vaksiner de har fått. Alle seriøse oppdrettere jeg har vært borti verdsetter dyrevelferd og vaksinerer kattungene, i tillegg til generell helsesjekk og ormekur som dokumenteres. Anonymkode: b35f3...3a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå