AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #1 Skrevet 6. september 2023 Var så flink til å spise variert før men de siste årene har mat vært bare negativt og det har vært alt for lett å bare ty til sjokolade hver dag. Spiser minst en stor plate sjokolade hver dag. Hvordan finne viljestyrken til å klare å gå forbi sjokoladen i butikken? Og hvordan finne matgleden igjen? Mye av det jeg kunne kose meg med før er bare blitt ekkelt. Jeg vet at dette er forferdelig og jeg føler meg ikke bra i det hele tatt, men jeg trenger gode råd til å komme meg ut av dette. Har ADD og bipolar lidelse, sliter veldig med pms, så et bedre kosthold burde virkelig være på plass. Anonymkode: 6bcfc...d61 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #2 Skrevet 6. september 2023 Du må bestemme deg for at du vil holde ut den uken det tar å bli kvitt suget. Start med å gjøre en sunn ukeshandling slik at du slipper å gå på butikken igjen før uka er slutt. Når du har greid deg den uken så må du bruke det du har vært gjennom som motivasjon under neste ukeshandling, for hvis du går tilbake til gamle vaner så må du gå gjennom en slik uke en gang til... Anonymkode: 21e20...23d
Gjest Msramkins Skrevet 6. september 2023 #3 Skrevet 6. september 2023 For noen hjelper det å skrive ned hva man skal spise neste dag, gjerne så konkret som mulig… Da er på en måte avgjørelsen tatt, og det er enklere å holde seg til det som står skriftlig.. Kan være verdt å prøve? Ikke sikkert du kjenner så mye matglede i begynnelsen, men etterhvert som du får i deg de næringsstoffene du trenger, blir kroppen sakte men sikkert bedre, og du vil merke at ballen ruller i riktig retning.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #4 Skrevet 6. september 2023 For noen kan det å slutte tvert som nevnt over fungere. For andre fører det bare til at de sprekker. Du kan forsøke å trappe ned. Starte f.eks med å spise en stor plate annenhver dag i stedet for hver dag. Det kan være lettere å klare å gå forbi sjokololadeplaten når du vet at du har lov til å spise den dagen etter. Når du helt fint klarer å holde deg til annenhver dag så går du ned til tredjehver dag osv. Anonymkode: c7ec7...6dc
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #5 Skrevet 6. september 2023 Jo mer du spiser, jo mer har du lyst på. Kan du kanskje droppe å gå i butikken dersom du vet du ikke kan motstå sjokoladen i hyllene? Handle kun det du trenger til ei uke på f.eks Oda om du har det tilgjengelig, og hold deg unna butikken. Når abstinensen har roet seg, vil det kanskje bli lettere å handle mat uten å ta med seg sjokolade i løpet av handleturen. Anonymkode: 019db...fc7
Kullsyrevann Skrevet 6. september 2023 #6 Skrevet 6. september 2023 Jeg er selv bipolar (2) og vet hvor vanskelig det kan være med kosthold ❤️Har du snakket med fagkyndige om dette? Går du på medisiner (om du ønsker å svare på det)? Har du kommet frem til følelsene dine rundt mat og hvorfor du i det hele tatt spiser den store sjokoladeplata hver dag? Mange med ADD/ADHD har også behov for trøst i hverdagen for å booste dopaminproduksjonen (nå er ikke jeg ekspert da). Det jeg vil anbefale deg er å være snill med deg selv og finne noe å gjøre som gir deg overskudd og glede. Hva slags mat liker du og hva liker du ikke? Hva er det første du vil ha til middag/kvelds/frokost? Hva er livretten din? Går du på butikken når du er sulten/trist/overstimulert? Du må nok gjennom litt tunge følelser og cravings når du kutter ut det høye inntaket av sukker, men gi det tid, og erstatt det med ordentlig mat så godt du kan. Babysteps er bedre enn ingenting. Bipolar mathullet kan være noe dritt. I depressive perioder orket jeg ikke å spise skikkelig og skiftet mellom null matlyst og at jeg ville spise alt jeg kom over. Med denne diagnosen lønner det seg å spise fisk, rent kjøtt, frukt og grønt, fullkorn og sunt fett og bønner/linser. Mat som gir en klar hjerne og overskudd. Men er man deprimert så er man deprimert, og da er det ikke dumt å ta snarveier og prioritere det man kan. Koffein og overdrevent inntak av sukker/fett var også en kilde til hypomani for min del. Dagslys, søvnhygiene, fysisk aktivitet og rutiner er din beste venn her. Dette klarer du! 😊
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #7 Skrevet 6. september 2023 Jeg syns det første målet bør være å få inn vanlig mat igjen. Spis frokost, lunsj og middag. Kan være enkel kjedelig mat, men tving deg til å spise det. Men sjokolade er fortsatt lov. Sjokoladen kan heller være neste steg, når måltidene er på plass. Du kan ikke begynne dette prosjektet ved å «klare å gå forbi sjokoladen i butikken». Anbefaler egentlig en kostplan. Jeg hadde det da jeg hadde anoreksi. Og selv om jeg er frisk fra dette, er den et fint utgangspunkt når livet går trått og maten blir litt vanskelig. Slippe å tenke, bare spise etter planen, med alarm på telefonen til måltid-tidspunktene. Anonymkode: 02d27...83a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå