AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #61 Skrevet 11. september 2023 Vinterlandet skrev (4 minutter siden): Ingen parkering. Ingen vindu i soverommet (ved f.eks brann/røyk). Det ble også for lite mtp. alt jeg har av flyttelass. Badet hadde så vidt plass til meg selv. Hadde heller ikke hatt plass til tørkestativ der... Ulovlig utleie da Anonymkode: 572dd...a37 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #62 Skrevet 11. september 2023 Vinterlandet skrev (4 minutter siden): Ingen parkering. Ingen vindu i soverommet (ved f.eks brann/røyk). Det ble også for lite mtp. alt jeg har av flyttelass. Badet hadde så vidt plass til meg selv. Hadde heller ikke hatt plass til tørkestativ der... Smart valg å si nei da høres det ut som! Håper du har funnet/finner noe som er bedre for deg. Og jeg er glad på dine vegne for at dette gikk veldig greit 🙂 Anonymkode: 6208d...eeb
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #63 Skrevet 11. september 2023 Vinterlandet skrev (8 minutter siden): Ingen parkering. Ingen vindu i soverommet (ved f.eks brann/røyk). Det ble også for lite mtp. alt jeg har av flyttelass. Badet hadde så vidt plass til meg selv. Hadde heller ikke hatt plass til tørkestativ der... Oi. Det er jo ikke lov å leie ut bolig med soverom uten vindu, er det? Anonymkode: 7f95a...e84 1 2
Vinterlandet Skrevet 11. september 2023 Forfatter #64 Skrevet 11. september 2023 Nei, beklager. Soverromsvindu var det. Jeg som husket feil. Vært på 20-talls visninger i det siste, men men... Ja, jeg regner med at vedkommende har fått fatt i en ny utleier nå, siden annonsen nå er borte.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:12 #65 Skrevet torsdag kl. 22:12 Finnes det ingen skriftlig kontrakt så finnes det ikke noe som binder. Man har helt lov å takke nei. Det er presis som lm ci har avtalt at jeg ska kjøpe buksa men ombestemmer meg for jeg har betalt eller skrevet kontrakt. Man får trekke seg. Uten en skriftlig kontrakt mellom parter blir det vanskelig å få in både depositim, leie og regler. Muntlig ee mer ment som att ei har betalt depositum eller fått nøkkler allrede at man lissom har ingådd avtalen, og at utleier vil tape på det at du trekker deg. Det vil hen ikke fordi hen kan bare gå videre til neste som vil leie. Det at andre har stådd på kø er ikke heller en begrunnelse for å tvinge deg, flere kan ha trukket seg ikke bare deg, og han kan ringe andre. Legge opp annonsen igjen. Anonymkode: 29106...b85
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:17 #66 Skrevet torsdag kl. 22:17 Jeg gjorde akkurat det samme da jeg kjøpte leilighet. Var på en privatvisning, sa jeg ønsket å kjøpe den og til hvilket beløp og vi ble muntlig enig. Trakk meg dagen etter, eller prøvde iallfall (var kun muntlig avtale). Meeeen da ble advokat koblet på, og selger vant. Jeg hadde visst ingen sak, da muntlig er like bindende som skriftlig. Aner ikke om det er til info eller hjelp mtp et leieforhold, men vil jo tro det samme gjelder..? Anonymkode: 16593...318
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:20 #67 Skrevet torsdag kl. 22:20 Du har satt deg selv i en veldig vanskelig situasjon. I følge norsk lov så er en avtale bildende uansett om det er skriftlig eller muntlig. Så, om personen du takket ja til velger å gå videre med dette sitter du i saksa Anonymkode: 3304b...978
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:20 #68 Skrevet torsdag kl. 22:20 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Finnes det ingen skriftlig kontrakt så finnes det ikke noe som binder. Man har helt lov å takke nei. Det er presis som lm ci har avtalt at jeg ska kjøpe buksa men ombestemmer meg for jeg har betalt eller skrevet kontrakt. Man får trekke seg. Uten en skriftlig kontrakt mellom parter blir det vanskelig å få in både depositim, leie og regler. Muntlig ee mer ment som att ei har betalt depositum eller fått nøkkler allrede at man lissom har ingådd avtalen, og at utleier vil tape på det at du trekker deg. Det vil hen ikke fordi hen kan bare gå videre til neste som vil leie. Det at andre har stådd på kø er ikke heller en begrunnelse for å tvinge deg, flere kan ha trukket seg ikke bare deg, og han kan ringe andre. Legge opp annonsen igjen. Anonymkode: 29106...b85 Er du rar? Kan du loven? Anonymkode: 3304b...978 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:32 #69 Skrevet torsdag kl. 22:32 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg gjorde akkurat det samme da jeg kjøpte leilighet. Var på en privatvisning, sa jeg ønsket å kjøpe den og til hvilket beløp og vi ble muntlig enig. Trakk meg dagen etter, eller prøvde iallfall (var kun muntlig avtale). Meeeen da ble advokat koblet på, og selger vant. Jeg hadde visst ingen sak, da muntlig er like bindende som skriftlig. Aner ikke om det er til info eller hjelp mtp et leieforhold, men vil jo tro det samme gjelder..? Anonymkode: 16593...318 Dette er tull. Begge parter må lese igjennom en juridisk avtale og signere for at den skall være korrekt. Anonymkode: 29106...b85 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:33 #70 Skrevet torsdag kl. 22:33 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du har satt deg selv i en veldig vanskelig situasjon. I følge norsk lov så er en avtale bildende uansett om det er skriftlig eller muntlig. Så, om personen du takket ja til velger å gå videre med dette sitter du i saksa Anonymkode: 3304b...978 Nei den er kun bare muntlig bindende hvis begge forventer seg at den ska være muntlig. Hvis begge er sånne vi må skrive en kontrakt så er den aldri gyldig for behge vet exakt hva som står i kontrakten. Ellers kan man jo begynne å lyve å si andre summer, andre beløp. Og man får ALDRI lov å spille in andre ved sånne avtaler med mindre begge godkjenner det. Anonymkode: 29106...b85
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:35 #71 Skrevet torsdag kl. 22:35 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er du rar? Kan du loven? Anonymkode: 3304b...978 Norsk lov krever ikke signatur for at en avtale kan være gyldig, MEN: 💡 Hvis partene er enige om at avtalen skal settes opp skriftlig, så er avtalen ikke bindende før kontrakten foreligger. Dette følger av kontraktsrettens avtalelære (§ 1–1 og § 1–3 analogt) og er bekreftet av Husleietvistutvalget i mange saker. Anonymkode: 29106...b85
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:36 #72 Skrevet torsdag kl. 22:36 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er du rar? Kan du loven? Anonymkode: 3304b...978 HTU har mange vedtak hvor: ✔ Leietaker sier “jeg vil gjerne leie” ✔ Utleier sier “jeg sender kontrakt” ✔ Leietaker trekker seg før signering HTU avgjør ALLTID at avtale ikke er bindende før kontrakten er signert når det var forventet en kontrakt. Anonymkode: 29106...b85
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:38 #73 Skrevet torsdag kl. 22:38 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du har satt deg selv i en veldig vanskelig situasjon. I følge norsk lov så er en avtale bildende uansett om det er skriftlig eller muntlig. Så, om personen du takket ja til velger å gå videre med dette sitter du i saksa Anonymkode: 3304b...978 Vil tro det har ordnet seg for TS for noen år siden.. Anonymkode: 5bc42...2e1 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:40 #74 Skrevet torsdag kl. 22:40 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei den er kun bare muntlig bindende hvis begge forventer seg at den ska være muntlig. Hvis begge er sånne vi må skrive en kontrakt så er den aldri gyldig for behge vet exakt hva som står i kontrakten. Ellers kan man jo begynne å lyve å si andre summer, andre beløp. Og man får ALDRI lov å spille in andre ved sånne avtaler med mindre begge godkjenner det. Anonymkode: 29106...b85 Please les loven. Anonymkode: 3304b...978
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:42 #75 Skrevet torsdag kl. 22:42 Dere er klar over at denne tråden er over 2 år gammel? Ts har sikkert funnet ut av det nå. Anonymkode: e4898...a4d 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:42 #76 Skrevet torsdag kl. 22:42 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Please les loven. Anonymkode: 3304b...978 Jeg har lest loven jeg har også vart i kontakt med husleieutvistvalget det er advokater som sitter DER. Man må som regel ha en skriftlig avtale for at alt ska bli riktig uten den står begge to veldig svakt til å sette opp regler. Hva er det du ikke skjønner??? Anonymkode: 29106...b85 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:44 #77 Skrevet torsdag kl. 22:44 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er du rar? Kan du loven? Anonymkode: 3304b...978 du kan jo fex si "åhh var depositum sån det avtalte vi ikke?, eller å her står det feil dato" hva som helst. Og da blir hele avtalen ugyldig. Så hva er det du ikke skjønner? Uten skriftlig avtale og signert har man en veldig svak sak!!! Anonymkode: 29106...b85 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:47 #78 Skrevet torsdag kl. 22:47 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Er du rar? Kan du loven? Anonymkode: 3304b...978 du kan fint få lese avtale loven selv https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1918-05-31-4 Anonymkode: 29106...b85
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:59 #80 Skrevet torsdag kl. 22:59 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Please les loven. Anonymkode: 3304b...978 Den der "muntlige avtalen som du tror på ved leie" er for å beskytte leietaker ikke utleier og gjelder når man i prinsipp har fått nøkkler. Du skjønner det hva? Ellers kan jo masse utleiere lure folk på det groveste og bruke salgsteknikker! Anonymkode: 29106...b85
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå