AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Vi har nettopp flyttet til Oslo med to barn, en skolestarter og en 1-åring som nettopp har begynt i hver sin barnehage. Det gjør hverdagen litt ekstra utfordrende. Jeg har funnet ut at at det er ledig plass i barnehagen til den yngste. Livet blir veldig mye lettere om begge kan gå i samme barnehage eller i barnehager i nærheten av hverandre. Akkurat nå levere vi i to forskjellige barnehager som ligger langt unna hverandre i samme bydel. Vi har ikke bil og det blir vanskelig å bringe og levere forskjellige steder. Gruer meg spesielt til vinteren. Begge er kommunale barnehager. Jeg har satt den eldste på venteliste i barnehagen til den yngste, akkurat nå er det hele 3 ledige plasser der. Jeg har fått avslag og forklaringen er at mitt barn ikke kan få plass nettopp fordi hun allerede har en plass i nåværende barnehage. Begrunnelsen var visst at de ledige plassene skulle holdes av til de som ikke har fått noen tilbud. Merkelig forklaring synes jeg? Nå er jeg litt bekymret. Skolen den eldste skal starte på neste år ligger rett ved siden av barnehagen til den yngste, skjønner ikke hvorfor ikke mitt eldste barn får en av de ledige plassene? Det er snakk om både søskenprioritering og at hun trenger å bli litt bedre kjent med barna som sannsynligvis skal starte på samme skole som henne. Kan de bare nekte gjennom en 1 minutts telefonsamtale og med den begrunnelsen? Anonymkode: 9d73b...92f 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #2 Skrevet 6. september 2023 Ring kommunen heller enn direkte til barnehagen, så får du et sikkert svar. Anonymkode: be6c7...558 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #3 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ring kommunen heller enn direkte til barnehagen, så får du et sikkert svar. Anonymkode: be6c7...558 Ja, fordi dette høres jo litt rart ut i grunn👍 Anonymkode: 9d73b...92f
Splittbinders Skrevet 6. september 2023 #4 Skrevet 6. september 2023 At det ligger nær skolen hun skal begynne på, tror jeg ikke barnehagen har med i vurderingen. Jeg tror ikke det er et inntakskriterie for fordeling av plasser. Men søskenprioritet pleier å veie tungt, og i alle fall før "holde av ledige plasser i tilfelle ditt og datt". Barn med helt spesielle behov kommer såvidt jeg husker før søsken i prioriteringskøen, men det høres ikke ut som disse plassene er tiltenkt noen konkrete? Det som også kan spille med i vurderingen er hvordan dere søkte, men jeg tipper dere søkte på samme måte for begge to? Hvis dere hadde søkt 1.pri i ulike barnehager for de to, og har fått plass på 1.pri, så stiller dere nok litt lengre bak i køen igjen. Nå er det mange år siden jeg hadde barn i en Oslo-barnehage, så jeg kan ikke si bastant hvem som har "mest rett". Men ring kommunen/bydelen og hør der.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #5 Skrevet 6. september 2023 Barnehager i Oslo må ta inn barn i hht søkerliste, de kan ikke bare si ja til noen som ringer og ønsker plass dessverre. Så selvom de har ledige plasser, må de forholde seg til bydelenes lister. Kriteriene og prioriteringene er jeg usikker på, men godt mulig ditt barn ikke blir prioritert fordi hn allerede har full plass i en annen barnehage i samme bydel. Som en annen skriver bør du ringe bydelen og høre der. Lykke til, håper det ordner seg for dere Anonymkode: 40062...8e3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #6 Skrevet 6. september 2023 Her i Bergen gjelder søskenprioritering ikke for søsken der eldstemann kun har ett å igjen i barnehagen. Mulig det er samme i Oslo? Men jeg vet at de her prioriterer barn fra nærmiljøet ved i brak i barnehagen. Du bør argumentere med at eldste barnet starter på skole i nærheten av barnehagen til neste år. Det blir jo fint for han/henne å ha et år i barnehagen sammen med det som trolig blir fremtidige klassekamerater. Anonymkode: c9946...b6d
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #7 Skrevet 6. september 2023 Barn som ikke har noen barnehageplass stiller foran barn som allerede har plass i en annen barnehage. Er vel det som er problemet her. Anonymkode: 9191a...a56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå