Gå til innhold

Hvordan sy inn kjole?

Helle Sofie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger å få sydd inn en kjole jeg snart skal bruke i et bryllup. Jeg er selv helt grønn på dette og har desverre ikke råd til skredder.. Problemet med kjolen er at den e for stor i overkroppen, spesielt bysten, og har brystpads sydd inn i stoffet (jeg tror ikke noen av oss ønsker kjeglebryst på festen). Kjolen er en chiffon gulvlengde V-hals med sommerfuglermer. 

Har dere noen tips? Jeg kan få tilgang til symaskin om jeg må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn en annen kjole å gå med. 

Om du ikke kan sy, er ikke dette kjolen eller endringen å prøve seg på. 

Chiffon er vanskelig å sy pent. Det er IKKE et nybegynner-stoff. 

Å få til god passform over bysten, er heller ikke et godt nybegynner-prosjekt. Det er vanskelig. 

Så her ville jeg rett og slett bitt i det sure eplet og funnet en annen kjole, og heller spare til skredder som kan gjøre en god jobb med kjolen til neste anledning. 

Det er godt over 90% sannsynlighet for at du ødelegger hele kjolen om du prøver deg på dette selv, når du ikke har noe sy-erfaring. 

Anonymkode: da7be...370

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Finn en annen kjole å gå med. 

Om du ikke kan sy, er ikke dette kjolen eller endringen å prøve seg på. 

Chiffon er vanskelig å sy pent. Det er IKKE et nybegynner-stoff. 

Å få til god passform over bysten, er heller ikke et godt nybegynner-prosjekt. Det er vanskelig. 

Så her ville jeg rett og slett bitt i det sure eplet og funnet en annen kjole, og heller spare til skredder som kan gjøre en god jobb med kjolen til neste anledning. 

Det er godt over 90% sannsynlighet for at du ødelegger hele kjolen om du prøver deg på dette selv, når du ikke har noe sy-erfaring. 

Ja var igrunnen dette jeg var redd for.. Takk for reality-check🥲 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan høre på div sygrupper på Facebook om noen kan ta på seg jobben for en litt billigere penge en skredder. 

Anonymkode: 300fd...3bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle Sofie skrev (3 minutter siden):

Ja var igrunnen dette jeg var redd for.. Takk for reality-check🥲 

Haha, om det hjelper, så svarer jeg klok av skade 😛 Hilsen en som også har En Sånn Kjole hengende i skapet.. Jeg har brukt et halvt år på å lære meg å sy, og jeg innser at jeg ikke er i nærheten av flink nok til å gå løs på den ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle Sofie skrev (På 6.9.2023 den 12.15):

Hei! Jeg trenger å få sydd inn en kjole jeg snart skal bruke i et bryllup. Jeg er selv helt grønn på dette og har desverre ikke råd til skredder.. Problemet med kjolen er at den e for stor i overkroppen, spesielt bysten, og har brystpads sydd inn i stoffet (jeg tror ikke noen av oss ønsker kjeglebryst på festen). Kjolen er en chiffon gulvlengde V-hals med sommerfuglermer. 

Har dere noen tips? Jeg kan få tilgang til symaskin om jeg må. 

Er det en dyr eller på noen måte verdifull kjole? Dersom dette feks er en kjole du har fått gratis, har fra før og ellers vil donere eller har kjøpt billig brukt? Da kan du forsøke. Fremgangsmåte: søk opp videoer om «alterring dress» etc på YouTube. Gjør endringene med hånd først, og uten å kappe i stoffet. Det verste som kan skje er jo at du ikke får det til, og da er bare tid tapt.

Å endre en kjole er ikke så vrient som folk skal ha det til. Hvorfor ikke? Fordi kjoler sjeldent skal tåle mer enn at man har dem på. De skal ikke tåle vekt, vask etc. De skal bare tåle en kvelds bruk. Derfor er også skikkelig dyre kjoler du får kjøpt i fancy butikker helt elendig sydd sammen. Det skal ikke så mye til for en amatør å gjøre det like dårlig som en merkebutikk. Og det er kvalitetsnivået på selskapskjoler vi er vant til - dårlig. Du trenger ikke sy godt. Det gjør nesten ingen kommersielle aktører.

Er den dyr og/eller på andre vis verdifull? Da er det mer å tape, og du bør nok se om du kan låne en annen kjole, eller kjøpe en brukt.

Anonymkode: d2d2f...d45

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det en dyr eller på noen måte verdifull kjole? Dersom dette feks er en kjole du har fått gratis, har fra før og ellers vil donere eller har kjøpt billig brukt? Da kan du forsøke. Fremgangsmåte: søk opp videoer om «alterring dress» etc på YouTube. Gjør endringene med hånd først, og uten å kappe i stoffet. Det verste som kan skje er jo at du ikke får det til, og da er bare tid tapt.

Å endre en kjole er ikke så vrient som folk skal ha det til. Hvorfor ikke? Fordi kjoler sjeldent skal tåle mer enn at man har dem på. De skal ikke tåle vekt, vask etc. De skal bare tåle en kvelds bruk. Derfor er også skikkelig dyre kjoler du får kjøpt i fancy butikker helt elendig sydd sammen. Det skal ikke så mye til for en amatør å gjøre det like dårlig som en merkebutikk. Og det er kvalitetsnivået på selskapskjoler vi er vant til - dårlig. Du trenger ikke sy godt. Det gjør nesten ingen kommersielle aktører.

Er den dyr og/eller på andre vis verdifull? Da er det mer å tape, og du bør nok se om du kan låne en annen kjole, eller kjøpe en brukt.

Anonymkode: d2d2f...d45

Dette er jo bare direkte feil. 

En kjole skal ikke bare "Henge sammen". Den skal ha god passform. 

Å lage en kjole som "Henger sammen" er dritenkelt. Men om du ønsker en kjole som faktisk sitter pent på, uten at stoffet buler ut på rare steder, rynker seg,  strammer andre steder, oppfører seg annerledes når du sitter kontra når du står eller går, osv. så er dette vanskelig. 

Ts skal bruke kjolen i et bryllup, så da er det naturlig å tro at hun faktisk bryr seg om hvordan kjolen ser ut, og vil at det skal se pent ut - ikke bare "henge sammen". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, TS, Kanskje for sent å svare nå, men hva om å ta ut de innsatsene som gir deg kjegleformede bryst, og bare bruke vanlig bh under. Og, hvis overdelen er fortsatt for stort, så kan du bruker en korsett-belte for å stramme kjolen inn, slikt: 

image.png.e8017363164cb78a64527e68571e3085.png

Hvis dette ikke er din stil, prøv å sy inn sidene for hånd. Se også om du kan sy inn i skuldrene, for å minske utringning. Jeg er litt uenig med andre svarene, du har jo en kjole, og man kan faktisk gjøre en del enkle justeringer slit at kjolen kan fint brukes en gang i et bryllup, og ingen kommer til å legge merke at kjolen er egentlig stor, og at du har sydd den inn for hånd. 

Anonymkode: 9c2f4...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere å komme med forslag om man har et bilde å se av kjolen. For alt bunner i hvordan den er sydd sammen. Ellers enig med noen litt lenger opp her, at den høres ut som et litt vanskelig prosjekt. 

Men har du litt dårlig råd. Så er det ikke dumt å lære seg å sy litt. Blir du god, kan du også tjene litt på å bytte glidelåser ol også som hobby inntekt

Anonymkode: 95195...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...