Gå til innhold

Testament uten advokat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i er samboerforhold som har vart i 14 år. Jeg har ingen barn, men mannen har et barn som han han ikke har kontakt med som er 25 år. Han har betalt barnetrygd, dette barnet er et resultat av en ONS. 

Jeg er ufør og mannen har god inntekt og formue. 

Han vil skrive et testamente hvor jeg også får noe av formue om han dør før meg. 

Må vi oppsøke advokat eller kan han skrive det og få underskrift fra vitner? 

Anonymkode: ded01...270

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dere kan skrive et testament og få vitner til å underskrive. Ta testamentet med til tingretten og få det tinglyst. De oppbevarer originaldokumentet til dagen kommer og avtalen trer i kraft. Dere kan begunstige hverandre. På den måten kan ikke eventuelle søsken av dere eller hans/dine eventuelle foreldre kreve noe etter en av deres død. Barnet hans har dog krav på farsarv.

Endret av Rødstrupa
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere trenger ikke advokat for å sette opp testament, men må passe på at dere oppfyller kravene. Dere kan lese på testamente.no eller låne boka Husadvokaten på biblioteket hvor det står beskrevet. Husk to vitner, disse må ikke på noen måte være i arverekka etter dere, og må ikke være begunstiget i testamentet eller i slekt med noen som er det. 

Den vanligste grunnen til at «hjemmelagede» testament blir kjent ugyldige er at vitnene er inhabile. Andre fallgruver er at vitnepåtegningen er feil, eller at du undertegner på feil sted (du skal datere og undertegne under selve testamentet, så vitnepåtegningen under det, og vitnenes underskrift med dato under det igjen). 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for gode og nyttige svar. 

Anonymkode: ded01...270

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...