AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Er normalvektig, ca 165 høy og 60 kg. I forbindelse med svangerskap fikk jeg høyt blodtrykk, og begynte på medisiner. Etter fødsel gikk blodtrykket tilbake til normalt etter rundt 3-4 måneder. På det høyeste var det oppe i 165/110 mener jeg. Nå med en baby er livet enormt stressende, og jeg kjenner jeg går og er anspent og nervøs i kroppen pga lite søvn og en krevende baby. Er alene med baby, har lite avlastning. Har målt blodtrykket med apparat hjemme, og siste tiden har det blitt høyere igjen (ca 130/90). Jeg tipper dette egentlig er pga stress, da jeg kjenner meg ekkel og stresset i kroppen konstant. Likevel er jeg redd for at jeg har så høyt blodtrykk hele tiden, siden jeg går med dette stresset. Sliter også mye med hjertebank og har ofte hvilepuls på rundt 80. Syns dette er skremmende og ekkelt og opplever i grunn ikke at legen tar meg seriøst. Han ba meg bare kjøpe blodtrykksmåler og følge med. Kan jeg kreve noe videre henvisning her? Føler ikke en normalvektig person på 29 år skal gå å bekymre seg for blodtrykk og hjerte. Anonymkode: bece6...ce5 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Be om 24 timers blodtrykksmåling. Jeg har samme historikk som deg, men hadde mye høyere blodtrykk. Lå på 150/100 sovende. Fikk medisiner og oppfølging på sykehus. Full screening med ultralyd av både hjerte og nyrer og viktige blodårer Anonymkode: 30fe1...058 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Be om 24 timers blodtrykksmåling. Jeg har samme historikk som deg, men hadde mye høyere blodtrykk. Lå på 150/100 sovende. Fikk medisiner og oppfølging på sykehus. Full screening med ultralyd av både hjerte og nyrer og viktige blodårer Anonymkode: 30fe1...058 Fant de ut hva som var grunnen til at blodtrykket var så høyt? Og hvor gammel er du? Skal bestilte time og be om det. Føler legen skyver det over på stress eller angst, da jeg fikk endel angst pga blodtrykket var såpass høyt etter graviditet. Følte meg som en tikkende bombe. Anonymkode: bece6...ce5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 130/90 er jo bare såvidt over normalen. Ikke så særlig grunn til bekymring, synes jeg da. Noe du kan gjøre for å få det litt bedre med stresset? Anonymkode: 2757c...ec6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 Vil tro at å tenke på dette gjør at du blir enda mer stresset. Forsøk å fokusere på noe annet en stund, og gjør ditt aller beste for å stresse ned der det er mulig. Du er ung, og sjansen for at noe er alvorlig galt er svært liten. Ta vare på deg deg og nyt småbarnstiden. Det blir nok bedre snart <3 Anonymkode: 38f67...08b 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 HIIT trening har dokumenterte effekter for høyt blodtrykk. Mange som har gjort det og etterhvert(med oppfølging av lege) kunnet slutte med medisiner. Har effekt etter ca 3 måneder. Anonymkode: 02bdc...a05
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): 130/90 er jo bare såvidt over normalen. Ikke så særlig grunn til bekymring, synes jeg da. Noe du kan gjøre for å få det litt bedre med stresset? Anonymkode: 2757c...ec6 Ja jeg vet, men det stresser meg likevel i denne alderen mtp at det ikke er normalt. Lurer derfor på hva som er årsaken når jeg ellers er frisk. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vil tro at å tenke på dette gjør at du blir enda mer stresset. Forsøk å fokusere på noe annet en stund, og gjør ditt aller beste for å stresse ned der det er mulig. Du er ung, og sjansen for at noe er alvorlig galt er svært liten. Ta vare på deg deg og nyt småbarnstiden. Det blir nok bedre snart <3 Anonymkode: 38f67...08b Ja det gjør meg ganske stressa av og til, og spesielt når jeg tenker «nå må jeg ikke stresse pga blodtrykket». I tillegg gjør hjertebanken at jeg tenker oftere på det, kan våkne midt på natta av at baby hyler og hjerte raser bokstaveligtalt. Tusen takk for det ❤️ Prøver å nyte det også blant alt dette AnonymBruker skrev (7 minutter siden): HIIT trening har dokumenterte effekter for høyt blodtrykk. Mange som har gjort det og etterhvert(med oppfølging av lege) kunnet slutte med medisiner. Har effekt etter ca 3 måneder. Anonymkode: 02bdc...a05 Legen min sa det var bra at jeg trente men ikke noe som ville få ned blodtrykket da det kun hjalp på mennesker som var overvektig. Vet noen om dette stemmer? Anonymkode: bece6...ce5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja jeg vet, men det stresser meg likevel i denne alderen mtp at det ikke er normalt. Lurer derfor på hva som er årsaken når jeg ellers er frisk. Anonymkode: bece6...ce5 Svaret er jo ganske åpenbart, småbarnsforelder med dårlig søvn og mye stress. Anonymkode: 2757c...ec6 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja jeg vet, men det stresser meg likevel i denne alderen mtp at det ikke er normalt. Lurer derfor på hva som er årsaken når jeg ellers er frisk. Ja det gjør meg ganske stressa av og til, og spesielt når jeg tenker «nå må jeg ikke stresse pga blodtrykket». I tillegg gjør hjertebanken at jeg tenker oftere på det, kan våkne midt på natta av at baby hyler og hjerte raser bokstaveligtalt. Tusen takk for det ❤️ Prøver å nyte det også blant alt dette Legen min sa det var bra at jeg trente men ikke noe som ville få ned blodtrykket da det kun hjalp på mennesker som var overvektig. Vet noen om dette stemmer? Anonymkode: bece6...ce5 Se her. Det står ikke nevnt noe om at det er begrenset til overvektige mennesker. https://tidsskriftet.no/2012/08/nyheter/hoyintensiv-trening-tre-ganger-i-uken-er-best Anonymkode: 02bdc...a05
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 130/90 er ganske innafor🙂 Undertrykket er litt høyt, som trolig kommer av stress som du forteller. Bestill deg en time hos fastlegen og be om 24timers kontroll av blodtrykket slik legen kan vurdere videre derfra🙂 Anonymkode: 219c8...887 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #11 Skrevet 5. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Legen min sa det var bra at jeg trente men ikke noe som ville få ned blodtrykket da det kun hjalp på mennesker som var overvektig. Vet noen om dette stemmer? Anonymkode: bece6...ce5 Hah, jeg er ikke overvektig og trening funker veldig bra på mitt blodtrykk. Jeg fikk høyt blodtrykk pga sykdom under første graviditet (for 20 år siden), fikk beskjed fra kardiolog om at jeg ville måtte gå på blodtrykksmedisiner resten av livet. Jeg sa at det skjer ikke. Og jeg fikk rett, tok ikke lang tid med trening og yoga før jeg gikk av medisiner og var åresvis uten. Det er i hovedsak bra, men i perioder kan det bli høyt og jeg kan ha noen måneder da jeg trenger medisin igjen, men da er det gjerne relatert til noe helt konkret. Det virker som kroppen min tar ut ekstremt stress i høyere blodtrykk foreks. At den er litt mer sensitiv slik. Men trening er alltid veldig viktig for å regulere det igjen. Det beste er gjerne både cardio, høy intensitet intervall trening, og ting som yoga for min del. Anonymkode: aae5d...d8a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #12 Skrevet 6. september 2023 130/90 er vel pre-høyt og du kan nevne det til legen. Han vil sikkert at du følger med og sier ifra om det blir høyere. Hvilepuls på 80 er helt normalt (60-100 er normalområde). Anonymkode: 3f27b...643
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #13 Skrevet 6. september 2023 Jeg har 140/90 og hatt det siden jeg var i tenåra, uansett hvor ekstremt god kondisjon jeg har hatt (til de som mener blodtrykket blir lavt bare av å trene så er det nok også genetisk) og nå har det vært 135/95 det siste året. Jeg er ikke engstelig likevel, for det er jo ikke veldig høyt. 24-timers blodtrykket ble litt for høyt, men jeg var mye våken den natta grunnet målingen så jeg tror det var derfor. Tar en liten dose (30 mg) propranolol i døgnet og da blir blodtrykket perfekt. Anonymkode: 2e014...0d0
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #14 Skrevet 6. september 2023 Du er mamma. Chiiiiiilll Anonymkode: 09baf...654
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #15 Skrevet 6. september 2023 Vil bare si at jeg forstår deg så godt og kjenner meg igjen i hvordan du har det. Utviklet selv høyt blodtrykk under graviditet (og senere svangerskapsforgiftning), og føler meg fanget i en ond sirkel hvor jeg stresser over at jeg stresser, fordi hvis jeg stresser får jeg høyt blodtrykk, hvis jeg har høyt blodtrykk, kan alt mulig forferdelig skje. Håper du får det bedre. Selv har jeg kontaktet psykolog i et forsøk på å få noen verktøy til å komme ut av denne tankegangen. Anonymkode: 338da...6bd
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #16 Skrevet 6. september 2023 Er ikke verre enn å be om døgnmåling Lett forhøyet blodtrykk merker man vanligvis ikke, det er mer lavt man merker veldig. Anonymkode: 526dd...b99
Majer Skrevet 6. september 2023 #17 Skrevet 6. september 2023 (endret) Her er det to ting jeg vil nevne. Det er noen ganske vanlige genvarianter som øker risikoen for hjerteproblemer, men bare hos de som spiser for lite grønnsaker. Spiser du grønnsaker har du overvunnet genvariantene som har størst sannsynlighet for å skade hjertet. Når det kommer til blodtrykk ville jeg fokusert mest på undertrykket. Intensiv trening vil kunne redusere overtrykket, men det er rolig trening som kan redusere begge deler. Jogger du 40 minutter annenhver dag i pratetempo så får du nok redusert det. Ellers er det vanlig at man har høyt blodtrykk etter fødsel. Mye verre om man har høyt blodtrykk midt i livet. Endret 6. september 2023 av Majer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå