Gå til innhold

[Haster!] Jeg fant en leilighet, vi ble muntlig enige om å signere kontrakt i dag, men må trekke meg...

Vinterlandet

Anbefalte innlegg

Bare å si at du sa «Ja vi skriver kontrakt xxx om jeg bestemmer meg for å ta leiligheten innen da»

Anonymkode: 572dd...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, knighten said:

Heh, dere er brutale men fair. Takker så masse for mange gode råd og tips!

Ja, men det stemmer vel ikke at vi har blitt juridisk enige om en avtale, sant? Og nei, vi har ikke signert noe som helst. Vi ble bare enige om at jeg skulle tenke på det til i dag også skriver vi avtale hvis det blir slik.

Og siden utleier selv skriver at h*n måtte si nei til potensielle leietakere, så vil han nok neppe få problemer å leie ut leiligheten, sant?

Og ja, jeg kan fint kompensere for annonsekostnadene.

Har lært en verdifull lærepenge med det her: "går det greit at jeg sover på det til i morgen også gir jeg lyd hva det blir til?" er det jeg skal si neste gang fremfor å forhaste meg... :(

Basert på hi har dere en juridisk avtale jo. Basert på dette innlegget ikke 

Anonymkode: 7c3b6...486

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange delte meninger om det her at jeg vet ikke helt hva jeg skal forholde meg til...

Det eneste jeg ser på som logisk er at jeg har vært på visning og sagt at vi skriver en kontrakt i dag, noe som virker å være bindende, men jeg vet jo ikke om det faktisk er det, også skriver jeg til han at "jeg beklager at det har blitt slik, men jeg kan signere kontrakt, hvis du går med på at jeg bor der i 1 mnd. fremfor 3 mnd."... Det vil være en fair og grei løsning, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har muntlig avtalt å signere en kontrakt. Tolker det som at kontrakten ikke er vist, eller at det er nevnt en spesifikk kontrakt (Forbrukerrådet sin, eller en annen), etc. Innholdet i kontrakten er altså tilsynelatende ikke vært nevnt, kun at en kontrakt skal signeres.

Jeg hadde bare sagt takk og farvell uansett, vel og merke, rett og slett fordi sjansen for at han skal gidde å ta deg til retten for en måned eller tre i husleie basert på en muntlig avtale er ganske så liten.

Er noe problematisk om du har skriftlig bekreftet til han at avtalen fant sted, men igjen, hva har dere egentlig avtalt? Å skrive en kontrakt, greit, men var det en muntlig avtale om en tidsbestemt avtale? Tidsubestemt? Hvordan skal han rette ett krav mot deg når innholdet i avtalen ikke er noe annet enn at en avtale skulle signeres?

Og så videre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knighten skrev (8 minutter siden):

Det er så mange delte meninger om det her at jeg vet ikke helt hva jeg skal forholde meg til...

Det eneste jeg ser på som logisk er at jeg har vært på visning og sagt at vi skriver en kontrakt i dag, noe som virker å være bindende, men jeg vet jo ikke om det faktisk er det, også skriver jeg til han at "jeg beklager at det har blitt slik, men jeg kan signere kontrakt, hvis du går med på at jeg bor der i 1 mnd. fremfor 3 mnd."... Det vil være en fair og grei løsning, sant?

Nei, det blir jo bare tull. Skriv at du beklager misforståelsen og ønsk han lykke til videre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du muntlig har sagt at du vil leie leiligheten, er det bindende. Imidlertid har huseier en såkalt ulovfestet tapsbegrensningsplikt. Det betyr at hvis du trekker deg, må huseier gjøre det han kan for å begrense tapet, selv om det er «din feil» - i praksis betyr det at han plikter å skaffe en ny leieboer så fort som rimelig mulig. Han kan ikke la leiligheten stå tom i 3 mnd og kreve leie fra deg. 

Slik leiemarkedet er nå, burde det ikke være noe problem for huseier å få en ny leietaker raskt, kanskje til og med blant noen av de andre som meldte interesse. Du vil være erstatningsansvarlig for tapet huseier får som følge av at du først sa ja og så trakk deg. I praksis vil det være snakk om å kompensere for at leiligheten står litt lengre tom fordi huseier sa nei til andre interessenter.

Hvis du har bestemt deg for å trekke deg, bør du ikke undertegne noen kontrakt og dermed binde deg enda mer. Prøv å komme til en enighet om at huseier tar inn ny leietaker så fort som mulig, eventuelt mot en kompensasjon fra deg hvis leiligheten blir stående tom en liten stund. Alternativt kan du ta en «spansk en» og hevde at du ikke ga muntlig aksept av leietilbudet - det vil bli ord mot ord. Dette er jo egentlig uærlig, så du får vurdere selv hva samvittigheten din sier. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan vel si først som sist at jeg vil IKKE være en person som skal benytte meg av "ord mot ord"-opplegget. Det synes jeg blir for urimelig.

Jeg får bare prøve å få til en løsning på saken så fort som mulig, rett og slett... :(

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke på forhånd har lest og samtykket til innholdet i kontrakten så er leieavtalen ikke bindene. Man kan når som helst trekke seg fra å signere. Eksempelvis om ordlyden og innholdet er urimelig, at man ikke er enig i innholdet, har ombestemt seg osv. Leieforholdet er først formalisert når kontrakt er signert av begge parter og depositum betalt inn på egen konto i leietagers navn. 
Huseier får gå videre til nestemann på lista. 

Anonymkode: dc080...839

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen vinkling enn nekt: Hva om kontrakten er så dårlig at du ikke kan signere den? Hadde ikke vært første gang at kontrakter ikke følger husleieloven.

Å avtale et tidspunkt for kontraktsignering binder deg ikke til å faktisk signere kontrakten. Dette er to forskjellige ting. Du avtalte et tidspunkt for signering, men det er dog ikke en garanti for utleier at du faktisk signerer. Det må fremdeles være mulig å kunne avstå signatur slik som saken fremstilles.

Utleier kan klage inn erstattning men da kun for tiden og materielle kostnader som har oppstått. Det er neppe mer enn 500,- og ikke verdt å klage inn.

Svaret er nei, du har ingen bindene avtale så langt. 

Løsningen er enkelt. "Vi har ingen avtale og jeg ønsker ikke å signere kontrakt med deg. Takk for visningen men jeg ser etter noko annet. Mvh."

Og så svarer du ikke lenger. Booom.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knighten skrev (1 time siden):

Hei. Jeg er i en pikant hastesituasjon nå... Jeg var dum nok å sa JA til å skrive under på en kontrakt i dag med en utleier. Vi skal skrive under på det i dag kl.1630. Men, etter å ha grublet over det gjennom hele natten, så må jeg trekke meg fra å leie hos utleieren da uante problemer har dukket opp... Men, utleier mener at jeg er juridisk pliktet til å leie pga. muntlig avtale. Utleier har også sagt nei til andre potensielle utleiere. Også spør utleier om jeg har forslag til hvordan vi kan løse det her...

Hva med å korte ned på oppsigelsestiden fra 3 mnd. til 1 mnd., kanskje? Ville det vært en fair forslag?

Det er jo en uting at folk gjør avtaler og bryter dem. Hva med å tenke før du handler, og ikke si ja til noe før du faktisk mener det? Jeg syntes det er til pass om du å betale. Kanskje du tenker gjennom neste gang. 

Anonymkode: b66a6...87c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spurt om du kan betale en månedsleie mens han prøver å finne andre leietakere. 

Anonymkode: 73d16...bf8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis de uante problemene er av den typen som ikke kan forutsees, vil dette gå under det som omtales innen jussen som force majeure. Når force majeure oppstår vil de forpliktelser man har ved en kontrakt som oftest opphøre og man vil da kunne være fritatt for ansvar ved manglende oppfyllelse av avtalen. I tillegg er det som en annen har nevnt, en avtale er ikke bindende før den er undertegnet, da det kan være forhold ved objektet (leiligheten) eller ordlyden i avtalen som kan fremstå som urimelige.

Med vennlig hilsen

TBergh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

knighten skrev (49 minutter siden):

Det folk i tråden sikter til, er at det faktisk ER sånn at muntlige avtaler egentlig er like juridisk bindende som skriftlige. Men siden en muntlig avtale ofte blir ord mot ord, så er ikke dette lett å håndheve. Det går som regel ikke, med mindre man har vitner eller opptak.

Dette står det i Store Norske Leksikon på nett:

Muntlige avtaler er i prinsippet like bindende som skriftlige avtaler. Dette følger av det såkalte formfrihetsprinsippet og avtalefrihetsprinsippet som sier at en avtale er like bindende uavhengig av hvilken form den er inngått på. Det er likevel flere typer avtaler som må gjøres skriftlig for å være gyldige.30. juli 2022
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sagt at dere dessverre misforsto hverandre og at dere ikke har signert kontrakt så du er fri til å avlyse hele greia.

Anonymkode: eaaea...8ab

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knighten skrev (1 time siden):

Har fått svar fra utleieren:

Så ja, hva er det jeg kan gjøre med saken? Jeg skjønner heller ikke hvorfor han setter seg på bakbeina... Er det ikke bare å ta kontakt med noen av de andre som var intr.?

Ta kontakt med leieboerforeningen. Du har ikke skrevet under på noe. Er bare å ignorere den trasige utleieren egentlig. 

Anonymkode: d3676...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i en lignende situasjon. Jeg betalte utleier uoppfordret 2 ukers leie. Han sa aldri noe på det så da var det vel greit. 

Anonymkode: daf05...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokk nummeret hans og gå videre med livet ditt. Det er ingenting han kan gjøre

Anonymkode: 0abdb...e21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knighten skrev (2 timer siden):

Har fått svar fra utleieren:

Så ja, hva er det jeg kan gjøre med saken? Jeg skjønner heller ikke hvorfor han setter seg på bakbeina... Er det ikke bare å ta kontakt med noen av de andre som var intr.?

Hva har du svart på dette da?.

Hvis du har skrevet noe som kan antyde at dere hadde en muntlig avtale så vil jo utleieren ha det skriftlig i tillegg, som andre har skrevet så er en muntlig avtale like bindene som en skriftlig men det kan være litt vanskeligere å bevise det. Men hvis det blir en konflikt så kan jo utleieren vise til telefonsamtale, informasjon du har gitt eller hvis du har svart skriftlig på en slik måte at det på en måte antyder at dere hadde en muntlig avtale.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ta kontakt med leieboerforeningen. Du har ikke skrevet under på noe. Er bare å ignorere den trasige utleieren egentlig. 

Anonymkode: d3676...b08

Hjelper ikke det hvis TS ikke allerede er medlem i leieboerforeningen, blir som å skaffe seg forsikring og kreve erstatning for en skade som skjedde før forsikringen ble opprettet.

Anonymkode: af955...88e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om vi snur på det. Utleieren hadde sagt at du fikk leiligheten og at dere skulle skrive kontrakt. Så kommer utleier neste dag og sier at han hadde ombestemt seg og du måtte finne en annen leilighet. Hadde DU synes at det var greit?
Muntlige avtaler er bindene, og sånne som deg er utrolig frustrerende! Det er dyrt å annonsere på Finn og det virker særdeles useriøst om utleier nå skal gå tilbake til de andre som har vært interessert og sier at den er ledig likevel (og de har muligens fått napp på noe annet). 

Legg deg flat og beklag, tilby deg å betale for ny annonse og 1 mnd husleie! 

Anonymkode: d9dcc...eb3

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...