Gå til innhold

Er det normalt å ikke ha noe energi til seg selv eller annet når man har en baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
jeg er førstegangsmor og baby er nå 9 mnd. Jeg er sliten hele tiden, jeg klarer såvidt å holde øynene oppe i løpet av dagen. Jeg orker ikke å gjøre noen ting. Jeg må kjøpe mer grøt men jeg orker ikke å gå på butikken. Jeg orker ikke å dusje, lage mat, ta oppvasken, eller noe som helst egentlig. I dag har jeg bare orker å spise 2 brødskriver og et glass vann. Er dette normalt? Er det sånn alle har det de første mnd med baby? Hvordan klarer folk å jobbe i tillegg? Jeg jobber heller ikke (sånn til info). 

Anonymkode: 7dc4a...335

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker det som kjempeslitsomt, og at jeg hadde veldig behov for å sove enhver anledning jeg fikk, i den perioden. 
Samtidig hadde jeg veldig behov for å sosialisere med noen, og å komme meg litt ut av babybobla. 

Det høres mest ut som om du er litt utbrent, og litt mer sliten enn en normal småbarnsmor. 
Kan du få litt hjelp så du får en mulighet til å hente deg inn litt innimellom? 

Anonymkode: f3aea...c91

Skrevet

Høres absolutt ikke normalt ut. Etter den første mnd var jeg full av energi, og slet egentlig med å fylle dagene. 

Anonymkode: 3fda0...337

• Liker 2
Skrevet

Må bare legge til at selv om jeg er så sliten og alt jeg ønsker er å sove, så klarer jeg fortsatt ikke sove før kl 04,05 HVER kveld…

Skrevet

Helt normalt, for man sover jo dårligere og mindre med baby i hus, den er krevende med alt man må gjøre til enhver tid, så klart mor blir slapp og sliten. Men når det er sagt, kan det være lurt å evt få sjekket stoffdkiftet ditt, for det er mange som det endrer seg på ila svangerskap. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må bare legge til at selv om jeg er så sliten og alt jeg ønsker er å sove, så klarer jeg fortsatt ikke sove før kl 04,05 HVER kveld…

Men hvor mange timer med faktisk søvn klarer du da å få pr døgn?

Er ikke noe rart om du er konstant trøtt om du sovner kl 05.00 og barnet våkner før kl 11.00, som de fleste barn gjør.

Når sovner barnet? Er det våkent i løpet av natten?

Prøv å tøye strikken en dag, gå trilletur og gjør mye så du slukner idet barnet legger seg.

• Nyttig 1
Skrevet

Enig i at det høres ut som søvnmangel mer enn baby som er årsaken. Kan du si noe mer om søvnmønsteret ditt?

Anonymkode: 0fff8...6e1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg prøver å legge meg når baby legger seg men jeg klarer bare ikke å sovne uansett hvor trøtt jeg er..kjempe rart. Så jeg blir liggende våken i senga i flere timer til jeg til slutt sovner kjempe kjempe sent. Men jeg må jo stå opp tidlig med baby igjen, kl 7, eller 9 andre dager. Jeg er jo våken hele dagen, går på trilleturer, osv, så det er ikke sånn at jeg bare sitter på sofaen hele dagen. Baby våkner også flere ganger om natten for å amme. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg prøver å legge meg når baby legger seg men jeg klarer bare ikke å sovne uansett hvor trøtt jeg er..kjempe rart. Så jeg blir liggende våken i senga i flere timer til jeg til slutt sovner kjempe kjempe sent. Men jeg må jo stå opp tidlig med baby igjen, kl 7, eller 9 andre dager. Jeg er jo våken hele dagen, går på trilleturer, osv, så det er ikke sånn at jeg bare sitter på sofaen hele dagen. Baby våkner også flere ganger om natten for å amme. 

Om babyen på 9mnd våkner flere ganger pr natt for å få mat så vil jeg si det er på tide det får overnatte med f.eks besteforeldre/ tante/ onkel/ fadder.... som kan gi det trøst og evt mme/pumpet melk (en så stor baby skal ikke ha behov for mat på natten) Så får du sove. Og gjør dette helst før du bare plutselig kollapser og baby blir liggende å gråte alene fordi du ikke klarer å våkne fordi du er for trøtt.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Mt3 skrev (22 minutter siden):

Om babyen på 9mnd våkner flere ganger pr natt for å få mat så vil jeg si det er på tide det får overnatte med f.eks besteforeldre/ tante/ onkel/ fadder.... som kan gi det trøst og evt mme/pumpet melk (en så stor baby skal ikke ha behov for mat på natten) Så får du sove. Og gjør dette helst før du bare plutselig kollapser og baby blir liggende å gråte alene fordi du ikke klarer å våkne fordi du er for trøtt. 

Jeg trodde det var normalt at baby våknet en om natten for å amme. Det ville nok hjulpet ja. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde det var normalt at baby våknet en om natten for å amme. Det ville nok hjulpet ja. 

En del* skulle det stå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Små babyer ja, ikke når de har blitt så store at de kan få små porsjoner med mat i tillegg til melken. Da våkner de mer for kosen og vanen enn de at de faktisk trenger maten, i hvertfall om babyen følger vekst kurven sin.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg personlig (får sikkert kjeft) hadde kuttet nattamming ut. Amme på kvelden og morgenen igjen. Hvis du har energi til å stå i det noen dager, så vil du jo få mer uavbrutt søvn på sikt. Høres jo ut som søvnen din gjør at du ikke fungerer optimalt. 

Anonymkode: b17a5...10e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er helt normalt at en ni måneder gammel baby våkner flere ganger om natta for å die, men det er ikke normalt at man som mor ikke sover mellom ammingene. Hvordan har du det sånn ellers? Har du hatt problem med søvnen før? Høres ut som noen andre bør ta babyen noen netter så du får sovet ut, men samtidig så høres dette så mye ut at jeg lurer på om det er noe som ligger under og er det egentlige problemet, ikke babyen. Hva gjør faren når han ser at du er så trøtt?

Anonymkode: a4bf7...650

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så du sover stort sett 2-4 timer pr natt? Da er det helt normalt å ikke ha energi til noe, ja.

Det går også an å være for sliten til å klare å sovne. Mannen her sliter med det; jo mindre søvn han får, jo vanskeligere blir det for ham å sove, helt til han til slutt sover 10-12 timer i strekk. Jeg har også kjent det et par ganger, jeg var helt utslitt, men selv lyden av min egen (helt vanlige) pust(!) skar liksom i ørene.

Anonymkode: c231b...415

• Liker 1
Skrevet

Slik jeg leser det, er det minst to basale behov du ikke får dekket- næring og søvn. 
Mulig du mangler næringsstoffer som jern eller D-vitamin om du ikke tar vitamintilskudd daglig. Å amme krever ekstra kalorier, så om du ikke får i deg nok næring er det deg det går utover. 

Er barnefar i bildet? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei. 
jeg er førstegangsmor og baby er nå 9 mnd. Jeg er sliten hele tiden, jeg klarer såvidt å holde øynene oppe i løpet av dagen. Jeg orker ikke å gjøre noen ting. Jeg må kjøpe mer grøt men jeg orker ikke å gå på butikken. Jeg orker ikke å dusje, lage mat, ta oppvasken, eller noe som helst egentlig. I dag har jeg bare orker å spise 2 brødskriver og et glass vann. Er dette normalt? Er det sånn alle har det de første mnd med baby? Hvordan klarer folk å jobbe i tillegg? Jeg jobber heller ikke (sånn til info). 

Spis bedre mat, og få nok frisk luft. Det gjør underverker. 

Anonymkode: 91ee9...847

Skrevet

Du må få i deg mer mat! Er i samme situasjon og glemmer å spise, men det hjelper veldig på energien så husk å spise!

Anonymkode: 37005...c3f

Skrevet

Jeg syns også det høres ut som for lite søvn og for lite næring. Jeg har hatt det sånn som du beskriver to ganger, begge før jeg fikk barn. Og da jeg etter hvert gikk til legen, viste det seg at jeg hadde kraftig mangel på jern og vitamin D. 

Da barna mine var rundt 9 mnd. var jeg også veldig trøtt, men ikke kraftløs på den måten du beskriver. Jeg sovnet dessuten lett de gangene jeg la meg samtidig med babyen, men hadde nok energi til å ikke være smart nok til å prioritere det. 

Anonymkode: 8b741...b70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...