Gå til innhold

Norsk høyreside er mer ekstrem enn norsk venstreside

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med det mener jeg at borgerlige velger å privatisere og skape endringer som vanskelig kan reverseres ved neste valg. De privatiserer barnehager, sykehjem etc. Tenk om de rødgrønne plutselig skulle konfiskert laksemærene til Salmar. Da hadde det ikke vært måte på kritikk. Det er akkurat det samme høyresiden gjør- bare andre veien.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Majer skrev (1 time siden):

Med det mener jeg at borgerlige velger å privatisere og skape endringer som vanskelig kan reverseres ved neste valg. De privatiserer barnehager, sykehjem etc. Tenk om de rødgrønne plutselig skulle konfiskert laksemærene til Salmar. Da hadde det ikke vært måte på kritikk. Det er akkurat det samme høyresiden gjør- bare andre veien.

Jeg vet ikke om noen offentlige barnehager eller sykehjem som har blitt privatisert, men det er vel bare å kjøpe det tilbake? Men et problem er at det alltid er private som vil kjøpe noe offentlig veldig billig, og mitt inntrykk er at Høyre har en tendens til å selge for billig. Jeg vet ikke hvorfor noen får kjøpt for billig, det kan være kameraderi, dyktighet, korrupsjon eller noe helt annet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
I Grosny skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke om noen offentlige barnehager eller sykehjem som har blitt privatisert, men det er vel bare å kjøpe det tilbake? Men et problem er at det alltid er private som vil kjøpe noe offentlig veldig billig, og mitt inntrykk er at Høyre har en tendens til å selge for billig. Jeg vet ikke hvorfor noen får kjøpt for billig, det kan være kameraderi, dyktighet, korrupsjon eller noe helt annet.

Det er akkurat det. Hadde det blitt solgt til samme pris som man kjøper tilbake med så hadde det vært greit, men se eksempelvis på Oslo. Da Høyre styrte i Oslo gikk det dårlig med kommuneøkonomien og man bestemte seg for å selge unna en haug av boliger. Nå leier kommunen de tilbake for langt mer enn det de ble solgt for. Det er skummelt med ideologisk tenkning uavhengig av om den er rød eller blå. Da er det fort gjort å miste de logiske brillene sine.

Norge er også et såpass lite land at vi må anta at bekjentskaper har veldig mye å si.

Endret av Majer
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, Majer said:

Jeg tror nok du Majer er den mest ekstreme. Ditt hat mot "høyresiden" er nok større enn hatet andre veien.

Er du 16 og nyfrelst medlem i tjen folket?

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
hraff skrev (Akkurat nå):

Jeg tror nok du Majer er den mest ekstreme. Ditt hat mot "høyresiden" er nok større enn hatet andre veien.

Er du 16 og nyfrelst medlem i tjen folket?

Jeg hater ikke liberalisme i seg selv. Jeg hater norsk høyreside. De skaper monopoltilstander istedenfor konkurranse.

Skrevet
1 minutt siden, Majer said:

Jeg hater norsk høyreside. 

Det ville jeg aldri gjettet ut fra overskriftene dine. 😏

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Ting blir ikke sannhet om du kommer med dine bløffer.

Erfaringene viser at byrådet i Oslo ikke har problemer med å snu og avprivatisere.

Høyre har ikke ideologisk mål i å privatisere store deler av det offentlige tilbud. Her er det venstresiden som har den ideologiske hatten på seg. Uten private barnehager ville ikke barnehageløftet kunne blitt gjennomført.
All erfaring viser at befolkningen er mer fornøyd med private sykehjemstjenester enn kommunale. Det er et faktum at antall sykmeldte i private sykehjem er veldig mye lavere enn i kommunale. Noe riktig må de da gjøre?
Foreldre er gjennomgående mer fornøyd med private barnehager enn kommunale. 

Hvorfor har vi velferdstjenester? Er det for å gi innbyggerne gode tjenester eller er det for å tekkes fagforeningene?
Hva gjør en kommunal hånd varmere enn en privat? 

En tjeneste tilpasset behovene til innbyggerne er utgangspunktet til høyresiden.

Høyresiden ønsker valgfrihet for alle, også de som ikke har mye penger.

Nå med AP, SP og SV i ledelsen i landet blir private sykehjem kun for de rike. Hvorfor er det bare Støre som kan ha foreldre på private sykehjem? Hvorfor er det kun Støre som kan benytte private helsetjenester?
Høyre mener at valgfrihet også skal gjelde de som ikke har like mye penger som Støre.

• Liker 6
Skrevet
Majer skrev (11 minutter siden):

Jeg hater ikke liberalisme i seg selv. Jeg hater norsk høyreside. De skaper monopoltilstander istedenfor konkurranse.

Så å gjøre alle tjeneste kommunale er ikke å etablere monopoltilstander?

I rest my case,

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
I Grosny skrev (23 minutter siden):

Største rabatten i historien er det vel AP som står for og det er salget av Aker til Røkke.

Ellers er tapet staten har hatt i Røkke sine selskaper ikke ubetydelige. Staten har tapt 3 milliarder på Kjell Inge Røkkes Aker Solutions og Kværner | Finansavisen

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Venstresiden konfiskerer (ditt ord) vår frihet!

Hvorfor skal staten hindre oss i å hjelpe hverandre og blande seg inn i våre liv?

Med sterkere stillingsvern hos offentlig ansatte er det også omtrent umulig å luke ut dårlig helsepersonell som skal pleie syke og gamle. En dårlig ansatt gjør mer skade enn fem gode klarer å rette opp. Ved å tillate både offentlige og private tilbydere har man i det minste en sikkerhetsventil hvis det ene ikke fungerer for deg. Valgfrihet! Det er også sunt for offentlig ansatte å føle at jobbene deres kan bli byttet ut hvis de gjør en for dårlig jobb. At de får kjenne på at jobben deres eksisterer for de innsatte, ikke de ansatte, er bra for alle.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Illuminatum skrev (17 minutter siden):

Ting blir ikke sannhet om du kommer med dine bløffer.

Erfaringene viser at byrådet i Oslo ikke har problemer med å snu og avprivatisere.

Høyre har ikke ideologisk mål i å privatisere store deler av det offentlige tilbud. Her er det venstresiden som har den ideologiske hatten på seg. Uten private barnehager ville ikke barnehageløftet kunne blitt gjennomført.
All erfaring viser at befolkningen er mer fornøyd med private sykehjemstjenester enn kommunale. Det er et faktum at antall sykmeldte i private sykehjem er veldig mye lavere enn i kommunale. Noe riktig må de da gjøre?
Foreldre er gjennomgående mer fornøyd med private barnehager enn kommunale. 

Hvorfor har vi velferdstjenester? Er det for å gi innbyggerne gode tjenester eller er det for å tekkes fagforeningene?
Hva gjør en kommunal hånd varmere enn en privat? 

En tjeneste tilpasset behovene til innbyggerne er utgangspunktet til høyresiden.

Høyresiden ønsker valgfrihet for alle, også de som ikke har mye penger.

Nå med AP, SP og SV i ledelsen i landet blir private sykehjem kun for de rike. Hvorfor er det bare Støre som kan ha foreldre på private sykehjem? Hvorfor er det kun Støre som kan benytte private helsetjenester?
Høyre mener at valgfrihet også skal gjelde de som ikke har like mye penger som Støre.

Vi trengte private barnehager for å gjennomføre barnehageløftet og det sørget faktisk SV for. Det viser at de ideologiske brillene ikke var på. Nå har derimot noen av de som har tjent seg rike på de private barnehagene tatt pengene med seg ut av landet. Da kan man spørre seg om man heller burde ordnet barnehager som ble drevet av ideelle organisasjoner. 

Private sykehjem i Oslo ville ikke oppgi hvor mange av sykepleierstillingene deres som faktisk var fyllt opp- det til tross for at de fikk tall på at kommunen manglet på 28% av sykepleierstillingene sine. Da må vi bare anta at det var enda dårligere i de private. Der hadde sykepleierne også lavere lønn. 

En kommunal hånd trenger ikke være varmere enn en privat. Derfor kan høyresiden skaffe seg forskning på hvor bra private evt kan fungerer. Hvorfor gjør de ikke det? Er de redde for svaret? Forskningen vi har i dag er hentet fra utlandet. Der ser vi at det private helsevesenet i USA koster staten mange ganger så mye som det canadiske. Det er tallgrunnlaget vi har. Høyre bør fokusere på å hente et nytt talllgrunnlag før de velger å privatisere. Det er noe med å se hva som fungerer først.

Jeg lover å støtte privatisering av helsevesenet den dagen forskningen viser at det er det beste alternativet. Jeg forholder meg heller til forskning enn ideologi.

Endret av Majer
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Majer skrev (47 minutter siden):

Vi trengte private barnehager for å gjennomføre barnehageløftet og det sørget faktisk SV for. Det viser at de ideologiske brillene ikke var på. Nå har derimot noen av de som har tjent seg rike på de private barnehagene tatt pengene med seg ut av landet. Da kan man spørre seg om man heller burde ordnet barnehager som ble drevet av ideelle organisasjoner. 

Private sykehjem i Oslo ville ikke oppgi hvor mange av sykepleierstillingene deres som faktisk var fyllt opp- det til tross for at de fikk tall på at kommunen manglet på 28% av sykepleierstillingene sine. Da må vi bare anta at det var enda dårligere i de private. Der hadde sykepleierne også lavere lønn. 

En kommunal hånd trenger ikke være varmere enn en privat. Derfor kan høyresiden skaffe seg forskning på hvor bra private evt kan fungerer. Hvorfor gjør de ikke det? Er de redde for svaret? Forskningen vi har i dag er hentet fra utlandet. Der ser vi at det private helsevesenet i USA koster staten mange ganger så mye som det canadiske. Det er tallgrunnlaget vi har. Høyre bør fokusere på å hente et nytt talllgrunnlag før de velger å privatisere. Det er noe med å se hva som fungerer først.

Jeg lover å støtte privatisering av helsevesenet den dagen forskningen viser at det er det beste alternativet. Jeg forholder meg heller til forskning enn ideologi.

Det er private som startet med barnehager i Norge og det er private som startet med sykehjem i Norge.

Det vi har sett de siste år er kommunalisering av private.

Den store rikdommen som drivere av barnehager har hatt er ikke at betalingen for driften har vært så stor.
Alt overveiende har dette vært verdistigning i eiendom.

På samme måte som mitt eget hus har økt verdien flere ganger kjøpsprisen har eiendommene til de som driver barnehager, legekontorer, apotek steget kraftig de siste år. Tenker du at det offentlige skulle hatt denne verdistigningen?

Du sammenligner oss med USA og sier at Canada er så mye bedre. Det er riktig også fra mitt ståsted. Canada har i forhold til sykehus et system som høyresiden ønsker seg. Understanding public and private health care | CMA Her er finansieringen av sykehusene offentlig men de som leverer er en blanding av offentlige sykehus og private sykehus. I forhold til sykehjem Eligibility and Admission | Home and Community Care Support Services (healthcareathome.ca).

Merk at høyresiden i Norge ønsker ikke en identisk slik løsning, men den er langt nærmere enn den fra USA som ingen ønsker. 

Endret av Illuminatum
  • Liker 3
Gjest Anonyme-meg
Skrevet
Majer skrev (7 timer siden):

Du sa hva atte?? 🤔

Skrevet (endret)
Illuminatum skrev (7 timer siden):

Største rabatten i historien er det vel AP som står for og det er salget av Aker til Røkke.

Ellers er tapet staten har hatt i Røkke sine selskaper ikke ubetydelige. Staten har tapt 3 milliarder på Kjell Inge Røkkes Aker Solutions og Kværner | Finansavisen

Røkke har vært veldig god til å jobbe med relasjoner opp mot Ap. Det er imidlertid en liten forskjell på Høyre  og ap -siden, særlig når vi ser på støtte, og støtte  er vel på en måte betaling for innflytelse og kontaktbygging. Høyre har fått litt mer  støtte fra næringslivet og Ap mer fra LO, men Ap er ikke borte i forhold til næringslivet heller. Jeg tror f.eks. Choice/Petter Stordalen har bygget viktige relasjoner der.

Det kan være at litt sosialistisk mentalitet beskytter mer mot oppkjøp av offentlig eiendom, og at borgerlige er mer sårbare for oppkjøpere for de noen av de prinsipielt mener at staten skal eie mindre. Greit nok å ha prinsipper, men ikke dersom prinsipper  selger  ut felleseiet på billigsalg.

Endret av I Grosny
Skrevet (endret)
Majer skrev (7 timer siden):

Jeg er usikker  på hva  du sikter  til, og også hvem som har skylda. De mest synlige monopoltendensene, og som koster forbrukerne mye er banker, dagligvarekjeder og kanskje bensinstasjonkjeder. Den verste banken , DNB, er den statseid ? Dagligvarekjedene er private, og de har altfor stor makt pga størrelse. Dette gjør tilgangen på blant annet kortreist mat veldig begrenset. Jeg fikk ikke kjøpt Norske epler på butikken før enn i forrige uke, og det var bare en sort.

Monopol er problematisk både i privat og offentlig eierskap,  og offentlig eid monopol er ekstra ille når de leker  næringsliv og ikke tar samfunnsansvaret som offentlig monopol burde gjøre. Jeg husker 1980 da Posten hadde monopol. Det gikk egentlig veldig bra fordi de kryss-subsidierte (noe som sikkert er kjempeulovlig i vårt EU-regime). Store inntekter fra  Postgirorenter gikk til billig  brevporto til langt ut på landet. De utnyttet sin stilling til å kunne gi kompetente tjenester og kvalitet.   Vinmonopolet er også monopol,men de er ansvarlige og holder fortjenesten på et anstendig nivå. Da er det  verre med DNB og energisektoren der næringslivstankegang råder i offentlige bedrifter, og man er ute etter å skuffe inn så mye penger man kan.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Majer skrev (8 timer siden):

Alle undersøkelser viser at private barnehager er bedre enn offentlige. Det er ikke det at forskningen ikke finnes, men at enkelte nekter å se. 

Det er en ting jeg virkelig ikke skjønner med LO, AP & Co:

De skjeller private barnehage-eiere huden full. Kaller dem profittører, bendelormer etc. De argumenterer for å avskaffe hele greia og stikker kjepper i hjuleme.

Alt det er forsåvidt helt fair, men hvorfan er det mulig å bli "overrasket" og butthurt når de flytter ut av landet?!

Hva trodde de skulle skje? Forretningen deres er jo ikke ønsket i Norge. De som flyttet har startet hundrevis av barnehager i andre land. 

Endret av Isambard
Skrevet

Noe kan fungere privat og noe er uheldig. Jeg ser ingen grunn til at barnehager skal være dårligere om de er private bortsett for at det ser ut som de får mindre offentlig tilskudd enn offentlige barnehager. Verre er det med enkelte omsorgsbedrifter der det kan være mulig å løse problemet til en pasient, men ikke ønskelig fordi man da mister en kunde/ inntektskilde. En kronisk pasient er mer økonomi på lang sikt enn en som blir frisk. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Isambard skrev (1 time siden):

Alle undersøkelser viser at private barnehager er bedre enn offentlige. Det er ikke det at forskningen ikke finnes, men at enkelte nekter å se. 

Det er en ting jeg virkelig ikke skjønner med LO, AP & Co:

De skjeller private barnehage-eiere huden full. Kaller dem profittører, bendelormer etc. De argumenterer for å avskaffe hele greia og stikker kjepper i hjuleme.

Alt det er forsåvidt helt fair, men hvorfan er det mulig å bli "overrasket" og butthurt når de flytter ut av landet?!

Hva trodde de skulle skje? Forretningen deres er jo ikke ønsket i Norge. De som flyttet har startet hundrevis av barnehager i andre land. 

Jeg har ikke problemer med private barnehager så lenge man har en bemanningsnorm, brukerne er fornøyde, ansatte er fornøyde og de tar imot barn med ulike utfordringer på lik linje som andre. Jeg synes kanskje de som er for privatisering er litt dårlige på akkurat den biten- å kreve de samme vilkårene ved drift av private tjenester som ved kommunale og statlige institusjoner. Det handler altså ikke om hvorvidt ting er privat eller offentlig i seg selv, men hvilken kontroll man har.

Endret av Majer
  • Liker 1
Skrevet
Majer skrev (12 timer siden):

Men du klarer "aldri" å vise til den forskingen du forholder deg til? Har ikke sett du komme med en enste kilde til det du påstår noen gang?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest GP950mAh
Skrevet
Majer skrev (12 timer siden):

Under 10% av overskudd i norske barnehager tas som underskudd, mange barnehager driver ikke med stort nok overskudd til at det tas utbytte så mesteparten av overskuddet forblir i bedriften.

Deler av utbyttet som tas er for å betale den særnorske formuesskatten som venstresiden tviholder på, selv om våre europeiske naboer har fjernet den fordi den fører til utflagging og tapte arbeidsplasser og skatteinntekter. Påstanden om at store summer havner i private lommer i utlandet er bare tøv og bygger på hatet og misunnelsen fra venstresiden mot alt privat.

Majer skrev (14 timer siden):

De borgerlige privatiserer ikke barnehager eller sykehjem, de legger de ut på anbud og lar private drive for å få bedre tjenester til en lavere kostnad enn det offentlige kunne tilby, Denne konkurranseutsettingen er brukerne svært godt fornøyde med, mer fornøyde med med det offentlige tilbudet, så de følger bare brukerne og velgernes vilje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...