Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min synes det var veldig traumatisk å være med på min første fødsel. Nå venter vi nummer to, og det er best for oss begge at han ikke blir med i den situssjonen fordi han fikk sterk panikkangst sist gang. Jeg har en nær kusine som jeg vil spørre om å bli med meg i stedet. Kusinen min jobber mye turnus i helsevesenet, og jeg lurer på om hun kan få fri fra jobb hvis fødselen skjer mens hun er på jobb? 

Anonymkode: 9e2d1...dad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel veldig vanskelig å få til om hun er på jobb da det skjer. Er ikke akkurat overflod av folk på jobb i helsevesenet. 

Anonymkode: 5f5c1...294

Skrevet

Tviler. 

Anonymkode: e144e...53f

Skrevet

Selvsagt får man ikke fri på kort varsel for å være med på sin kusiner fødsel.

• Liker 2
Skrevet

Ts her, takk for svar. Jeg forstår jo selvfølgelig det. Veldig vanskelig at mannen min ikke klarer å være med. Høres skummelt ut å føde uten noen kjente. 

Dere som har partner som jobber i helsevesenet, er det da fare for at partner ikke får være med på fødsel hvis den er på jobb da?

Skrevet

Kan ikke din kusine høre med sin sjef så snart som mulig om hvordan vedkommende stiller seg til det? Hun må selvsagt forklare situasjonen godt. Hvem vet, kanskje finnes det en løsning!

Anonymkode: 9afa4...f74

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her, takk for svar. Jeg forstår jo selvfølgelig det. Veldig vanskelig at mannen min ikke klarer å være med. Høres skummelt ut å føde uten noen kjente. 

Dere som har partner som jobber i helsevesenet, er det da fare for at partner ikke får være med på fødsel hvis den er på jobb da?

Det er ganske stor forskjell på rettigheter for en vordende far og en kusine..

Anonymkode: dce21...0d3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Be kusinen spørre sin arbeidsgiver? Kanskje det kan brukes velferdspermisjon. 

Anonymkode: 1d12c...7ba

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at en grei arbeidsgiver vil være villig til å legge til rette i en slik situasjon. Det skader i hvert fall ikke å spørre 🙂

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde lett fått fri til det hos oss (helsepersonell ja), og min bestevenninne fikk fri som helsepersonell til å være med på min fødsel. ☺️

Anonymkode: 5b352...750

• Liker 1
Skrevet

Og denne mannen skal du ha flere barn med....? Så puslete.

Anonymkode: 043a5...8fc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror få barn i verden har en bedre pappa enn han. Han er den mest fantastisk mannen og pappaen man kunne drømt om. Han har angstlidelse som er under veldig god kontroll, men i en fødselen så fikk han et alvorlig angstanfall og det vil jeg ikke at han skal oppleve igjen. Han sier selvfølgelig at han vil bli med meg hvis jeg vil det, men jeg ønsker ikke å ha med noen som har sykehusskrekk. Hadde vært mye bedre for meg å ha med meg min kusine som er helsepersonell og som står meg veldig nær. Hun skal være fadder for barnet. Men hvis det ikke går for henne å få fri kommer mannen min til å bli med sier han. 

• Liker 2
  • Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fy faen for noen mennesker som finnes her inne

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mann kunne ikke bli med på fødsel pga. turnusjobb på havet. Hadde snakket med min mor som igjen hadde avtalt med sin arbeidsgiver at hun kunne være med på fødsel. 

Min mor jobber som en del av lovpålagt grunnbemanning, så det var dessverre ingen garanti at hun kunne komme på flekken, men jeg ringte henne på flekken at jeg kjente murringer og noen timer senere kunne hun bli avløst litt før tiden og komme til sykehuset. 

Dette er nok ikke noe du/din kusine kan fremlegge som et krav, men skader ikke å forhøre seg. De aller fleste er heldigvis villig til å vri litt på egen timeplan når det gjelder slike ting. En fødsel skjer jo ikke så ofte, og det er jo ikke noe man får planlagt nøyaktig, dessverre.

Anonymkode: 2270d...9c8

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner noen som hadde med søsteren sin i litt samme situasjon, det er uansett fint at du har med noen som er til støtte for deg. Kusina di bør snakke med sjefen sin, jeg vil tro de fleste strekker seg langt for å legge til rette for dette. Om hun får fri med lønn er en annen sak, det kan hun nok ikke forvente - men det er jo uansett bare en dag. Lykke til, og gratulere ❤️

Anonymkode: d884c...39e

Skrevet

Hadde løst seg hos oss. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde neppe blitt eit problem. Alle stedene eg har jobbet i helsevesenet hadde eg garantert fått fri for å vere med på en hvilken som helst fødsel.

Anonymkode: c3315...8e8

• Liker 1
Skrevet
altflyter skrev (15 timer siden):

Jeg tenker at en grei arbeidsgiver vil være villig til å legge til rette i en slik situasjon. Det skader i hvert fall ikke å spørre 🙂

Dersom du har lest litt på kvinneguiden, vet du at folk som jobber innen helsesektor i stor grad ikke er interessert i å bytte vakter / ta vakter for kollegaer på kort varsel. Her dreier det seg om et tilfelle der kusinens leder på svært kort varsel må finne en erstatter. Tror ikke det er håp om veldig stor velvillighet.

• Hjerte 1
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Dersom du har lest litt på kvinneguiden, vet du at folk som jobber innen helsesektor i stor grad ikke er interessert i å bytte vakter / ta vakter for kollegaer på kort varsel. Her dreier det seg om et tilfelle der kusinens leder på svært kort varsel må finne en erstatter. Tror ikke det er håp om veldig stor velvillighet.

Så du baserer hele din verdensoppfatning ut fra inntrykk du sitter igjen med på KG, i stedet for å høre med personer som faktisk har erfaring på området?

Flere i tråden her sier at tilsvarende ordnet seg for dem. Det teller mer enn at du har bestemt at folk i helsesektoren er lite velvillige.

TS: Ikke la deg skremme. Be kusinen din snakke med sin sjef, og så planlegger dere videre ut i fra hvilket svar hun får.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vert med en venninne på fødsel og rettigheten til fri fra jobb ble overført fra far til meg. Snakk med nav ts.

Anonymkode: 8fb22...b29

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...