AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Pga medisiner er min mann ofte kvalm, og orker derfor lite mat selv om han er sulten. Bruker fullfettprodukter og spiser små porsjoner hyppig. Smoothie med h-melk, bananer, oboy, peanøttsmør og havregryn drikker han også. Men har noen forslag til noe godt og enkelt som ikke fyller opp magen for mye, men likevel gir «masse» energi? Anonymkode: c84a0...3a9
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Glemte å skrive at han er slank og har høyt energibehov bare for å holde vekten. Han ønsker ikke å bli tynnere. Anonymkode: c84a0...3a9
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pga medisiner er min mann ofte kvalm, og orker derfor lite mat selv om han er sulten. Bruker fullfettprodukter og spiser små porsjoner hyppig. Smoothie med h-melk, bananer, oboy, peanøttsmør og havregryn drikker han også. Men har noen forslag til noe godt og enkelt som ikke fyller opp magen for mye, men likevel gir «masse» energi? Anonymkode: c84a0...3a9 Det som er litt dumt med for mye fett i kosten er at man faktisk kan gå ned i vekt. Det er veldig viktig å kombinere både fett OG karbo ved vektoppgang. Han må bare få i seg det som frister og ting han vet han liker. Hva med å lage toast til frokost eller kvelds? De aller fleste får ned en toast ved kvalme, og brødet stabiliserer magesyren slik at kvalmen reguleres. Har selv slitt mye med kvalme det siste året pga medisinsk nedtrapping, og jeg fikk beskjed av sykepleier at varm mat ofte trigger kvalmen. Jeg ble alltid kvalm når jeg spiste middag og klarte ikke spise opp, var kun noen retter jeg klarte å spise en periode - kjøttkaker i brun saus f.eks 😂. Jeg er ganske så tynn og har enda ikke gått opp noe, men passer på å spise minst tre måltider om dagen. Anonymkode: e66f4...005
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 Jeg hadde i flere år ganske mye (!) kvalme pga. en kronisk sykdom jeg har. Jeg tok et valg, at jeg skulle spise selv når jeg var kvalm, fordi jeg visste at det var bedre for meg enn å ikke spise nok. Det ble på en måte en vane, at jeg så på kvalmen som bare noe som var der, aksepterte den på en måte, og da gikk det bedre og bedre å spise normalt også. Anonymkode: 53eff...d29
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det som er litt dumt med for mye fett i kosten er at man faktisk kan gå ned i vekt. Det er veldig viktig å kombinere både fett OG karbo ved vektoppgang. Han må bare få i seg det som frister og ting han vet han liker. Hva med å lage toast til frokost eller kvelds? De aller fleste får ned en toast ved kvalme, og brødet stabiliserer magesyren slik at kvalmen reguleres. Har selv slitt mye med kvalme det siste året pga medisinsk nedtrapping, og jeg fikk beskjed av sykepleier at varm mat ofte trigger kvalmen. Jeg ble alltid kvalm når jeg spiste middag og klarte ikke spise opp, var kun noen retter jeg klarte å spise en periode - kjøttkaker i brun saus f.eks 😂. Jeg er ganske så tynn og har enda ikke gått opp noe, men passer på å spise minst tre måltider om dagen. Anonymkode: e66f4...005 Vil også legge til at brød var en av de få tingene som faktisk fristet å spise og som jeg kunne spise mye av når det sto på som verst. Kanskje fordi det er kaldt, idk… Er han undervektig så kjøp inn ernæringsdrikker, de kan man putte i både smoothie og milkshake, eller drikke med måltid for ekstra næring og kalorier. Anonymkode: e66f4...005
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 Takk for tips! Skiver synes han blir for tørt for tiden og lite fristende, men presser det i seg av og til. Anonymkode: c84a0...3a9
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 Snakk med legen om det ikke er noen andre muligheter, evt om han kan få kvalmestillende i tillegg. Beskriv hvor omfattende problemet er. Jeg fikk resept på næringsdrikker fra apotek. Anbefaler å drikke dem iskalde og med sugerør litt bak i munnen. Da smaker man ikke så mye. Og samme råd som en over her: ikke vær redd for kvalmen. Spis fordi kroppen trenger det. Kaster man opp, så kaster man opp. Men ofte er det kun kvalme og ikke faktisk oppkast. Anonymkode: 213f0...bb6
AnonymBruker 42 Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 Har veldig lyst til å skrive ØL, for det er det eneste som har flyttet på vekten min, men det gir definitivt ikke "mer energi" (iaf i form av "output") 😅 "Små porsjoner hyppig" er jo i utgangspunktet en veldig god måte å gå opp i vekt, og fortsetter han sånn lenge - så vil det nok sannsynligvis ende opp med vektøkning og redusert forbrenning uansett (mm. han er så fysisk aktiv at han forbrenner såpass at selv insulinresistens ikke klarer å opprettholde fettlagring i overflod... (ikke noe jeg vill anbefale, men)... Finnes desidert noe for å minske "kvalme" (som jo må være beste løsning), sånn at man slipper å ødelegge forbrenningen sin bare for å gå opp i vekt... Høres ut som "fastlege-mat", spør du meg...
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Pga medisiner er min mann ofte kvalm, og orker derfor lite mat selv om han er sulten. Bruker fullfettprodukter og spiser små porsjoner hyppig. Smoothie med h-melk, bananer, oboy, peanøttsmør og havregryn drikker han også. Men har noen forslag til noe godt og enkelt som ikke fyller opp magen for mye, men likevel gir «masse» energi? Anonymkode: c84a0...3a9 Jeg har samme problem og når kvalmen er utholdelig tar jeg kvalmestillende forskrevet av lege,men ellers hjelper det faktisk noe på kvalmen med ingefær så jeg har alltid ingefærshot i kjøleskapet. Når det kommer til næringstett mat er mine tips: Smoothie med banan,kokosmelk(langt flere kalorier en melk),mango,dadler,peanøttsmør,1 ss kokosolje og cashewnøtter. Riskaker med tykt lag hjemmelaget peanøttsmør Dadler fylt med peanøttsmør og oppbevart i fryser Tørket frukt og nøtter Peanøttsmør rett fra glasset Avocado med urtesalt Anonymkode: 8bd27...4d7
Ebbeliten Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 Smoothies, shakes beriket med avocado og eggeplommer.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #11 Skrevet 6. september 2023 Jeg brukte mye havregrøt, med fløte. Ellers så brukte jeg olje i alt. for eksempel en spiseskje nøytral olje i yoghurten. Men om han klarer drikke, hva med å begynne med proteinshakes da? Og generelt proteinpulver i annen mat/drikke, som smoothiene? Anonymkode: f848a...707
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #12 Skrevet 6. september 2023 Be om fresubin på resept fra legen. Anonymkode: cef22...2e4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #13 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Be om fresubin på resept fra legen. Anonymkode: cef22...2e4 Så enkelt er det ikke. Man må få vedtak via HELFO og de kriteriene er strenge. Og kvalme som følge av medisinene faller ikke innunder det. Anonymkode: 8bd27...4d7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #14 Skrevet 6. september 2023 Da jeg var kvalm ved graviditet så var det toast, pommes frites og Grandiosa som gikk fint å spise. Toasten kan jo lages med godt med smør og ost, da blir den ikke like tørr. Tomat om han orker det. Huff, jeg er altfor glad i smeltet ost og karbohydrater. Fisk var døden husker jeg, men risotto kan jo også lages fet med mye smør og parmesan. Med kylling til så man også får proteiner. Anonymkode: 85ebb...c36
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #15 Skrevet 6. september 2023 Ristet brød med bare smør på👌 Anonymkode: f9f11...83e
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #16 Skrevet 7. september 2023 Ts her, tusen takk for masse gode tips!❤️ Anonymkode: c84a0...3a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå