AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #1 Del Skrevet 6. september 2023 Føler du at Volidax har samme virkning? Begge er lisdeksamfetamin. Hørte bare en venninne som sa hun synes hun merket forskjell. Vet ikke om det bare var psykologisk Anonymkode: 69dc5...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #2 Del Skrevet 6. september 2023 Har aldri prøvd Aduvanz, men gikk rett på Volidax. Syntes det var helt pyton. Anonymkode: a633c...513 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #3 Del Skrevet 6. september 2023 Er de ikke synonymer...? Anonymkode: 4df3d...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bingomor Skrevet 6. september 2023 #4 Del Skrevet 6. september 2023 De er jo helt like. Funker likt på meg, men Volidax er jo mye billigere. Velger derfor den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #5 Del Skrevet 6. september 2023 Det er akkurat det samme. Samme virkestoff. Bare forskjellige navn. Blir som å si at man skulle merke forskjell på Aduvanz og Elvanse. Akkurat det samme. Anonymkode: c98f4...ca6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #6 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (På 6.9.2023 den 7.56): Føler du at Volidax har samme virkning? Begge er lisdeksamfetamin. Hørte bare en venninne som sa hun synes hun merket forskjell. Vet ikke om det bare var psykologisk Anonymkode: 69dc5...203 Jeg fikk bivirkninger på Volidax, psykiateren min sa at jeg er ikke den første som opplever det, så jeg får Aduvanz. Anonymkode: 7ba99...26a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #7 Del Skrevet 22. september 2023 Dette er jo synonympreparater, men bare to ulike leverandører. Blir som å sammenlikne Paracet med Pinex. Samme virkestoff. Se i felleskatalogen. Begge inneholder Lisdeksamfetamindimesilat 30 mg. Volidax: KAPSLER, harde 30 mg, 50 mg og 70 mg: Hver kapsel inneh.: Lisdeksamfetamindimesilat 30 mg, resp. 50 mg og 70 mg tilsv. deksamfetamin 8,9 mg, resp. 14,8 mg og 20,8 mg, hjelpestoffer. Fargestoff: Alle styrker: Titandioksid (E 171), skjellakk, svart jernoksid (E 172). 30 mg: Gult og rødt jernoksid (E 172). 50 mg: Indigokarmin (E 132). 70 mg: Gult og rødt jernoksid (E 172), indigokarmin (E 132). Aduvanz: KAPSLER, harde 30 mg, 50 mg og 70 mg: Hver kapsel inneh.: Lisdeksamfetamindimesilat 30 mg, resp. 50 mg og 70 mg tilsv. deksamfetamin 8,9 mg, resp. 14,8 mg og 20,8 mg, hjelpestoffer. Fargestoff: Alle styrker: Skjellakk, svart jernoksid (E 172), titandioksid (E 171). 30 mg: Erytrosin (E 127). 50 mg: Briljantblå FCF (E 133). 70 mg: Briljantblå FCF (E 133), erytrosin (E 127). Anonymkode: 8c773...777 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #8 Del Skrevet 22. september 2023 Jeg har lik effekt av begge. Merker absolutt ingen forskjell. Som nevnt over, så er det også helt like. At noen merker forskjell er mest sannsynlig placebo. Anonymkode: dbb66...10e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForceMajeure Skrevet 24. september 2023 #9 Del Skrevet 24. september 2023 (endret) Hei! Jeg har alltid også trodd at generisk medisin er helt lik, fordi virkestoffet og mengden skal være det samme, og det sier jo også farmasøytene og apotekteknikerne, som har utdanning i dette. Det stemmer ikke. Under utdanningen hadde jeg et lite farmakologifag, og da lærte jeg faktisk at generika kan variere med så mye som +/- 20% i biotilgjengelighet, som jo i praksis betyr at du kan ha 20% mindre (eller mer) av virkestoffet i blodet. Jeg har selv merket stor forskjell på Volidax og Aduvanz, og måtte be legen min om å reservere meg mot generisk bytte fordi jeg rett og slett ikke hadde effekt av Volidax og det var som å gå umedisinert på jobb (noe som var ganske katastrofe). Så til alle dere som merker forskjell - det ER forskjell, og dere er ikke gale. Det går an å reservere seg mot generika så man slipper å betale mellomlegget for Aduvanz etter at frikort er oppnådd. Og til dere som nevner placeboeffekten - den er også veldig sterk og skal heller ikke kimses av. Hjernen kan lage endogene morfiner dersom man tror at sukkerpiller man får er smertestillende. I dette tilfellet blir det vel egentlig nocebo (altså at man ikke tror det er effekt og derfor ikke får effekt) det er snakk om, men det vil jo være like reelt. Fungerer ikke medisinen - bytt tilbake til den som fungerer! Dersom den ikke er å oppdrive, snakk med legen om å få resept på Elvanse (må betale for den selv, men det skal være nøyaktig samme medisin, fra samme produsent, muligens også fra samme fabrikk, bare lagt i en annen eske fordi den er markedsført spesielt til barn. Det sa i alle fall farmasøyten til meg, håper det er sant, for det har jeg ikke dobbeltsjekket). Les mer om generika og ADHD her: https://www.additudemag.com/name-brand-versus-generic-drugs-for-adhd/ Mer generelt om generika fra Legeforeningen: https://tidsskriftet.no/2019/11/medisin-og-tall/hvor-forskjellige-kan-generiske-legemidler-vaere Endret 24. september 2023 av ForceMajeure 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå