Gå til innhold

Du som har blitt frisk av fødselsdepresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en nydelig gutt for 7 mnd siden. Gleder meg utrolig mye da han var i magen. Veldig høyt ønsket.
Fødselen gikk ikke helt som forventet, jeg ble veldig dårlig etter fødsel, som jeg var i flere mnd. Jeg følte ingenting de første dagene. Følte jeg hadde ødelagt livet mitt. Var livredd, for alt. For at han skulle dø osv. Jeg var også veldig stolt over han og ville vise han til alle. Men allikevel så hadde jeg mye stygge tanker. Jeg ville ofte rømme fra alt. Ville gi alt ansvaret til samboeren og bare stikke. Det sa jeg flere ganger til han. Gråt mye. Skjønte ikke når andre snakket om den morsfølelsen. Følte jeg bare lånte han, og at noen snart skulle hente han. Jeg fant ikke roen. 

Plutselig en dag så «våknet» jeg. Han var min. Elsker han over alt. Er så glad i babyen min, at det gjør vondt. Jeg koser meg så mye nå! Nå er han 7 mnd og jeg husker nesten ingenting fra nyfødt til 6 mnd. DET sliter jeg med nå. Jeg hater meg selv for å hatt sånne tanker. Han så var så ønsket i mange år. Verdens fineste lille gutt, og jeg «brydde» meg nesten ikke i begynnelsen. Jeg koste med han, lekte med han og alt der der. Men hadde det ikke bra inni meg. Jeg koste meg ikke. Jeg har så lyst på den tiden tilbake.. Jeg husker nesten ingenting😢

Jeg har gått til psykolog, og jeg har blitt bedre, men sliter med dårlig samvittighet for gutten min.. 

er det andre som har det sånn etter du har blitt bedre/frisk fra en fødselsdepresjon? Hvordan har du der nå? 

Anonymkode: 8863f...772

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du var syk og gjorde så godt du kunne. Forsøk å legg bort den dårlige samvittigheten og gled deg over sønnen din nå. 

• Hjerte 3
Skrevet

Kjenner meg godt igjen, både i traumatisk fødsel, sykdom etterpå og mye annet. Nå har det gått snart 15 år, og jeg har fått to barn til (uten depresjon!). Det tok lang tid å tilgi meg selv, selv om jeg egentlig ikke trenger tilgivelse. Jeg var jo syk! Noen timer med en kommunepsykolog hjalp veldig. 

Anonymkode: 567b9...565

Skrevet

Som å lese om meg selv, TS. Hadde det akkurat som deg og varte ca like lenge. Depresjonen gikk sakte, men sikkert over fra 6mnd som mamma - og det gjorde den dårlige samvittigheten også. Tilgi deg selv! Du har ikke gjort noe galt. 

Anonymkode: 92f25...11b

Skrevet

Har ikke hatt depresjon selv, men du har gjort så godt du kan selvom du har hatt det vondt. Nyt tiden fremover i stedet for å fokusere på hva du kunne gjort annerledes tidligere ❤️ 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i alt - selv om det er 13 år siden nå 🧡 

Dette er ikke uvanlig! Ansvaret med å ha barn er fullstendig altoppslukende de første årene. 

Jeg husker at jeg gikk og tenkte på at "det er ti år til sønnen min er 10 år, og da er jeg ti år eldre". Det kan høres rart ut, men det var da det gikk opp for meg, alt sammen. 

Men så gikk tida brennkvikt! Og nå er jeg 13 år eldre 😅

Anonymkode: a815c...c3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...