Gå til innhold

Våre felles venner valgte eksen fremfor meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva burde jeg gjort annerledes, og er dette greit gjort?

Bakgrunnsinfo:

Jeg og eksen var sammen i 11 år, og det ble slutt i fjor. Skikkelig tungt brudd som gjorde at jeg slet veldig psykisk og ble mye innlagt på psykiatrisk avdeling pga selvmordstanker og depresjon. Rett etter det ble slutt, inviterte jeg våre felles venner til innflytningsfest i min nye leilighet. Eksen hadde tydeligvis også invitert til fest dagen før (jeg var ikke bedt). Vennene våre hadde fått begge invitasjoner i god tid, men valgte å dra på festen til eksen min, og ingen av dem kom til min innflytningsfest. 

Det skal sies at de fleste av disse folka var klassekamerater av eksen min, og dermed hans venner «først», men etter 11 år anså jeg dem som mine venner også, da spesielt jentene. 

Grunnen til bruddet var at vi begge følte vi hadde vokst fra hverandre og ikke hadde mye følelser igjen lenger. Ingen av oss var utro eller slemme mot den andre. Eksen hadde gjort en del ting som såret meg mye, men det var ikke «offentlig informasjon».. 

Jeg ble veldig lei meg og ganske irritert av at samtlige venner valgte hans fest og ikke dukket opp på min fest. Jeg sa ifra i gruppechat at jeg synes det var kjipt gjort, og at det føltes som at de valgte han fremfor meg. Etter det har ingen i den gjengen tatt kontakt med meg eller invitert meg til ting. Jeg fikk høre via en annen at hun ene jenta i gjengen skal gifte seg neste helg, og jeg er ikke engang bedt dit. 

Jeg tror kanskje at grunnen til at de har kutta kontakt med meg er fordi jeg sleit så mye psykisk etter bruddet, og jeg var ganske åpen om mine selvmordstanker og at jeg ruset meg litt (på beroligende medisiner) i den perioden. Jeg skjønner at det kanskje kan ha skremt dem vekk… men jeg synes likevel det er utrolig dårlig gjort å bare ta parti på den måten, og ekskludere meg fullstendig. Jeg og eksen skiltes som venner, og var enige om at vi kunne delta annenhver gang på sammenkomster med vennegjengen. Han fikk seg raskt en ny kjæreste, og det oppleves veldig som at hun «tok over min plass». 

Eksen sa heller aldri ifra om at jeg ble utestengt og at det var kjipt, men det at han ikke stod opp for meg i den sammenhengen heller har mye å gjøre med grunnen til at det ble slutt. Han har nemlig aldri stått opp for meg når folk har vært kjipe mot meg tidligere heller, og jeg følte at jeg var sammen med en skikkelig feig type.

Jeg mistet dermed både samboer og 90% av vennene mine, og jeg er skikkelig lei meg for det siste.. 

Anonymkode: 04cff...1d0

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt naturlig at eksen beholder sine venner. Dine klassekamerater omgås sikkert ikke eksen din etter bruddet?

Anonymkode: 83e42...fc9

• Liker 29
  • Nyttig 7
Skrevet

Slik er det når man i beholder vennene fra før forholdet. Jeg droppet alt for min x. Hannes liv ble mitt liv. Hans venner ble mine venner. Når det ble slutt så hadde jeg ingen. Min feil fordi jeg droppet alle i livet mitt når jeg møtte han. Var ung og forstod ikke hva han drev på med. Jeg tok opp kontakten med gamle venner og jeg fikk meg nye venner. Har det godt nå med meg selv og livet. 

Anonymkode: d750a...9e1

• Liker 4
  • Hjerte 5
Skrevet

Jeg skjønner at dette ble kjipt for deg. 

Samtidig var dette hans venner først. Og kompisers kjærester er vel lojale først og fremst for sin kjæreste. 

Og dette med misbruk og psykiske vansker. Beklager å si dette så brutalt, men det er noe man orker med familie og nær familie. Ellers koster det for mye.. 

Anonymkode: e952e...7b5

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Da var de ikke dine ekte venner og de viser nå sitt sanne ansikt. Slike «venner» vil du ikke ha i livet ditt.. Prøv å fokuser på de vennene du har igjen og bygg nye relasjoner. Vær åpen for å bli kjent med nye folk. Den dagen du har klart å bygge ditt eget nettverk som bare er ditt, den dagen kommer du til å være ekte stolt og føle ekte tilhørighet :) 

Anonymkode: f81e7...eae

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har vært der. Det var kjipt mens det stod på. Men du får nye venner med tiden, og livet går videre.

• Liker 1
Skrevet

Dette skjønner jeg var trist for deg ❤️ Det er sletts ikke sikkert dette var et lett valg for alle, men de «må» jo nesten velge den de var venn med i utgangspunktet.. Men det hadde ikke kostet en sv de  så mye å si det til deg på en pen måte, etter 11 år… Men du har jo dine venner, vær takknemlig for dem ❤️

Anonymkode: c961d...156

• Liker 1
Skrevet

Det var jo uheldig at det havnet på samme helg da, to dager etter hverandre er mye for endel. Tipper flere hadde kommet om det var en uke eller to fra hverandre. Jeg tenker også at de ble for usikre til å evne å snakke med han en dag og så skulle de til deg den neste. De står veldig i midten akkurat nå.

Det nok også naturlig for mange å støtte den de har kjent lengst og siden barnsben av. Dypere bånd.

Men, ingenting av dette gjør det jo ikke bedre for deg. Og jeg synes det er dårlig at de ikke skrev og forklarte osv. på forhånd. For det var det som skjedde, at de bare ikke dukket opp? Må ha føltes så vondt. Og det var tøft av deg å tørre å si fra. 

Anonymkode: d0174...10a

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Bakgrunnsinfo:

Jeg og eksen var sammen i 11 år, og det ble slutt i fjor. Skikkelig tungt brudd som gjorde at jeg slet veldig psykisk og ble mye innlagt på psykiatrisk avdeling pga selvmordstanker og depresjon. Rett etter det ble slutt, inviterte jeg våre felles venner til innflytningsfest i min nye leilighet. Eksen hadde tydeligvis også invitert til fest dagen før (jeg var ikke bedt). Vennene våre hadde fått begge invitasjoner i god tid, men valgte å dra på festen til eksen min, og ingen av dem kom til min innflytningsfest. 

Det skal sies at de fleste av disse folka var klassekamerater av eksen min, og dermed hans venner «først», men etter 11 år anså jeg dem som mine venner også, da spesielt jentene. 

Grunnen til bruddet var at vi begge følte vi hadde vokst fra hverandre og ikke hadde mye følelser igjen lenger. Ingen av oss var utro eller slemme mot den andre. Eksen hadde gjort en del ting som såret meg mye, men det var ikke «offentlig informasjon».. 

Jeg ble veldig lei meg og ganske irritert av at samtlige venner valgte hans fest og ikke dukket opp på min fest. Jeg sa ifra i gruppechat at jeg synes det var kjipt gjort, og at det føltes som at de valgte han fremfor meg. Etter det har ingen i den gjengen tatt kontakt med meg eller invitert meg til ting. Jeg fikk høre via en annen at hun ene jenta i gjengen skal gifte seg neste helg, og jeg er ikke engang bedt dit. 

Jeg tror kanskje at grunnen til at de har kutta kontakt med meg er fordi jeg sleit så mye psykisk etter bruddet, og jeg var ganske åpen om mine selvmordstanker og at jeg ruset meg litt (på beroligende medisiner) i den perioden. Jeg skjønner at det kanskje kan ha skremt dem vekk… men jeg synes likevel det er utrolig dårlig gjort å bare ta parti på den måten, og ekskludere meg fullstendig. Jeg og eksen skiltes som venner, og var enige om at vi kunne delta annenhver gang på sammenkomster med vennegjengen. Han fikk seg raskt en ny kjæreste, og det oppleves veldig som at hun «tok over min plass». 

Eksen sa heller aldri ifra om at jeg ble utestengt og at det var kjipt, men det at han ikke stod opp for meg i den sammenhengen heller har mye å gjøre med grunnen til at det ble slutt. Han har nemlig aldri stått opp for meg når folk har vært kjipe mot meg tidligere heller, og jeg følte at jeg var sammen med en skikkelig feig type.

Jeg mistet dermed både samboer og 90% av vennene mine, og jeg er skikkelig lei meg for det siste.. 

Sorry ass men slik er det; bros before hoes

Anonymkode: c3078...b40

• Liker 3
Skrevet

Tenker det er helt naturlig at de velger å beholde den de er venner med fra gammelt av, jeg hadde også beholdt den som opprinnelig var vennen min om et vennepar gjorde det slutt. Og helt ærlig, jeg orker ikke styre med folk som skal true med selvmord, ruse seg og skape drama pga et samlivsbrudd som i tillegg er udramatisk. Det skygger jeg glatt unna, spesielt når det er en tidligere partner av en venn. Sikkert ikke det du vil høre, men tror nok det gjelder flere. Finn deg nye venner og skap en ny omgangskrets, det er det beste du kan gjøre for deg selv. 

Anonymkode: 63188...bf2

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette gjelder egentlig uansett hvordan bruddet ender.  Vennene kutter som regel kontakten og fortsetter å være venn med den de var venn med først.   Jeg var sammen med en i 7 år.  Hatt vennene ofte på besøk, var ofte hos dem, i bryllupet deres, dåp, bursdager, gitt gaver osv osv.  Så ble det slutt. Ikke et stygt brudd.  Ikke en eneste mld å få fra noen av dem.  Det er veldig skuffende. 

Anonymkode: 05b6b...ed1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette gjelder egentlig uansett hvordan bruddet ender.  Vennene kutter som regel kontakten og fortsetter å være venn med den de var venn med først.   Jeg var sammen med en i 7 år.  Hatt vennene ofte på besøk, var ofte hos dem, i bryllupet deres, dåp, bursdager, gitt gaver osv osv.  Så ble det slutt. Ikke et stygt brudd.  Ikke en eneste mld å få fra noen av dem.  Det er veldig skuffende. 

Anonymkode: 05b6b...ed1

Det er jo ikke så rart egentlig. en venns partner omgås man jo kun fordi den er sammen med vennen?

Anonymkode: 89775...230

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bakgrunnsinfo:

Lykke til videre🙃

• Liker 1
Skrevet

Skjønner godt at det var kjipt ❤️ Men på den «positive» siden er det helt vanlig at man beholder «sine» venner som man hadde i forkant, så det har altså ikke med deg å gjøre. Jeg har ingen kontakt med eksens venner eller deres koner, selv om vi var utrolig mye sammen. 

• Liker 2
Skrevet

Du vet jo hva de sier, "bros before hoes". Det er en del av "the bro code" som den kalles.

Anonymkode: 26f11...403

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Sorry ass men slik er det; bros before hoes

Anonymkode: c3078...b40

Skjerp deg.

Anonymkode: 6af43...b5c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du vet jo hva de sier, "bros before hoes". Det er en del av "the bro code" som den kalles.

Skjerp deg.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Dette skjønner jeg var trist for deg ❤️ Det er sletts ikke sikkert dette var et lett valg for alle, men de «må» jo nesten velge den de var venn med i utgangspunktet.. Men det hadde ikke kostet en sv de  så mye å si det til deg på en pen måte, etter 11 år… Men du har jo dine venner, vær takknemlig for dem ❤️

Anonymkode: c961d...156

Takk for medfølelse 🫶🏽 greia er jo at mange av dem var klassekameratene hans, ja, men partnerne til alle disse folka kom jo inn i livene våre etter at han og jeg ble sammen. Derav har jeg kjent dem like lenge som ham, og jeg var close med jentene selvom ikke han var close med deres menn. 

Til dere som skriver at rus og psykiatri har man ikke ork til å håndtere; kan fortelle dere at de aller fleste opplever en eller annen form for psykiske vansker ila livet. Blir moro når det er deres tur, og dere trenger støtte, og alle rundt dere forsvinner som dugg for solen.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjerp deg.

Ja vel, ja. Nok en gang blir folk her på forumet sure fordi noen sier sannheten, klassisk.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det var jo uheldig at det havnet på samme helg da, to dager etter hverandre er mye for endel. Tipper flere hadde kommet om det var en uke eller to fra hverandre. Jeg tenker også at de ble for usikre til å evne å snakke med han en dag og så skulle de til deg den neste. De står veldig i midten akkurat nå.

Det nok også naturlig for mange å støtte den de har kjent lengst og siden barnsben av. Dypere bånd.

Men, ingenting av dette gjør det jo ikke bedre for deg. Og jeg synes det er dårlig at de ikke skrev og forklarte osv. på forhånd. For det var det som skjedde, at de bare ikke dukket opp? Må ha føltes så vondt. Og det var tøft av deg å tørre å si fra. 

Anonymkode: d0174...10a

Stemmer, de dukket ikke opp. Bare skyldte på senere at de var slitne etter eksen min sin fest.. Det var veldig vondt, både å oppleve det, men også å si ifra, uten å få noen beklagelse annet enn at min eks sin fest «passet bedre» ellernoe sånt. For 30stk…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...