Gå til innhold

Føler meg så trøtt hele tiden, null energi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg så trøtt og sliten HELE tiden. Våkner liksom mer trøtt enn når jeg la meg. Vil egentlig gå tur, komme meg ut, men jeg har bare ikke energi til det. Orker ikke dra på besøk, føler meg bare trøtt og i dårlig form hele tia.

Vet jeg mangler d vitamin og folat. Kan det gi slike symptomer?må bestille legetime igjen, men er så redd for kreft så gruer meg veldig.

Andre som har det sånn?

Anonymkode: aa27a...ba7

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, d vitamin og folat er viktig for energinivå. Husker du hvor lav du var på d vitamin, altså tallet?
Du trenger ikke bestille time hos lege når du vet du mangler disse, du må sørge for å få opp nivåene med tilskudd/kosthold. Folat finner du i mye grønnsaker, men som en ekstra boost kan du ta tilskudd https://sunkost.no/folate-as-metafolinr-400-g

Hvor mye d vitamin du må ta, avhenger av hvor lave verdiene dine er. Hvis du har en betydelig mangel, må dosene være deretter. 

Anonymkode: 074ac...736

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du mangler sikkert jern og. Alt det sammen kan få deg til å føle deg 90 år og smått dement og 

Anonymkode: 10782...08f

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du mangler sikkert jern og. Alt det sammen kan få deg til å føle deg 90 år og smått dement og 

Hvorfor antar du det? D vitammangel alene kan gi sterk kognitiv svikt og ekstrem tretthet, samme med folat. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor antar du det? D vitammangel alene kan gi sterk kognitiv svikt og ekstrem tretthet, samme med folat. 

Hver gang jeg har hatt d vitamin mangel så har jeg manglet jern og. Legen min sa det veldig ofte går hånd i hånd og at en bør sjekke begge deler. 

• Liker 2
Skrevet

I tillegg til manglene må man av og til bare trosse mangelen på energi. Det å komme seg ut vil også gi energi.

Anonymkode: be281...764

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hver gang jeg har hatt d vitamin mangel så har jeg manglet jern og. Legen min sa det veldig ofte går hånd i hånd og at en bør sjekke begge deler. 

Jeg har hatt d viaminmangel i årevis, og aldri hatt jernmangel. Hvis TS allerede har vært hos lege og sjekket vitaminer, så er det rart hvis legen ikke allerede har sjekket jern. De pleier ikke kun sjekke d vitamin og b vitaminer

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

I tillegg til manglene må man av og til bare trosse mangelen på energi. Det å komme seg ut vil også gi energi.

Anonymkode: be281...764

Hvsi man har alvorlig mangel av d vitamin i tillegg til lavt folat, så er det ikke bare å "trosse". 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, d vitamin og folat er viktig for energinivå. Husker du hvor lav du var på d vitamin, altså tallet?
Du trenger ikke bestille time hos lege når du vet du mangler disse, du må sørge for å få opp nivåene med tilskudd/kosthold. Folat finner du i mye grønnsaker, men som en ekstra boost kan du ta tilskudd https://sunkost.no/folate-as-metafolinr-400-g

Hvor mye d vitamin du må ta, avhenger av hvor lave verdiene dine er. Hvis du har en betydelig mangel, må dosene være deretter. 

Nei, husker ikke tallet. Men det var ganske lavt. Tar tilskudd, men glemmer det ofte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvsi man har alvorlig mangel av d vitamin i tillegg til lavt folat, så er det ikke bare å "trosse". 

Ts her. Det er ikke bare å "trosse" Nei. Tenker mange ganger jeg skal ut, men orker bare når det kommer til stykket. Blir bare sittende inne på sofaen. Pg føle meg dårlig.

• Hjerte 1
Skrevet

Hvordan døgnrytme har du? Er du ute hver dag?

Anonymkode: 95eba...094

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, husker ikke tallet. Men det var ganske lavt. Tar tilskudd, men glemmer det ofte. 

Hvilke doser er tilskuddet du tar? 10 mcg? 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan forresten logge deg på helsenorge.no, tallet står der. Det er veldig stor forskjell på om du ligger på 20 og 50 mtp hvor høye doser du vil trenge. D vitamin er fettløselig og tar tid å fylle lagrene. Så skal du få opp nivået fort må du ta nok. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har hatt d viaminmangel i årevis, og aldri hatt jernmangel. Hvis TS allerede har vært hos lege og sjekket vitaminer, så er det rart hvis legen ikke allerede har sjekket jern. De pleier ikke kun sjekke d vitamin og b vitaminer

Jeg vet av erfaring at tallene på akseptert jern nivå er et sted mellom 20 og 200, er jeg fortalt av legen min, men er det mer mot 20 så er det lavt selv om det er innenfor. Derfor kan det hende det ikke har blitt kommentert. Ts bør se resultatet av prøven på jern og se om det er nærmere lavere enn høyere. Dette er veldig enkelt forklart.

Å få opp jern nivåer tar veldig veldig lang tid, de lagrene som tar lengst tid å fylle. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet av erfaring at tallene på akseptert jern nivå er et sted mellom 20 og 200, er jeg fortalt av legen min, men er det mer mot 20 så er det lavt selv om det er innenfor. Derfor kan det hende det ikke har blitt kommentert. Ts bør se resultatet av prøven på jern og se om det er nærmere lavere enn høyere. Dette er veldig enkelt forklart.

Å få opp jern nivåer tar veldig veldig lang tid, de lagrene som tar lengst tid å fylle. 

Jeg er veldig klar over viktigheten av å være godt innenfor normalen. Jeg har ME og alltid vært nøye med at nivåene mine for visse ting skal ligge i øvre skala, og ikke nedre. Det tar et par mnd å fylle lager med jern, avhengig av utgangspunktet. Å fylle d vitamin lageret kan ta mye lenger tid hvis mangelen er alvorlig, og dosene ikke er tilstrekkelig i forhold til mangelen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er veldig klar over viktigheten av å være godt innenfor normalen. Jeg har ME og alltid vært nøye med at nivåene mine for visse ting skal ligge i øvre skala, og ikke nedre. Det tar et par mnd å fylle lager med jern, avhengig av utgangspunktet. Å fylle d vitamin lageret kan ta mye lenger tid hvis mangelen er alvorlig, og dosene ikke er tilstrekkelig i forhold til mangelen. 

Det tar ikke et par måneder å fylle jernlager nei. Jeg gikk selv ned under 20 i verdier på jern og det tok faktisk nesten 12 måneder med store doser hver dag før det kom over 100. Da nle jeg fulgt opp via lege jevnt. 

Skrevet

Jeg tar helsesjekk en gang i året fordi jeg slet med det samme. Har fått noen aha-opplevelser gjennom det. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det tar ikke et par måneder å fylle jernlager nei. Jeg gikk selv ned under 20 i verdier på jern og det tok faktisk nesten 12 måneder med store doser hver dag før det kom over 100. Da nle jeg fulgt opp via lege jevnt. 

Det kommer som sagt an på utgangspunktet, om det er "bare" jernmangel, eller om det er anemi. Hvis du har brukt så lang tid på å fylle opp lagrene, så har du absorpsjonsproblemer. Generelt sett tar det ikke 1 år å fylle jernlagrene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer som sagt an på utgangspunktet, om det er "bare" jernmangel, eller om det er anemi. Hvis du har brukt så lang tid på å fylle opp lagrene, så har du absorpsjonsproblemer. Generelt sett tar det ikke 1 år å fylle jernlagrene. 

Det du sier om dette er feil, derfor jeg deler det jeg vet. Mitt tilfelle var ikke uvanlig, og det fikk jeg flere ganger høre fra helsevesenet, at det å fylle jernlagre tar svært langt tid. Jeg hadde ikke anemi, det er noe annet.

Skrevet

Solen er vår beste kilde til vitamin D, kom deg ut!

Anonymkode: 8e98d...344

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...