AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #1 Skrevet 6. september 2023 Vi har kjøpt oss nybygg, og flytter inn Q4 2024. Planen var å selge vår nåværende leilighet neste sensommer/høst, men banket tipset oss om å selge nå før prisene evt går ned. Da må vi i så fall ha forbehold om at overtakelse ikke skjer før til neste år, vi har barn og må jo ha et sted å bo i mellomtiden. Vi bor i en av Norges største byer (ikke Oslo), det er en relativt ny 3-roms i god standard i et rolig nabolag. Jeg blir litt stressa når banken ber oss selge allerede nå, men samtidig, mister man ikke mange potensielle kjøpere med et slikt forbehold? Hva ville du ha gjort i denne situasjonen? Anonymkode: e8e4e...655
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #2 Skrevet 6. september 2023 Hadde ikke startet salgsprosessen før det er faktisk bekreftet innflytting i den nye boligen. Om dere regner med ca 6 mnd på salgs- og overtakelsesprosessen, er vel april/mai et greit tidspunkt å starte salgsprossen? Hvordan er boligmarkedet i deres område? Det er jo forskjell på Stavanger og Oslo. Men hvordan stiller det seg økonimisk for dere dersom prosessen tar lenger tid? Klarer dere å betjene begge boligene? Nå hører jeg ikke på banker for jeg anser de som selgere og ikke rådgivere. Anonymkode: 9f135...5d2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #3 Skrevet 6. september 2023 Jeg hadde solgt nå og leid i mellomtiden Anonymkode: 9ad90...001 2
Carrot Skrevet 6. september 2023 #4 Skrevet 6. september 2023 (endret) Er det deres belåningsgrad som gjør at banken kommer med dette rådet? Kan dere leie i mellomtiden? Kan dere tåle å selge med "tap" i fht dagens marked? Endret 6. september 2023 av Carrot
Tvist Skrevet 6. september 2023 #5 Skrevet 6. september 2023 Prisene synker allerede nå. Me. Det er et sjansespill. Kanskje har prisene sunket mer når du helst vil selge. Eller så kan de ha stabilisert seg.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #6 Skrevet 6. september 2023 Carrot skrev (28 minutter siden): Er det deres belåningsgrad som gjør at banken kommer med dette rådet? Kan dere leie i mellomtiden? Kan dere tåle å selge med "tap" i fht dagens marked? Vi tåler et tap på 20% fra dagens verdi før vi havner under 15% EK. Vi har også litt sikkerhet i muligheten for forskudd på arv/ kausjonist, dette vet banken om. Med dagens rentenivå har vi også råd til å betjene begge boligene en periode, men klart, går renta mye mer opp blir det vanskelig. Anonymkode: e8e4e...655
Carrot Skrevet 6. september 2023 #7 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi tåler et tap på 20% fra dagens verdi før vi havner under 15% EK. Vi har også litt sikkerhet i muligheten for forskudd på arv/ kausjonist, dette vet banken om. Med dagens rentenivå har vi også råd til å betjene begge boligene en periode, men klart, går renta mye mer opp blir det vanskelig. Anonymkode: e8e4e...655 Nå vet jeg ikke hvilken relasjon dere har til banken og til rpdgiver men jeg ville stilt spørsmål til dem hvorfor de mener og råder dere til dette slik at dere skjønner hvor banken kommer fra i mer detalj enn dere tilsynelatende gjør nå? en rådgiver i banken skal søke gi dere info som hjelper dere, ikke råd som gjør dere usikre.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #8 Skrevet 6. september 2023 Det er få som vil gå med på overtagelse om over et år. Så allerede der taper dere nok mange potensielle kjøpere. Så dere bør enten selge nå og leie noe annet i mellomtiden. Overtagelse på nybygg blir uansett veldig ofte forsinket. Eller dere bør vente med salget et år. Anonymkode: ac9ae...9bf
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #9 Skrevet 6. september 2023 Hadde solgt nå, renten kommer til å fortsette å stige og da kommer det fler boliger for salg samtidig som færre har samme kjøpekraft. Jobbet dom megler ved forrige krakk og det gikk tregt i markedet. Bedre for dere å selge nå, leie og så kjøpe når prisene synker. Anonymkode: df171...783
newman01 Skrevet 6. september 2023 #10 Skrevet 6. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Bedre for dere å selge nå, leie og så kjøpe når prisene synker. Nå har TS allerede kjøpt et nybygg som står klar om et års tid, så akkurat det tipset blir litt vanskelig. Og det er ganske få som ville gått på bruktboligjakt nå idag med potensiell overtagelse oktober neste år om prisene skal nedover? 1
Gjest takinova Skrevet 6. september 2023 #11 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har kjøpt oss nybygg, og flytter inn Q4 2024. Planen var å selge vår nåværende leilighet neste sensommer/høst, men banket tipset oss om å selge nå før prisene evt går ned. Da må vi i så fall ha forbehold om at overtakelse ikke skjer før til neste år, vi har barn og må jo ha et sted å bo i mellomtiden. Vi bor i en av Norges største byer (ikke Oslo), det er en relativt ny 3-roms i god standard i et rolig nabolag. Jeg blir litt stressa når banken ber oss selge allerede nå, men samtidig, mister man ikke mange potensielle kjøpere med et slikt forbehold? Hva ville du ha gjort i denne situasjonen? Anonymkode: e8e4e...655 Jeg ville lagt ut nå. Hvis dere er heldige å få solgt, så leier dere så billig som dere kan i perioden frem til overtakelse.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #12 Skrevet 6. september 2023 takinova skrev (35 minutter siden): Jeg ville lagt ut nå. Hvis dere er heldige å få solgt, så leier dere så billig som dere kan i perioden frem til overtakelse. Men er risikoen for fall i markedet så stor at det blir verdt det? En ting er kanskje at vi sparer oss noen (hundre)tusen-lapper, men er det verdt å bruke en travel småbarnshverdag på en ekstra flytting? Leie lager til tingene våre? Rive barna fra et trygt hjem og inn i en midlertidig løsning? Hva med barnehage, skal de bytte barnehage for ett år? Anonymkode: e8e4e...655 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #13 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men er risikoen for fall i markedet så stor at det blir verdt det? En ting er kanskje at vi sparer oss noen (hundre)tusen-lapper, men er det verdt å bruke en travel småbarnshverdag på en ekstra flytting? Leie lager til tingene våre? Rive barna fra et trygt hjem og inn i en midlertidig løsning? Hva med barnehage, skal de bytte barnehage for ett år? Anonymkode: e8e4e...655 Du gir svaret selv. Dere ønsker å ta risikoen ved å tape noen prosent ved salg etter overtagelse, for å beholde hverdagen dere har til dere flytter. Banken prøver å sikre dere, og dermed seg selv. Anonymkode: 3364c...734 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #14 Skrevet 6. september 2023 Ikke forbehold om at det ikke er innflytting førQ4 24, da mister dere 90% av kjøperne. Minst. Anonymkode: 18a8c...a98
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #15 Skrevet 6. september 2023 Dere kan glemme den overtakelsen der. Men dere kan leie i mellomtiden. Anonymkode: e7664...3f5 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #16 Skrevet 6. september 2023 Det tar normalt 2 til 3 måneder å selge bolig i et friskmeldt boligmarked. Boligmarkedet er per i dag definitivt ikke friskmeldt. Ei i familien kjøpte nytt(gammelt) hus rett etter nyttår. Innflytting var mai så de stresset ikke med å starte salgsprosessen av leiligheten før innflyttingsdatoen. De har enda ikke fått solgt leiligheten og nå begynner banken å mase. Ikke få de lov til å leie ut leiligheten heller. Selv lever jeg etter å minimere risiko så godt det lar seg gjøre, så jeg hadde startet prosessen å selge Anonymkode: 3fec3...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #17 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men er risikoen for fall i markedet så stor at det blir verdt det? En ting er kanskje at vi sparer oss noen (hundre)tusen-lapper, men er det verdt å bruke en travel småbarnshverdag på en ekstra flytting? Leie lager til tingene våre? Rive barna fra et trygt hjem og inn i en midlertidig løsning? Hva med barnehage, skal de bytte barnehage for ett år? Anonymkode: e8e4e...655 Få så pademien komme. Eller invasjonen av Ukraina. Ingen vet noe som helst om fremtiden. Annet at der ser mørkt ut. Du flytter ikke en hel ekstra gang, men maks en halv gang ekstra. Noe vil jo stå uåpnet på et lager. Tingene dine vil ha det helt fint på et lager. Tegn ei god forsikring. Rive barna ut av et trygt hjem? Er de ekstra sårbare av en grunn? Norge har hauger med unger som har flytta hit og dit, hadde flere sett med steforeldre og/eller fosterforeldre. Mange har bodd på barnehjem og en del har til og med bodd i flyktningeleire. Og jammen har det blitt folk av disse også. Og igjen, er barna dine særlig sårbare siden de ikke kan bytte barnehage? Jeg tror dere er så drittrike, og dermed direkte late, at det er ikke så nøye hva dere gjør. Du bruker noen unger som unnskyldning for å kaste hundretusner ut av vinduet. Fordi det er så slitsomt for deg. Hjelpe meg penger ødelegger hodet på folk. Anonymkode: b9d41...2b2 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #18 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Få så pademien komme. Eller invasjonen av Ukraina. Ingen vet noe som helst om fremtiden. Annet at der ser mørkt ut. Du flytter ikke en hel ekstra gang, men maks en halv gang ekstra. Noe vil jo stå uåpnet på et lager. Tingene dine vil ha det helt fint på et lager. Tegn ei god forsikring. Rive barna ut av et trygt hjem? Er de ekstra sårbare av en grunn? Norge har hauger med unger som har flytta hit og dit, hadde flere sett med steforeldre og/eller fosterforeldre. Mange har bodd på barnehjem og en del har til og med bodd i flyktningeleire. Og jammen har det blitt folk av disse også. Og igjen, er barna dine særlig sårbare siden de ikke kan bytte barnehage? Jeg tror dere er så drittrike, og dermed direkte late, at det er ikke så nøye hva dere gjør. Du bruker noen unger som unnskyldning for å kaste hundretusner ut av vinduet. Fordi det er så slitsomt for deg. Hjelpe meg penger ødelegger hodet på folk. Anonymkode: b9d41...2b2 4-åringen min gikk helt i klikk da vi flytta. Det er nesten et år siden og han har så vidt kommet over det. Det er ikke noe galt med ham, men han er tander for endringer. Om vi skulle flytta igjen nå hadde det vært fullstendig krise. Å drive og flytte øst og vest og være i tre forskjellige barnehager på kort tid er ikke bra for barn. Skjønner TS veldig godt. Det finnes ting som er viktigere enn penger. Anonymkode: 29eea...993
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #19 Skrevet 6. september 2023 IKKE flytt! Vi var i samme situasjon, og nybygget ble i tillegg forsinket. Det slet oss, og barna ut å flytte så mye. Hadde aldri gjort det samme igjen! Kanskje får dere er par hundre tusen mindre for boligen om et år, men kanskje ikke. Ikke hør på banken her er mitt erfaringsbaserte råd…. Anonymkode: befc9...97f
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #20 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 4-åringen min gikk helt i klikk da vi flytta. Det er nesten et år siden og han har så vidt kommet over det. Det er ikke noe galt med ham, men han er tander for endringer. Om vi skulle flytta igjen nå hadde det vært fullstendig krise. Å drive og flytte øst og vest og være i tre forskjellige barnehager på kort tid er ikke bra for barn. Skjønner TS veldig godt. Det finnes ting som er viktigere enn penger. Anonymkode: 29eea...993 Stakkars din tandre unge da. Men pass dere for å gamble for mye. Et krakk og litt kreft må dere bo på nåde hos en huseier med ei årslønn lik den dere kan bare kaste ut av vinduet. Dere i øvre middelklasse er farlig nært ruin og bostøtte som alle oss andre. Anonymkode: b9d41...2b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå