Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser flere tråder der mange lurer på hvorfor menneske mer så mye evne har ufør . De klarer både fjellturer, hobbyer , Ryddig osv 

forstår dere ikke at arbeidsgivere og arbeidsmarkedet ikke ønsker/kan ha arbeidstagere med ustabil arbeidsevne? Derfor må sånne uføretrygders ! 

jeg har et familiemedlem med komplisert epilepsi som går i bølger. Noen perioder og dager er det mye anfall og utmattelse , ikke evne til å jobbe. Så kommer det etter er stund periode med gode dager . Da er hun som alle oss andre uten problemer og kan gjøre mange hverdagslige ting . Men det varer ikke , fordi så kommer det snart nok dårlige epilepsi dager .

ingen vil ansette noen som henne som hadde vært hjemme 10-15 arbeiddager i måneden grunnet sin kroniske sykdom . Selvom hun de resterende dagene er «oppegående». av den grunn er hun ufør. Skal hun gjemme seg de dagene hun er frisk ? Nei da syns jeg hun må få leve som alle oss andre 

så grunn til at mange som utad ser ut som tar alt på stell er uføretrygdet, kan være uforutsigbar arbeidsevne grunnet sykdom eller traumer 

Anonymkode: 72030...ef3

• Liker 6
  • Hjerte 8
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk skal bare rakke ned. De setter seg ikke inn i at alle lidelser har forskjellige grader. Noen med epilepsi jobber og kjører bil, da vil det si at alle kan gjøre det for noen. Men de menneskene et rett og slett mindre intellektuelle. De klarer ikke sette seg inn i den minste ting.

Selv har jeg alvorlig psykisk lidelse. Den synes ikke, jeg kan gjøre det de ikke syke kam gjøre på sin fritid når jeg har en tid med mye stabilitet. 

Det aller merkligeste er jo de som mener at man kan jobbe, men forstår ikke at en jobb krever noe av deg. Man må yte noe. Man MÅ til fastw tider, man kan ikke selv bestemme når man klarer ting og hvor mye. 

Anonymkode: babf1...ddd

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Et eksempel jeg kan gi deg er autistiske folk

Som du sikkert vet, så har autister svært snevre interesser.
Om en tvinger disse menneskene til å gjøre noe de ikke er interessert i, 
kan resultatet bli katastrofalt. Jeg kjenner for eksempel en som endte opp på
legevakt fordi hans kjedelige jobb gjorde han suicidal.
Så nei, autister er ikke late og barnslige. De er bokstavelig talt allergisk mot kjedsomhet

Det er et eksempel

Skrevet

Det er rart det der at folk ikke kan godta de vurderinger som er gjort i hver enkelt sak om uføretrygd. Det er legespesialister inni bildet, ikke bare å gå til fastlegen eller nav å be om å bli uføretrygdet som enkelte synes å tro.

I tillegg så skal saken opplyses av NaV lokalt, og man søker ikke før de  innstiller på uføretrygd. Likevel så er det Nav et hakk opp, altså NaV arbeid og ytelser som skal innvilge eller avslå en sak. Og selv om NaV lokalt har innstilt på uføretrygd så avslår NaV arbeid og ytelser likevel hver femte sak. (Og ofte må sakene innom rådgivende overlege i naV også).

Jeg tenker at de som "ser" alt hva naboer og "folk de kjenner" kan klare å gjøre,  de har et grunnleggende problem, de er misfornøyd i sin egen jobb og tror at det er så fantastisk å ikke være i jobb. Mens en som er hjemme og er for syk til å jobbe over tid bare så gjerne vil bli frisk så de kan begynne å jobbe igjen. 

Anonymkode: 1d956...194

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er en som går på aap pga kronisk sykdom og jeg har dårlig og bra dager...men jeg klarer ikke jobbe 100 prosent... kanskje ikke 50 engang...

Kunne jeg jobbet litt..ja det er mulig...men kan jeg si deg hvem dager jeg kan jobbe..nei. for jeg kan si at jeg kommer imorgen..men imorgen er det stor sjanse at jeg ringer inn syk ..bare denne uken om jeg skulle hat jobb.. kunne jeg kanskje ha jobbet 1 dag på 7 dager.

Pluss det er mange som tydeligvis ikke ser at det er forskjell på å gå på jobb og gå hjemme og holde på 8 hagen.

Når jeg er hjemme kan styre min dag som jeg vil...om jeg orker å rydde så gjør jeg det...om jeg vil ligge hele dagen så gjør jeg det. Folk som dømmer er de som ser de gode stundene... ikke de dårlig.

Og heldigvis kan vi ogSå ha flotte dager..burde vi ikke få lov til det? Tror mange ikke har lyst på det livet vi på aap og uføretrygd har. Jeg skulle gjort hva som helst for å ha et normalt liv og leve som "normal" mennesker... jobbe fra 08-16 hverdag...fått feriepenger..fått kollegaer og følt at en gjør en bra jobb. Men...min kropp klarer ikke det...men den kan klare å levere barnet mitt i barnehagen...rydde litt ute og inne og lage mat...men det betyr også at jeg kanskje blir liggende hele neste dag

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet om en ung voksen med epilepsi som også så helt frisk ut på friske dager, men ikke var i jobb.

Den personen døde nylig av sykdommen.

Det var også nok av personer som så personen på friske dager som mente den var mer enn frisk nok til å jobbe...

De som sier slikt avslører sine store hull når det kommer til allmennkunnskap som alle bør ha i dag, og enda mindre evne til refleksjon og innsikt.

Anonymkode: 422d0...c3f

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet om en ung voksen med epilepsi som også så helt frisk ut på friske dager, men ikke var i jobb.

Den personen døde nylig av sykdommen.

Det var også nok av personer som så personen på friske dager som mente den var mer enn frisk nok til å jobbe...

De som sier slikt avslører sine store hull når det kommer til allmennkunnskap som alle bør ha i dag, og enda mindre evne til refleksjon og innsikt.

Anonymkode: 422d0...c3f

Hva om personen folk kommenterte var en snylter?

Anonymkode: d5dfa...06e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en bekjent som har epilepsi. Det er ikke snakk om anfall hvor han ligger og rister og fråder men han faller ut og inn av samtaler, brått er han helt stille og fjern og det skjer ofte. Tenk han på jobb, som hver time må sette se inn i den samme oppgaven igjen og igjen fordi han ikke husker hva han gjorde for fem minutter siden.

Anonymkode: 6b770...bde

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har en bekjent som har epilepsi. Det er ikke snakk om anfall hvor han ligger og rister og fråder men han faller ut og inn av samtaler, brått er han helt stille og fjern og det skjer ofte. Tenk han på jobb, som hver time må sette se inn i den samme oppgaven igjen og igjen fordi han ikke husker hva han gjorde for fem minutter siden.

Anonymkode: 6b770...bde

Folk forstår ikke slike "små" epilepsi anfall. Man kan tenke seg det er som å hoppe over flere ord i en setning, også skal man forstå det. Mennesker med den typen epilepsi sliter voldsomt med å få kunnskapen til og sitte. Og vil da bruke mye lengre tid på å lære en ting, eller rett og slett ikke få med seg nok info til å lære i heletatt. 

Men det synes så klart ikke. Man bør ikke legge merke til anfallene i heletatt. 

Må være ille, har selv en usynlig sykdom, men jeg klarer i det minste å få med meg alt rundt meg.

• Liker 2
Skrevet

Det er avgjørende at alle som føler de trenger å få uføretrygd får det. Samfunnet behøver ikke mene noe om det.

Mange sykdommer syns ikke. Å jobbe løser ingenting for noen, og mye blir bare værre av å måtte gjøre noe og være der og der til klokkeslett!!!

Drittkaldt samfunn!!!

Anonymkode: 57255...fee

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er avgjørende at alle som føler de trenger å få uføretrygd får det. Samfunnet behøver ikke mene noe om det.

Mange sykdommer syns ikke. Å jobbe løser ingenting for noen, og mye blir bare værre av å måtte gjøre noe og være der og der til klokkeslett!!!

Drittkaldt samfunn!!!

Føler at de trenger det...?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Føler at de trenger det...?

Ja! Det må holde! Ingen kan bestemme at noen skal være friske. Føler man syk så er man syk og ingen blir frisk av at andre sier men ikke er syk nok for ufør. Skal man tvinges til å jobbe når man føler seg syk??? Sykdom syns ikke alltid utenfor.

Skrevet

Drittkaldt samfunn!!!

Jvwt om folk som er arbidsky, de føler for å få ufør. Ikke så glad i å jobbe.

Den som bestemmer om man er syk nok til ufør er leger og spesialister, ikke hvermansen

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja! Det må holde! Ingen kan bestemme at noen skal være friske. Føler man syk så er man syk og ingen blir frisk av at andre sier men ikke er syk nok for ufør. Skal man tvinges til å jobbe når man føler seg syk??? Sykdom syns ikke alltid utenfor.

Mange føler seg syke uten å være det. La nå de som kjenner sykdom, som leger og spesialister bestemme om man er syk nok. For det holder ikke bare å være syk, du må være syk nok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange føler seg syke uten å være det. La nå de som kjenner sykdom, som leger og spesialister bestemme om man er syk nok. For det holder ikke bare å være syk, du må være syk nok.

Det er den som går i skoa som føler hvor den trykker, glem aldri det. 

Anonymkode: 81dae...925

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er den som går i skoa som føler hvor den trykker, glem aldri det. 

Skoen kan trykke uten at man er ufør. Man skal være syk NOK. Dkulle alle over en viss alder blitt uføre fordi man da kjenner på flere plager?

Noenting lar vi ekspertene deale med. Og det flotte med dagens system er at det er akkurat det vi gjør.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tror det er mange som har denne innstillinga her. Og istedet for å kokettere ivei med at det er «legene og EKSPERTENE som uføretrygder, så det så!», disse er også bare mennesker og er sjanseløse når pasienten ikke VIL jobbe. 

Anonymkode: 961e4...e7c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skoen kan trykke uten at man er ufør. Man skal være syk NOK. Dkulle alle over en viss alder blitt uføre fordi man da kjenner på flere plager?

Noenting lar vi ekspertene deale med. Og det flotte med dagens system er at det er akkurat det vi gjør.

Der det er såkalte usynlige sykdommer som ikke er målbare ; psykisk, me, utmattelse og utbrenthet f.eks så kan en ikke gjøre annet enn å stole på pasienten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, jeg føler at det hadde vært greit med trygd. Iallefall et par-tre år.

Jeg føler syk.

• Liker 1
Skrevet

Der det er såkalte usynlige sykdommer som ikke er målbare ; psykisk, me, utmattelse og utbrenthet f.eks så kan en ikke gjøre annet enn å stole på pasienten. 

ME har flere kjennetegn man kan finne ut av på tester. Lavt blodtrykk er en av dem. Utmattelse (fatigue) kommer gjerne ikke alene, men kan være en konsekvens av andre tilstander som er målbare. F eks hjerte og / eller lungesykdom...

Når det gjelder alvorlig psykisk sykdom så er nok dette også noe som er vanskelig å lyve om (og med de fordommer i samfunnet hva gjelder psykisk sykdom så er det veldig spesielt å prøve å lyve på seg noe sånt).

Anonymkode: 1d956...194

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...