Gå til innhold

Hvordan møte overgriper igjen, i rettsal?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

fjernet.

Endret av Gjest
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen råd annet enn å stå i det. Og ikke la dette knekke deg, uansett hva utfallet blir.

Anonymkode: aab37...75a

• Liker 1
Skrevet

Skjønte ikke så mye av dette her jeg 

Anonymkode: 1cab9...2d5

Skrevet

Sånne saker kan nok dessverre være veldig vanskelige  Selv om du blir trodd,så må det bevises i tillegg. Og det må bevises med 99% sikkerhet. Når lang tid har gått så er minnene mer uklare for vitner etc. Har vært i lignende rettsak hvor venninne var fornærmet, og siktede unngikk fengsel fordi det ikke var mulit å bevise alderen hans på gjerningstidspunktet. Jeg synes at du er kjempetøff som har anmeldt og gått gjennom rettsak. Forstår skuffelsen over at han ikke ble dømt. Men han vil nok få sin straff en dag, og karma tror jeg på. Beste råd er å prøve å tenke at han vil få sin straff, og at du er en sterk person som har gjort det du kunne for å få han dømt. 

Anonymkode: d4a6d...80d

Skrevet

I tillegg så kan du tenke at om han gjør noe mot andre så vil det styrke deres sak at han har vært anmeldt for lignende tidligere. 

• Liker 2
Skrevet

Her er det vel mest å ta tak i at du var 14år(?) Og ikke 4år. Og at mentaliteten på en 4 åring er noe annet enn en på 14. 

Når voksne prater om overgrep rundt små barn opp til 4/5år eller i alder de sliter å utrykke seg,  så har ikke det relevans for hva som skjedde i ettertid.  

Du får bare bestemme deg for at han ikke skal slippe unna. 

Forskjelle da og denne gangen det gjelder er snakk om det fra voksne. Er det detaljer med han du ikke normalt skal se , som du husker. Feks fødselsnerke ol. Eller alt er relativt, for din sak

Anonymkode: 42ed8...0ed

Skrevet

Prøv å tenke at bare det at det ble rettsak er stort i seg selv. De færreste saker kommer så langt. Å bevise overgrep langt tilbake i tid er vanskelig. Og uten tekniske bevis så er det sjeldent politiet tar sjansen på å prøve saken ovenfor retten. 
Politiet prøvde ikke min sak siden overgriper nektet og det ikke finnes tekniske bevis. Hjelper ikke at forklaringen min blir støttet av journaler og skolepapirer og avhør av personer. 

Du kan be om i rettssalen at han sitter slik at du slipper å se han. Evt at du velger å følge saken fra et annet rom. 

Anonymkode: d425a...921

Skrevet

Skulle inn og svare på spørsmålet i overskriften men du hadde skrevet en hel bok så jeg gidder ikke lese. Du får altså svar på overskriften:

Du møter han strengt tatt ikke, du sitter i samme rom som han, adskilt. Så må du bare ta deg sammen og stå I det, og du kan bestemme om du vil se på han eller ikke. Du bestemmer selv hvor mye tanke og følelser du velger å legge i det, og du trenger ikke å la han påvirke deg.

Anonymkode: 46a6c...1c4

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde dette skjedd i dag, og du hadde vært et barn så hadde du sluppet å møte overgriperen din i retten.

Nå avhøres alle barn i tilrettelagt avhør, og så spilles avhøret av i retten. Nettopp for at barn skal slippe den påkjenningen du har fått. 

Så det er ikke rart at dette var tøft og vanskelig for deg. Forsøke å se fremover 🩷

Anonymkode: 348e8...933

Skrevet

Det beste tipset jeg kan gi deg er at du unngår blikkontakt og å se på vedkommende.

Anonymkode: bc61b...153

Skrevet

Det er bra du gjør det som er for å få en endelig slutt på saken. Stusser noe over kommunikasjonen som har vært mellom dine familiemedlemmer. Hvorfor snakket ikke dere om hva som var tilfellet før saken kom opp?

Anonymkode: 3dc94...f63

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er bra du gjør det som er for å få en endelig slutt på saken. Stusser noe over kommunikasjonen som har vært mellom dine familiemedlemmer. Hvorfor snakket ikke dere om hva som var tilfellet før saken kom opp?

Anonymkode: 3dc94...f63

Det er veldig viktig at jeg får en endelig slutt på denne saken. Jeg har fortalt mine familiemedlemmer om overgrepet, hvor det skjedde, hvordan det skjedde osv. Jeg har derimot aldri sagt til noen at overgriper lå i sengen min mens overgrepet skjedde, for det har ikke skjedd. Min far har laget sitt eget bilde sammen med sin andre kone. Min mor, tror ikke på meg. 

Endret av Danielx
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Sånne saker kan nok dessverre være veldig vanskelige  Selv om du blir trodd,så må det bevises i tillegg. Og det må bevises med 99% sikkerhet. Når lang tid har gått så er minnene mer uklare for vitner etc. Har vært i lignende rettsak hvor venninne var fornærmet, og siktede unngikk fengsel fordi det ikke var mulit å bevise alderen hans på gjerningstidspunktet. Jeg synes at du er kjempetøff som har anmeldt og gått gjennom rettsak. Forstår skuffelsen over at han ikke ble dømt. Men han vil nok få sin straff en dag, og karma tror jeg på. Beste råd er å prøve å tenke at han vil få sin straff, og at du er en sterk person som har gjort det du kunne for å få han dømt. 

Han ble dømt i tingretten, fikk 1 år i fengsel med strafferabatt så 8 måneder. Han ble også dømt til å betale oppreisningserstatning, så anket han å fikk anken sin godkjent. Jeg kommer til å bli meget skuffet om han ikke blir dømt i lagmannsretten. Jeg prøver å ikke ta sorgen på forskudd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...