AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #41 Del Skrevet 6. september 2023 Ikke betal noe, og bare gi beskjed om at han får ha lykke til med å finne noen andre. Før man skriver under på en kontrakt, må man uansett gå igjennom den. Hva om noe der hadde vært uakseptabelt for deg? Uansett, om du skulle vært dum nok til å betale en måned, skal du også ha nøkler og tilgang hele måneden. Ingen andre skal leie den måneden. Anonymkode: 18974...2a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #42 Del Skrevet 6. september 2023 4 hours ago, knighten said: Hei. Jeg er i en pikant hastesituasjon nå... Jeg var dum nok å sa JA til å skrive under på en kontrakt i dag med en utleier. Vi skal skrive under på det i dag kl.1630. Men, etter å ha grublet over det gjennom hele natten, så må jeg trekke meg fra å leie hos utleieren da uante problemer har dukket opp... Men, utleier mener at jeg er juridisk pliktet til å leie pga. muntlig avtale. Utleier har også sagt nei til andre potensielle utleiere. Også spør utleier om jeg har forslag til hvordan vi kan løse det her... Hva med å korte ned på oppsigelsestiden fra 3 mnd. til 1 mnd., kanskje? Ville det vært en fair forslag? Be utleier ta en telefon til de han har sagt nei til først og hør om de er interessert likevel. Dersom ikke utleier får leid ut etter dette, så har han kanskje en sak. Anonymkode: 66389...1ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #43 Del Skrevet 6. september 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Muntlige avtaler er bindene, og sånne som deg er utrolig frustrerende! Det er dyrt å annonsere på Finn og det virker særdeles useriøst om utleier nå skal gå tilbake til de andre som har vært interessert og sier at den er ledig likevel (og de har muligens fått napp på noe annet). Whut? Å være utleier betyr at du tar risikoen. Det får jo du også avkastning for. Takler du ikke dette her som utleier så burde du ikke være utleier. PUNKTUM !!! Anonymkode: 7b2e8...621 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #44 Del Skrevet 6. september 2023 4 hours ago, knighten said: Har fått svar fra utleieren: Så ja, hva er det jeg kan gjøre med saken? Jeg skjønner heller ikke hvorfor han setter seg på bakbeina... Er det ikke bare å ta kontakt med noen av de andre som var intr.? Hadde du fått tilsendt kontrakten da du takket ja? Ellers kan du jo bare finne noe i kontrakten du ikke aksepterer. F.eks så kan du si at du ikke visste det var 3 måneders oppsigelsesfrist, og at du ikke kan akseptere mer enn 2 ukers oppsigelsesfrist. Anonymkode: 66389...1ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #45 Del Skrevet 6. september 2023 Han setter seg på bakbeina for å melke penger ut av deg, rett og slett. Ikke fall for sånt tull. Anonymkode: f277a...7ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #46 Del Skrevet 6. september 2023 Jeg skjønner at du ikke vil sette ord mot ord, men ut fra måten han ordlegger seg på virker det som at han ikke er spesielt innstilt på løsning. De fleste steder er det lett å finne leietakere og han har jo hatt flere andre interessenter. Om det ikke har gått lang tid siden du sa ja til å leie der, er det jo svært sannsynlig at han bare kan kontakte de andre interessentene og høre om de fortsatt ønsker å leie. Det at han har sagt nei tidligere betyr ikke at han ikke kan sende dem en melding nå og tilby leiligheten likevel. Det er selvfølgelig opp til deg, men jeg ville nok ha spilt litt dum og bare sagt "Beklager, men som forklart kan jeg ikke leie hos deg. Lykke til med å finne noen!" Sjansen for at han går videre med det er minimal, og dersom han skulle finne på å gjøre det, vil han ikke komme noen vei - så fremt du ikke har bekreftet skriftlig at det forelå en avtale, da. Vil uansett råde deg til å være obs på akkurat det. Dersom han går fullstendig på vranga, gir du ham skyts dersom du indikerer via melding nå at det faktisk var en avtale der, som du har brutt. Du trenger jo ikke å rett ut påstå han lyver, bare unngå å bekrefte at dere hadde en avtale, men vær hyggelig. Spill litt dum, rett og slett. Og slutt å svare. Antakelig prøver han å presse deg nå for å få litt penger ut av situasjonen, men som sagt vil han neppe komme noen vei dersom han faktisk går videre. Du trenger ikke svare på hver eneste melding - du gir ham bare incentiv til å fortsette. Vær hyggelig, men avvis at han har krav på noe fra deg og gå videre. Mest sannsynlig hører du aldri fra ham igjen. Men ja, det er alltid dumt å inngå muntlige avtaler om slike ting, nettopp på grunn av situasjoner som denne. I prinsippet er de bindende, men det er så og si umulig å bevise så lenge man ikke bekrefter det skriftlig etterpå. Her er det uansett snakk om, hva, tre måneders leie? Og det kun dersom han reelt sett ikke klarer å få inn en ny leietaker, noe det absolutt ikke høres ut som ettersom han har sagt nei til flere andre. Igjen, jeg tror denne fyren kjører hardt på deg nå i håp om å presse litt penger ut av situasjonen, at han håper du ikke tør å stå på ditt og/eller ikke vet hvilke rettigheter du har. Hadde jeg vært utleier i en slik situasjon hadde jeg blitt irritert og sikkert klaget over useriøse leietakere til en venninne, og så lagt ballen død og kontaktet andre interessenter. Anonymkode: 7f95a...e84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 6. september 2023 #47 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde spurt om du kan betale en månedsleie mens han prøver å finne andre leietakere. Anonymkode: 73d16...bf8 Men hvorfor skal hun betale når hun ikke har signert en kontrakt? Hun er jo ikke juridisk bundet til utleier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #48 Del Skrevet 6. september 2023 knighten skrev (4 timer siden): Heh, dere er brutale men fair. Takker så masse for mange gode råd og tips! Ja, men det stemmer vel ikke at vi har blitt juridisk enige om en avtale, sant? Og nei, vi har ikke signert noe som helst. Vi ble bare enige om at jeg skulle tenke på det til i dag også skriver vi avtale hvis det blir slik. Og siden utleier selv skriver at h*n måtte si nei til potensielle leietakere, så vil han nok neppe få problemer å leie ut leiligheten, sant? Og ja, jeg kan fint kompensere for annonsekostnadene. Har lært en verdifull lærepenge med det her: "går det greit at jeg sover på det til i morgen også gir jeg lyd hva det blir til?" er det jeg skal si neste gang fremfor å forhaste meg... Muntlig avtale er like bindene som en skriftlig. I en tvist er det vanskeligere å stå med en sterk sak. Med mindre du har sendt melding om at du skal ha den da Anonymkode: 109a1...edf 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #49 Del Skrevet 6. september 2023 Jeg ville svart noe sånt som: "Dersom du allerede har takket nei til mange, så er det helt sikkert noen av de som fortsatt er interessert i å leie leiligheten. Det er vel bedre for deg å leie ut til noen som er interessert i langstidsleie, fremfor meg som kommer til å si opp leiligheten umiddelbart. Jeg har uansett ikke sett og lest kontrakten så det er ikke sikkert denne ville blitt signert uansett." Anonymkode: 884fe...de4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #50 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Utleier har faktisk rett, muntlig aksept er bindende og du skal i praksis betale ut oppsigelsestiden. MEN det blir ord mot ord, det er vanskelig for han å bevise, så du kan bare bli vanskelig å benekte det. Anonymkode: 66c8e...f22 Meh, om det er over natten så tror jeg retten ville sett på det som veldig formildende. Han har vel hatt flere på visning, er jo bare å ringe den neste. Om det var en muntlig avtale flere uker i forveien f.eks så hadde det kanskje vært noe å bli irritert på. Anonymkode: 6208d...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #51 Del Skrevet 6. september 2023 4 hours ago, TBergh said: Hei Hvis de uante problemene er av den typen som ikke kan forutsees, vil dette gå under det som omtales innen jussen som force majeure. Når force majeure oppstår vil de forpliktelser man har ved en kontrakt som oftest opphøre og man vil da kunne være fritatt for ansvar ved manglende oppfyllelse av avtalen. I tillegg er det som en annen har nevnt, en avtale er ikke bindende før den er undertegnet, da det kan være forhold ved objektet (leiligheten) eller ordlyden i avtalen som kan fremstå som urimelige. Med vennlig hilsen TBergh Hva i all verden har force majeure med saken å gjøre? Tror ikke du vet hva begrepet betyr... Force majeure refererer til uforutsette hendelser som naturkatastrofer, krig, pandemi osv. Ikke at TS ikke forutså at de kom til å angre... 🙄 Anonymkode: ef2a1...e7d 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #52 Del Skrevet 6. september 2023 knighten skrev (6 timer siden): Har fått svar fra utleieren: Så ja, hva er det jeg kan gjøre med saken? Jeg skjønner heller ikke hvorfor han setter seg på bakbeina... Er det ikke bare å ta kontakt med noen av de andre som var intr.? Hvordan kan flere her mene at dette er frekt av huseier å skrive? Han etterlyser jo forslag til hvordan de kan løse situasjonen. TS: foreslå til huseier at du kan være behjelpelig med å kontakte neste på listen, eventuelt gi han tillatelse til å være ærlig på årsaken. Frister ikke å godta en leilighet som andre trekker seg fra "bare fordi", da en fort kan anta det er på grunn av leiligheten eller utleier. Om han må legge ut ny annonse og slikt kan han juridisk kreve at du betaler, og i verste fall kan du måtte betale ut oppsigelsestiden (maks 3 mnd). Men du trenger ikke skrive under noe kontrakt uavhengig av løsning, da binder du deg fort til 1 mnd ekstra da oppsigelsestid ikke offisielt gjelder før neste mnd https://huseierforening.no/nar-leietaker-trekker-seg-fra-avtalen/ Sitat Merk at det også kan være inngått en bindende avtale selv om det ikke foreligger en signert avtale, men det vil i så fall bero på en konkret tolkning om det er inngått en bindende avtale, eller om det bare har vært uforpliktende forhandlinger om å leie. Dersom utleier får inn en ny leietaker slik at kontraktsbruddet ikke medfører tap av husleie, kan utleier ikke kreve at leietaker betaler i oppsigelsestiden. Har utleier derimot andre utgifter som følge av kontraktsbruddet, for eksempel med ny annonsering eller visning av leiligheten, så vil han eller hun kunne holde leietaker ansvarlig for disse utgiftene. Anonymkode: 3924f...601 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #53 Del Skrevet 7. september 2023 Hvordan gikk det, ts? Anonymkode: 60ef9...a33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #54 Del Skrevet 7. september 2023 On 9/6/2023 at 2:37 PM, Schmuhu said: Hvordan kan utleier bevise den muntlige avtalen gitt at du nekter den eksisterer? Har du verken opptak eller noko skriftlig så blir det vanskelig å bevise for utleier at en avtale eksisterer. Du må bare nekte troverdig nok. Vær obs på at du da er ferdig med den spesifikke utleieren uansett. Schmuhu Du oppfordrer til løgn. Du må jo være et fantastisk menneske!! Er det rart det er fattige og krig i verden med en slik lav moral. Anonymkode: 88137...b72 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 8. september 2023 #55 Del Skrevet 8. september 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Du oppfordrer til løgn. Du må jo være et fantastisk menneske!! Er det rart det er fattige og krig i verden med en slik lav moral. Anonymkode: 88137...b72 Fattige utleiere i Norge? Hvordan bidrar det å ikke signere en leiekontrakt til krig i verden? I tillegg gikk du for et personangrep. Nå må jeg virkelig lure på hva din moral egentlig er i saken. Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterlandet Skrevet 11. september 2023 Forfatter #56 Del Skrevet 11. september 2023 OPPDATERING: Jeg hørte ikke noe mer fra utleieren, selv om jeg sendte melding til han hvor jeg spurte om ikke han kan bare kontakte noen av de andre som var intr... Noen dager senere, så er annonsen fjernet, men jeg rakk å se at han hadde gått ned i pris på leiligheten han leide ut... Da kan vel denne saken anses som avsluttet, tenker jeg? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #57 Del Skrevet 11. september 2023 Vinterlandet skrev (11 minutter siden): OPPDATERING: Jeg hørte ikke noe mer fra utleieren, selv om jeg sendte melding til han hvor jeg spurte om ikke han kan bare kontakte noen av de andre som var intr... Noen dager senere, så er annonsen fjernet, men jeg rakk å se at han hadde gått ned i pris på leiligheten han leide ut... Da kan vel denne saken anses som avsluttet, tenker jeg? Virker sånn Bra det ordna seg, husk på det til neste gang 😄 Anonymkode: 05d87...b9c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #58 Del Skrevet 11. september 2023 Vinterlandet skrev (1 time siden): OPPDATERING: Jeg hørte ikke noe mer fra utleieren, selv om jeg sendte melding til han hvor jeg spurte om ikke han kan bare kontakte noen av de andre som var intr... Noen dager senere, så er annonsen fjernet, men jeg rakk å se at han hadde gått ned i pris på leiligheten han leide ut... Da kan vel denne saken anses som avsluttet, tenker jeg? Kan jeg få spørre hva som fikk deg til å revurdere? Anonymkode: 6208d...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterlandet Skrevet 11. september 2023 Forfatter #59 Del Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan jeg få spørre hva som fikk deg til å revurdere? Anonymkode: 6208d...eeb Ingen parkering. Ingen vindu i soverommet (ved f.eks brann/røyk). Det ble også for lite mtp. alt jeg har av flyttelass. Badet hadde så vidt plass til meg selv. Hadde heller ikke hatt plass til tørkestativ der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #60 Del Skrevet 11. september 2023 Schmuhu skrev (På 6.9.2023 den 14.37): Hvordan kan utleier bevise den muntlige avtalen gitt at du nekter den eksisterer? Har du verken opptak eller noko skriftlig så blir det vanskelig å bevise for utleier at en avtale eksisterer. Du må bare nekte troverdig nok. Vær obs på at du da er ferdig med den spesifikke utleieren uansett. Schmuhu Hvis du har korrespondert med utleier på sms eller Mail, har utleier dokumentasjon på at du har takket ja. Min datter er utleier og var i tilsvarende situasjon. Hun fikk husleie i 3 mnd … de fant ny leietaker så den første slapp unna med 1 eller 2 husleier. Anonymkode: 92e4d...bb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå