Gå til innhold

[Haster!] Jeg fant en leilighet, vi ble muntlig enige om å signere kontrakt i dag, men må trekke meg...

Vinterlandet

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er i en pikant hastesituasjon nå... Jeg var dum nok å sa JA til å skrive under på en kontrakt i dag med en utleier. Vi skal skrive under på det i dag kl.1630. Men, etter å ha grublet over det gjennom hele natten, så må jeg trekke meg fra å leie hos utleieren da uante problemer har dukket opp... Men, utleier mener at jeg er juridisk pliktet til å leie pga. muntlig avtale. Utleier har også sagt nei til andre potensielle utleiere. Også spør utleier om jeg har forslag til hvordan vi kan løse det her..

Endret av Vinterlandet
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge avtalen ikke er  signert bør det vel være en nokså grei sak. Utleier kan vel kontakte  noen av de andre som var interessert.

Endret av Rødstrupa
  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan utleier bevise den muntlige avtalen gitt at du nekter den eksisterer?

Har du verken opptak eller noko skriftlig så blir det vanskelig å bevise for utleier at en avtale eksisterer. Du må bare nekte troverdig nok.

Vær obs på at du da er ferdig med den spesifikke utleieren uansett.

Schmuhu

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor utleier setter seg på bakbeina her. Vil han tvinge noen som ikke vil bo i leiligheten hans til å flytte inn? 

Du har ikke signert kontrakt, men du kan si at om du får telefonnr til den personen han sa nei til så kan du ringe å si at leiligheten er ledig likevel. (muntlig avtale ER bindende, men samtidig så blir det sjeldent tatt opp fordi du kan si: Nei det har jeg ALDRI sagt, å så blir det ord mot ord, og da faller det i fisk)

Som om det er et problem i dag å leie ut en leilighet liksom. 

Anonymkode: 98439...98c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (4 minutter siden):

Hvordan kan utleier bevise den muntlige avtalen gitt at du nekter den eksisterer?

Har du verken opptak eller noko skriftlig så blir det vanskelig å bevise for utleier at en avtale eksisterer. Du må bare nekte troverdig nok.

Vær obs på at du da er ferdig med den spesifikke utleieren uansett.

Schmuhu

Og andre han snakker  med....

Anonymkode: 2e911...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar fra utleieren:

Sitat

Du har sagt ja til å leie leiligheta og er dermed allerede forpliktet juridisk. Din begrunnelse er etter min oppfatning ikke holdbar for å gå fra inngått muntlig avtale. Har allerede sagt fra meg flere potensielle leietakere. Tar gjerne mot forslag fra deg om hvordan dette kan løses.

Så ja, hva er det jeg kan gjøre med saken? Jeg skjønner heller ikke hvorfor han setter seg på bakbeina... Er det ikke bare å ta kontakt med noen av de andre som var intr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utleier har faktisk rett, muntlig aksept er bindende og du skal i praksis betale ut oppsigelsestiden.

MEN det blir ord mot ord, det er vanskelig for han å bevise, så du kan bare bli vanskelig å benekte det. 

Anonymkode: 66c8e...f22

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utleier har faktisk rett, muntlig aksept er bindende og du skal i praksis betale ut oppsigelsestiden.

MEN det blir ord mot ord, det er vanskelig for han å bevise, så du kan bare bli vanskelig å benekte det. 

Men, kan vi ikke bare bli enige om en kompromiss om at jeg bor der i 1 mnd. fremfor 3 mnd. f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knighten skrev (Akkurat nå):

Men, kan vi ikke bare bli enige om en kompromiss om at jeg bor der i 1 mnd. fremfor 3 mnd. f.eks?

Det må du spørre uteleier om, ikke meg. Men jeg synes det er en god deal nå i disse studiestart-dager.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare benekte det. Si at du hadde sagt at "du skulle tenke på saken over natten", og at utleier tok dette som et løfte, dersom det skulle bli noen sak av det. Har han det ikke skriftlig på sms eller noe, kan han ikke bevise hva du har sagt muntlig.

Du får bare beklage og be han kontakte noen av de andre. Det er heller lite sannsynlig at han vil få noe problem med å leie ut til andre, dersom han allerede har sagt i fra seg flere interesserte utenom deg, som han påstår.

Bare hold fast ved din "versjon". Det kan ikke bevises at du har sagt ja.

Anonymkode: e1bb6...bf9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knighten skrev (2 minutter siden):

Ja dere kan bli enige om mye.. hvis jeg var utleier hadde jeg latt deg fare og ringt de neste på listen bare, han skal tydeligvis gjøre seg litt vanskelig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ A: Du gir han en kompensasjon tilsvarende det det koster å sette inn en ny annonse.

Alternativ B: Du gir beng i hele fyren, slutter å svare på meldinger osv

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heh, dere er brutale men fair. Takker så masse for mange gode råd og tips!

Ja, men det stemmer vel ikke at vi har blitt juridisk enige om en avtale, sant? Og nei, vi har ikke signert noe som helst. Vi ble bare enige om at jeg skulle tenke på det til i dag også skriver vi avtale hvis det blir slik.

Og siden utleier selv skriver at h*n måtte si nei til potensielle leietakere, så vil han nok neppe få problemer å leie ut leiligheten, sant?

Og ja, jeg kan fint kompensere for annonsekostnadene.

Har lært en verdifull lærepenge med det her: "går det greit at jeg sover på det til i morgen også gir jeg lyd hva det blir til?" er det jeg skal si neste gang fremfor å forhaste meg... :(

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en flaske vin til han og be om unskyldning for at du har kastet bort tiden hans. Her er det du som har dummet deg ut. Sannsynligvis ordner det seg.

Dropp dette ord mot ord -tullet. Voksne folk opperer ikke på denne måten.

Endret av Bigote
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knighten skrev (1 minutt siden):

Ja, men det stemmer vel ikke at vi har blitt juridisk enige om en avtale, sant? Og nei, vi har ikke signert noe som helst. Vi ble bare enige om at jeg skulle tenke på det til i dag også skriver vi avtale hvis det blir slik.

Og siden utleier selv skriver at h*n måtte si nei til potensielle leietakere, så vil han nok neppe få problemer å leie ut leiligheten, sant?

Har lært en verdifull lærepenge med det her: "går det greit at jeg sover på det til i morgen også gir jeg lyd hva det blir til?" er det jeg skal si neste gang fremfor å forhaste meg... :(

Jeg syns måten han svarer deg på er frekk og ekkel. Jeg hadde ikke villet leid av ham. Skriv bare at du beklager at det ble sånn og at du ønsker ham lykke til i jakten på en leietaker. Har dere ikke signert kontrakt så er det ikke bindende. 

Anonymkode: bb916...045

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
knighten skrev (2 minutter siden):

Om dere var enige om å skrive kontrakt i dag så høres det jo ut som om du har takket ja til leiligheten? Tilbud og aksept er i utgangspunktet nok til å inngå en avtale. 

Anonymkode: 05d87...b9c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til han at det er bedre for han å få inn noen som vil bli boende fremfor deg som kommer til å si opp raskt uansett.

Anonymkode: f32d5...6f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at du oppfattet det slik. Godt du har flere interessenter. Lykke til med utleie. 

Og så lar du det fare.

Anonymkode: b72bc...1da

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knighten skrev (5 minutter siden):

Det hadde vært helt umulig hvis du faktisk hadde signert, slik det er nå kan du sette deg helt på bakbena og nekte på alt. Faktisk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...